Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny elnätstariff baserad pÃ¥ effekttoppar?  (läst 3590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fangio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« skrivet: 02 januari 2007, 23:15:08 »
Läste ett inlägg i dagens DI.se där någon påstod:

"Det håller på att införas en ny form av elnätstariff i Sverige där du betalar för medelvärdet av ett antal högsta effekttoppar. Du betalar alltså per kW istället för per kWh. Detta kommer förmodligen slå hårt mot t ex hushåll som bytt oljepanna mot värmepump."

Nu undrar jag om någon vet något om detta?

Fangio

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2007, 23:25:47 »
Läste ett inlägg i dagens DI.se där någon påstod:

"Det håller på att införas en ny form av elnätstariff i Sverige där du betalar för medelvärdet av ett antal högsta effekttoppar. Du betalar alltså per kW istället för per kWh. Detta kommer förmodligen slå hårt mot t ex hushåll som bytt oljepanna mot värmepump."

Nu undrar jag om någon vet något om detta?

Fangio

Det låter väl jättebra ! Då prissätts levererad el utifrån det dyraste sättet att producera el och nätavgiften sätts efter den toppförbrukning du har den 23:e december när hela tjocka släkten är på besök och spis m.m går för fullt !!
Bingo !!
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2007, 09:49:33 »
Läste ett inlägg i dagens DI.se där någon påstod:

"Det håller på att införas en ny form av elnätstariff i Sverige där du betalar för medelvärdet av ett antal högsta effekttoppar. Du betalar alltså per kW istället för per kWh. Detta kommer förmodligen slå hårt mot t ex hushåll som bytt oljepanna mot värmepump."

Nu undrar jag om någon vet något om detta?

Fangio

Alla elnätsbolag beslutar själva om vilken modell för nättarriffer man har. (Nivån bestämmer de delvis själva, men den begränsas av den s.k. Nätnyttomodellen som reglerar vilka intäkter man som nätbolag får ha. Det finns en logik i att prissätta nätet utifrån hur man belastar det i maximala timmar, det är ju det som nätbolaget dimensionerar nätet för. Genom att man då sätter in effektvakter och säkrar ner till lägre säkring kan man minska sina förbrukningstoppar. Detta ger i längden en lägre nätavgift om nätbolaget inte behöver bygga ut nätet t.ex. p.g.a. de som går över från oljeuppvärmning till eluppvärmning. Jag är övertygad om att vi i denna vinter kommer få nätproblem i många storstadsregioner där övergången från oljeuppvärmning till vp varit stor. Detta kommer märkas när temperaturen går ner mot -15 grader.

Sollentuna Energi är ett av de bolag som har en effekttaxa enbart för sina elnätskunder.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2007, 13:01:03 »
Citera
Det låter väl jättebra ! Då prissätts levererad el utifrån det dyraste sättet att producera el och nätavgiften sätts efter den toppförbrukning du har den 23:e december när hela tjocka släkten är på besök och spis m.m går för fullt !!
Bingo !!

Ssssss dÃ¥ kan man ju stänga av värme, dom ger massor med värme (släkten)  tomte::

Men effekttaxor finns för massor av stora förbrukare, nästan alla påstår jag.

Det skulle nog va bra även i villor för elbolagen och även för oss om marknaden funkar.

Tex så skulle många välja tex stödeldning istället för dyr effekttaxa. det borde då även komma kunder tillgoda efetersom "spikarna" kapas!

Men vi vet ju hur elmarknaden funkar  huvuddunk sÃ¥ ev vinster gÃ¥r nog ut ur landet till största delen
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fangio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2007, 14:43:08 »
Tack för upplysningen
"Sollentuna Energi är ett av de bolag som har en effekttaxa enbart för sina elnätskunder."

Kollade detta bolag och fann följande:
"Så här fungerar vår nätavgifter:

Du betalar för din belastning av elnätet vilket ger kostnadsriktig fördelning av nät-kostnaderna mellan olika kunder. Detta minskar det långsiktiga investeringsbehovet eftersom ett lägre totalt effektbehov inte kräver stora investeringar vid kommande byggande. Vi kan också påverka de totala inköpskostnaderna för elnätet med en bättre fördelning av belastningen.

Effektavgiften grundas av de tre timmar under vardagar mellan 07 - 19 med högsta effektuttag. Dessa timvärden bildar ett medelvärde vilket ligger till grund för den effekt som du debiteras.

November – Mars

Vard 07:00–19:00
(övrig tid ingen avgift)

66 kr/kW och månad

Exkl. moms: 52,80 kr/kW och månad

April – Oktober

Vard 07:00–19:00
(övrig tid ingen avgift)

33 kr/kW och månad

Exkl. moms: 26,40 kr/kW och månad".

Har själv ingen VP men står inför valet att slänga ut oljepannan och ersätta den med en LV eller BV pump. Även om min nätägare, som är Fortum, inte ännu infört denna typa av tariff, såvitt jag vet, så kan väl detta ha betydelse för valet mellan LV- och BV- pump.
Och skall man då slänga ut oljan (om man bortser från miljöpåverkan, om man nu kan göra det)?

Fangio

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2007, 15:27:13 »
Viktigt för lönsamheten.
Hög förbrukning idag ger hög besparing!
Lågtempradiatorer är mycket viktigt för verkningsgraden.
Sen är valet beroende på vart du bor... norrut definitivt berg/ytjord INTE luft vatten.

Jag tycker absolut att en rejäl bergvärmepump (ev en varvtalsstyrd) ger mycket bra besparing och små risker för kostbara effekttoppar mot tex en luft vatten som står helt stilla vid svinkyla...
En kamin att stödelda i vid svinkyla kan också va bra för att lindra effekttopparna.

Iofs om det ska va såna här vintrar då vet jag inte riktigt vad jag ska säga!?

Läs lite här om du vill veta mera..
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html

Hög taxa som tusan!! men snälla mätvärden. Dom jag varit i kontakt med mätte högsta på 15 minuter.....

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2007, 15:31:35 »
Att el-och nätlevernatörer tar betalt pÃ¥ olika sätt är ju en av fördelarna vi har pÃ¥ vÃ¥r avreglerade elmarknad.  :-X
Annars så är effektavgift något som funnits och finns framförallt för stora elförbrukare. Fördelar med systemet är rent samhällsekonomiskt att de högsta effekttopparna på vårt elnät hålls ner och som "aktiv" konsument kan jag påverka mina kostnader. Nackdelar som konsument om jag är bortrest och ett långvarit strömavbrott skett under sträng kyla är att jag då får min högsta effektbelastning som sker under hela året när värme, kyl och frys drar igång för fullt. Andra nackdelar är för kunder med uteluftpumpar som stannar helt vid låga utetemperaturer och värmer huset med el.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2007, 16:03:21 »
Jag bor i Sollentuna och lever med effekttoppsavgifter sedan många år tillbaka. Medvetenheten finns i familjen och vi har anpassat oss lite grann efter avgifterna. Tex så kör vi inte tvätt och torktumlare samtidigt som vi lagar mat. Bastun slås normalt på efter kl 19. Diskmaskinen går oftast nattetid.

I praktiken går det inte att göra så vansinnigt mkt, men om alla i Sollentuna kapar sina effekttoppar med säg 3-4% så blir det en stor skillnad för nätägaren och ev. hans prissättning.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2007, 17:31:57 »
elnätsavgiften är ganska hårt kontrollerad av energimarknadsinspektionen, den kollar att uttag av nätavgifter inte genererar vinster utan det ska vara relativt till kostnaden för nätägaren, sedan hur nätägaren tar ut (fördelar) avgifterna lägger dom sig inte i.

Utloggad Fangio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2007, 22:55:08 »
Jag bor i Bromma i äldre, men tilläggsisolerat (15 cm) 1½ plans villa med sval källare. Typisk energiförbrukning är 15 500 kWh (inkl hushållsel) + knappt 2 m3 olja per år.

Har hittills fått offert på en Thermia Diplomat-10 TWS, borrning 160 m, fläktkonvektor (kanske kan bytas mot vanligt element), demontering och bortforsling av gammal oljetank mm.

Detta skall då ställas mot en Thermia Atria-10.

Merkostnaden för Diplomaten är ca 30 000 (160' -130'), och även om Fortum, som är nätägare ännu inte installerat nÃ¥gon ny slags elmätare med dubbla mätmöjligheter (och inte heller aviserat nÃ¥gon sÃ¥dan) sÃ¥ undrar jag om skillnaden i pris, kanske kommer att ätas upp, med beaktande av en eventuell introduktion av en ny elnätstariff? Kommer en LV-pump över huvud taget att kunna vara lönsam  pga att man fÃ¥r mÃ¥nga fler effekttoppar?
Fangio

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2007, 23:41:41 »
Visst är det en risk man tar... iofs ger den effekt till -20 så det bli rväl sällan helt stopp, men när det blir det så får man väldigt effektbehov.

Ang pumparna, konstigt... inte behöver du en lika stor bergvärmepump??
Visst minskar effekten kraftigt på luft vatten pumpen vid kyla? Den ger 10-11 kw vid +7 ute, beroende på framledningstemp. men vid -20 då effekten behövs ger den inte mycket??
Kräv att få veta vad den ger vid -10 och vid -20...
Thermia Diplomat-10 TWS ger drygt 9 kw oaktat utettemp, förutsatt att man har lämpliga radiatorer.

Den förbrukning du nämner borde väl en 8 kw Diplomat klara!? Iofs väldigt lite´n prisskillnad på dom båda antar jag.

Vad säger kalkylerna om tex tillskottsbehov och årsenergibehov för dom båda!?

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fangio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2007, 15:36:12 »
Citera
Vad säger kalkylerna om tex tillskottsbehov och årsenergibehov för dom båda!?
Har faktiskt bara fått kalkyl för bergvärmepumpen, men skall efterlysa den andra, naturligtvis.
Eftersom jag känner mig osäker ger jag alla värden jag fått för Diplomat TWS10(nästan):
Förutsättningar: Nettoenergibehov 27500 kWh/år (exkl hushåll).

Beräkningsresultat: Från värmepump 26940 kWh/år
Till värmepump 6890 kWh/år
Tillsatsenergi från -9,1oC
Energitäckningsgrad 98,0%
Årsvärmefaktor (totalt 3,69) 3,91
Besparing brutto 25550 kWh/Ã¥r
Tillsatsenergi (100%) 560 kWh/Ã¥r
Tillsatseffekt 3,0 kW
Maximalt effektbehov 10, 8 kW

Kommentarer uppskattas
Fangio

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny elnätstariff baserad på effekttoppar?
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2007, 22:17:54 »
det ser rejält och bra ut.

besparingen är ju också god eller hur.

Det man riskerar med luft luft är väl om man får riktiga vargavintrar, då drar kostnaden iväg enormt.
Men en bergvärme kan man bara mysa oaktat utetemp.
Men man måste som sagt ha koll på sina radiatorer, det gäller oaktat val av värmepump till rad. system. (lågtempsystem)

Det blir bra ska du se, mycket värt att du kollar innan köp. Många köper första bästa utan koll/efertanke.

Lycka till  Thumbsup

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!