Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kb deltat ändras med ökat flöde vb?  (läst 1023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Kb deltat ändras med ökat flöde vb?
« skrivet: 24 november 2009, 08:31:47 »
Hej!  Har ett enrörssystem som jag har lite svÃ¥rt att fÃ¥ ordning pÃ¥.

Då jag ökar flödet för att få ner framledningstemp,så ändras även kb deltat
Har vartalsstyrda cirkpumpar. Kan någon förklara?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Kb deltat ändras med ökat flöde vb?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2009, 13:37:16 »
Hej KÃ¥ge watt!

Här får du en länk till en tråd jag startade förra året. Du kan läsa igenom tråden.
Citera
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22660.20
Den behandlar ditt problem. Läs igenom, även om den är lÃ¥ng, men jag tror att du kommer att förstÃ¥ sammanhangen med 1-rörs system bättre efterÃ¥t. Jag hade mÃ¥nga mycket duktiga personer här pÃ¥ forumet som bollplank i trÃ¥den, och fick mycket värdefulla tips, och  kunde med ledning av dem klura ut hur det fungerar med 1-rörs system. Jag kan tillägga att nu fungerar min anläggning klockrent.

Min konklusion över ett ett-rörssystem med volymförstorare är följande:

1) Man måste ha god speed på vattnet, och ett rikligt flöde.

2) Det är inte av vikt att kunna avläsa ett delta-T, som vid två-rörssystem.
    Delta-T kan man pÃ¥ ett-rörssystem avläsa vid uppvärmningsperiodens slut sedan
    sjunker det logaritmiskt varefter värmeperioden fortgÃ¥r.

3) Ett ett-rörssystem fungerar oftast förträffligt vid lÃ¥ga ute temperaturer, pÃ¥ nÃ¥gra    
    minusgrader eller mer, men, vid temperaturer kring 0 dÃ¥ lÃ¥g framlednings temperatur    
    erfordras kan det bli lite svajigt med inomhustemperaturen, om man tillÃ¥ter framlednings  
    temperaturen att pendla för mycket kring den teoretiska värme behovet (bör värdet).

4) Det krävs lite "finlir " för att få det att fungera vid temperaturer kring +/- 0 och över.
    Detta kan man komma till rätta med genom att i servicemenyn under driftinställningar
    ställa ner värdet i 9.2.2 . Förinställt värde är 13 grader. Jag har ställt ner värdet till 8
    grader. PÃ¥ sÃ¥ sätt tillÃ¥ter jag inte temperaturen sjunka allt för mycket innan nästa värme
    period startar. Jag kommer dÃ¥ ocksÃ¥ ifrÃ¥n problematiken med onödigt höga framlednings
    temperaturer som renderar i ett dÃ¥ligt COP, som blir följden av att endast reglera        
    med gradminuter. Vad jag kan förstÃ¥, sÃ¥ är det med ledning av det här värdet som
    processorn  räknar fram start och stop av gradminuterna.


5) Dessutom är det viktigt att försöka ha en så låg värmekurva som möjligt, för att uppnå ett jämt och homogen flöde.


Slutledningsvis:

I ett ett-rörssystem måste radiatorerna allt efter som de ligger i kedjan, dela på radiator vatten som passerat genom tidigare raddar, och som vi låga temperaturer med börvärden kring 35-40 grader, blir som en fis i världsrymden. Då vill man gärna höja framlednings temperaturen för att kompensera värme förlusten. Och man hamnar då ofta på temperaturer som ligger över börvärdet med ca tio grader. Altså uppåt 50 grader vi 40 grader bör. Men det är inte lösningen på problemet, utan lösningen är att få så låga svängningar i framlednings temperaturen som möjligt, så att ingen radiator får börja från scratch vid den nya värmeperiodens start.

Mvh//Jarlen
« Senast ändrad: 24 november 2009, 14:03:34 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!