Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F370 skillnad förångare avluft, avfrostningar  (läst 494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olsjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370 skillnad förångare avluft, avfrostningar
« skrivet: 04 december 2022, 13:29:54 »
Förångare ligger kring -4 och avluft kring +3 nu. Jag har flera avfrostningar per dag.
Förstått att diffen mellan de två ska vara betydligt mindre. Hur kan jag justera för att uppnå bättre värden?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 skillnad förångare avluft, avfrostningar
« Svar #1 skrivet: 04 december 2022, 13:35:30 »
NIBE använder sig av icke justerbara expansionsventiler så det går inte. Bara att hålla koll på temperaturerna och kanske byta expansionsventil m.m. om det skulle bli något större problem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Olsjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 skillnad förångare avluft, avfrostningar
« Svar #2 skrivet: 04 december 2022, 13:41:48 »
NIBE använder sig av icke justerbara expansionsventiler så det går inte. Bara att hålla koll på temperaturerna och kanske byta expansionsventil m.m. om det skulle bli något större problem.

Hur vet jag vad som är ett ”större problem”?
Vad jag läst så vill man helst inte att F370 ska avfrosta alls, typ?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 skillnad förångare avluft, avfrostningar
« Svar #3 skrivet: 04 december 2022, 15:17:13 »
Precis, F370 ska helst inte behöva stanna och avfrosta alls men så länge avluftstemperaturen ligger på runt 5° gör i alla fall kompressorn sitt jobb och det blir en energibesparing. Blir stilleståndstiden för avfrostningarna väldigt stor är det förstås ett problem. Ska man byta expansionsventil etc är det kanske lika bra att byta kompressor på en och samma gång så det handlar om 20-25 tkr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370 skillnad förångare avluft, avfrostningar
« Svar #4 skrivet: 04 december 2022, 20:13:06 »
Fick ny expansionsventil 2018 i samband med byte av läckande förångare.
Den var lite shaky redan första året och blev gradvis sämre tills efter 3 år då jag fick avfrostningar varannan timme.
Byttes på försäkring 9,5 tkr.

Tycker det verkar som expansionsventilen var undermålig som inte borde passerat kvalitetskontrollen. Lite taskigt av NIBE att lämna ut kunderna på detta sätt utan stöttning i så fall. Det kan ju vara fler som fått samma problem?
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!