Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har fÃ¥tt kraftig isbildning kring hela utedelen!!!  (läst 19093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad barcko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« skrivet: 30 december 2010, 19:23:23 »

Hoppas någon vänlig själ kan råda bot på detta.

Den maskin jag har, en Daikin FTXL 25 har fungerat alldeles ypperligt, men för ett tag sedan började den väsnas nåt så in i Norden, samt att det smäller riktigt ordentligt i innerdelen. Min granne som i detta fallet bor på "fel sida om ytterdelen" kom till mig en dag och undrade om jag visste vad det kunde vara som lät som en flygplansmotor hela kvällen och natten, vilket gjorde att han inte fick mycket sömn. tyckte det var konstigt då jag inte märkt något. Men efter något dygn hörde även jag detta, vilket har gjort att vi numera inte får en lugn stund varken dag/ kväll eller under natten. När jag gick ut för att titta på ytterdelen såg jag till min fasa att ytterdelen var täckt av IS. Helvete, fick tagit bort all is, men problemet med "flygplansmotor ljudet kvarstår. Jag och min fru håller på att bli tokiga.

ALLA GODA RÃ…D MOTTAGES TACKSAMT.




Två plans radhus -78. 146kvm. Direktverkande el.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #1 skrivet: 30 december 2010, 19:30:52 »
Hej

Börja om. Se till att ta bort all is i maskinen med varmvatten eller varmluftspistol, se även till att ta bort isen under maskinen. Orsaken kan vara att is byggts upp under maskinen och spärrat avrinningshålen. OBS det ska inte sitta någon plastnippel med slang från tråget, den fryser igen omedelbart när det blir kallt.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #2 skrivet: 30 december 2010, 19:36:21 »
Har samma problem så är också tacksam för svar.
Fick av vår installatör att jag skulle stänga av all el och sen hälla varmt vatten där isen var.
Det är fixat men ljudet av brummande lastbil eller helikopter kvarstår.
Har också haft problem med att luften som kommer ut inte håller värmen, kör jag den på powerfull så funkar det.


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #3 skrivet: 30 december 2010, 19:45:13 »
Hej

Lösningen är värmekabel (den ska gärna gå över hålen i tråget, göra en liten "båge" ner i hålet.) Man kan också försöka med en bonnlösning, ta bort gallret, gör rent tråget och spraya med silikonspray. Underlättar avrinningen.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #4 skrivet: 31 december 2010, 02:17:02 »
Glöm inte att avisa fläkten... Det behövs inte mycket is runt kanten eller på en vinge för att det skall låta illa.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad barcko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #5 skrivet: 31 december 2010, 03:35:11 »
   Varmvatten och värmepistol! Ska när jag vaknar pröva detta med vattnet först, en värmepistol fÃ¥r jag se till att införskaffa. Lyckades nämligen fÃ¥ bort mycket is genom att försiktigt knacka bort det, men det fanns ju fortfarande lite is kvar och dÃ¥ bland annat undertill... SÃ¥ ytterdelen tar inte stryk av att man häller varmvatten över den!?

Jag tackar ödmjukast för de snabba råden och hoppas att det ska hjälpa.



Två plans radhus -78. 146kvm. Direktverkande el.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #6 skrivet: 31 december 2010, 04:01:14 »
Häll med försiktighet..Jag får samma problem efter några vintermånader, isen står under pumpen, som har isat fast den i väggen, vissa frekvenser låter ej kul i huset..brukar ta en vass yxa och hugga lös isen under pumpen..

Kia, har du en Ceed? DÃ¥ MÃ¥ste du vara van oljudet.. ;D
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad barcko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #7 skrivet: 31 december 2010, 04:29:55 »
  Absolut! Behöver jag stänga av apparaten helt med ur koppling av proppen (fÃ¥r i sÃ¥ fall koppla ur strömmen till hela huset dÃ¥ jag inte vet vilken propp som gäller för min maskin) eller räcker det att slÃ¥ av den via fjärrkontrollen. Sedan när det kommer till själva vattnet, är det bara att hälla bakom pÃ¥ kylelementen sÃ¥ att det smälter bort!?

Tacksam för svar på mina frågor.
Två plans radhus -78. 146kvm. Direktverkande el.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #8 skrivet: 31 december 2010, 04:37:48 »
Ingen arbetsbrytare heller? Gör den strömlös.. Häll på isen lite försiktig, och peta lite, men ej med nåt vasst.. Och kolla om värmeslingan i tråget funkar, eller om det är is även i botten..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad yngwie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2011, 20:41:18 »
min pump börja ocksÃ¥ lÃ¥ta illa sÃ¥g dÃ¥ att det kommit snö i fläktdelen mest i navet gjorde rent där och nu är tystare igen.montera även  grövre gummibussningar i väggstativet i höstas o det tog bort nästan all vibrationsljud jag störts av tidigare.angÃ¥ende isbildning i trÃ¥get sÃ¥ la min installatör en extra värmeslinga där har alldrig haft besvär med isbildning hitills.är inne pÃ¥ min 3 vinter med pumpen o är väldigt nöjd har gÃ¥tt klockrent jämt o sänkt elförbrukningen markant

Utloggad Jochen...

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2011, 18:10:48 »
  Absolut! Behöver jag stänga av apparaten helt med ur koppling av proppen (fÃ¥r i sÃ¥ fall koppla ur strömmen till hela huset dÃ¥ jag inte vet vilken propp som gäller för min maskin) eller räcker det att slÃ¥ av den via fjärrkontrollen. Sedan när det kommer till själva vattnet, är det bara att hälla bakom pÃ¥ kylelementen sÃ¥ att det smälter bort!?

Tacksam för svar på mina frågor.

Hej Hur har det gått?
Kontrollera filterna i innedelen också.

Utloggad barcko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2011, 08:44:30 »
Hej igen!

Tack vare plusgraderna har det mesta av oljudet försvunnit, men jag upplever det som om den "tagit stryk" av isen som var pÃ¥ den innan. Den kunde hÃ¥lla temperaturen innan detta problem uppkom, men nu tycker jag att diffen är för stor. har den inställd pÃ¥ 19gr, och den plöjjer upp till 21-22 grader. + Att jag tycker det "smäller" lite för mycket emellan varven i innerdelen när den (vilar,isar av,  gud vet vad den gör) Den uppför sig egentligen helt normalt, som vilken klassisk kommunalare som helst. ;) :) ;D . Har den jobbat i 5 minuter sÃ¥ ska det "vilas" i 10.... *roflmao*.

Tacksam om någon med humor kan hjälpa mig med att säga att jag har fel (ang temp + det andra med maskinen)...

Med vänliga men numer oxå trötta kommunalarefingrar efter mina 5 min.... Jag måste hitta min spade så jag kan luta mig emot den en stund! ;)
Två plans radhus -78. 146kvm. Direktverkande el.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2011, 13:12:09 »
hej

barcko

ang ljudet så skulle en bra gissning vara att is finns kvar i del del som

du inte häller vatten på dvs kompressor sidan lyft locket kolla under den isolering

som sitter runt kompressorn, bör finnas is där ,om det finns där så är det ett (konstruktions/fabrikations fel)

ang 19 grader blir 21-22
så beror det på att pumpen inte kan gå ner mer och då blir det over heat dvs off
(det krävs mätningar för att kontrollera om så är fallet)
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2011, 20:16:57 »
Hej igen!

Tack vare plusgraderna har det mesta av oljudet försvunnit, men jag upplever det som om den "tagit stryk" av isen som var pÃ¥ den innan. Den kunde hÃ¥lla temperaturen innan detta problem uppkom, men nu tycker jag att diffen är för stor. har den inställd pÃ¥ 19gr, och den plöjjer upp till 21-22 grader. + Att jag tycker det "smäller" lite för mycket emellan varven i innerdelen när den (vilar,isar av,  gud vet vad den gör) Den uppför sig egentligen helt normalt, som vilken klassisk kommunalare som helst. ;) :) ;D . Har den jobbat i 5 minuter sÃ¥ ska det "vilas" i 10.... *roflmao*.

Tacksam om någon med humor kan hjälpa mig med att säga att jag har fel (ang temp + det andra med maskinen)...

Med vänliga men numer oxå trötta kommunalarefingrar efter mina 5 min.... Jag måste hitta min spade så jag kan luta mig emot den en stund! ;)

En tanke som slog mig (inte med spaden) ;) är att hur sitter innerdelen? Om den sitter för trångt så att den får problem att få ut värmen så värmer den ju utrymmet närmast innerdelen och då kan det ju bli "rundgång". Samma fenomen kan uppkomma om du har låg hastighet inställd på fläkten.. Om pumpen sitter trångt kan fenomenet tom förstärkas om du har låg fläkthastighet, skitiga filter och kanske även om fläkten står på auto..? När aset väl går och ger värme, blåser det ordentligt från ierdelen då? En idé som säkert är väldigt inviduellt är ju oxå hur klaffarna står.. min placering ger bäst värmespriding med de vertikala rakt fram och horisonten ungefär "på mitten" dvs istort sett mitt imellan ändlägena.
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad barcko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Har fått kraftig isbildning kring hela utedelen!!!
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2011, 11:41:06 »
Nej, innerdelen sitter inte trångt, den sitter i en trappa med öppen planlösning för utblåset. Fläkten e satt på nästhögsta effekt (3:an) + att klaffarna e inställda för rörelse både up/ner samt i sidled. I och med att plusgraderna börjar infinna sig så vet jag inte om det e lönt att ta dit installatören då dom säkerligen inte kommer att kunna vare sig höra eller se något konstigt, :o ???. Och få ditmonterat en arbetsbrytare så att jag i fortsättningen kan stänga av maskinen själv, e d väl bäst å ta dit kompisen som e elektriker t att fixa, för annars kommer det väl att kosta skjortan. Ska ringa firman som jag köpte den av, bara för att höra om det inte skulle monterats någon form av brytare eller kontakt så att man som lekman kan koppla ur vid behov (vid installationen).
Två plans radhus -78. 146kvm. Direktverkande el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!