Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 41 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 februari 2022, 09:52:57 »

När värmepumpen går på låg belastning ger låg köldbärardifferens lite bättre verkningsgrad så det är inget att bekymra sig över.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 06 februari 2022, 06:01:40 »

Det beror på belastningen på pumpen, när den kör på låga frekvenser, så är deltat inte lika stort
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 05 februari 2022, 22:29:01 »

Differensen mellan köldbärare in och köldbärare ut ska ju ligga på 3 grader. Min pendlar mellan 1,4 grader och 3 graders differens, det kan väl inte vara riktigt bra?! Ska inte differensen vara ganska stadigt på 3 grader?
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 10 januari 2022, 10:17:38 »

Låter bra, men varför har du spärrband 20-25Hz? Jag har 20-23Hz, anledning resonans i värmesystemet.
Att minska uteffekten drar tillskottsvärme, men trösten i det hela är att borran lämnar vad den kan lämna i energi. Detta är inte mindre än tidigare om den förblir ofrusen. M.a.o. besparingen med värmepump är inte sämre än med din gamla 7kW. Det gäller bara att hitta parametrarna vad du kan "klämma ur den".

Om man vet att värmepumpen är för stor för ens borra, anser jag att det är bättre att hitta maxfrekvens = uteffekt som är balans med borran. Kanske lite mer uteffekt. Att därefter låta köldbärarens begränsningövervakning med exempelvis -5C vara extra skydd.

Osäkerheten f.n. är hur frusen är din borra, kanske inte speciellt mycket. Hur mycket och hur lång tid det tar det för den att eventuellt tina. Detta är en process, vad jag förstår, som tar tid, eftersom is isolerar mycket bättre än vatten. Detta kan medföra att du under en längre period behöver begränsa mer än den långsiktiga lösningen.

Jag har för mig att du tidigare i höst i en annan tråd föreslog att jag skulle ställa spärrband 1 till 20-25Hz och spärrband 2 till 70-95Hz.

Men jag ska alltså ändra spärrband 1 till 20-23Hz och spärrband 2 till 60-94Hz..?
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 10 januari 2022, 09:11:32 »

Då testar jag med det! Jo, jag är medveten om att det kommer dra tillskottsvärme, men vad ska man göra när situationen är som den är?!

Jag låter alltså spärrband 1 stå kvar på 20-25Hz och ändrar spärrband 2 till 60-94Hz..?
Låter bra, men varför har du spärrband 20-25Hz? Jag har 20-23Hz, anledning resonans i värmesystemet.
Att minska uteffekten drar tillskottsvärme, men trösten i det hela är att borran lämnar vad den kan lämna i energi. Detta är inte mindre än tidigare om den förblir ofrusen. M.a.o. besparingen med värmepump är inte sämre än med din gamla 7kW. Det gäller bara att hitta parametrarna vad du kan "klämma ur den".

Om man vet att värmepumpen är för stor för ens borra, anser jag att det är bättre att hitta maxfrekvens = uteffekt som är balans med borran. Kanske lite mer uteffekt. Att därefter låta köldbärarens begränsningövervakning med exempelvis -5C vara extra skydd.

Osäkerheten f.n. är hur frusen är din borra, kanske inte speciellt mycket. Hur mycket och hur lång tid det tar det för den att eventuellt tina. Detta är en process, vad jag förstår, som tar tid, eftersom is isolerar mycket bättre än vatten. Detta kan medföra att du under en längre period behöver begränsa mer än den långsiktiga lösningen.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 09 januari 2022, 23:20:21 »

Jag funderar hur jag hade gjort. Jag hade nog ställt max frekvens till 60Hz, samt ställt min temperatur på köldbäraren till -5C istället för original -8C.
Börja med att ställa spärrband till 60Hz och kolla hur kallt det blir på utgående köldbärare efter några dagar. Den kommer förhoppningsvis att lugna sig vid ca -5C.

Du vill ju inte  att det skall bli kallare i borran nu under den kallaste tiden på året. Men visst, experimentet kommer att dra tillskottsvärme.

Det är förmodligen så att din gamla 7kW värmepump hade sämre COP värde, därmed plockar din nya F1255 ut mer värme ur borran, därav dina bekymmer.

Då testar jag med det! Jo, jag är medveten om att det kommer dra tillskottsvärme, men vad ska man göra när situationen är som den är?! Förhoppningsvis finns det ekonomi om nåt år för att borra ett hål till eller komplettera med jordvärme.

Jag låter alltså spärrband 1 stå kvar på 20-25Hz och ändrar spärrband 2 till 60-94Hz..?
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 09 januari 2022, 21:39:40 »

Tack för ditt svar!

Några funderingar...

Om 70Hz som jag använder nu motsvarar ca 9kW och 7kW (som min gamla pump var på) är ca 55Hz, ska jag testa och lägga mig mittemellan på 8kW och ställa spärrbandet på 60Hz och se hur det utvecklar sig eller ska jag gå ner på 55Hz direkt?

Om jag ska sänka spärrbandet, ska jag göra det nu eller ska jag avvakta och hålla koll på köldbärartemperaturerna och göra sänkningen om/när jag ser att temperaturerna börjar sjunka ytterligare?
Jag funderar hur jag hade gjort. Jag hade nog ställt max frekvens till 60Hz, samt ställt min temperatur på köldbäraren till -5C istället för original -8C.
Börja med att ställa spärrband till 60Hz och kolla hur kallt det blir på utgående köldbärare efter några dagar. Den kommer förhoppningsvis att lugna sig vid ca -5C.

Du vill ju inte  att det skall bli kallare i borran nu under den kallaste tiden på året. Men visst, experimentet kommer att dra tillskottsvärme.

Det är förmodligen så att din gamla 7kW värmepump hade sämre COP värde, därmed plockar din nya F1255 ut mer värme ur borran, därav dina bekymmer.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 09 januari 2022, 20:52:02 »

En enkel fråga bara , vad händer med KB om du kör KB-pumpen konstant utan att kompressorn går, kan ta några timmar och bli för kallt i huset. Du får välja tidpunkt vid provet. Då ska KB öka i temp och ev om det finns is i hålet tina, då KB är på karusellväg med värme från botten av hålet. Har aldrig behövt göra så själv, men för att du ska få lite info om ditt håll så varför inte

Tack för tipset, kan prova det när jag åker till huset nästa gång!

Var går jag in i pumpen och hur gör jag för att göra det provet?
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 09 januari 2022, 20:46:31 »

Vi vet att din VP avger 3kW vid 20Hz och 12kW vid 94Hz. En elmotors effekt avtar proportionellt mot varvtalet. Nu är förmodligen kylkompressorn inte lika linjär, men det ger ändå en fingervisning.
Vid 30Hz=4kW, 40Hz=5,5kW, 50Hz=6,2kW, 60Hz=8kW, 70Hz=9kW, 80Hz=10,5kW.
Om du idag har lagt in 70Hz, har du alltså minskat max effektuttag till ca 9kW. Du hade 7kW på din gamla VP, vilket enligt mina "linjära" beräkningar motsvarar ca 55Hz

Tack för ditt svar!

Några funderingar...

Om 70Hz som jag använder nu motsvarar ca 9kW och 7kW (som min gamla pump var på) är ca 55Hz, ska jag testa och lägga mig mittemellan på 8kW och ställa spärrbandet på 60Hz och se hur det utvecklar sig eller ska jag gå ner på 55Hz direkt?

Om jag ska sänka spärrbandet, ska jag göra det nu eller ska jag avvakta och hålla koll på köldbärartemperaturerna och göra sänkningen om/när jag ser att temperaturerna börjar sjunka ytterligare?
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 09 januari 2022, 13:50:57 »

Om jag behöver gå ännu lägre i spärrbandet än 70Hz, har du nåt förslag på vad jag ska gå ner till då?

Och isåfall, när ska jag göra den sänkningen?
Vi vet att din VP avger 3kW vid 20Hz och 12kW vid 94Hz. En elmotors effekt avtar proportionellt mot varvtalet. Nu är förmodligen kylkompressorn inte lika linjär, men det ger ändå en fingervisning.
Vid 30Hz=4kW, 40Hz=5,5kW, 50Hz=6,2kW, 60Hz=8kW, 70Hz=9kW, 80Hz=10,5kW.
Om du idag har lagt in 70Hz, har du alltså minskat max effektuttag till ca 9kW. Du hade 7kW på din gamla VP, vilket enligt mina "linjära" beräkningar motsvarar ca 55Hz
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 januari 2022, 12:21:20 »

En enkel fråga bara , vad händer med KB om du kör KB-pumpen konstant utan att kompressorn går, kan ta några timmar och bli för kallt i huset. Du får välja tidpunkt vid provet. Då ska KB öka i temp och ev om det finns is i hålet tina, då KB är på karusellväg med värme från botten av hålet. Har aldrig behövt göra så själv, men för att du ska få lite info om ditt håll så varför inte
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 09 januari 2022, 11:59:19 »

Att kompressorn går mer är helt naturligt. Du har ett visst värmebehov i huset och genom att sänka max frekvens till 70Hz har du minskat kompressorns uteffekt. Den måste alltså köra längre tid  för att få ut  samma effekt. Men du når även en gräns när det är kallt ute, när den nu reducerade kompressoreffekten ej klarar huset och elvärmen går till. Förhoppningsvis passar den reducerade effekten bättre till den eventuellt allt för klena borran. Den reducerade effekten reducerar även nedkylningen av borran, vilket är målet. Det ger samma inverkan som att skaffa en mindre värmepump.  Men den reducerade effekten behöver därför stöd från elpatroner.
Tyvärr verkar det som om 70Hz inte är tillräckligt lågt för din borra, eftersom vi har en misstanke om att den eventuellt håller på att frysa. Du måste kanske gå ännu lägre i spärrbandet, och ta mer hjälp av dyr elpatron.

Om jag behöver gå ännu lägre i spärrbandet än 70Hz, har du nåt förslag på vad jag ska gå ner till då?

Och isåfall, när ska jag göra den sänkningen?
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 09 januari 2022, 11:54:23 »

Jag tycker det låter snålt. Grovt räknar man med 40W/m vilket ger 6,2 kW plus matning av pump på ca 2kW. Du lär ju inte kunna plocka ut några 12kW, som jag ser det. Men installatören har kanske räknat på att du ej behöver 12 kW.  Norrland är granit, vilket är bra berggrund med god värmeledningsförmåga.

Jo, vi har ju varit inne på det tidigare att 155m är lite snålt. Men nu är det ju ingen nyinstallation, utan jag borrade 2004 och satte då in min förra pump, en CTC Ecoheat 7,0 , så det är därför som hålet bara är 155m. Det bästa är väl att borra ett hål till eller komplettera med jordvärme, men för tillfället finns det inte ekonomi till det, så då måste jag försöka lösa det på annat sätt tillsvidare.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 28 december 2021, 17:09:41 »

Du behöver ju inte titta på alla 71 sidor, det räcker ju med nån av månads-rapporteringarna.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 26 december 2021, 08:23:52 »

En inverter-VP gör ju det när det är kallt, min har också gått konstant sen nångång i november.
Jag har uppmanat dej förut att titta i logningsforum, men du svarade att du inte "orkade" titta där. Min F1255-12 är ganska precis 2 år äldre än din, har jag för mig och jag vet att jag redovisat där även sånt som har berört tidigare frågor av dej.

Jo.. jag är fullt medveten om att en inverter-VP gör det, men nu menade jag att den har gått mer än normalt. Men nu fick jag ju svaret av "Valiant" vad det beror på och tänker man efter så är det ju ganska självklart att kompressorn går mer nu när man aktiverat spärrbanden.

Ja, visst..  Du föreslog att jag skulle kolla "Loggforum", och svaret du fick då var: "Hittar inget intressant om drifttid och orkar inte kolla igenom alla 71 sidor (ser ingen sökfunktion på sidan heller) Men om du har hittat information om drifttid så får du gärna skicka länk".

Så jag svarade inte att jag inte orkade titta där, utan att jag inte orkade läsa igenom alla 71 sidor efter informationen som jag var ute efter.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 25 december 2021, 22:48:52 »

........... men annars går kompressorn hela tiden.

En inverter-VP gör ju det när det är kallt, min har också gått konstant sen nångång i november.
Jag har uppmanat dej förut att titta i logningsforum, men du svarade att du inte "orkade" titta där. Min F1255-12 är ganska precis 2 år äldre än din, har jag för mig och jag vet att jag redovisat där även sånt som har berört tidigare frågor av dej.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 25 december 2021, 22:26:09 »

Jo, jag aktiverade ju spärrbanden som du föreslog tidigare i höst. Spärrband 1 20-25Hz och spärrband 2 70-94Hz.

Men efter jag aktiverade spärrbanden och gjorde den inställningen så tycker jag att det verkar som att kompressorn går mer nu än innan jag aktiverade spärrbanden, elpatronen kan gå in nångång ibland och hjälpa till med 2,0 kWh, men annars går kompressorn hela tiden.
Att kompressorn går mer är helt naturligt. Du har ett visst värmebehov i huset och genom att sänka max frekvens till 70Hz har du minskat kompressorns uteffekt. Den måste alltså köra längre tid  för att få ut  samma effekt. Men du når även en gräns när det är kallt ute, när den nu reducerade kompressoreffekten ej klarar huset och elvärmen går till. Förhoppningsvis passar den reducerade effekten bättre till den eventuellt allt för klena borran. Den reducerade effekten reducerar även nedkylningen av borran, vilket är målet. Det ger samma inverkan som att skaffa en mindre värmepump.  Men den reducerade effekten behöver därför stöd från elpatroner.
Tyvärr verkar det som om 70Hz inte är tillräckligt lågt för din borra, eftersom vi har en misstanke om att den eventuellt håller på att frysa. Du måste kanske gå ännu lägre i spärrbandet, och ta mer hjälp av dyr elpatron.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 25 december 2021, 21:48:49 »

Jag gjorde en anteckning förra året för att hjälpa mitt minne.  Jag tror det var DonPablo som skrev originalet:  Följande gäller vid inställning -8C.:

Vid minus 5.5 på utgående kb, så ökar inte kompressorfrekvensen mer.

Vid kb ut -6.5 grader celsius, så sjunker kompressorfrekvens 1hz 1 gång/min.

Vid -8 i kb ut, så stannar kompressor och larmar 160, om man har defaultinställningar.

Jag tycker det verkar ganska genomtänkt av Nibe.
Ett alternativ som jag ser det, ifall borran blir för kall, är att sätta in spärrband och begränsa max frekvens till ett lägre värde än 94Hz.

Jo, jag aktiverade ju spärrbanden som du föreslog tidigare i höst. Spärrband 1 20-25Hz och spärrband 2 70-94Hz.

Men efter jag aktiverade spärrbanden och gjorde den inställningen så tycker jag att det verkar som att kompressorn går mer nu än innan jag aktiverade spärrbanden, elpatronen kan gå in nångång ibland och hjälpa till med 2,0 kWh, men annars går kompressorn hela tiden.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 25 december 2021, 19:28:10 »

Jag vill minnas från förra vintern att nibe börjar rampa ner kompressorns frekvens några grader innan inställda gränsen för att du inte ska nå gränsen.
// Magnus
Jag gjorde en anteckning förra året för att hjälpa mitt minne.  Jag tror det var DonPablo som skrev originalet:  Följande gäller vid inställning -8C.:

Vid minus 5.5 på utgående kb, så ökar inte kompressorfrekvensen mer.

Vid kb ut -6.5 grader celsius, så sjunker kompressorfrekvens 1hz 1 gång/min.

Vid -8 i kb ut, så stannar kompressor och larmar 160, om man har defaultinställningar.

Jag tycker det verkar ganska genomtänkt av Nibe.
Ett alternativ som jag ser det, ifall borran blir för kall, är att sätta in spärrband och begränsa max frekvens till ett lägre värde än 94Hz.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 25 december 2021, 18:25:14 »

Jag vill minnas från förra vintern att nibe börjar rampa ner kompressorns frekvens några grader innan inställda gränsen för att du inte ska nå gränsen. Testa att justera så ser du vad som händer, det är ju bara att justera tillbaka. Eller sök så hittar du beskrivningen.

// Magnus
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 25 december 2021, 18:12:01 »

Möjligtvis,om det är som 25FOCUS beskriver, hade jag med minF1255 ändrat standardbegränsningen från -8C till -5C, för att behålla läget "karusellfritt".  Kanske t.o.m. varmare under en begränsad tid för att stabilisera systemet. 
Vissa tecken tyder på att 25FOCUS har rätt. Om allt är ok skall VP justera Dt mellan inkommande och utgående till 3C.
Henke-01, vad har du för aktivt borrdjup och var bor du? Kalk, gnejs eller granit i berget. Kalk i södra Sverige och gnejs/granit norröver.

Just nu ligger köldbärare in på -2,6C och köldbärare ut ligger på -4,9C. Jag tror att min begränsning ligger på -7C, om jag skulle ändra den till -5C, kommer väl pumpen att larma när den kommer ner på -5C..?

Är det bättre att man ändrar nån inställning så pumpen går mer på elpatron och mindre på kompressorn? Som det är nu efter jag aktiverade spärrbandet så har pumpen gått i stort sett hela tiden på kompressorn och väldigt lite på elpatronen, som mest har elpatronen gått på 2,0 kWh samtidigt som kompressorn har gått. Innan jag aktiverade spärrbandet så gick aldrig (vad jag kan minnas) elpatronen samtidigt som kompressorn utan då gick dom var för sig, när elpatronen gick så stod kompressorn stilla och tvärtom.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 23 december 2021, 21:05:31 »

Borrhålet är ju 155 m och huset ligger i Norrlands inland.
Jag tycker det låter snålt. Grovt räknar man med 40W/m vilket ger 6,2 kW plus matning av pump på ca 2kW. Du lär ju inte kunna plocka ut några 12kW, som jag ser det. Men installatören har kanske räknat på att du ej behöver 12 kW.  Norrland är granit, vilket är bra berggrund med god värmeledningsförmåga.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 23 december 2021, 20:03:54 »

Möjligtvis,om det är som 25FOCUS beskriver, hade jag med minF1255 ändrat standardbegränsningen från -8C till -5C, för att behålla läget "karusellfritt".  Kanske t.o.m. varmare under en begränsad tid för att stabilisera systemet. 
Vissa tecken tyder på att 25FOCUS har rätt. Om allt är ok skall VP justera Dt mellan inkommande och utgående till 3C.
Henke-01, vad har du för aktivt borrdjup och var bor du? Kalk, gnejs eller granit i berget. Kalk i södra Sverige och gnejs/granit norröver.

Borrhålet är ju 155 m och huset ligger i Norrlands inland.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 23 december 2021, 17:42:52 »

-5 tillbaka till hålet, säkert det är is i början av det, sen om hålet fryser längre ner så kyls även KB på vägen upp genom isen. En karusell som inte går att göra något åt.
Möjligtvis,om det är som 25FOCUS beskriver, hade jag med minF1255 ändrat standardbegränsningen från -8C till -5C, för att behålla läget "karusellfritt".  Kanske t.o.m. varmare under en begränsad tid för att stabilisera systemet. 
Vissa tecken tyder på att 25FOCUS har rätt. Om allt är ok skall VP justera Dt mellan inkommande och utgående till 3C.
Henke-01, vad har du för aktivt borrdjup och var bor du? Kalk, gnejs eller granit i berget. Kalk i södra Sverige och gnejs/granit norröver. 

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 23 december 2021, 16:33:17 »

Jo, men om nivån stiger då?! Kan det bero på samma anledning?

Just nu är köldbärare in: -2,7 och köldbärare ut: -5,0
-5 tillbaka till hålet, säkert det är is i början av det, sen om hålet fryser längre ner så kyls även KB på vägen upp genom isen. En karusell som inte går att göra något åt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 december 2021, 16:10:18 »

Nivåändringar kan betyda att borrhålet håller på att frysa igen på sådant sätt att slangarna kläms ihop men för att det ska ske behövs det minusgrader på köldbäraren, ett tätt berg utan sprickor och att grundvattennivån ligger ovanför bergets nivå då jord leder värme sämre än berg.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 23 december 2021, 12:05:30 »

Jag har nog inte lagt märke tidigare att nivån har ändrats så mycket upp och ner som den har gjort nu. Men det är inget som man behöver bry sig om då?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 december 2021, 11:40:05 »

Slangen krymper när den blir kallare så det man ser i expansionskärlet är skillnaden mellan köldbärarlösningens och slangens volymändring. Är det luft i slangen ändras nivån när cirkulationspumpen startar eller stannar.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 23 december 2021, 10:22:34 »

En faktor är hur kall köldbäraren är. Min sjunker med några cm när både in och ut har minusgrader. Vatten krymper vid kyla.

Jo, men om nivån stiger då?! Kan det bero på samma anledning?

Just nu är köldbärare in: -2,7 och köldbärare ut: -5,0
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 23 december 2021, 09:53:51 »

Om vätskan i nivåkärlet ändras, (ibland stiger nivån och ibland sjunker den) visst kan det vara ett tecken på att det är luft i köldbärarsystemet och att det behöver avluftas eller kan det bero på nåt annat?
En faktor är hur kall köldbäraren är. Min sjunker med några cm när både in och ut har minusgrader. Vatten krymper vid kyla.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 23 december 2021, 09:23:36 »

Om vätskan i nivåkärlet ändras, (ibland stiger nivån och ibland sjunker den) visst kan det vara ett tecken på att det är luft i köldbärarsystemet och att det behöver avluftas eller kan det bero på nåt annat?
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 18 april 2021, 22:26:33 »

För mig fungerade det att ändra filtreringstiden från standard 24h (står standard 12h i manualen) till 3h. Mycket jämnare innetemperatur efter det.

Jag installerade in en ny Nibe F1255 i slutet på oktober (Vecka 44) när dom ställde in den efter installationen så tog dom värmekurva 7 och kurvförskjutning 0. Från det att pumpen installerades vecka 44 tills nu vecka 52, så har utetemperaturen legat på mellan +5 och -21 och inne har det enligt temperatursloggen på värmepumpen varit mellan 18,4 och 20,5 under den perioden, vilket jag tycker är lite för lite. Jag vill ha en inomhus temp på mellan 21-23 grader, så jag har höjt kurvan från 7 till 8, men har fortfarande förskjutningen på 0. Har nu 21 grader inne, men om jag vill höja tempen lite till, ska jag då höja kurvan ytterligare ett steg till kurva 9, eller ska jag låta kurvan vara kvar på 8 och höja kurvförskjutning nåt/några steg istället?
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 09 april 2021, 16:01:00 »

Hmm, har själv försökt pilla på faktorn och haft den allt mellan 0.5 - 2, har själv golvvärme förutom ett par radiatorer i teknikrummet och garaget. Har du själv radiatorer när du behöver faktor 5?
Svar Ja, jag har enbart radiatorer. Har på senare tid börjat fundera på detta med kombination radiator / golvvärme. Ofta är det sådant som skapar problem och debatt. Har värmepumpen blivit för intelligent?
Hur gjorde man förr med elpanna/ oljepanna osv, då lät man cirkulationspumpen snurra på. Hur många av de som har fjärrvärme har förmodligen problem? Men de är kanske ej lika engagerade.
Skrivet av: baljo
« skrivet: 09 april 2021, 14:02:54 »

Ursäkta att jag missförstod dig med att jag trodde du hoppade mellan kurvor. Jag tycker du har en bra uppfattning att du skall hitta rätt kurva utan innegivare. Men sol och blåst måste till för att hjälpa dig med det sista. Jag måste säga att med rätt kurva i botten gör innegivaren ett bra jobb. Då kan jag jämföra med 20 års erfarenhet från en Fighter 1210.
Jag har ett ganska högt värde på innegivaren, faktor 5 vilket i mitt fall funkar bra och är alert på kompensation när det blir några 10/delar för kallt inomhus. Jag är faktiskt imponerad, även av hur snabbt den drar ner värmebärartemperatur nu när solen tittar fram.
Har dock kommit fram till att en hög faktor kan medföra stora förändringar i GM-värdet ganska snabbt. Högt faktor kräver även bra marginal i effektkapacitet (=för huset överdimensionerad värmepump), så att värmepumpen orkar att snabbt möta en snabb förändring av beräknad värmebärartemperatur. Det är här det är intressant hur exakt den steglösa frekvensen stabilt och mjukt möter de nya kraven genom att öka frekvensen.
En mindre effektreserv med högt givarfaktor innebär att GM värdet raskt drar iväg ifall den klenare pumpen ej på kort tid kan höja värmebärarens temperatur, vilket kan leda till eltillskott.

Det har varit en hel del diskussion hur mycket innegivarfaktorn påverkar värmabärarens temperatur, och jag har studerat detta ingående efter diskussionen. Jag skulle vilja påstå att faktor 5 ger knappt 1 grads förändring.
Lycka till!

Hmm, har själv försökt pilla på faktorn och haft den allt mellan 0.5 - 2, har själv golvvärme förutom ett par radiatorer i teknikrummet och garaget. Har du själv radiatorer när du behöver faktor 5?
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 08 april 2021, 22:50:28 »

Jodå, jag har innegivare. Men jag vill gärna ställa in rätt kurva och kurvförskjutning innan jag aktiverar den.
Ursäkta att jag missförstod dig med att jag trodde du hoppade mellan kurvor. Jag tycker du har en bra uppfattning att du skall hitta rätt kurva utan innegivare. Men sol och blåst måste till för att hjälpa dig med det sista. Jag måste säga att med rätt kurva i botten gör innegivaren ett bra jobb. Då kan jag jämföra med 20 års erfarenhet från en Fighter 1210.
Jag har ett ganska högt värde på innegivaren, faktor 5 vilket i mitt fall funkar bra och är alert på kompensation när det blir några 10/delar för kallt inomhus. Jag är faktiskt imponerad, även av hur snabbt den drar ner värmebärartemperatur nu när solen tittar fram.
Har dock kommit fram till att en hög faktor kan medföra stora förändringar i GM-värdet ganska snabbt. Högt faktor kräver även bra marginal i effektkapacitet (=för huset överdimensionerad värmepump), så att värmepumpen orkar att snabbt möta en snabb förändring av beräknad värmebärartemperatur. Det är här det är intressant hur exakt den steglösa frekvensen stabilt och mjukt möter de nya kraven genom att öka frekvensen.
En mindre effektreserv med högt givarfaktor innebär att GM värdet raskt drar iväg ifall den klenare pumpen ej på kort tid kan höja värmebärarens temperatur, vilket kan leda till eltillskott.

Det har varit en hel del diskussion hur mycket innegivarfaktorn påverkar värmabärarens temperatur, och jag har studerat detta ingående efter diskussionen. Jag skulle vilja påstå att faktor 5 ger knappt 1 grads förändring.
Lycka till! 
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 08 april 2021, 21:44:09 »

Om du inte har nån innegivare så se till att få den installerad och aktiverad. Den följer ju med i leveransen.

Jodå, jag har innegivare. Men jag vill gärna ställa in rätt kurva och kurvförskjutning innan jag aktiverar den.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 april 2021, 21:05:10 »

Om du inte har nån innegivare så se till att få den installerad och aktiverad. Den följer ju med i leveransen.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 08 april 2021, 20:26:17 »

Jag har fortfarande efter snart 1,5 år inte fått till inställningen av kurvan så jag är nöjd än, man har fått växla mellan kurva 7 och kurva 8 flera gånger och det känns som att man står på ruta ett igen. Har det känts bra med kurva 7 ett tag så kan man helt plötsligt ha fått gå upp till kurva 8 då innetempen sjunkit, sen kan det ha blivit för varmt så man har fått gå ner på kurva 7 igen. När det är kallt ute så är det ju kurvan man ska ändra på och när det är varmt ute så är det kurvförskjutningen man ska ändra. Tempen har legat på runt 22-23 grader inne med kurva 7, sen för nån vecka sen så sjönk den till 21 och jag fick höja till kurva 8 igen.

Nån som vet vad det kan bero på, kan det bero på luft i systemet?
Det är alltid svårt att få till en kurva som passar för både kallt och varmt. Du säger att du pendlar mellan kurva 7 och 8. Det verkar som om kurva 8 passar dig när det är varmare ute.
Du kan enkelt använda egen kurva, där du anger värden för +20, +10, 0, -10, -20C.
Om du trivs med kurva 7 vid kallt, notera värdena genom att flytta kursern, vad du har för värde vid 0, -10, -20C.
Om du trivs med kurva 8 vid varmt ute, notera värdena genom att flytta kursern vad du har för värde vid +10, +20C.
Öppna egen kurva och stoppa in värdena i den kurvan och använd den i stället.

Nu tror jag att du har missuppfattat mig lite, hur kommer det sig att du tror att kurva 8 passar mig enbart när det är varmare ute?! Låter som att du tror att jag pendlar mellan kurva 7 och 8 hela tiden beroende på om det är varmt eller kallt ute, men så är det inte. Anledningen till att jag ibland fått höja från kurva 7 till kurva 8 är för att det helt plötsligt kan bli för kallt inne med kurva 7. Kurva 7 är den jag har haft mest under dom här 1,5 åren, men när innetemperaturen helt plötsligt sjunker 1,5-2 grader med kurva 7 så har jag ibland fått höja till kurva 8 för att få en behaglig temperatur inne. Så jag är lite osäker på om det är kurva 7 eller 8 som jag ska ha, men det är som sagt bara ibland som jag behöver höja kurvan, oftast har jag kunnat ligga på 7:an, vilket gör att jag börjar fundera på vad det kan bero på att jag ibland måste höja kurvan.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 08 april 2021, 15:00:36 »

Det är alltid svårt att få till en kurva som passar för både kallt och varmt. Du säger att du pendlar mellan kurva 7 och 8. Det verkar som om kurva 8 passar dig när det är varmare ute.
Du kan enkelt använda egen kurva, där du anger värden för +20, +10, 0, -10, -20C.
Om du trivs med kurva 7 vid kallt, notera värdena genom att flytta kursern, vad du har för värde vid 0, -10, -20C.
Om du trivs med kurva 8 vid varmt ute, notera värdena genom att flytta kursern vad du har för värde vid +10, +20C.
Öppna egen kurva och stoppa in värdena i den kurvan och använd den i stället.

Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 april 2021, 09:56:18 »

Sol och blåst kan påverka hur varmt det blir i huset någon grad upp eller ner.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 08 april 2021, 09:50:42 »

Jag har fortfarande efter snart 1,5 år inte fått till inställningen av kurvan så jag är nöjd än, man har fått växla mellan kurva 7 och kurva 8 flera gånger och det känns som att man står på ruta ett igen. Har det känts bra med kurva 7 ett tag så kan man helt plötsligt ha fått gå upp till kurva 8 då innetempen sjunkit, sen kan det ha blivit för varmt så man har fått gå ner på kurva 7 igen. När det är kallt ute så är det ju kurvan man ska ändra på och när det är varmt ute så är det kurvförskjutningen man ska ändra. Tempen har legat på runt 22-23 grader inne med kurva 7, sen för nån vecka sen så sjönk den till 21 och jag fick höja till kurva 8 igen.

Nån som vet vad det kan bero på, kan det bero på luft i systemet?
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 30 december 2019, 13:51:25 »

höj kurvförskjutningen ett steg i taget, kan nog hända att kurva 9 blir för varm.

Jo, jag tror också att kurva 9 blir för varm. Men det kändes som att kurva 7 var för lite då innetempen verkar ha varit nere på bara 18,4 grader så då höjde jag till 8:an. Nu är det +2 ute och inne är det 20,5/21 grader.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 30 december 2019, 11:18:23 »

Kurvlutningen inverkar främst på innetemp när det är riktigt kallt ute, förskjutningen påverkar innetemp lika mycket för kallt som varmare väder. Alltså kan man behöva justera lite på båda två innan man är nöjd. Sedan är det ofta behov av att knäcka kurvan lite kring 0-5 grader ute för att man upplever det som lite rått då även om man har rätt temp på termometern.
Och som DobPablo skriver, justera försiktigt.

// Magnus
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 30 december 2019, 04:57:04 »

höj kurvförskjutningen ett steg i taget, kan nog hända att kurva 9 blir för varm.
Skrivet av: Henke_01
« skrivet: 29 december 2019, 22:48:57 »

Jag installerade in en ny Nibe F1255 i slutet på oktober (Vecka 44) när dom ställde in den efter installationen så tog dom värmekurva 7 och kurvförskjutning 0. Från det att pumpen installerades vecka 44 tills nu vecka 52, så har utetemperaturen legat på mellan +5 och -21 och inne har det enligt temperatursloggen på värmepumpen varit mellan 18,4 och 20,5 under den perioden, vilket jag tycker är lite för lite. Jag vill ha en inomhus temp på mellan 21-23 grader, så jag har höjt kurvan från 7 till 8, men har fortfarande förskjutningen på 0. Har nu 21 grader inne, men om jag vill höja tempen lite till, ska jag då höja kurvan ytterligare ett steg till kurva 9, eller ska jag låta kurvan vara kvar på 8 och höja kurvförskjutning nåt/några steg istället?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!