Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av luftfärmepump  (läst 941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hagmanh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering av luftfärmepump
« skrivet: 06 maj 2023, 19:46:39 »
Hej!

Vi håller på och bygger ett nytt hus och tänkte sätteain en luftvärmepump för att primärt kyla huset på sommaren. Men även hjälpa till att värma huset. Huset är en 1-plansvilla på 147kvm. Hela huset har golvvärme som värms upp med en frånluftsvärmepump (Nibe f730).

Så min fråga är vart borde jag placerna innedelen för bästa effekt? Vi hade först tänkte sätta den där jag ritat en pil. Men det kanske finns en bättre placering?

Jag tar även gärna emot tips på vilken värmepump man borde satsa på?



Tack på förhand!
« Senast ändrad: 06 maj 2023, 19:49:05 av Hagmanh »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av luftfärmepump
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2023, 20:33:38 »
Hej! Eftersom ni väljer en kraftig frånluftsvärmepump som F730 kommer den extra energibesparing som är möjlig med en LLVP att vara mycket begränsad. Men ni kanske ska bygga i Norrbotten?? Vid pilen där ni funderar på att sätta innerdelen skulle jag byggt köksskåp för glas och porslin istället. Har ni en generös takhöjd inne finns nog en möjlighet att sätta en vägghängd modell ovanför entrédörren(?) Om det inte går ska man kunna sätta in en specialmodell med takkassett i innertaket istället när det är ett 1-planshus. Satsa på ett kvalitetsfabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så ökar chansen att ni blir nöjda i längden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av luftfärmepump
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2023, 21:37:03 »
Jag skulle bygga huset, flytta in och bo där ett år....innan luftluft monteras.

Jag skulle sedan montera den i allrummet...där den största luftvolymen finns.

Var vill man sedan "gömma" den fula ytterdelen?
« Senast ändrad: 06 maj 2023, 21:40:06 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av luftfärmepump
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2023, 11:06:16 »
Hej! Eftersom ni väljer en kraftig frånluftsvärmepump som F730 kommer den extra energibesparing som är möjlig med en LLVP att vara mycket begränsad. Men ni kanske ska bygga i Norrbotten?? Vid pilen där ni funderar på att sätta innerdelen skulle jag byggt köksskåp för glas och porslin istället. Har ni en generös takhöjd inne finns nog en möjlighet att sätta en vägghängd modell ovanför entrédörren(?) Om det inte går ska man kunna sätta in en specialmodell med takkassett i innertaket istället när det är ett 1-planshus. Satsa på ett kvalitetsfabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så ökar chansen att ni blir nöjda i längden.
nu var det ju primärt kyla...

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av luftfärmepump
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2023, 11:07:31 »
även om det är en öppen planlösning så är det svårare att hålla vp innedel fräsch i köket

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Placering av luftfärmepump
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2023, 20:09:28 »
Undvik placering i köket blir full med fett samt den blåser omkring matos och fett.

En takkassett om den inte kan få plats över entrédörren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!