Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BullernivÃ¥ Sanyo utedel.  (läst 6902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Curtan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Bullernivå Sanyo utedel.
« skrivet: 18 augusti 2006, 21:29:02 »
Hej

Jag har varit och kollat på en Sanyo värmepump och är intresserad av Sanyo SAP KRV93-123EHN. På en del brochyrer står det CRV93, det kanske är samma pump?
Enligt konsumentverket sÃ¥ bullrar utedelen pÃ¥ CRV93 med 61 db. Järfälla kommun tillÃ¥ter 40 db vid närmaste grannes tomtgräns. FrÃ¥n vÃ¥rat hus till närmaste grannes tomtgräns är det ca 10-15 meter (Vi har en ca 1 meter hagtornshäck som stÃ¥r vid vÃ¥r tomtgräns och sedan är det en ca 5 meter bred väg). Dämpas dessa 61 db ned till 40 db eller under pÃ¥ den sträckan?  Är det nÃ¥gon som har koll pÃ¥ detta?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bullernivå Sanyo utedel.
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2006, 21:43:20 »
Spontant reagerar jag med att bli förvÃ¥nad, dÃ¥ 40 dB troligen är en lägre ljudnivÃ¥, en helt normal ölfis. SÃ¥ om Du kan höra din VP vid grannens tomtgräns, dÃ¥ ligger den troligen över 40 dB. Men det kanske är praxis med 40 dB inom tätbebyggt omrÃ¥de. Jag bor ju pÃ¥ landet, sÃ¥ jag antar nÃ¥gra sÃ¥dan där normer inte existerar här  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad Curtan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Bullernivå Sanyo utedel.
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2006, 12:51:50 »
Järfälla kommun använder industrinormen för buller fick jag förklarat för mig när jag ringde kommunen och frågade. Jag kommer att få dokument skickat till mig nästa vecka och 40 db skulle gälla nattetid. På dagen gäller ett högre värde.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bullernivå Sanyo utedel.
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2006, 14:01:52 »
Jag kollade runt en del, Ã¥ rent generellt sÃ¥ verkar det vara ovanligt, om inte helt unikt, med ett sÃ¥ lÃ¥gt värde vid tomtgräns (grannar emellan). Hade det varit vid husvägg Ã¥ ett medelvärde, eller inomhus, nattetid, dÃ¥ hade det varit mer rimligt. Men 40 dB nattetid, vid tomtgräns, Ã¥ som högsta värde, det verkar nästan som en missuppfattning, frÃ¥n nÃ¥gons sida  Sc:,h Jag vet att det är hÃ¥rda krav pÃ¥ industrier, men dom behöver ju inte brottas med problemet, att ligga nÃ¥n meter frÃ¥n en bostad. Jag tycker Du ska kolla en gÃ¥ng till, Ã¥ verkligen övertyga dig om, att Ni förstÃ¥tt varandra rätt. T.ex i frÃ¥gan medelvärde, kontra högsta tillÃ¥tna värde, dÃ¥ det ofta skiljer pÃ¥ det, Ã¥ hur det senare värdet ska tolkas.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bullernivå Sanyo utedel.
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2006, 14:16:51 »
Har kollat lite mera å det verkar som VP faller under industrinormen, men sättet att mäta verkar variera med tomtgräns eller vid fasad.... Så antagligen är 40 dB rätt, trots allt.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bullernivå Sanyo utedel.
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2006, 14:50:38 »
Om jag inte mnns fel så sjunker bullret med 3 dB för var gång du dubblar avståndet, det skulle enligt mina beräkningar ge ett bulller på ca 51 dB vid tomtgränsen.
Låter mycket tycker jag, kan det verkligen stämma?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bullernivå Sanyo utedel.
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2006, 14:54:41 »
Om jag inte mnns fel så sjunker bullret med 3 dB för var gång du dubblar avståndet, det skulle enligtm ina beräkningar ge et bulller på ca 51 dB vid tomtgränsen.
Låter mycket tycker jag, kan det verkligen stämma?

Jo det stämmer nog Rickard, men de där 61 dB som Konsumentverket uppgett, var å hur är det mätt? Jag tycker 61 dB låter otroligt mycket...

mvh hmulan.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Bullernivå Sanyo utedel.
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2006, 08:21:35 »
Det låter otroligt mycket med 61 dB i ljudnivå.
Vår uppmäte 58 när det var -10 grader (ljudnivå vid +7 gr = 40 dB)och till grannens hus är det ca 20 m och han hade då inte hört av vår vp.
Men 58 dB lätt som ett reaplan inne så köp ingen pump där det står 61 dB i ljudnivå. Vi reklamerade vår pump och fick en ny. Så nu är det tyst igen.

Men varför mäter man upp pumparna vid +7 grader? Intressant vore en studie vid -10 grader.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bullernivå Sanyo utedel.
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2006, 10:59:21 »
Hallo,

Undras om det inte var något fel på den VPn som testades. Jag har ca 5-6 m från min VP (CO2) till gatan, och vid varmare väder får man anstränga sig mycket för att höra densamma på gatan.

Är det många minusgrader låter VP givetvis mera, men aldrig så att det har uppfattats störande ens på 5-6 meters avstånd. Men, man skall vara medveten om att VPn är relativt tung och ett montage på vägg tror nog jag får betraktas som ett hasardspel (resonans etc).

Jag har mycket svårt att tänka mig att grannen kommer att ha synpunkter på ljudnivån.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bullernivå Sanyo utedel.
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2006, 07:23:24 »
Vissa märken låter väldigt högt när dom avfrostar på vintern betydligt högre än vid drift

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Bullernivå Sanyo utedel.
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2006, 11:56:16 »
Hej,

Det här med ljudnivåer är som det mesta beträffande värmepumpar, d.v.s. en djungel.
Jag hade besök av en säljare/installatör som helst inte ville sälja Sanyo p.g.a. den höga ljudnivån i deras utedelar. Fujitsu ville han helst inte heller sälja för de använder kompressor från Sanyo. Han pläderade för Panasonic HE-serien eller Mitsubishi QHeat6,0.
Nåväl, jag kollade på SP (R&R, STEM) - testerna.
Panasonic E9EKEB är ju den enda Panasonicpumpen som är testad. Dess utedel hade en ljudnivå på 63 dB(A) men på Vpgr´s hemsida läste jag 47 dB(A).
Enligt SP har altså utedelen till E9EKEB samma ljudnivå som bl.a. Sanyo 123.
Enl. Vpgr´s hemsida har utedelarna för HE9 och HE12 47dB(A) resp 49dB(A)
Kinnan anger 50dB(A) för HE12.
Finns det något som talar för att HE-serien inte skulle hamna på c:a 63-65dB(A) vid ett SP-test???

Som tidigare sagts, dB(A) är en sak, hur man upplever ljudet en annan sak.
Att köpa värmepump är nästan som att köpa en lott. Men jag tror (hoppas) att nästan vad man köper så blir det en vinst när man har direktverkande el. Vinsten kan dock bli olika stor och det tycks vara mycket svårt att själv bestämma storleken.

/ Bertil


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!