Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur mycket plats ovanför innedelen?  (läst 619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maria42

  • Gäst
Maria42
hur mycket plats ovanför innedelen?
« skrivet: 08 december 2023, 09:30:02 »
Hej. Har en luftvärmepump som ska bytas ut men det är begränsat med plats då den sitter ovanför ytterdörren. Hur mycket plats rekommenderas det vara ovanför en luftvärmepump? jag har fått offert på en mitsubishi men då är det bara 1 cm till taket och det känns som att det bör vara mer.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: hur mycket plats ovanför innedelen?
« Svar #1 skrivet: 08 december 2023, 09:55:21 »
1 cm är definitivt i minsta laget. Det brukar finnas uppgifter om hur mycket fritt utrymme som krävs i installationsanvisningen för aktuell modell av värmepump, men ofta får man pruta på de siffrorna.
Jag har 6-7 cm över en innedel och det fungerar i praktiken.  Sen beror det ju mycket pÃ¥ hur aktuell innedel ser ut pÃ¥ översidan ocksÃ¥. Om det är en horisontell plan yta med luftintag sÃ¥ är det nog mer viktigt med frigÃ¥ng mot taket än om översidan sluttar lite framÃ¥t.

Just nu har jag en högst rörig och självmotsägande installationsanvisning för en billig Qlima framför mig, där vill de ha 15 cm ovanför innedelen! Men siffrorna där verkar mer eller mindre tagna ur luften, lägger man ihop alla avstånd på höjd över golv, innedelens höjd och fritt utrymme till tak så kommer man fram till att den överhuvudtaget inte skulle få monteras i ett rum med mindre takhöjd än 275 cm, och det verkar ju orimligt.

Det går inte att få ner innedelen lite längre genom att t ex ta bort översidan av dörrfodret?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Maria42

  • Gäst
Maria42
SV: hur mycket plats ovanför innedelen?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2023, 10:15:46 »
Nej tyvärr går det inte att få mer plats. Är nog ca 29 cm och då är dörrfodret inräknat. Den jag har nu är innedelen 26 cm och den har funkat bra och sitter delvis på dörrfodret. Tittar lite på en panasonic LZ35 som har liten innedel. Även bosch 6100 6,5 är rätt liten men där stod något om drifthöjd 140 och det kanske betyder att det ska vara 14 cm ovanför innedelen, jag hittar inte förklaring till det. Jag får nog kontakta en kylfirma som får titta på det men jag är rädd för att de ska sälja in just det de tjänar mest på och inte den som är bäst för just den placeringen. Han som skickade nu utan att titta tyckte tydligen att 1 cm var tillräckligt avstånd till taket.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hur mycket plats ovanför innedelen?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2023, 10:37:20 »
Man måste ju kunna fälla upp kåpan för att kunna komma åt att rengöra filtren etc. Minst 4 - 5 cm behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Maria42

  • Gäst
Maria42
hur mycket plats ovanför innedelen?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2023, 14:27:50 »
Tack för svaren, jag får nog ta en lite mindre innedel verkar det som.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hur mycket plats ovanför innedelen?
« Svar #5 skrivet: 08 december 2023, 14:57:17 »
Ja annars får man börja bygga för några cm av dörrhålet upptill och det kan bli trixigt att få ihop snyggt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: hur mycket plats ovanför innedelen?
« Svar #6 skrivet: 11 december 2023, 19:59:06 »
En Lz25/35 med rör dragningen utanpÃ¥ höger sida och sen ut 😎.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: hur mycket plats ovanför innedelen?
« Svar #7 skrivet: 11 december 2023, 20:25:10 »
Antar att du fått en offert på en Mitsubishi NINJA som är 28cm om du hade 1cm tillgodo med dina 29cm.
Det funkar inte, går inte ens att montera dit den på sin monteringsplåt om dom inte skruvar fast den genom själva chassit!!
Nyfiken på hur dom tänkt med installationen om du beställt för dom lär knappast ha kikat på plats.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!