Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekabel + isolering för kompressorn/Bosse-värmepumpsdoktor /Värmepumpsgrossen  (läst 3321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
Det pratas mycket om tråg-värmare,

Men varför pratas det så lite om vevhus-värme för kompressorn ??

Det borde vara ett absolut krav, att alla pumpar som säljs i sverige har vevhus-värme för kompressorn.

Det måste vara helt avgörande för livslängden....

Tex.  Nibes luft/vatten måste värmas minst 8 timmar före start.

Min IVT 5-kw har ju hetgas-slinga för att avfrostningen ska fungera bra.

Men den har även en elslinga som slår till runt 0° och drar 60watt / vad jag fattar är det vevhus-värmaren som slår till då..

Det vore kul att höra om det finns fler luft/luft som har kompressor-slinga monterad ?

Men tyvärr  tror jag inte att det är så många märken, som bryr sig om värme-pumpen går i 5 år eller 20 år..

                mvh        Anders
« Senast ändrad: 13 mars 2006, 19:22:23 av Riddaren »
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Värmekabel + isolering för kompressorn
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2006, 19:41:37 »
Det pratas mycket om tråg-värmare,

Men varför pratas det så lite om vevhus-värme för kompressorn ??

Det borde vara ett absolut krav, att alla pumpar som säljs i sverige har vevhus-värme för kompressorn.

Det måste vara helt avgörande för livslängden....

Tex.  Nibes luft/vatten måste värmas minst 8 timmar före start.

Min IVT 5-kw har ju hetgas-slinga för att avfrostningen ska fungera bra.

Men den har även en elslinga som slår till runt 0° och drar 60watt / vad jag fattar är det vevhus-värmaren som slår till då..

Det vore kul att höra om det finns fler luft/luft som har kompressor-slinga monterad ?

Men tyvärr  tror jag inte att det är så många märken, som bryr sig om värme-pumpen går i 5 år eller 20 år..

                mvh        Anders

Moderna små värmepumpsplittar med en köldmediemängd på något kg främst inverters fodrar inte vevhusvärme, då framförallt pumpen är räknad med att gå hela tiden vid -grader, Vid stopp vandrar allt köldmedium till kallaste punkten och vill kondensera där och värmen runt kompressorn hindrar effektivt att detta sker. Vid större köldmediemängder ökar riskerna att inte ha vevhusvärme betydligt och då särskilt på onoff-pumpar.
Oljans temperatur spelar inte någon roll utan risken att köldmediet kondenseras ned i oljan och gör den tunn med sämre smörjegenskaper som följd,
och att den fylls så mycket av köldmedium att oljeblandningen sugs in kompressionsutrymmet (oljeslag) eller att kompressorn kyls så mycket när köldmediet kokar i starten att kondensering av köldmedium kan ske i kompsressionsutrymmet (vätskeslag).
I värmepumpsfrågan skall alltid vevhusvärmare sitta på pumpar som stoppar och startar oavsett köldmediemängd framförallt om stoppen varar en stund.
Många små pumpar onoff saknar dock vevhusvärme och klarar sig i dom flesta fall ändå då dom oftast går vid låga temperaturer, men borde ha haft en!
näst intill samtliga som tillåter kyla vid låga utetemperaturer har vevhusvärme!

Den största faran är när man börjar stänga av sin pump när temperaturen sjunker och startar den dan efter när temperaturen stigit några grader.

Men jag håller med dig att alla pumpar borde ha vevhusvärme men den skall bara kopplas in när pumpen står still, men då funkar den ju inte när man stänger av den på brytaren :(


Dom främsta orsakerna till kompressorhaverier är slarv vid montage där man inte vacuumsuger, vätskeslag som kan bero på att vevhusvärme saknas eller (med risk för att bli påhoppad) elektronisk expantionsventil som inte fungerar och kan ställa sig fullt öppen! överfylld maskin (kappilärrör) eller helt enkelt för dålig kylning av olika anledningar.
Alla kompressorer är idag och lång tid tillbaka mycket driftsäkra och haverier kan oftast härledas till dåliga förutsättningar för kompressorn att må bra!
och där kom vi in på nåt annat!

Ett litet tillrättaläggande av ovanstående påstående!
Fyrvägsventilen som skiftar mellan kyla och värmepumpsdrift är vid stopp i kylläge vilket innebär att det är öppet mellan utedelens batteri och kompressorns sugsida! detta är en klar fördel eftersom kompressorn ett tag är varmare än utebatteriets temperatur och detta minskar risken att köldmediet väller in i kompressorn vid stillestånd. Därför är kortare stillestånd betydelselösa!Får se nu det blir ju tvärt om öppet mot innedelen med varm gas!  Ännu värre!!!!!!!!!! 
« Senast ändrad: 13 mars 2006, 20:41:04 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
Fujitsu har värmeslinga i kompressorhuset ,om den går ner i vevhuset låter jag vara osagt.Vore också toppen med isolerat kompressorhus.Den enda värmepumpen jag vet som har det, är den Kinnanombyggda Panasonicpumpen som kostar bortåt 40 laxar  / Mats
Edit: jag sÃ¥g att "doktorn" hade gjort ett inlägg medans jag skrev detta.DÃ¥ är alltsÃ¥ kinnas ombyggnad av Panasonicpumpen helt i onödan?!!!  eller????   / Mats
« Senast ändrad: 13 mars 2006, 20:17:12 av alfamats »
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Fujitsu har värmeslinga i kompressorhuset ,om den går ner i vevhuset låter jag vara osagt.Vore också toppen med isolerat kompressorhus.Den enda värmepumpen jag vet som har det, är den Kinnanombyggda Panasonicpumpen som kostar bortåt 40 laxar  / Mats
Edit: jag såg att "doktorn" hade gjort ett inlägg medans jag skrev detta.Då är alltså kinnas ombyggnad av Panasonicpumpen helt i onödan?!!!  eller????   / Mats

Isolering av kompressorn är normalt inte för temperaturisolering utan för ljud!
i kyl och fryssammanhang används aldrig isolering runt kompressorer däremot vevhusvärme vid stillstånd.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!