Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spetsa varmvattnet ut frÃ¥n bergvärmepump med fjärrvärme  (läst 6808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersInstallation

  • Gäst
AndersInstallation
Spetsa varmvattnet ut från bergvärmepump med fjärrvärme
« skrivet: 28 juni 2013, 16:36:28 »
Hej,
Jag skall installera bergvärme i mitt hus som idag värms av fjärrvärme. Jag behåller fjärrvärmen eftersom det inte finns någon fast kostnad i att ha det kvar utan bara kostnad per kWh jag förbrukar. Det verkar vara normalt att man kan koppla in fjärrvärmen för att spetsa bergvärmepumpen på radiatorvattnet så att man slipper använda el. Men däremot fungerar det inte på varmvatten.

Det jag skulle vilja göra är att då istället skicka ut varmvattnet från pumpen (eller snarare externa varmvattenberedaren som det kommer bli) in på ingående kallvatten till fjärrvärmeanläggningen. Den som normalt skall värma kallvattnet till varmvatten. Sedan ställer jag fjärrvärmeanläggningen på ett antal grader lägre än jag har varmvattenberedaren ställd på. På så vis går inte fjärrvärmen in förrän varmvattenberedaren är i princip slut. Så får jag "oändlig" mängd varmvatten.

Som jag ser det behöver inte bergvärmepumpen eller fjärrvärmeanläggningen känna av varandra. Det blir automatiskt rätt.

Tänker jag fel? Kommer det inte att fungera? Har någon annan gjort på samma sätt?

Är tacksam för svar, vänliga hälsningar,
Anders

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Har SHE flödestaxa? Om så är fallet kan det bli en dyr lösning.
Blir besparingen så pass hög att det lönar sig byta bort fjärrvärmen?
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det bör fungera bra om vattnet värms i en växlare och det brukar det väl i fjärrvärme nät men frågan är om det är nån ide om du låter vp stå för vv så bör det räcka bra om du har normalt vv behov.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Har SHE flödestaxa? Om så är fallet kan det bli en dyr lösning.
Blir besparingen så pass hög att det lönar sig byta bort fjärrvärmen?
Är det inte isåfall flödet på fjärrvärmevattnet som man betalar för? Detta borde väl vara noll om varmvattnet redan är förvärmt till över börvärde?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Problemet är väl den skvätten vatten i röret mellan VP:ns VVB och fjärrvärmeväxlaren?
Ska man bara ha en skvätt varmvatten så kommer fjärrvärmeväxlaren hinna komma igång och värma på lite innan det varma vattnet från VP:n kommit fram.
Men när man duschar eller badar så kommer det funka bra tror jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

AndersInstallation

  • Gäst
AndersInstallation
SV: Spetsa varmvattnet ut från bergvärmepump med fjärrvärme
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2013, 21:41:15 »
Det borde inte kosta så mycket att dra ett rör genom värmeväxlaren till fjärrvärmen och prova om det fungerar bra. Fungerar det inte får man ha en ventil som släpper vattnet runt istället. Eller om det går att slå av fjärrvärmeväxlaren för varmvatten elektriskt på något vis. Men man kommer iaf ha möjligheten att ha mycket vatten om det är många gäster på besök. Det finns 3 duschar i huset, så det har ju möjlighet att gå mycket vatten.

Angående om det lönar sig med byte från fjärrvärme till bergvärme. Jag använder 61000 kWh fjärrvärme idag och den kostar 93.5 öre/kWh. Det blir 57035:-. Ingen fast avgift. Jag verkar spara runt 40 000 kWh/år med bergvärme. Det är en besparing på 37400:-/år. Men nu går pannan på el och inte fjärrvärme. Så de resterande 21000kWh är el istället för fjärrvärme. Prisskillnad från fjärrvärme till el om man räknar elen på 1.4kr/kWh är 9765:-/år. Vinsten är 27635:-/år. 7-10 års återbetalningstid beroende på vad installationen kostar. Det skall ju toppas lite med fjärrvärme också, men det skall väl ligga på några procent bara som jag förstår det. Och så har jag bara räknat med ca 65% energibesparing, borde kunna vara mer.

Men åter till frågorna jag hade, skulle det gå att spetsa även varmvattnet med fjärrvärmen och är det någon som har kopplat sin installation så?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
För att spetsa värmen med fjärrvärme så tror jag fjärrvärmen måste blockeras på nått sätt och endast tillåtas då VP:n vill koppla in elpatron, antingen manuellt eller via någon ingång på fjärrvärmecentralen.
Framledningstemp från VP:n kommer pendla upp och ner så det blir svårt att hitta en inställning på kurvan på fjärrvärmen som gör att den inte går in i tid och otid om den är aktiv hela tiden.


Läste lite fel...  SkämspÃ¥dig
« Senast ändrad: 30 juni 2013, 08:51:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Q2

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Att förvärma varmvattnet med värmepumpen innan FJV är vanligt förekommande för fastighetsvärmepumpar (stora värmepumpsanläggningar).
Stora fastigheter har oftast en VVC (varmvattencirkulationskrets) och då minskas de nämnda reglerproblemen.
En VVC-krets kan öka energiförbrukningen i en liten fastighet men minska den i en större fastighet.

På IVTs hemsida under "fastighet..." finns många förslag på systemlösningar för FJV. På de mindre fastigheterna får då FJV ta all varmvattenproduktion. På de större ansluts värmepumpen i ett mellansteg så att FJV-returen kan hållas kall (och minska flödesavgiften). Det går givetvis att hoppa över förvärmningen med FJV men då kommer en eventuell flödesavgift att öka.

Värmepumpsanläggningar för stora fastigheter har oftast en mindre effekttäckningsgrad än villaanläggningar. Det innebär att skälen för att även värma varmvattnet minskar (bättre för värmepumpen att prioritera värmesystemet som oftast har lägre temperaturer).

Sammanfattningsvis så kan ditt förslag fungera bra tekniskt sätt (med VVC) men om det är lönsamt beror många olika saker.
Fjärrvärmeleverantörens taxor (flödesavgift, kategori, etc), förbrukningsprofil/andel för varmvattnet, temperaturkrav på varmvattnet (tid och nivå), effekttäckning, värmepumpens COP och maximala temperaturnivå för varmvatten, mm.
 


 

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Vad betalar du för pris för fjärrvärmen dÃ¥?  Varför överhuvudtaget anstränga sig för att lÃ¥ta värmepumpen göra varmvatten?  Fjärrvärmen gör ju normalt varmvatten "online" och behöver ingen beredare, sÃ¥ du har oändligt med varmvatten och ingen kostnad för varmhÃ¥llning.  Samtidigt kan du köpa en mindre och billigare värmepump som kommer att fÃ¥ mindre belastning.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Varmvattnet står normalt för en mindre del av totala värmeförbrukningen så DIY_freak har rätt. Skillnaden mellan att låta VP:n göra varmvatten samt varmhålla en VVB och att låta fjärrvärmen gör varmvatten endast när det förbrukas är troligen så liten att detta är en bra idé.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
61000 kWh för värme o vvv?
Är det ett stort hus..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

AndersInstallation

  • Gäst
AndersInstallation
SV: Spetsa varmvattnet ut från bergvärmepump med fjärrvärme
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2013, 12:34:13 »
Huset är ett stort tegelhus från 30-talet. Så det går en del till uppvärmning. Det finns dessutom 3 värmegolv på el som drar 5000 kWh till. 4 vuxna och ett barn än så länge i hushållet.

Men kanske hoppa över vvb är en bra ide. Iaf initialt. Så se till att det går att ansluta senare. 4 vuxna drar ju lite varmvatten ändå.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Stort, OK, men hur stort, 300kvm?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

AndersInstallation

  • Gäst
AndersInstallation
SV: Spetsa varmvattnet ut från bergvärmepump med fjärrvärme
« Svar #13 skrivet: 30 juni 2013, 20:18:29 »
360 kvadrat är det på.

AndersInstallation

  • Gäst
AndersInstallation
SV: Spetsa varmvattnet ut från bergvärmepump med fjärrvärme
« Svar #14 skrivet: 30 juni 2013, 22:41:18 »
Här hittade jag all antecknad information om energiförbrukningen.
Under ett år går det:
60 000 kWh fjärrvärme för 93.5 öre/kWh = 56 100 sek. Det är för uppvärmning och varmvatten.
5 000 kWh går åt el-värmegolv i två badrum och ett kök. Ett av badrummen och köket ligger på övervåningen, så är jag inte så orolig över att de drar mycket. Men ett av badrummen ligger i källare och där kanske det inte är isolerat nog. Här är tanken att på sikt renovera och dra in vattenburen golvvärme. Badrummet på övre plan är också i renoveringsbehov, så möjligen drar jag om till vattenburet där med.
10 000 kWh hushållsel. Det är ett par och en familj boende i huset, och så en radonpump och mekanisk till/från-luft, så det går lite mer än ett normalt hushåll.

Kan man räkna med att ungefär 7 500 kWh av fjärrvärmen går till varmvatten iom att det är 4 vuxna i huset? Då går det 52 500 kWh till uppvärmning och med badrumsrenoveringar blir det kanske 3 500 kWh till som förs över till fjärrvärmen. Alltså 56 000 kWh fjärrvärme. Kan man räkna med ett årsmedel-COP på 3 med en NIBE F1145:a? Så 18 700 kWh el. Vad räknar ni med för totalkostnad för elen? I förra huset om jag tog årskostnaden för el genom årsförbrukningen landade jag på runt 1,4 sek. Så kostnad efter bergvärme på bara uppvärmning av huset: 18 700 * 1.4 = 26 180 sek. Innan med fjärrvärme var det 52 360:-. Besparing på 26 180 sek, exakt halva kostnaden. Då är återbetalningstiden klart mindre än 10 år.

Om jag tar med varmvattnet så blir det ytterligare 7 500 kWh som går från fjärrvärme till el. 2 500 kWh el = 3 500 sek med värmepump, innan 7 000 sek, besparing på 3 500 sek. Kostar max 20 000 sek att installera varmvattnet på pump också, alltså återbetalningstid på 6 år. Med en VPB500 så får man ju minst 500 liter varmvatten, det borde väl räcka på 4 vuxna plus 2-3 framtida barn.

Synd bara att det inte verkar gå att sätta två VPB200 eller VPB300 till pannan, jag hade hellre haft tre lika dana brukar än en plus en stor rund tank. Och 15 kW F1145 behöver 500 liter att jobba mot. Förstår inte varför två VPB:er inte skulle gå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!