Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var ska jag ha temperatursensorer?  (läst 2170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Var ska jag ha temperatursensorer?
« skrivet: 26 februari 2010, 10:08:56 »
Rörisen håller just på att avsluta installationen av en Diplomat Optimum 8, en 300 L MBH-VVB och en 100 Liters isolerad arbetstank, extra tryckstyrd cirkpump Grundfos Alpha2 på framledningen. En låda med Logger2020 ligger redo, extra elmätare uppsatt. Då kommer frågan: Var ska jag mäta temperaturer? Tacksam för tips på placering! Ute- och innetemperatur är givet, men vilka fler punkter kan vara roliga att ha med mitt system? Radiatorkretsen delar upp sig i tre huvudstammar, känns overkill att mäta dessa? Bifogar skiss.
« Senast ändrad: 26 februari 2010, 10:11:44 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var ska jag ha temperatursensorer?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2010, 10:51:07 »
Det som många tycks mäta här är värmebärare fram och retur, man ställer jo Delta T med hjälp av dom.
Vist ser du dom via pumpens display men Dallas givarna som fins i 2020 är ofta noggrannare och säkrare
än pumpens, och om det skulle bli något fel i pumpens givare så ser man detta direkt.
Köldbärare fram och retur är också viktiga att veta av samma anledning att nämna några.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Var ska jag ha temperatursensorer?
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2010, 22:00:05 »
Det kan väl aldrig vara overkill? Jag har 21st. tempgivare. Det blir några till när bergvärmen installeras... ::)
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Var ska jag ha temperatursensorer?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2010, 22:56:40 »
Rörisen håller just på att avsluta installationen av en Diplomat Optimum 8, en 300 L MBH-VVB och en 100 Liters isolerad arbetstank, extra tryckstyrd cirkpump Grundfos Alpha2 på framledningen. En låda med Logger2020 ligger redo, extra elmätare uppsatt. Då kommer frågan: Var ska jag mäta temperaturer? Tacksam för tips på placering! Ute- och innetemperatur är givet, men vilka fler punkter kan vara roliga att ha med mitt system? Radiatorkretsen delar upp sig i tre huvudstammar, känns overkill att mäta dessa? Bifogar skiss.

Hej!
Fel trÃ¥d för den här frÃ¥gan men du har samma bild ute pÃ¥ IVT och trÃ¥den volymförstorare. Jag förstÃ¥r inte hur arbetstanken skall kunna fungera med den koppling som visas. Hur kommer den att tillföras uppvärmt vatten frÃ¥n vp när den yttre cirkulationspumpen gÃ¥r? Jag tycker att det ser ut som den hela tiden kommer att ha samma temperatur som returen.  Sc:,h
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Var ska jag ha temperatursensorer?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2010, 10:36:41 »
Jag monterade 57 temp givare på ett hotell. De hade bara behövt 4 för funktionen

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Var ska jag ha temperatursensorer?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2010, 15:02:12 »
Jag monterade 57 temp givare på ett hotell. De hade bara behövt 4 för funktionen
Dem ville väl ha nÃ¥gra i resrv.  studs
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Var ska jag ha temperatursensorer?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2010, 15:11:20 »
Nej de anlitade en konsult och de flesta konsulter,dock inte alla. Har ingen aning om hur en modern VP funkar och vad dem kan gör med sina inbyggda datorer. MKT mer än villa pumparna. Jag offereade en anläggning som skulle kosta 2,8milj och de valde konsultens alternativ som tillslut kostade 5,1 milj och kommer att bespara mindre Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!