Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?  (läst 960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« skrivet: 01 januari 2024, 20:59:44 »
Vi har en bergvärmepump, IVT C5 från början av 2000-talet som behöver bytas ut.
Det har rostat hål i varmvattenberedaren men jag har lyckats laga den så den är tät just nu iaf.

Huset ligger utanför Örebro, 107kvm 1 planvilla, golvvärme i hela huset, ingjutna plastslangar i betongplatta från när huset byggdes 1955.

Nuvarande borrhål är ca 80m, pumpen som sitter nu är för klen så runt -5 grader börjar den gå in ordentligt med elpatron för att hålla bra värme inne.
Tror jag har något läckage någonstans för kärlet med brine vätska får man fylla oftare och oftare, så just nu lutar det åt att byta bergvärmen till en luft/vatten istället.

Är det dumt att byta från bergvärme och installera luft/vatten med dom förutsättningarna? Jag tänker att 80m borrhål inte kommer vara tillräckligt med en kraftigare pump.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2024, 21:02:53 »
Vi har en bergvärmepump, IVT C5 från början av 2000-talet som behöver bytas ut.
Det har rostat hål i varmvattenberedaren men jag har lyckats laga den så den är tät just nu iaf.

Huset ligger utanför Örebro, 107kvm 1 planvilla, golvvärme i hela huset, ingjutna plastslangar i betongplatta från när huset byggdes 1955.

Nuvarande borrhål är ca 80m, pumpen som sitter nu är för klen så runt -5 grader börjar den gå in ordentligt med elpatron för att hålla bra värme inne.
Tror jag har något läckage någonstans för kärlet med brine vätska får man fylla oftare och oftare, så just nu lutar det åt att byta bergvärmen till en luft/vatten istället.

Är det dumt att byta från bergvärme och installera luft/vatten med dom förutsättningarna? Jag tänker att 80m borrhål inte kommer vara tillräckligt med en kraftigare pump.

Golvvärme anno 1955? Jäklar. Aldrig hört om plastslangar i golvvärmeform pÃ¥ en sÃ¥nt gammalt hus!  tummenupp

Vad har du för köldbärartemperaturer in/ut?

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2024, 22:28:37 »
Ja det här är verkligen uråldriga grejer kan man lugnt säga :)

Golvvärme slangen ska enligt uppgift också inte vara diffusionstäta. Kan det ställa till det med ny värmepump?

Temp vid -5,3 grader ute just nu. Den står och värmer just nu med elpatron och pump.
Köldbärare in -0,3
Köldbärare ut 4,9

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2024, 10:19:07 »
Måste vara något fel på temperaturgivarna till köldbäraren. KBin ska vara större/högre än KBut. Oftast kring tre grader.

Om värmesystemet är icke diffussionstätt så är det bl.a. viktigt att inte ha järn-/stålrör utan kopparrör eller komplettera med täta plaströr. Skulle också satsa på ett magnetitfilter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2024, 11:38:01 »
Ja det här är verkligen uråldriga grejer kan man lugnt säga :)

Golvvärme slangen ska enligt uppgift också inte vara diffusionstäta. Kan det ställa till det med ny värmepump?

Temp vid -5,3 grader ute just nu. Den står och värmer just nu med elpatron och pump.
Köldbärare in -0,3
Köldbärare ut 4,9
Vad är det för slangar, tunna svarta.

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2024, 11:52:52 »
Måste vara något fel på temperaturgivarna till köldbäraren. KBin ska vara större/högre än KBut. Oftast kring tre grader.

Om värmesystemet är icke diffussionstätt så är det bl.a. viktigt att inte ha järn-/stålrör utan kopparrör eller komplettera med täta plaströr. Skulle också satsa på ett magnetitfilter.

Det sitter just nu en del järn/stålrör monterade, är nog något gammalt sen oljepannan som satt där tidigare. Skulle gärna byta ut dom till kopparrör.
Magnetitfilter ska undersökas.

Vad är det för slangar, tunna svarta.

Ja precis det är några svarta plastslangar.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2024, 12:00:31 »
Intressant att se. Förmodligen ingen isolering under där(?) Vilken framledningstemperatur behövs det på vintern när det är som kallast för att få tillräcklig värme i huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2024, 19:14:24 »
Intressant att se. Förmodligen ingen isolering under där(?) Vilken framledningstemperatur behövs det på vintern när det är som kallast för att få tillräcklig värme i huset?

Ingen aning om plattan är isolerad eller inte, antagligen inte skulle jag säga.

Kan kolla framledningstemp i helgen, har ingen koll på det.
Just nu med 8,5 grader kallt ute är den 46,5 grader. Ca 21,5 grader varmt inne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2024, 20:04:13 »
Ok, högt för att vara golvvärme men fortfarande rimliga värden för värmepumpar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2024, 18:01:35 »
Blev till slut en beställning på en ny bergvärmepump.
Närmare bestämt en thermia calibra 1,5-7kw modell.
Hoppas det blir bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2024, 08:13:41 »
Strunta inte i magnetitfiltret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2024, 20:01:45 »
Har tänkt montera ett sånt.
Har någon tips på ett lämpligt?

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2024, 20:25:28 »
Ingen aning om plattan är isolerad eller inte, antagligen inte skulle jag säga.

Kan kolla framledningstemp i helgen, har ingen koll på det.
Just nu med 8,5 grader kallt ute är den 46,5 grader. Ca 21,5 grader varmt inne.

Oj, hög golvtemperatur!
Vad har du för yt-temperatur på golven om du mäter med IR-/termometer?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta ut nuvarande bergvärmepump till vad?
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2024, 11:08:53 »
Har tänkt montera ett sånt.
Har någon tips på ett lämpligt?

Vi sålde dessa i webshopen tidigare, men det var för dålig efterfrågan för att vi skulle fortsätta.
Men det är säkert bra grejer.
https://billigtvvs.se/vvs/varme/magnetfilter/magnetfilter-fernox/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAt5euBhB9EiwAdkXWO6nFE311-r4gdG3aGnvsq2s52JlFCGtKfu63xYvgIvhE5fe7B6rQRhoCQDoQAvD_BwE
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!