Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftningsproblem  (läst 9503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luftningsproblem
« skrivet: 09 februari 2005, 09:50:45 »
Hej.
Har ett gammalt radiatorsystem (och gammal VP) och ofta problem med luftning. Det har inte varit konstant genom åren utan kommer och går. Nu är det ett element igen som krånglar med att det sammlas luft där. Ett samband som jag tror jag hittat är att det läcker IN luft genom termostaten. När man har bytt insattsen (Tätningen med "piggen") i själva ventilhuset så har problemen i regel försvunnit. Oftast är det problem vid 0 gradig vädrerlek, då får man lufta ofta. Kan kanske bero på att VP då går till/från och då skapar tryckstötar/tryckfall i systemet vid start/stopp. Vid kall väderlek verkar det inte vara något problem.
Har för skojs skull provat lufta med cirkulationspumpen i gång och då ökar trycket i systemet (borde bero på att man suger in luft).
Systemet ligger ju med övertryck (jag håller mellan 0,8-1,2) men ändå suger det in luft. Elementet är på övervåningen ca 6 m över VP.
Någon som har en förklaring till fenomenet?

Hälsningar Herr Völund
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad benny hill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FramgÃ¥ng bestÃ¥r av en mängd smÃ¥ segrar
SV: Luftningsproblem
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2005, 10:03:03 »
Kan det verkligen vara så att det "suger" in luft i ett system med övertryck? Jag tycker det låter mer som om det finns en läcka någonstans i systemet. Behöver du fylla på vatten i systemet när du luftat?
IVT HT C7 sen maj -04

Utloggad Benke01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Luftningsproblem
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2005, 10:13:08 »
Jag stötte pÃ¥ ett liknande problem hos min bror, dvs ingen värme i elementet pÃ¥ vinden och det hände ingenting när man luftade.  Problemet var naturligtvis att trycket inte räckte till ända upp pÃ¥ vinden. När vi öka trycket sÃ¥ kunde vi lufta och värmen kom.

Men du har mellan 0,8 - 1,2 ? LÃ¥ter som det skulle räcka. Har du testat med att höja trycket lite grand?  Kan det vara fel pÃ¥ manometern ?  Sc:,h
2 st Panasonic HE9JKE + direktverkande EL

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftningsproblem
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2005, 12:06:29 »
Värme finns i elementet sÃ¥ det är inget problem.  Läcka är inte helt otänkbart eftersom jag fÃ¥r fylla pÃ¥ systemet ibland. Men varför läcker det bara när utetempen är kring 0 grader?? Förklara det. Dessutom har jag haft samma problem i andra element (dock endast pÃ¥ övervÃ¥ningen) där lösningen har varit att byta tätningen i ventilhuset. Endast ett element har läckt lite. Övriga av de jag har bytt har haft samma symtom, dvs har fÃ¥tt lufta varannan vecka. Har bytt i tre element tidigare.

Tanken är att det kan uppkomma samma fenomen som när man kan anväda tex ett speciellt munstycke för att göra dammsugare av en tryckluftkompressor.

Herr Völund
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad benny hill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FramgÃ¥ng bestÃ¥r av en mängd smÃ¥ segrar
SV: Luftningsproblem
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2005, 12:35:40 »
Hmm, som en ejektorpump. Då krävs det väl en extremt högt flöde i systemet? Låter lite långsökt tycker jag.
Att det bara uppkommer vid 0-strecket låter också väldigt konstigt men det finns ju både rörkrökare och personer som är högutbildade inom flödeslära på det här forumet så de kanske kan förklara fenomenet.
//BH
IVT HT C7 sen maj -04

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Luftningsproblem
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2005, 12:41:33 »
Det "kan" frigöras syrgas (luft) från radiatorvattnet varje gång det uppnår en ny högsta temeratur. Förr i tiden så brukade man "koka" ur systemet när man fyllde upp det. Påföljden blir att folk luftar och fyller på eftersom de är trötta på luften så luftar de rejält ( en hink under) och fyller på. Och luften försvinner aldrig.

En annan variant som kan uppstå framförallt när man kör höga flöden i en liten ventil ger samma fenomen men då brukar luften finnas i ett och samma ellement hela tiden.
Varför fråga när man kan göra fel själv

admin

  • Gäst
admin
SV: Luftningsproblem
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2005, 12:59:46 »
Har du kollat så att expansionskärlet är helt.

Om du har tryckkärl, kolla via (ofta under ett svart plastlock) "bildäcksventilen" om det kommer luft eller vatten när du trycker på piggen till ventilen.

Tryck bara en kort stund så du inte tömmer eventuellt luft-tryck.

Kommer det vatten när du trycker på piggen så är det trasigt, kommer det luft är det troligtvis helt.

Vid trycklöst system i övrigt skall expansionskärlets inre tryck vara detsamma som höjden till hgsta punkt i systemet.

Har du inget problem med expansionsventilen tror jag att din manometer visar fel. Höj i så fall trycket.

Sjunker trycket igen, ställ då ett kärl under skvallerröret från expansionskärlets säkerhetsventil.

Kommer det vatten dit så är ditt expansionskärl antingen för litet eller så är gummiblåsan i det trasigt.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftningsproblem
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2005, 13:29:14 »
Glömde tillägga en del data (kan inte tänka på allt!)
Flödet är knapast så mycket mer än i alla andra system, trött 25 år gammal cirk.pump. Går på högsta fart, annars orkar den inte gå alls. Exp.kärl är bytt -03 och var helt ok då, har iofs inte testat det nu (klent om det håller bara 2 år).
För tillfället endast ett element som det blir luft i. Tror knappast att systemet är injusterat så noga på returventilerna på elementen så flödet kan variera en hel del mellan olika element.
Men varför störst problem vid 0 gradigt?????
Är temperaturen stadig vid -10-20 kallt så verkar det inte vara något direkt problem och då tuffar pumpen på stadigt.
Har luftat ca varannan, var tredje vecka sen i september.
Om det skulle vara läckage, varför kommer det då in luft??

Tillägg: Är en Völundpump från -82, dubbla kompressorer. Går intermetent från ca -5 och varmare.

Kan tätningarna vara gjorda så att de tätar bättre under normalt tryck (dvs högre tryck i elementsystemet) än om man får ett tillfälligt undertryck?

Hälsningar Völund
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luftningsproblem
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2005, 14:25:31 »
Du är felet på spåren.
o-ringen runt stiftet i radventilen är vattentät... men om du får undertryck då sugs det in luft den vägen.
Höj trycket några hekto så slipper du lufta!

När du luftar radiatorn har du rejält tryck på vattnet som kommer då... men det räcker som du säger att trycket sjunker en kortare tid i slutna kärlet så sugs det in luft.. kolla både med o utan cirkpump, det kan bli vacum med pumpen igång trots bra tryck liiite beroende på vart den sitter. (sitter den på returen då suger den ju över rad. ventilen förr monterades dom ALLTID på returen!!!!
Har du kollat säkerhetsventilen!! dom kan tröttna.. vi bytte förra veckan där vår 25 kw maskin står den vara bara 3 år men det tvärbörjade droppa ur skvallerröret.
Sätt ett kärl under skvallerröret går röret ned i nån brunn kapa det genast det är en styggelse man ska kunna SE om det läcker ut vatten den vägen.
Ingen hälsokur för värmesystemet att behöva fylla på färskt vatten!!!!

För övrigt var det just sÃ¥ här vi har 25 kw maskinen ständigt luft i nÃ¥gra rad. pÃ¥ övre vÃ¥ningen men inte nu längre  8)
Har man ett öppet exp kärl då är det svårare, farsgubben har ett sånt han luftar ca 1 gång/månad på frimärket på badrummet, man det går inte fixa utan att höja kärlet...

Lycka till..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftningsproblem
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2005, 14:56:49 »
Tack Bertil, hade börjat fundera om jag helt var ute att cyckla!
Har provat i studiesyfte att lufta med cirk.pump i gång, då höjdes trycket 0.1 bar i systemet (enl. manometer). Om pumpen sitter på returen vet jag inte hundra men tror inte det. Sitter för övrigt tre! pumpar i "skåpet". Säkerhetsventil bytt -03 också.

Har inte tänkt göra så mycket åt befintlig VP genom att jag har tänkt byta ut den i vår/sommar. Har diverse små bekymmer med den, funkar i övrigt. Har tänkt återkomma senare när jag har mer driftdata, det är ju helt omöjligt att på en sådan gammal rackare utröna hur mycket effekt den avger (sliten kompressor, skitiga VVX osv). Kommer att behöva tips om storlek på en ny.

Hälsningar Völund
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftningsproblem
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2005, 20:34:51 »
Hej!

Jag har haft ett liknande fenomen. Ingen luft i systemet vid några plusgrader ute men så fort temperaturen ute sjunkit och framledningstempen ökat har det kommit luft. Jag upplevde det som att luften frigjordes då värmepumpumpen stannade och framledningstemperaturen sjönk.

Gudrun hjälpte mig lite på traven. Jag hade ingen luft (inget bubblande i radiatorerna iaf) när Gudrun gjorde entré men efter 16 timmars driftstopp och kallt vatten bubblade som attan då strömmen återvände. Jag fick lufta rejält.

För min del tror jag att när jag återfyllt systemet efter en tömning så drar jag upp temperaturen och stoppar därefter värmepump och cirkulationspumpar. Efter att det kallnat luftar jag och drar igång systemet igen.

Det kan vara knepigt det där med luftning.  Sc:,h
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Luftningsproblem
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2005, 09:39:48 »
Liten kul grej med luftproblem. En husfirma ringde och talade om att kunden hade "knallgas" i radiatorn. Han hade "luft" och luftade för glatta livet efter någon månad så satte han en tändare under och det visade sig brinna, när jag kom ut så samlade han upp "luften" i en plastpåse och tände på. Mycket riktigt poffade det till ordentligt. Jag funderade ett tag och gick till elpatronen som hade ett litet jordfel så han hade i vätgasproduktion i sitt värmesystem ;D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Luftningsproblem
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2005, 09:44:11 »
Kolla på beulco.se / luftavskiljare
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Luftningsproblem
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2005, 15:59:01 »
Liten kul grej med luftproblem. En husfirma ringde och talade om att kunden hade "knallgas" i radiatorn. Han hade "luft" och luftade för glatta livet efter någon månad så satte han en tändare under och det visade sig brinna, när jag kom ut så samlade han upp "luften" i en plastpåse och tände på. Mycket riktigt poffade det till ordentligt. Jag funderade ett tag och gick till elpatronen som hade ett litet jordfel så han hade i vätgasproduktion i sitt värmesystem ;D
Brukar ofta vara Metangas. Brukar bildas när organiska ämnen bryts ner.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Luftningsproblem
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2005, 16:52:54 »
Men inte i det här fallet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!