Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönsamt - totalt sett?  (läst 4927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crille68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Lönsamt - totalt sett?
« skrivet: 08 maj 2008, 23:48:31 »
Hej!
Har en liten fråga som kanske inte är så enkel att besvara men nog så intressant.

Hur lÃ¥ng tid tar det innan en värmepump lönar sig - "totalt" sett?  ???

Vad menar jag dÃ¥ med detta?  :D

Jo, jag tänker på när en värmepump har "tjänat in" all den energi som åtgått till tillverkning, transporter, installation osv.
Jag menar det är ju inte bara vi som köper som ska tjäna pÃ¥ den utan det bästa är om hela samhället gÃ¥r plus sÃ¥ det inte blir "Ebberöds bank" av det hela.  Sc:,h
Nu är kanske inte tillverkarna så intresserade av att ta fram något sådant men vem vet. Det kan ju vara ett försäljningsargument om det är en bra pump/system man har.
Har tillverkarna dessutom  --/ pÃ¥ ryggen frÃ¥n oss konsumenter skulle det kanske gÃ¥ lättare?  knUp

För lääänge sedan när jag gick i skolan så vill jag minnas att man räknade att en solcellspanel var tvungen att vara i drift i 12 år innan den "tjänat in sig själv" så att säga.

Det är ett lite intressant tankesätt som man kanske borde ha i åtanke?

Någon som vet något om det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lönsamt - totalt sett?
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2008, 06:53:34 »
Här finns ju flera sätt att räkna:

I mitt fall var min gamla panna slutkörd och behövdes bytas. DÃ¥ mÃ¥ste man ju även räkna bort motsvarande tillverkning, transporter, installation osv för en "vanlig" värmepanna som jag inte behövde köpa, eftersom jag köpte en BVP.  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Lönsamt - totalt sett?
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2008, 08:37:09 »

För lääänge sedan när jag gick i skolan så vill jag minnas att man räknade att en solcellspanel var tvungen att vara i drift i 12 år innan den "tjänat in sig själv" så att säga.


Så var det med solceller som tillverkades i början på 90-talet. De drog så mycket el vid tillverkningen att de aldrig hann producera motsvarande mängd el under sin livstid. Men det hindrar ju inte att de kan vara motiverade ekonomiskt. Om elen som krävs vid tillverkningen kostar en bråkdel av värdet av den el de producerar så är det vettigt att installera dem i alla fall. I dag är det annorlunda, energimässigt betalar sig en solcell på 4-6 år.

Att en bergvärmepump är energimässigt lönsam tycker jag det inte är någon tvekan om. Allra största delen av kostnaderna för en bergvärmeanläggning är kostnaden för arbetskraft. Pump och slang väger kanske 500 kg tillsammans. Jag har för mig att tillverkning av aluminium, som är den mest energikrävande av de vanliga metallerna, kräver ca 20 kWh/kg. Även om man lägger på bearbetning, transporter och annat borde man hamna under 20 000 kWh för en bergvärmeanläggning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Lönsamt - totalt sett?
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2008, 12:03:17 »
Hej!
Har en liten fråga som kanske inte är så enkel att besvara men nog så intressant.
Hur lÃ¥ng tid tar det innan en värmepump lönar sig - "totalt" sett?  ???
Vad menar jag dÃ¥ med detta?  :D
Jo, jag tänker på när en värmepump har "tjänat in" all den energi som åtgått till tillverkning, transporter, installation osv.
Jag menar det är ju inte bara vi som köper som ska tjäna pÃ¥ den utan det bästa är om hela samhället gÃ¥r plus sÃ¥ det inte blir "Ebberöds bank" av det hela.  Sc:,h
Nu är kanske inte tillverkarna så intresserade av att ta fram något sådant men vem vet. Det kan ju vara ett försäljningsargument om det är en bra pump/system man har.
Har tillverkarna dessutom  --/ pÃ¥ ryggen frÃ¥n oss konsumenter skulle det kanske gÃ¥ lättare?  knUp
För lääänge sedan när jag gick i skolan så vill jag minnas att man räknade att en solcellspanel var tvungen att vara i drift i 12 år innan den "tjänat in sig själv" så att säga.
Det är ett lite intressant tankesätt som man kanske borde ha i åtanke?
Någon som vet något om det?

Hej Crille68!  Iof en intressant fundering och frÃ¥geställning som du kommer med här ju, men jag tror nog att vi skall lämna den därhän helt, eftersom om man nu skulle lägga in alla dessa parametrar och värderingar sÃ¥ lär det inte bli mkt uträttat för folk i allmännhet och världen skulle förmodligen avstanna helt.
Men på den konkreta frågan: hur lång tid det tar det innan en värmepump börjar att löna sig?? Så är ju det enkla svaret att: från det du normalt sett börjar att använda den, för då börjar man också med att spara en mängd energi, vilket ju är det absolut bästa som vi kan syssla med idag ju.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Alpha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Härjedalen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamt - totalt sett?
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2008, 20:18:49 »
Kan väl bara nämna att det är ju väldigt individuellt? menar vad du har för typ av uppvärmningssystem förutom pumpen, hur mycket el, pellets, ved(uppvärmning) förbrukar/Ã¥r du? vad du har för inställningar pÃ¥ element, placering pÃ¥ pumpen(innedel), vart du bor, hur inställningar pÃ¥ pumpen är, kör du ac med? copfaktor pÃ¥ pump, etc etc  :D

Dvs ju mer du spar in, ju fortare borde den ha betalat sig i övriga kostnader med, kan ha fel  huvuddunk


Funderar på en L/L-VP till ett 1 1/2 plans timmerhus(Direkt elverkande) på ca 80m2, pågår renovering samt kommer att göra det i nått år till, vem vet :)

Uppbyggnad utifrån sett spontad panel, luftspalt, 50mm isolering, 14cm timmer liggandes.Nya 3-glasfönster i från traryd, innan 2glas kopplade.
Vindisolering påbättrad med 35-40cm ekofiber istället för 10cm spån :)

Blir nog med största säkerhet en LLVP senare samt en mindre kamin.

En F:D Cool kille med heta uppdrag ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lönsamt - totalt sett?
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2008, 20:58:26 »
Jag brukar resonera som så här...

Om du kan låna till hela investeringen, med en löptid på lånet som understiger den förväntade livslängden på värmepumpen, och få en "elräkning" som sparar mer än vad lånet kostar, så spar du från första dagen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Lönsamt - totalt sett?
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2008, 10:25:35 »
Hej

Nu vet jag inte om jag förstått frågan helt, jag ser två varianter.
1. om man avser energikostnaden för pumpens och dess kringliggande delar så borde priset för pumpen vara en spegling av detta pris beroende på energipriset i dom länder där delarna är tillverkade för att komma fram till hur mycket energi det gått åt.

2. om man avser det som står ovan plus den energi som åtgår vid drift av pumpen så det väl lite filosofiskt, eftersom pumpen alltid drar energi så av den energi man gör av med så kommer man att förlora den tillförda energin eftersom restrerande energi har man bara flyttat in där man vill ha den.
Jämför gärna med en bil, när har man kört så mycket att soppaförbrukningen blir totalt sett noll.

Det blir ju lite klurigt att jämföra priset "Bensin" med någon sorts vinst eftersom man ju kan förflytta sig gående från plats till plats och det kostar ingen "bensin".
Samma gäller väl värmepumpar, det kostar att samla in värme i ett rum men varför värma rummet, är det en vinst av energi.
Det är väl bara en ihopsamling av energi som sakta kommer att läcka tillbaka ut.

Hoppas det klargör energiproblemet lite.

MVH
Messer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 405
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!