Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kostnad installation  (läst 1998 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sim

  • Gäst
Sim
Kostnad installation
« skrivet: 15 november 2016, 07:27:01 »
Hej,

Vad kostar en installation vid utbyte på ett ungefär? Vad jag förstått så tar det knappt en dag, men polarpumpen mfl tar ju 18000 före ROT för en installation. Det är ju ganska många timmar att jobba in. Samma gäller ju Luftvärmepumpar som de tar 4000 för, samtidigt har de ett reportage om en av deras installatörer som det tar mindre än två timmar för att utföra installationen. Det får ju anses vara bra betalt, så går det att själv köpa en pump och låta någon annan göra installationen på timme eller liknande eller är det en dålig idé och kanske ingen som tar de jobben? Luftvärmepumpen kan jag köpa att man avsätter en dag för och sen kan det gå mycket snabbare om allt lirar rätt, men om inte en frånluftsvärmepump tar så mycket mer än en dag känns det ju orimligt dyrt? Kanske behövs två man att bära in den iofs men vad gör tvåan sen?

Tacksam för insikt i installationsbranschen!

Jag kanske har faktafel här och det tar 3 dagar och i sådant fall så

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kostnad installation
« Svar #1 skrivet: 15 november 2016, 08:31:52 »
Hittar du en röris som gör jobbet på löpande räkning och du gör så mycket förberedelser som möjligt själv så borde det inte bli så dyrt. Förutom att bära prylen på plats så är det ju bara inkoppling av el, vent och vatten. Har man lite vana och prylar i bilen så borde det gå ganska fort...

Har du inte tummen mitt i handen så klarar du det förmodligen själv.

Sen ska det göras en del inställningar och kanske en ventjustering, men justeringarna klarar man själv och ventjusteringen kan man vänta några dagar med.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kostnad installation
« Svar #2 skrivet: 15 november 2016, 08:34:54 »
Sen är det väl frågan om installatörerna gör någon ventjustering?

Installationskostnaderna har debatterats mycket i detta forum, och det är svårt att förstå varför det är så dyrt, men lite snabbt.
De flesta installatörer har:
Lokaler
Bilar
Telefoner
Arbetskläder
Försäkringar
Administrativ personal
Revisor
Kostnader för certifiering/ackreditering
De skall marknadsföra sig
De har någon/några som bara räknar på jobb, eller åker ut till kunderna för att titta på jobb och räkna fram prisförslag.
De får ibland bakläxa på ett jobb, garantiärenden, reklamationer mm, mm
Det är inte så lätt för de som arbetar med installationer mot privatpersoner att alltid fylla varje timme av dagen med aktivt arbete, vissa tider på året vill kunderna inte ens ha dig där, mellandagar och runt andra storhelger t.ex. - ofta har de perioder när styrkan helt enkelt inte har jobb.
Till detta kommer moms (20% av fakturerat belopp)
Arbetsgivareavgifter
Lön
Löneskatter
Blir det efter allt detta kvar några pengar i vinst så skattas detta med ca 25% bolagsskatt (om aktiebolag) och sedan blir det ytterligare 20% skatt om ägaren av företaget vill ta ut aktieutdelning.

Om du kan hitta någon som har ett enmansföretag med skruttig bil och som själv sköter administrationen på övertid så kanske hen kan göra jobbet på löpande för runt 500 kr/timme + moms och ändå känna sig nöjd med sin dagskassa, men rent generellt kan inte ett företag med några anställda och förväntningar på vinst och utveckling arbeta under den typen av förhållanden.
« Senast ändrad: 15 november 2016, 08:42:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kostnad installation
« Svar #3 skrivet: 15 november 2016, 08:39:56 »
Dom ställer förmodligen (förhoppningvis...) luftflödet genom själva VP'n, men dom kollar väl aldrig några rumsdon... Men byter man från en befintlig VP som har funkat bra så borde det inte vara så akut.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kostnad installation
« Svar #4 skrivet: 15 november 2016, 08:43:08 »
HÃ¥ller med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!