Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enbart fläkt utan kyla eller värme?  (läst 2015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Enbart fläkt utan kyla eller värme?
« skrivet: 06 november 2006, 09:13:27 »
Hej,

På mina föräldrars gamla Mitsu-pump från mitten av 80-talet kunden man köra enbart fläkt utan kyla eller värme som ett rent cirkulationsläge - detta kan jag inte få till på HE-12, går inte det?

Varför skall man det då? Jo, tanken är att med VP:ns hjälp sprida den värme som kommer från braskaminen i samma rum till övriga huset på ett effektivt sätt. Då vill jag ju inte behöva höja temperaturen mha VP:n för att cirkulationen skall sätta igång...någon?

Mvh

TMC
Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enbart fläkt utan kyla eller värme?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2006, 09:40:54 »
Slå av pumpen. Tryck på ION-knappen. Nu ska pumpen enbart gå på fläktläge. Thumbsup
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Enbart fläkt utan kyla eller värme?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2006, 10:28:16 »
På HE maskinerna stänger man av maskinen och sen trycker ni på syreknappen på fjärren om jag inte kommer ihåg helt galet.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Enbart fläkt utan kyla eller värme?
« Svar #3 skrivet: 06 november 2006, 11:48:32 »
På HE maskinerna stänger man av maskinen och sen trycker ni på syreknappen på fjärren om jag inte kommer ihåg helt galet.
mvh
TS

Ja, eller ION-knappen, som teery skriver.

For å unngå at maskinen "lukker seg" (som HE gjør), så kan man trykke på OFF på fjernkontrollen mens man holder hånden over IR-senderen. Deretter kan man trykke på ION-knappen (eller syre-knappen). Da går maskinen direkte fra HEAT (eller COOL) og til ION (eller syre) uten at alle luker og deksler lukker seg.

-Øyvind

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Enbart fläkt utan kyla eller värme?
« Svar #4 skrivet: 06 november 2006, 13:32:40 »
...For å unngå at maskinen "lukker seg" (som HE gjør), så kan man trykke på OFF på fjernkontrollen mens man holder hånden over IR-senderen. Deretter kan man trykke på ION-knappen (eller syre-knappen). Da går maskinen direkte fra HEAT (eller COOL) og til ION (eller syre) uten at alle luker og deksler lukker seg.
Brilliant!  Thumbsup
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!