Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkt pÃ¥ inställt värde hela tiden?  (läst 437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael64

  • Gäst
Mikael64
Fläkt på inställt värde hela tiden?
« skrivet: 05 juli 2023, 12:38:05 »
Hej.  Jag har en gammal SANYO luftvärmepump frÃ¥n 2007 som tuffar pÃ¥ helt utan problem eller blivit sämre sedan dess.
Tänker komplettera med en pump till på övervåningen.
Vad skall man köpa?.
LG och Toshiba går bort eftersom jag har en nyare LG i garaget som visade sig behöva nya motorlager i innefläkten efter ca 5 år och den körs bara på vintern. ( dom morrade )
Ett par timmars pill och en Youtube video från Indien på Hindi! hjälpte mig byta lagret mot sådana av bra kvalitet.
Satt skitkullager från tredje världen i den man kan köpa för ett par kronor styck.
Har en kamrat med en TOSHIBA som haft exakt samma problem.
Dessa kullager om dom är av god klass bör hålla i >>20 år pga låg last, låg temperatur och lågt varvtal.
SANYO pumpen värmer sedan installationen för 16 år sedan hela huset på 2 plan på 160 kvadrat ner till ca -10C dygnet runt ute helt själv. nedåt -15 på natten funkar också hyfsat bra, Imponerande.
En av förutsättningarna att den klarar det  hyfsat bra är att den hÃ¥ller luftcirkulationen upp till övervÃ¥ningen igÃ¥ng utan avbrott. Det blir dock ca 2 grader svalare i rummet allra längs bort ( köket )
Funktionen är som jag vill ha den dvs om jag ställt in max fläkt manuellt så kör den max fläkt utan avbrott annat än när den avfrostar korta stunder. Fläkten har säkert gått 50.000 timmar vid det här laget. Vi kör pumpen större delen av året i värme eller kylläge.
Skulle möjligen vara ok om pumpen vid mindre värmebehov sänker uteffekten men behåller fläkthastigheten och BARA stänger av fläkten eller minskar den om temperaturen nått inställt värde trots lägsta värmeeffekten ( ofta 800-900 W). Det borde inte störa.
Vilka pumpar har den enkla funktionen?.
Helt ointresserad av alla finesser som närvarosensor och viftande med lyftstyrningen etc och energispartjafs och tyst nattetid och luftrening och annat lull lull. SÃ¥nt är möjligen intressant om man kyler ett rum eller har den i sitt  sovrum. Ju mindre sÃ¥nt dess bättre. Jag har separat luftrenare i sovrummet med 3 steg filter med HEPA filter. 

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkt på inställt värde hela tiden?
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2023, 22:03:54 »
det är inte kullagret som är dålig kvalitet på
motorns höljen jordar inte så det uppstår magnetisk korrosion.
vissa kör med keramiska lager men de låter för en del redan från början
jordar man inte lagret i plast höljet så kommer detta att fortgå med nedkörda kullager

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!