Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med inställningar! DÃ¥lig effekt!  (läst 16338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad de_rue

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« skrivet: 23 december 2005, 19:05:00 »
Hej & God Jul på Er!!

Har fått min Panasonic luftpump installerad, har ett enplanshus byggt 1971, nästan helt öppen planlösning, då allt är nyrenoverat. Problemet är att jag inte får riktig ordning på värmen i huset från pumpen.

Har den inställd på 24 grader, auto fan, auto fan sida, och auto på mode. Ibland är det riktigt varmt på morgonen när man kommer upp men oftast så är det typ 20 grader inne. Hur ska spjällen stå??
Hur ska mode stå på???
Vilken temp ska vara inställt??

Bor i södra Sverige så det är sällan minusgrader

Tacksam för all möjlig hjäp och tips

Hälsningar  De Rue knUp

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #1 skrivet: 23 december 2005, 19:50:09 »
Beror på hur du vill ha det, men jagar du låg elförbrukning ska du ha fläkten på högsta, heatläget för att undvika att den börjar kyla rätt vad det är och kanske lite lägre än 24 grader om du inte verkligen vill/måste ha så varmt. Spjällen måste man trimma så att luften cirkulerar så bra som möjligt och ger jämn temperatur i hela huset. Här krävs en del experimenterande. Själv låter jag den blåsa horisontellt, medan det fungerar bättre att blåsa snett neråt för en del andra.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #2 skrivet: 24 december 2005, 00:58:07 »
Tejpa upp toapapper i dörröppningarna, justera sedan luftriktarna tills du får en bra indikation på luftväxling/spridning i huset.
Enkelt men effektivt!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ricsun-04

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #3 skrivet: 24 december 2005, 18:32:34 »
Beror på hur du vill ha det, men jagar du låg elförbrukning ska du ha fläkten på högsta, heatläget för att undvika att den börjar kyla rätt vad det är och kanske lite lägre än 24 grader om du inte verkligen vill/måste ha så varmt. Spjällen måste man trimma så att luften cirkulerar så bra som möjligt och ger jämn temperatur i hela huset. Här krävs en del experimenterande. Själv låter jag den blåsa horisontellt, medan det fungerar bättre att blåsa snett neråt för en del andra.
Och varför skulle man få lägre elförbrukning om man kör på högsta och varför börjar den kyla om man inte kör på högsta?
MVH Rille

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #4 skrivet: 25 december 2005, 15:57:45 »
Och varför skulle man få lägre elförbrukning om man kör på högsta och varför börjar den kyla om man inte kör på högsta?

Verkningsgraden går ner om du kör låg fläkthastighet. För en ideal värmepump är energitillförseln (elförbrukningen) proportionell mot temperaturskillnaden mellan varmt och kallt vid samma värmetransport. Värmeväxlarna i värmepumparna är något underdimensionerade och kör man låg fläkthastighet blir temperaturen högre i kondensorn, vilket alltså ger lägre verkningsgrad och därmed högre elförbrukning.

Att den kan börja kyla beror inte på fläkthastigheten, utan på att de_rue har valt "mode" till auto. Då väljer den själv driftläge för att hålla börvärdet på temperaturen inne, vilket gör att den kan börja kyla om det av någon anledning blivit varmt inne, t.ex. om man eldar i kamin, solinstrålning eller har något annat som ger värme.
« Senast ändrad: 25 december 2005, 18:08:56 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #5 skrivet: 25 december 2005, 21:46:28 »
Och varför skulle man få lägre elförbrukning om man kör på högsta och varför börjar den kyla om man inte kör på högsta?

Verkningsgraden går ner om du kör låg fläkthastighet. För en ideal värmepump är energitillförseln (elförbrukningen) proportionell mot temperaturskillnaden mellan varmt och kallt vid samma värmetransport. Värmeväxlarna i värmepumparna är något underdimensionerade och kör man låg fläkthastighet blir temperaturen högre i kondensorn, vilket alltså ger lägre verkningsgrad och därmed högre elförbrukning.

Att den kan börja kyla beror inte på fläkthastigheten, utan på att de_rue har valt "mode" till auto. Då väljer den själv driftläge för att hålla börvärdet på temperaturen inne, vilket gör att den kan börja kyla om det av någon anledning blivit varmt inne, t.ex. om man eldar i kamin, solinstrålning eller har något annat som ger värme.

Jag är inte säker på det där med fäktvarvtalet, men kompressorn är om det är inverter varvtalsstyrd och sänker du fläktvarvtalet så kommer kompressorvarvtalet att sjunka då kompressorn jobbar på rörtemperaturen även vid fullt fläktvarvtal och fjärren stående på 30 grader hör du att kompressorn varierar i varvtal!

Är du helt säker på påståendet om verkningsgraden det kan faktiskt vara så att det ökar!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #6 skrivet: 25 december 2005, 22:38:23 »
Så här är det!
1. Minskas fläkthastigheten kommer det mindre värme.
2. Kommer det mindre värme blir det kallare.
3. Blir det kallare ökar reglersystemet varvtalet på kompressorn för att försöka hålla inställd temperatur.
4. Går kompressorn med högre varvtal drar den mer ström.

Dvs minskar man fläkthastigheten drar värmepumpen mer ström.

Utloggad Leif_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #7 skrivet: 25 december 2005, 23:24:43 »
Så här är det!
1. Minskas fläkthastigheten kommer det mindre värme.
2. Kommer det mindre värme blir det kallare.
3. Blir det kallare ökar reglersystemet varvtalet på kompressorn för att försöka hålla inställd temperatur.
4. Går kompressorn med högre varvtal drar den mer ström.

Dvs minskar man fläkthastigheten drar värmepumpen mer ström.


Stämmer ej på min pump.

1.Samma värme med låg fläkthastighet,tar längre tid för
spridning.

2.Drar minst ström med låg fläkthastighet.

Hälsn Leif_B  ;)
Citcop/Chofu Ra 1829 SVXU  Villa 1 1/2 plan + källare
280 m2 tidigare förbrukning 33000 kwh, vet ej än vad
jag kommer att hamna på men det ser lovande ut.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #8 skrivet: 26 december 2005, 00:40:36 »
Så här är det!
1. Minskas fläkthastigheten kommer det mindre värme.
2. Kommer det mindre värme blir det kallare.
3. Blir det kallare ökar reglersystemet varvtalet på kompressorn för att försöka hålla inställd temperatur.
4. Går kompressorn med högre varvtal drar den mer ström.

Dvs minskar man fläkthastigheten drar värmepumpen mer ström.


Stämmer ej på min pump.

1.Samma värme med låg fläkthastighet,tar längre tid för
spridning.

2.Drar minst ström med låg fläkthastighet.

Hälsn Leif_B  ;)

Nä, drar minst ström vp avstängd. Men du kanske vill värma huset också.
 :)

Utloggad Leif_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #9 skrivet: 26 december 2005, 10:16:42 »
 
 Ã„r det inte värma hus vi pratar om ?

 Pumpen är husets enda värmekälla.
 
 Drar 1400W värmer 280m2  -1grad.

 Leif_B  :)
« Senast ändrad: 26 december 2005, 10:29:03 av Leif_B »
Citcop/Chofu Ra 1829 SVXU  Villa 1 1/2 plan + källare
280 m2 tidigare förbrukning 33000 kwh, vet ej än vad
jag kommer att hamna på men det ser lovande ut.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #10 skrivet: 26 december 2005, 12:58:30 »
Hej Leif.

Ursäkta att jag bryter in.

Om du sänker fläktvarvtalet kommer maskinen att skydda sig själv och kylmediat från överhettning genom att begränsa kompressorvarvtalet. Har du en effektmätare så märker du att effekten in i maskinen sjunker. Eftersom kompressorn drar väl över 1000 W och fläktarna drar 40-60W märks det direkt om kompressorn varvar ner.

Dessutom minskar uteffekten när kompressorn varvar ner. Det du märker av som sämre värmespridning vid lägre fläkthastighet är också ett resultat av att uteffekten sjunker. COP sjunker också eftersom kompressorn jobbar en bit hårdare än optimalt. Det är bättre att köra fläktarna på full fräs, de drar minst av allt i din maskin och ser till att kompressorn (den största energiförbrukaren) går på så lågt varvtal som möjligt.

MVH/Gano

Utloggad mm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #11 skrivet: 26 december 2005, 14:27:30 »
visst kan man köra full fräs pÃ¥ fläkten,men dÃ¥ bör man inte vara hemma.själv är jag tveksam till HUR mycket pengar man sparar pÃ¥ att ALLTID köra högsta fläkthastighet.dom pengarna är jag inte intresserad av att tjäna eftersom det sker pÃ¥ bekostnad av komforten . Leif kanske fÃ¥r längre livslängd pÃ¥ sin maskin och dÃ¥ sitter han där som vinnare i alla fall. 

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #12 skrivet: 26 december 2005, 14:40:17 »
Hej.

OK, man väljer naturligtvis själv sin fläkthastighet. Sitter den så man störs så rättar man sig därefter.  :( Faktum är dock att man får ut mest ekonomi om man kör på så hög fläkthastighet som möjligt.  :) :)

Kör man på låg fläkthastighet så kommer kompressorn att jobba vid lite högre varvtal vilket borde öka kompressorns förslitning ??  Sc:,h Sc:,h

MVH/Gano

Utloggad Leif_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #13 skrivet: 26 december 2005, 22:25:47 »
Hej Leif.

Ursäkta att jag bryter in.

Om du sänker fläktvarvtalet kommer maskinen att skydda sig själv och kylmediat från överhettning genom att begränsa kompressorvarvtalet. Har du en effektmätare så märker du att effekten in i maskinen sjunker. Eftersom kompressorn drar väl över 1000 W och fläktarna drar 40-60W märks det direkt om kompressorn varvar ner.

Dessutom minskar uteffekten när kompressorn varvar ner. Det du märker av som sämre värmespridning vid lägre fläkthastighet är också ett resultat av att uteffekten sjunker. COP sjunker också eftersom kompressorn jobbar en bit hårdare än optimalt. Det är bättre att köra fläktarna på full fräs, de drar minst av allt i din maskin och ser till att kompressorn (den största energiförbrukaren) går på så lågt varvtal som möjligt.

MVH/Gano


Hej Gano.

Jag tycker ditt inlägg är motsägelsefullt,i första stycket säger du att lågt fläktvarv
sänker kompressorvarvtalet.
I andra stycket säger du att kompressorn jobbar hårdare och därför skall man öka
fläktvarvtalet och på samma gång få kompressorn att gå så sakta som möjligt. Sc:,h

Hälsn Leif_B :)
Citcop/Chofu Ra 1829 SVXU  Villa 1 1/2 plan + källare
280 m2 tidigare förbrukning 33000 kwh, vet ej än vad
jag kommer att hamna på men det ser lovande ut.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Hjälp med inställningar! Dålig effekt!
« Svar #14 skrivet: 26 december 2005, 23:11:40 »
Ja, det hade jag nog på känn att du skulle tycka faktiskt. Och det är inte helt enkelt att förklara heller. Sc:,h Sc:,h

Säg att maskinen jobbar stenhårt med att hålla upp temperaturen i ditt hus. Invertern är fullt utstyrd. Om man går in och sänker fläkten i ett sånt läge kommer det att finnas risk att mediat/maskinen går över maxtemperatur.  fiR: fiR: Sanyo t ex begränsar vid 54 C. Elektroniken går då in och sänker kompressorvarvtalet, vilket man ser om man loggar maskinen med en effektmätare eftersom kompressorn är den stora förbrukaren.

I ett fall då maskinen går på halvfart, säg vid +5, och man sänker fläkthastigheten, kommer elektroniken att skruva upp kompressorvarvtalet i ett försök att köra ut mer effekt genom att höja temperaturen i värmeväxlaren. Då går aldrig varvtalsbegränsningen in, men man får en högre elförbrukning utan att för den skull få ut mer värme. :( COP minskar med andra ord.

Det blir alltså lite olika beroende på vilket driftfall man har. Hoppas att jag förklarade bättre på andra försöket......... :-\ :-\

Ditt hus är mycket stort och jag tror faktiskt att pumpen kan ligga ganska nära max redan vid någon eller några få grader minus. Du kan alltså ha sett en varvtalsbegränsning redan.... *vinkar*

För att återvända till tråden så är hög fläkthastighet att föredra, man bör köra värmeläge och prova ut en bra inställning på luftriktarna.

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!