Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Över- eller underdimensionering? Volymförstorare?  (läst 6342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Tyvärr har jag inget underlag på den golvvärme som finns lagd i huset men det är väl rimligt att anta att den klarar c:a 0,08 kW per kvm (det är kök, badrum samt källarkorridor) dvs mina 32 kvm borde kunna ge c:a 2,5 kW.

Panelradiatorer ska väl kunna avge åtminstone 0,5kW per kvm? Dvs mina 13 kvm ger 6,5 kW. Lågt räknat????

Traditionell tjock radiator c:a 1kW per kvm? Dvs 0,8kW för min anläggning?

Således borde mitt system kunna avge åtminstone 9,8kW?

Om mina uppskattningar är riktiga så borde en radiator i pannrummet alt en fläktkonvektor räcka för att systemet skall kunna avge vad en IVT 11 ger (10,1kW max).

Jag har ytterligare 4kvm panelradiatorer i garaget men detta har jag inte tänkt att värma upp så dessa räknar jag inte in i systemet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
<Plutus>Håller helt med dig, ju mer man vet desto mer aktivt val kan man göra. Annars gör ju installatören dom valen åt dig och då gäller det att man litar på honom.

<Maffefar>Om du har för liten volym i ditt system så värmer VP:n upp den volym väldigt fort och så stannar den, liten volym kallnar även fort så pumpen får bara stå en kort stund. Alltså många start och stopp vilket sliter på kompressorn.

Låg effekt i radiator/golvvärme-systemet ger istället ett behov av hög framledningstemp som för en VP resulterar i sämre verkningsgrad och därmed högre driftskostnad.

En volymtank löser bara volymproblemet.
Effekt problemet måste du lösa genom fler radiatorer, byta ut radiatorer mot större eller sätta in fläktkonvektorer...fler och större radiatorer kan även lösa en del av volymproblemet.

Dom effekterna du uppger gäller bara vid en viss rumstemp, framledningstemp och returledningstemp och säger inget om det är tillräckligt för din tilltänkta pump. Som exempel har jag radiatorer som ger ungefär 11kW vid DT30 till min 5.5kW:s pump, detta ger mig en framledningstemp på lite drygt 40 grader vid -30 ute.
DT = Radiatorns medeltemp - Rumstemp
Radiatorns medeltemp är ungefär mitt emellan fram och returledningstemp. (Här får någon gärna rätta mig om jag har fel).

Hoppas detta var svar på dina frågor.
« Senast ändrad: 26 oktober 2009, 20:17:10 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Min beräkning var bara ett överslag för att se om jag var nära, långt över eller långt under den nivå som jag behöver.

Om överslaget inte är helgalet så borde existerande system med ytterligare en radiator i pannrum samt ev en fläktkonvektor innebära att jag kan få ut all värmen i huset.


Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Hjälp! Över- eller underdimensionering? Volymförstorare?
« Svar #18 skrivet: 27 oktober 2009, 01:06:04 »
DT = Radiatorns medeltemp - Rumstemp

Alldeles riktigt Thumbsup

I mitt fall har jag 21 st. radiatorer som avger 11,6 kW vid DT30
(55/45/20 Framledningstemp/Returledningstemp/Rumstemp).
Min VP avger knappt 6kW. Då klarar den av att på kompressordrift generera ca 42 ºC på framledningen i teorin, vilket innebär ca -15 ºC. Vet att den också gör det i verkligheten, men det är nu i vinter med Logger2020 som jag verkligen får se när topptemperaturen nås.
Sen beror det ju också på hur välisolerat ditt hus är. 42 ºC kan klara -30 ºC i norr, men kanke bara -5 ºC längre söderut.
Har 113 liter vattenvolym i radiatorer och rör, vilket är på gränsen till för lite, men min VP är snudd på för liten så jag har inga problem med för korta gångtider och många starter.

Försök att leta upp avgivna effekter på liknande radiatorer hos t.ex. Purmo, Thermopanel, Lenhovda etc. för att bilda dej en uppfattning om vilka effekter de kan avge vid DT30. Den effekten (anser jag) bör täcka tillgänglig effekt på kompressor samt eltillskott (i mitt fall 5,8 kw + 2*3 kw = 11,8 kW).

Det allra viktigaste är nog att känna till vilken framledningstemp ditt hus behöver de kallaste dagarna.

Är dålig på golvvärme, men tror inte att den volymen kan räknas in som systemvolym. Har du en shunt där kan golvslingan som förmodligen behöver lägre värme stängas av trots att radiatorerna behöver värme = mindre volym.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Uppskattningarna avseende effektavgivning kommer från Lenhovdas hemsida.
Jag har termostat och shunt på golvvärmen i ett av tre rum med golvvärme.

Min slutsats är att effektavgivningen bör räcka men att volymen i systemet är för liten.

Volymförstorare alltså alternativt en CTC-pump (har enligt uppgift en stor egen volym att arbeta mot).

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
<Elmer>Min toppnotering på framledningstemperatur är just 42 grader.
En radiatoreffekt motsvarande VP:ns effekt vid DT 15-20 är väl ganska optimalt. Jag satt och lekte lite med Purmos beräknings-exceldokument och fick fram att mina radiatorer borde ge ungefär 5.5kW vid DT16.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
En fundering!
Kan man skippa volymtanken och istället shunta radiatorvattnet förbi pumpen med en by-passkoppling?

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Hjälp! Över- eller underdimensionering? Volymförstorare?
« Svar #22 skrivet: 27 oktober 2009, 18:20:23 »
En fundering!
Kan man skippa volymtanken och istället shunta radiatorvattnet förbi pumpen med en by-passkoppling?

Vet jag inget om. Kanske någon annan har ett svar Sc:,h

<Elmer>Min toppnotering på framledningstemperatur är just 42 grader.
En radiatoreffekt motsvarande VP:ns effekt vid DT 15-20 är väl ganska optimalt. Jag satt och lekte lite med Purmos beräknings-exceldokument och fick fram att mina radiatorer borde ge ungefär 5.5kW vid DT16.

Har gjort detsamma (också med Purmo's beräknings-exceldokument) och kom fram till att min vp bör kunna avge ca 42-43 ºC vid DT18. ::)
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
En fundering!
Kan man skippa volymtanken och istället shunta radiatorvattnet förbi pumpen med en by-passkoppling?
Då får VP:n ännu mindre vatten att arbeta mot.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Min tanke var att pumpen då stannar och att vattnet roterar två eller flera gånger i radiatorerna. Men det ger väl möjligen längre tid mellan starterna men inte några långa gångtider.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!