Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Intruder@1400
« skrivet: 30 december 2005, 20:11:36 »

Hej Sparare,Gano och mulpac !

Tack för att ni var envisa, har nu kört pumpen på högsta fläkthastighet
i ett par dygn och mätaren har sjunkit från ca:1400 W till 800-900 W
med bibehållen innetemp.

Det jag nu funderar över är om mätaren visar rätt, pumpen drar enl.
mätaren ca:30 KWh/ dygn och jag har en totalförbrukning på 80KWh,
var i H.....vete tar dom resterande 50 KWh vägen. Sc:,h Sc:,h

Hälsn.Leif_B *vinkar*

Hej Leif.
Det är precis som Gano skriver....
Många bäckar små....Jag ligger också runt 80 kwh/d vintertid. Medel för juni/juli blev 40,4 kwh/d för mig men då drar poolpumen 18 av dessa. Börjar man plussa så drar kwh:arna iväg..... :'(

/Klasse
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 29 december 2005, 16:21:41 »

Eleffektmätaren är det perfekta hjälpmedlet för att ställa in vinklar på spjäll, fläkthastighet mm. Bästa inställningen har man då pumpen förbrukar mest effekt. Sen är det bara att vänta till allt stabiliserar sig och effekten sjunker.

 :D

När det är litet kallare ute eller den stackars pumpen ska värma flera hundra kvadratmeter så verkar det som att tempen på inloppsluften fungerar som en mycket snabbare indikator på att pumpen jobbar optimalt. Det här pratades det om i tråden "COP tak/golvplacering".

Fördelen med den metoden är att man ser effekten av olika spjäll/fläktinställningar nästan direkt, inom ett par minuter i min kåk o placering innerdel i trappen mellan två plan. När tempen är så låg som möjligt på inloppsluften blir spridningen som bäst i huset. Detta märks sedan indirekt genom att pumpen går på maxeffekt tills luftinloppstempen återigen arbetats upp i närheten av inställd styrtemp. Detta kommer att ta en bra stund eftersom pumpen nu tvingas värma upp en större luftvolym än tidigare. Stabiliseringstiden kan förkortas om man har fläkten på fullt blås, sedan kan man ju ställa ner den på auto eller hur man vill ha det.

Summan av kardemumman är att jag får en förbaskat jämn och fin temp överallt med den här enkla metoden, samtidigt som jag får ut mesta möjliga ur pumpen inbillar jag mig.
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 29 december 2005, 14:42:18 »

Eleffektmätaren är det perfekta hjälpmedlet för att ställa in vinklar på spjäll, fläkthastighet mm. Bästa inställningen har man då pumpen förbrukar mest effekt. Sen är det bara att vänta till allt stabiliserar sig och effekten sjunker.

 :D
Skrivet av: Gano
« skrivet: 29 december 2005, 00:31:08 »

Hej igen Leif.

Ingen orsak, bara roligt att det gick bra till slut. Jag började faktiskt fundera ett tag på om din pump inte jobbade som den skulle eller att avfrostningarna stal energivinsten

Var tar 50 kWh vägen ? Mätaren visar säkert rätt. Varmvattenförbrukning kanske ligger på 15 kWh per dygn för en familj på 4, finns det tonåringar så kan det ligga ända upp till 20 kWh.

Hushållselen är väldigt beroende på vanor, men kan väl ligga på 10-15 kWh/dygn. Har man gamla vitvaror (kyl, frys, varmvattenberedare, tvättmaskin) så kan det vara ännu högre. En gammal frys kan dra 3-4 kWh/dygn.  :o En gammal varmvattenberedare från 70-talet drar upp till 7-8 kWh på tomgång, d v s utan att man förbrukar varmvatten överhuvudtaget.  :o  :o

- Har du ett enda element på eller golvvärme på toan så står det för testen av dina försvunna 50 kWh.  *vinkar*

MVH/Gano
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 28 december 2005, 23:44:52 »

Hej!

Jag har själv märkt att förändringar tar lång tid för pumpen (troligen för att effekten är så begränsad) och under tiden tycker man att resultatet blir tvärt om vilket är förvirrande. Hoppas att justeringen blir en liten förbättring.  :)
Skrivet av: Leif_B
« skrivet: 28 december 2005, 22:44:41 »

Hej Sparare,Gano och mulpac !

Tack för att ni var envisa, har nu kört pumpen på högsta fläkthastighet
i ett par dygn och mätaren har sjunkit från ca:1400 W till 800-900 W
med bibehållen innetemp.

Det jag nu funderar över är om mätaren visar rätt, pumpen drar enl.
mätaren ca:30 KWh/ dygn och jag har en totalförbrukning på 80KWh,
var i H.....vete tar dom resterande 50 KWh vägen. Sc:,h Sc:,h

Hälsn.Leif_B *vinkar*
Skrivet av: David_Q
« skrivet: 28 december 2005, 22:37:37 »

Jag har en panasonic e9 och om jag lägger över fläkten i manuellt och "varvar på" så händer det ingenting.....fläkten knallar på i samma fart som den gjorde i auto. Men om jag väljer läge "FAN" i stället för "HEAT" så kan jag kontrollera varvtalet på fläkten via fjärrkontrollen. Sc:,h

Tips mottages tacksamt.

mvh
Klasse

Hej Klasse,

Jag har själv en Panasonic E9 och precis som du skriver så kan man inte höja fläkthastigheten manuellt när börvärdet är uppnått. Dvs när jag har 21 grader inne och maskinen är inställd på 21 grader så spelar det ingen roll vilken fläkthastighet jag väljer, det blir ingen skillnad. Bra eller dåligt vet jag inte men jag kan bara bekräfta att det antagligen inte är något fel på din pump utan den beter sig som den ska.
Skrivet av: mulpac
« skrivet: 28 december 2005, 20:04:31 »

Hej Klasse!

Håller med om att det finns begränsningar i hur man kan ställa in värmepumpen.
Det verkar som att den försöker vara lite väl "smart" ibland.
Antagligen är tanken med fläkten i heatläget att den primärt är till för att kyla kondensorn och med inställningen talar man om vilken högsta fläkthastighet man accepterar.
Ungefär som de "manuella" lägena på automatlådan på en del bilar där man talar om vilken högsta växel man vill ha, för växellådan växlar ändå ner när man kör sakta.
Genom att välja max på fläkten talar man om att man inte blir störd av den och den kör full fart när den tycker att det ger en fördel.
Jag skulle även vilja kunna styra kompressorvarvtalet manuellt och inte bara ställa temperatur, t.ex. för att kunna skyffla in så mycket värme som möjligt med högsta verkningsgraden och göra upp en brasa eller ändra inställning om det känns för kallt.
Skrivet av: Intruder@1400
« skrivet: 28 december 2005, 19:04:12 »

Hej mulpac.
För min del så är det av betydelse att fläkten varvar som jag vill. Vad är vitsen med att ha ett manuellt läge på fläkten om man inte själv kan bestämma varvtalet? Jag vill att fläkten ska varva lite mer för att trycka iväg luften längre. Bl.a p.g.a att den även trycker iväg värmen från min kakelugn. Visst kan jag lägga över den i läge "FAN" och styra varvtalet på fläkten men då försvinner ju tjusningen med att den ska skotta på värme när kakelugnen svalnar.

/Klasse
Skrivet av: mulpac
« skrivet: 28 december 2005, 08:28:16 »

Jag har en panasonic e9 och om jag lägger över fläkten i manuellt och "varvar på" så händer det ingenting.....fläkten knallar på i samma fart som den gjorde i auto. Men om jag väljer läge "FAN" i stället för "HEAT" så kan jag kontrollera varvtalet på fläkten via fjärrkontrollen. Sc:,h





Hej!

Min Fujitsu kör inte heller alltid fläkten på max när inställningen är max och heat. När den pumpar in hög värmeeffekt varvar fläkten upp, medan den kör fläkten på lägre varvtal när den pumpar in mindre värmeeffekt och vinsten med att varva upp fläkten inte är så stor.
Den brukar köra fläkten så fort att utblåstemperaturen inte går över 35-37 grader. När den kör lågt fläktvarvtal ligger ändå utblåstemperaturen lägre än så.
Jag har inte jämfört vad skillnaden blir med autoläget på fläkten.
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 27 december 2005, 23:47:02 »

Hej Leif!
Effekten (kompressorns varvtal) styrs av skillnad mellan inställd temp och inkommande lufttemp. Ökar man fläktvarvtalet på innedelen minskas utgående lufttemp samt att luften hamnar längre bort. Det innebär att inkommande lufttemp sjunker (vilket är bra) varvid reglersystemet automatiskt ökar effekten på kompressorn. Det som kommer att hända så småningom är att det kommer att bli varmare inne men det tar lite tid. Därför blir effekten hög i början. Vill du inte ha varmare inne så får du sänka börvärdet 1 grad till 21 grader.

Prova!
Skrivet av: Gano
« skrivet: 27 december 2005, 22:11:21 »

Hej Leif.

Jag tror att det går att förklara. Vi har nog rätt allihop egentligen, du kör på rätt sätt för din pump. ;) ;) ;D

COP-förbättringen med hög fläkthastighet går förlorad i avfrostningarna. Vad jag vet så är Chofus värmepumpar känsliga för frost på utebatteriet, påfrostning börjar så tidigt som vid +6-7 grader. Detta beror förmodligen på att det sitter en för liten fläktmotor i utedelen, vilket stöds av att utedelen är väldigt tyst, endast 60 dB.

Om du höjer fläkthastigheten - så ökar effekten - men också tempbelastningen på batteriet i utedelen - frost bildas - maskinen måste avfrosta - total värmeeffekt sjunker - och elförbrukningen ökar. Herregud vilken teori, förstod någon vad jag menar ??? Sc:,h :-\ Sc:,h :-\

Min egen värmepump går nära max men har bara avfrostat en gång på hela dagen. Men så har jag högre ljud från utedelen också, 63 dB. Tur jag har en allmänning mellan mej och närmaste grannen.

MVH/Gano
Skrivet av: Leif_B
« skrivet: 27 december 2005, 21:33:25 »

Hej Mulpac.

Du skrev:
Det kan finnas flera olika skäl till detta:

* Du mäter fel
* Luftfuktigheten har ändrat sig utomhus (var utetempen samma?)
* Din värmepump är extremt feldesignad
* Ditt hus är så värmetrögt att du inte hinner märka att temperaturen är på väg upp.
* Ställen du inte är intresserad av värms upp av den högre fläkthastigheten och orsakar stor värmeförlust, t.ex. ut genom ventilation, ner i källaren eller något liknande.

En väldesignad värmepump kommer att ge högre COP med högre fläktvarvtal, vilket märks som lägre energiförbrukning eller högre inomhustemperatur. Tycker man att fläkten lever om för mycket eller orsakar för mycket drag får man förstås nöja sig med något lägre COP.
 
 
1:Mätaren är kopplad direkt mot pumpen.
2:Samma utetemp ca: 0 gr (Höganäs Skåne)
3:Chofu 1829 svxu 9,4 kW  1 1/2 plan + källare 280 m2
4:Tror inte så är fallet, har vid tidigare tester märkt skillnad inom ett par timmar,
   huset har extremt öppen planlösning.
5:Vill och har varmt i hela huset även källaren, de få ventiler som finns (70-tals hus)
   är stängda förutom köksfläkt och toaletter.

Hur förklaras då högre energiförbrukning med samma innetemp, vad gäller fläktljud
eller drag störs jag ej fläkten är mycket tyst och sitter i golvplan nedgång till källare.

Hälsn Leif_B  Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: Intruder@1400
« skrivet: 27 december 2005, 21:32:03 »

Jag har en panasonic e9 och om jag lägger över fläkten i manuellt och "varvar på" så händer det ingenting.....fläkten knallar på i samma fart som den gjorde i auto. Men om jag väljer läge "FAN" i stället för "HEAT" så kan jag kontrollera varvtalet på fläkten via fjärrkontrollen. Sc:,h

Tips mottages tacksamt.

mvh
Klasse
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 27 december 2005, 20:59:16 »


Har nu i ett dygn testat ditt recept att öka fläkthastigheten från 1 till 2 av 3 läge.

Utfallet av testet är att pumpen har kostant dragit 500-700 w mer, den avfrostar
mycket oftare ca: 1 gång/tim mot tidigare var annan till var tredje timme.

Har samma temp. i hela huset ca:21grader med börvärde 22 gr.
Utetemp ca: 0 gr.

Hälsn Leif_B Sc:,h Sc:,h


Jag tror det beror på att pumpen håller på att värma upp huset ytterligare i delar längre bort. Eftersom pumpen har så låg effekt så tar det tid med temperaturförändringar innan det stabiliserar sig. Prova och sänk börvärdet till 21 grader om du är nöjd med tempen i huset.
Skrivet av: mulpac
« skrivet: 27 december 2005, 20:37:13 »

Har nu i ett dygn testat ditt recept att öka fläkthastigheten från 1 till 2 av 3 läge.

Utfallet av testet är att pumpen har kostant dragit 500-700 w mer, den avfrostar
mycket oftare ca: 1 gång/tim mot tidigare var annan till var tredje timme.

Har samma temp. i hela huset ca:21grader med börvärde 22 gr.
Utetemp ca: 0 gr.

Det kan finnas flera olika skäl till detta:

* Du mäter fel
* Luftfuktigheten har ändrat sig utomhus (var utetempen samma?)
* Din värmepump är extremt feldesignad
* Ditt hus är så värmetrögt att du inte hinner märka att temperaturen är på väg upp.
* Ställen du inte är intresserad av värms upp av den högre fläkthastigheten och orsakar stor värmeförlust, t.ex. ut genom ventilation, ner i källaren eller något liknande.

En väldesignad värmepump kommer att ge högre COP med högre fläktvarvtal, vilket märks som lägre energiförbrukning eller högre inomhustemperatur. Tycker man att fläkten lever om för mycket eller orsakar för mycket drag får man förstås nöja sig med något lägre COP.
Skrivet av: Leif_B
« skrivet: 27 december 2005, 20:15:47 »

Ja, det hade jag nog på känn att du skulle tycka faktiskt. Och det är inte helt enkelt att förklara heller. Sc:,h Sc:,h

Säg att maskinen jobbar stenhårt med att hålla upp temperaturen i ditt hus. Invertern är fullt utstyrd. Om man går in och sänker fläkten i ett sånt läge kommer det att finnas risk att mediat/maskinen går över maxtemperatur.  fiR: fiR: Sanyo t ex begränsar vid 54 C. Elektroniken går då in och sänker kompressorvarvtalet, vilket man ser om man loggar maskinen med en effektmätare eftersom kompressorn är den stora förbrukaren.

I ett fall då maskinen går på halvfart, säg vid +5, och man sänker fläkthastigheten, kommer elektroniken att skruva upp kompressorvarvtalet i ett försök att köra ut mer effekt genom att höja temperaturen i värmeväxlaren. Då går aldrig varvtalsbegränsningen in, men man får en högre elförbrukning utan att för den skull få ut mer värme. :( COP minskar med andra ord.

Det blir alltså lite olika beroende på vilket driftfall man har. Hoppas att jag förklarade bättre på andra försöket......... :-\ :-\

Ditt hus är mycket stort och jag tror faktiskt att pumpen kan ligga ganska nära max redan vid någon eller några få grader minus. Du kan alltså ha sett en varvtalsbegränsning redan.... *vinkar*

För att återvända till tråden så är hög fläkthastighet att föredra, man bör köra värmeläge och prova ut en bra inställning på luftriktarna.

MVH/Gano

Hej igen Gano.

Har nu i ett dygn testat ditt recept att öka fläkthastigheten från 1 till 2 av 3 läge.

Utfallet av testet är att pumpen har kostant dragit 500-700 w mer, den avfrostar
mycket oftare ca: 1 gång/tim mot tidigare var annan till var tredje timme.

Har samma temp. i hela huset ca:21grader med börvärde 22 gr.
Utetemp ca: 0 gr.

Hälsn Leif_B  Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: Gano
« skrivet: 26 december 2005, 23:11:40 »

Ja, det hade jag nog på känn att du skulle tycka faktiskt. Och det är inte helt enkelt att förklara heller. Sc:,h Sc:,h

Säg att maskinen jobbar stenhårt med att hålla upp temperaturen i ditt hus. Invertern är fullt utstyrd. Om man går in och sänker fläkten i ett sånt läge kommer det att finnas risk att mediat/maskinen går över maxtemperatur.  fiR: fiR: Sanyo t ex begränsar vid 54 C. Elektroniken går då in och sänker kompressorvarvtalet, vilket man ser om man loggar maskinen med en effektmätare eftersom kompressorn är den stora förbrukaren.

I ett fall då maskinen går på halvfart, säg vid +5, och man sänker fläkthastigheten, kommer elektroniken att skruva upp kompressorvarvtalet i ett försök att köra ut mer effekt genom att höja temperaturen i värmeväxlaren. Då går aldrig varvtalsbegränsningen in, men man får en högre elförbrukning utan att för den skull få ut mer värme. :( COP minskar med andra ord.

Det blir alltså lite olika beroende på vilket driftfall man har. Hoppas att jag förklarade bättre på andra försöket......... :-\ :-\

Ditt hus är mycket stort och jag tror faktiskt att pumpen kan ligga ganska nära max redan vid någon eller några få grader minus. Du kan alltså ha sett en varvtalsbegränsning redan.... *vinkar*

För att återvända till tråden så är hög fläkthastighet att föredra, man bör köra värmeläge och prova ut en bra inställning på luftriktarna.

MVH/Gano
Skrivet av: Leif_B
« skrivet: 26 december 2005, 22:25:47 »

Hej Leif.

Ursäkta att jag bryter in.

Om du sänker fläktvarvtalet kommer maskinen att skydda sig själv och kylmediat från överhettning genom att begränsa kompressorvarvtalet. Har du en effektmätare så märker du att effekten in i maskinen sjunker. Eftersom kompressorn drar väl över 1000 W och fläktarna drar 40-60W märks det direkt om kompressorn varvar ner.

Dessutom minskar uteffekten när kompressorn varvar ner. Det du märker av som sämre värmespridning vid lägre fläkthastighet är också ett resultat av att uteffekten sjunker. COP sjunker också eftersom kompressorn jobbar en bit hårdare än optimalt. Det är bättre att köra fläktarna på full fräs, de drar minst av allt i din maskin och ser till att kompressorn (den största energiförbrukaren) går på så lågt varvtal som möjligt.

MVH/Gano


Hej Gano.

Jag tycker ditt inlägg är motsägelsefullt,i första stycket säger du att lågt fläktvarv
sänker kompressorvarvtalet.
I andra stycket säger du att kompressorn jobbar hårdare och därför skall man öka
fläktvarvtalet och på samma gång få kompressorn att gå så sakta som möjligt. Sc:,h

Hälsn Leif_B :)
Skrivet av: Gano
« skrivet: 26 december 2005, 14:40:17 »

Hej.

OK, man väljer naturligtvis själv sin fläkthastighet. Sitter den så man störs så rättar man sig därefter.  :( Faktum är dock att man får ut mest ekonomi om man kör på så hög fläkthastighet som möjligt.  :) :)

Kör man på låg fläkthastighet så kommer kompressorn att jobba vid lite högre varvtal vilket borde öka kompressorns förslitning ??  Sc:,h Sc:,h

MVH/Gano
Skrivet av: mm
« skrivet: 26 december 2005, 14:27:30 »

visst kan man köra full fräs på fläkten,men då bör man inte vara hemma.själv är jag tveksam till HUR mycket pengar man sparar på att ALLTID köra högsta fläkthastighet.dom pengarna är jag inte intresserad av att tjäna eftersom det sker på bekostnad av komforten . Leif kanske får längre livslängd på sin maskin och då sitter han där som vinnare i alla fall. 
Skrivet av: Gano
« skrivet: 26 december 2005, 12:58:30 »

Hej Leif.

Ursäkta att jag bryter in.

Om du sänker fläktvarvtalet kommer maskinen att skydda sig själv och kylmediat från överhettning genom att begränsa kompressorvarvtalet. Har du en effektmätare så märker du att effekten in i maskinen sjunker. Eftersom kompressorn drar väl över 1000 W och fläktarna drar 40-60W märks det direkt om kompressorn varvar ner.

Dessutom minskar uteffekten när kompressorn varvar ner. Det du märker av som sämre värmespridning vid lägre fläkthastighet är också ett resultat av att uteffekten sjunker. COP sjunker också eftersom kompressorn jobbar en bit hårdare än optimalt. Det är bättre att köra fläktarna på full fräs, de drar minst av allt i din maskin och ser till att kompressorn (den största energiförbrukaren) går på så lågt varvtal som möjligt.

MVH/Gano
Skrivet av: Leif_B
« skrivet: 26 december 2005, 10:16:42 »

 
 Är det inte värma hus vi pratar om ?

 Pumpen är husets enda värmekälla.
 
 Drar 1400W värmer 280m2  -1grad.

 Leif_B  :)
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 26 december 2005, 00:40:36 »

Så här är det!
1. Minskas fläkthastigheten kommer det mindre värme.
2. Kommer det mindre värme blir det kallare.
3. Blir det kallare ökar reglersystemet varvtalet på kompressorn för att försöka hålla inställd temperatur.
4. Går kompressorn med högre varvtal drar den mer ström.

Dvs minskar man fläkthastigheten drar värmepumpen mer ström.


Stämmer ej på min pump.

1.Samma värme med låg fläkthastighet,tar längre tid för
spridning.

2.Drar minst ström med låg fläkthastighet.

Hälsn Leif_B  ;)

Nä, drar minst ström vp avstängd. Men du kanske vill värma huset också.
 :)
Skrivet av: Leif_B
« skrivet: 25 december 2005, 23:24:43 »

Så här är det!
1. Minskas fläkthastigheten kommer det mindre värme.
2. Kommer det mindre värme blir det kallare.
3. Blir det kallare ökar reglersystemet varvtalet på kompressorn för att försöka hålla inställd temperatur.
4. Går kompressorn med högre varvtal drar den mer ström.

Dvs minskar man fläkthastigheten drar värmepumpen mer ström.


Stämmer ej på min pump.

1.Samma värme med låg fläkthastighet,tar längre tid för
spridning.

2.Drar minst ström med låg fläkthastighet.

Hälsn Leif_B  ;)
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 25 december 2005, 22:38:23 »

Så här är det!
1. Minskas fläkthastigheten kommer det mindre värme.
2. Kommer det mindre värme blir det kallare.
3. Blir det kallare ökar reglersystemet varvtalet på kompressorn för att försöka hålla inställd temperatur.
4. Går kompressorn med högre varvtal drar den mer ström.

Dvs minskar man fläkthastigheten drar värmepumpen mer ström.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 25 december 2005, 21:46:28 »

Och varför skulle man få lägre elförbrukning om man kör på högsta och varför börjar den kyla om man inte kör på högsta?

Verkningsgraden går ner om du kör låg fläkthastighet. För en ideal värmepump är energitillförseln (elförbrukningen) proportionell mot temperaturskillnaden mellan varmt och kallt vid samma värmetransport. Värmeväxlarna i värmepumparna är något underdimensionerade och kör man låg fläkthastighet blir temperaturen högre i kondensorn, vilket alltså ger lägre verkningsgrad och därmed högre elförbrukning.

Att den kan börja kyla beror inte på fläkthastigheten, utan på att de_rue har valt "mode" till auto. Då väljer den själv driftläge för att hålla börvärdet på temperaturen inne, vilket gör att den kan börja kyla om det av någon anledning blivit varmt inne, t.ex. om man eldar i kamin, solinstrålning eller har något annat som ger värme.

Jag är inte säker på det där med fäktvarvtalet, men kompressorn är om det är inverter varvtalsstyrd och sänker du fläktvarvtalet så kommer kompressorvarvtalet att sjunka då kompressorn jobbar på rörtemperaturen även vid fullt fläktvarvtal och fjärren stående på 30 grader hör du att kompressorn varierar i varvtal!

Är du helt säker på påståendet om verkningsgraden det kan faktiskt vara så att det ökar!
Skrivet av: mulpac
« skrivet: 25 december 2005, 15:57:45 »

Och varför skulle man få lägre elförbrukning om man kör på högsta och varför börjar den kyla om man inte kör på högsta?

Verkningsgraden går ner om du kör låg fläkthastighet. För en ideal värmepump är energitillförseln (elförbrukningen) proportionell mot temperaturskillnaden mellan varmt och kallt vid samma värmetransport. Värmeväxlarna i värmepumparna är något underdimensionerade och kör man låg fläkthastighet blir temperaturen högre i kondensorn, vilket alltså ger lägre verkningsgrad och därmed högre elförbrukning.

Att den kan börja kyla beror inte på fläkthastigheten, utan på att de_rue har valt "mode" till auto. Då väljer den själv driftläge för att hålla börvärdet på temperaturen inne, vilket gör att den kan börja kyla om det av någon anledning blivit varmt inne, t.ex. om man eldar i kamin, solinstrålning eller har något annat som ger värme.
Skrivet av: ricsun-04
« skrivet: 24 december 2005, 18:32:34 »

Beror på hur du vill ha det, men jagar du låg elförbrukning ska du ha fläkten på högsta, heatläget för att undvika att den börjar kyla rätt vad det är och kanske lite lägre än 24 grader om du inte verkligen vill/måste ha så varmt. Spjällen måste man trimma så att luften cirkulerar så bra som möjligt och ger jämn temperatur i hela huset. Här krävs en del experimenterande. Själv låter jag den blåsa horisontellt, medan det fungerar bättre att blåsa snett neråt för en del andra.
Och varför skulle man få lägre elförbrukning om man kör på högsta och varför börjar den kyla om man inte kör på högsta?
MVH Rille
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 december 2005, 00:58:07 »

Tejpa upp toapapper i dörröppningarna, justera sedan luftriktarna tills du får en bra indikation på luftväxling/spridning i huset.
Enkelt men effektivt!
Skrivet av: mulpac
« skrivet: 23 december 2005, 19:50:09 »

Beror på hur du vill ha det, men jagar du låg elförbrukning ska du ha fläkten på högsta, heatläget för att undvika att den börjar kyla rätt vad det är och kanske lite lägre än 24 grader om du inte verkligen vill/måste ha så varmt. Spjällen måste man trimma så att luften cirkulerar så bra som möjligt och ger jämn temperatur i hela huset. Här krävs en del experimenterande. Själv låter jag den blåsa horisontellt, medan det fungerar bättre att blåsa snett neråt för en del andra.
Skrivet av: de_rue
« skrivet: 23 december 2005, 19:05:00 »

Hej & God Jul på Er!!

Har fått min Panasonic luftpump installerad, har ett enplanshus byggt 1971, nästan helt öppen planlösning, då allt är nyrenoverat. Problemet är att jag inte får riktig ordning på värmen i huset från pumpen.

Har den inställd på 24 grader, auto fan, auto fan sida, och auto på mode. Ibland är det riktigt varmt på morgonen när man kommer upp men oftast så är det typ 20 grader inne. Hur ska spjällen stå??
Hur ska mode stå på???
Vilken temp ska vara inställt??

Bor i södra Sverige så det är sällan minusgrader

Tacksam för all möjlig hjäp och tips

Hälsningar  De Rue knUp

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!