Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monoblock-förbättringsÃ¥tgärder  (läst 3127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Arne123456667

  • Gäst
Arne123456667
Monoblock-förbättringsåtgärder
« skrivet: 23 december 2021, 09:37:48 »
Jag har en 7kW monoblock kopplat till 750L acc tank som delvis värms med en vattenmantlad kamin. Jag har spotpris och kör pÃ¥ max när elen är billig. Jag eldar som en tok dessa dagar dÃ¥ det är svindyr el. Kaminen klarar hela husbehovet (den är pÃ¥ 11kW)  om man bara eldar. Upplever dock flera "problem" med värmepumpen som jag skulle vilja komma runt.

Problem 1. Cirkpumpen. Jag kör  denna  "intermitent". Den gÃ¥r ju igÃ¥ng väldigt ofta ändÃ¥ och cirkulerar 23l/min.... Dessa dagar med väldigt dyr el har jag eldat pÃ¥ mycket och dÃ¥ har värmepumpen cirkulerat typ 50 degC ut i kylan dygnet runt... Detta mÃ¥ste ju innebära endel förluster Känner ju pÃ¥ utedelen att den är lÃ¥ngt ifrÃ¥n kall pÃ¥ höljet... Dessutom sabbar denna ständiga höga cirkulation skiktningen i tanken som numera är helt obefintlig. jag har knappat i inställningarna och ställt ner flödet till "min" (nÃ¥gon parameter som satt pump en till 50% vill ja minnas). Det är ju dock fortfarande väldigt högt flöde väldigt ofta helt i onödan i dagar i streck...

Problem 2. När jag eldar mkt tickar temperaturen upp över 50degC vet inte var maxgränsen går för VP men jag har i nuläget en manuell bypass ventil där jag kan styra ner temperaturen på det cirkulerande vattnet (väldigt omständigt och kräver övervakning... ). går väll att lösa med en blandventil men hört så många olika bud om detta så.. .


Absolut enklast är att bara gilla läget men jag tycker det är roligt att mecka och förbättra även om det kanske inte lönar sig alla gånger :)

Quickfix (inte testat): Strypa flödet med en ventil när man vet att VP den ska vara avstängd. Är ju ändÃ¥ hemma när det eldas sÃ¥ det är mindre jobbigt.  Vet inte om pumpen fungerar flödesstyrt för dÃ¥ funkar det ju inte.... pÃ¥ detta sätt kanske man kan fÃ¥ ner flödet till hälften iaf... vet inte när cirkpumpen fÃ¥r det jobbigt dock....

Quickfix 2 (absolut inte vÃ¥gat testa): Stänga matningen till tanken helt och bara lÃ¥ta vattnet cirkulera till VP. När det tickar under 25 kommer den dock kicka igÃ¥ng och värma den lilla lilla volym som finns i 10m 28mm rör.  Det är ju dock 5L (lÃ¥ngt under minvolym i datablad som är 20L)  men inget jag vÃ¥gar testa... Antar att det är lungt sÃ¥ länge den stÃ¥r inställd pÃ¥ 25 men ...förr eller senare tabbar man sig nog...

Semikomplex 1. Öka pÃ¥ volymen för quickfix 2 tills man nÃ¥r över 20L.  Blir i sÃ¥ fall att sätta en liten buffert tank ..lite meckigt är det ju...

Semikomplex: Styra en blandventil som bara cirkulerar vattnet och ser till att det hålls över 25deg (annars går ju VP pumpen igång....) Lite meckigare och risken för att nått blir fel är ju mindre lyckad.


Komplex: Saffa en extra  acctank som VP laddar och som sedan laddar huvudacctanken med värmeväxlare... Kostar nog mer än vad det är värt...

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #1 skrivet: 23 december 2021, 10:02:20 »
Hej,

kul att du valde en monoblock.
Angående dina förslag:

1: Cirk pump. Ställ värdet på 80 % (värdet anger strypningsprocent) d.v.s. cirk pumpen tillåts då gå på max 20% av sitt maximala varvtal. Detta är en t.v. fix. Rätt fix här är att beställa kopplingsbox EKCB07CAV och till den koppla en bimetalltermostat. Termostaten monteras på din tank och så länge den är varm (för att du t.ex. eldar) så kommer din monoblock vara blockerad i drift. (undantaget är om vattnet i utomhusenheten blir kallt för då startar cirkulationspumpen och byter ut det kalla vattnet så inte maskinen fryser sönder)

2: Varmt i tanken (för varmt) Detta löses genom att du monterar en VTD322 ventil från ESBE i din krets. Ventilen känner av vattnet som kommer ut från din tank och vrider om så att det blir en kort krets. Lite som en omvänd aquastatventil. Bifogar skiss.

Mvh
Daikin
« Senast ändrad: 05 januari 2022, 14:03:57 av Rickard »

Arne123456667

  • Gäst
Arne123456667
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #2 skrivet: 23 december 2021, 10:41:56 »
I inställningarna
09->od: kan man ställa 0-8. (Förstår inte skillnaden mellan 1-4 och 5-8 verkar ge samma sak). Ställer man på denna på 5 (eller 1) så pumpar det runt 35l/min och ställler man den på 8 pumpas det runt 23l/min. kan inte få lägre flöde... (35 går den på under avfrostning och det låter som bara den....)

Testade nu att även strypa flödet lite med ventilen mot acctanken och visst gick flödet ner men det började låta massa från röret...

Att köpa koppljgsbox har jag kikat på men 4k+ lite installationsprylar är väl saftigt. Löser den verkligen "problemet" med att massa varmvatten cirkulerar hela tiden?

Blandventil VTD322 ventil från ESBE har jag hört funkar dåligt om det är litet dT ? men det kanske man inte ska lyssna till. Dvs att den funkar inte korrekt om dT är under 10grader vilket

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #3 skrivet: 23 december 2021, 10:53:14 »
0 = ingen begränsning.
1-4 = 50/60/70/80 % begränsning i alla lägen (inkl. energiproduktion)
5-8 = 50/60/70/80 % begränsning i samplings (kontroll) läget endast. Det betyder att flödesbegränsningen kan överskridas om husets effektbehov kräver det.

4+ kan anses dyrt eller billigt, måste vägas in i kundens kalkyl.
Kom ihåg att detta flöde sker endast när du eldar. När maskinen går så måste den flöda. Utöver det så behöver den flöda för att säkerställa att enheten ej fryser vid stillestånd.

Däremot så ifrågasätter jag om hur mycket energi du slösar bort då jag utgår från att rören är isolerade. Att ta hem 4+ gör du nog inte under maskinens linslängd.

VTD ventilen har jag inte hört några problem med.

D

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #4 skrivet: 23 december 2021, 11:54:16 »
Stäng av utedelen, stäng kranarna, tappa ur vattnet och vänta på bättre tider?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Arne123456667

  • Gäst
Arne123456667
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #5 skrivet: 23 december 2021, 15:19:59 »
Ok förstår inte varför cirkulationen för att kolla temp behöver vara 23l/min (som ju är det minsta som går att sätta). Visst är rören isolerade och det må vara lite förluster men dom är ju helt onödiga och stör skiktningen i onödan. Cikrulationspumpen går ju dessutom på väldigt ofta, finns det någon inställning för detta tro? Om det är 50degC och pumpen är inställd på 35 i ett 750L system så är det ju ingen större vits att kolla läget igen efter 10-15 min (vad nu intervallet är). Enda syftet med cirukationen är att förhindra frysrisk.

 Lurar ändÃ¥ pÃ¥ nÃ¥tt sätt att kunna sätta pumpen i "viloläge" när man vet med sig att det ska eldas mycket. Är det ofarligt att lÃ¥ta 5L vatten bara cirkulera med VP inställd pÃ¥ 25degC?   DÃ¥ kommer jag även ifrÃ¥n problemet med för hög temp till pumpen samt sänker den cirkulerande. Enda nackdelen är att den dÃ¥ gÃ¥r igÃ¥ng ofta och värmer dessa 5l när dom tickar under 25.

Att tappa ur vatten och stänga av blir ju för meckigt... det är ju nån dag då och då man får ett ryck :)




Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #6 skrivet: 23 december 2021, 16:28:56 »
Registrera dig kostar inget, samt lättare att skriva utan att få de vanliga frågorna med att skriva. det finnes bot på allt.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #7 skrivet: 23 december 2021, 18:07:20 »
Köp en VTD ventil, det har jag gjort och den gjorde underverk  tOOmten

Edit: Gå upp en eller två storlekar på rören strax innan acctanken, så sänker du farten på vattnet och stör inte siktningen på samma sätt.

God Jul
« Senast ändrad: 23 december 2021, 18:27:52 av Pumpens »
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #8 skrivet: 23 december 2021, 20:34:00 »
Eller aktivera frostskyddśläget och stäng av pumpen på kontrollpanelen när du eldar. Den står stilla och drar igång cirkulationspump en när vattnet kommer under 13 C i utedelen.

D

Arne123456667

  • Gäst
Arne123456667
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #9 skrivet: 24 december 2021, 12:15:57 »
Citera
Eller aktivera frostskyddśläget och stäng av pumpen på kontrollpanelen när du eldar. Den står stilla och drar igång cirkulationspump en när vattnet kommer under 13 C i utedelen.

Ah det hade jag missat att man kunde göra... är ju precis det jag vill uppnÃ¥!!  :)

Å så smäcker jag in en blandventil så är jag nog kittad!


Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #10 skrivet: 24 december 2021, 13:46:34 »
Ah det hade jag missat att man kunde göra... är ju precis det jag vill uppnÃ¥!!  :)

Å så smäcker jag in en blandventil så är jag nog kittad!
Tomten kom i år igen !

God Jul !
D

Arne123456667

  • Gäst
Arne123456667
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #11 skrivet: 26 december 2021, 10:32:44 »
Kikat i servicemanualen men hittar ingen inställning för att aktivera frostskydd. vilken kod är detta?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #12 skrivet: 27 december 2021, 12:46:19 »
Kikat i servicemanualen men hittar ingen inställning för att aktivera frostskydd. vilken kod är detta?

Denna aktivering har med rumstemperaturen att göra. Om du använder kontrollpanelen som inomhusgivare så kan du stänga av maskinen (ej bryta strömmen) på kontrollpanelen och maskinen kommer starta automatiskt om temperaturen i huset faller under inställt värde.

I ditt fall behöver du inte aktivera rumsfrostskyddet om du eldar med ved (kommer göra varken till eller från)
Däremot kan du stänga av maskinen med on/off knappen och den kommer stå still tills den känner av att det är kallt ute och att vattnet i systemet har fallit under kritisk temperatur. I det läget så startar den cirkulationspumpen en stund för att hämta hem varmt vatten. Skulle det inte räcka till (om du t.ex. har glömt att elda) så kommer maskinen att slå till värmekabel på vattenrören i utomhusenheten samt på en värmematta på expansionskärlet så det inte fryser)

Mvh
D

Arne123456667

  • Gäst
Arne123456667
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #13 skrivet: 28 december 2021, 16:22:22 »
OK nu har jag testat att stänga av men vad och vilka temp nivåer är det som triggar?

Testade och läste av givarinfon precis innan:

utegivare +3.5
Framledning/retur etc ~~~35grader


stängde av på knappen och minuten senare är cirulationspumpen igång. Det har ju inte hunnit bli någon frysrisk på den korta tiden, dessutom +grader ute.


Utloggad OJoachim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-förbättringsåtgärder
« Svar #14 skrivet: 04 september 2022, 00:55:51 »
Detta case liknar lite vad jag vill åstadkomma i min mors bostad.
Det är ett mindre hus om 78 m2 boendeyta med vattenburna radiatorer.
Det har idag en solvärmekrets från solpaneler samt en vattenmantlad kamin kopplad mot en 500 l acktank med en elpatron i övre delen av acktanken.
Jag tänkte att man skulle kunna nyttja solvärmekretsen som är en glykolblandning och försöka köra en flytande kondensering mot botten på tanken för bästa COP.
Kanske att glykolvattenvolymen blir lite för liten och jag undrar vad som kan vara minsta möjliga monoblock som man kan använda.
Vidare vill jag ju att monoblocket inte kör när solvärmen går så där behöver man någon form av givare för att styra så att man inte värmt upp tanken mer än nödvändigt med monoblocket så solvärmen inte kan leverera någon energi.
NÃ¥gra tankar om detta är möjligt? 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!