Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bra manuell (Halvautomatisk) espressomaskin  (läst 5625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bra manuell (Halvautomatisk) espressomaskin
« skrivet: 29 maj 2010, 22:56:46 »
Nån som har tips på bra och billig espressomaskin av model manuell.
« Senast ändrad: 02 juni 2010, 23:46:39 av MangeH »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bra manuell espressomaskin
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2010, 23:18:49 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra manuell espressomaskin
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2010, 23:45:58 »
En sån här kanske?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=128884398
 ;)

Mja... med modell manuell menar jag nog eg det som brukar kallas halvautomatisk.

Just nu lutar det nog åt att det blir att beställa en Gaggica Classic från Italien. De verkar ha riktigt bra priser där.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Bra manuell (Halvautomatisk) espressomaskin
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2010, 10:54:34 »
Köpte en Siemens helautomatisk (halvautomatisk för den skummar inte mjölk själv) för 2 Ã¥r sedan och det är den sämsta espresso bryggare jag haft. Urkass kaffekvarn, maler inte tillräckligt fint sÃ¥ vattnet pressas igenom kaffet för snabbt,  blir bra crema men inget tryck i smaken. Har kaffekvarn till min köksassistent och maler jag kaffet där sÃ¥ blir det bra resultat. Tur att man kan ladda maskinen med pulver via en lucka. Hade lugnt kunnat ha kvar min gamla Braun och ladda den manuellt med hemmalet kaffe. Nu gÃ¥r ju garantin snart ut och dÃ¥ skall jag försöka bygga om den och fÃ¥ i ett keramiskt kvarnverk istället för nuvarande i metall.

Enda fördelen jag ser med en automatisk maskin är att man slipper tvätta filter och filter hållare efter varje bryggning, går snabbt att servera 5-7 personer innan man måste tömma maskinen på sump och rengöringsvattten. Nackdelen är att man måste köpa dyra rengörings och avkalkningstabletter= 2år har kostat mig c 350 kr, men då dricker jag rätt mycket espresso.

Hade jag vetat att kvarnverket var dåligt så hade jag nog valt en Jura eller Saeco istället.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra manuell (Halvautomatisk) espressomaskin
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2010, 22:04:26 »
Köpte en Siemens helautomatisk (halvautomatisk för den skummar inte mjölk själv) för 2 Ã¥r sedan och det är den sämsta espresso bryggare jag haft. Urkass kaffekvarn, maler inte tillräckligt fint sÃ¥ vattnet pressas igenom kaffet för snabbt,  blir bra crema men inget tryck i smaken. Har kaffekvarn till min köksassistent och maler jag kaffet där sÃ¥ blir det bra resultat. Tur att man kan ladda maskinen med pulver via en lucka. Hade lugnt kunnat ha kvar min gamla Braun och ladda den manuellt med hemmalet kaffe. Nu gÃ¥r ju garantin snart ut och dÃ¥ skall jag försöka bygga om den och fÃ¥ i ett keramiskt kvarnverk istället för nuvarande i metall.

Enda fördelen jag ser med en automatisk maskin är att man slipper tvätta filter och filter hållare efter varje bryggning, går snabbt att servera 5-7 personer innan man måste tömma maskinen på sump och rengöringsvattten. Nackdelen är att man måste köpa dyra rengörings och avkalkningstabletter= 2år har kostat mig c 350 kr, men då dricker jag rätt mycket espresso.

Hade jag vetat att kvarnverket var dåligt så hade jag nog valt en Jura eller Saeco istället.
Kvarnen ska tydligen vara viktigare än själva maskinen så jag började i den ändan och köpte en Rancilio Rocky.

Min gamla sunk maskin presterade över förväntan efter det. Men igår så blev jag med maskin på riktigt.
Det blev en Gaggia Classic som varit bäst i test i 4 år. Var lite i valet och kvalet om jag skulle skaffa en Rancilio Silvia istället men det blev en Begagnad Gaggia istället som första maskin då Rancilion är mer sällsynt på blocket. Gaggian verkar hålla priset så ångrar man sig får man ut lika mycket för den som jag köpte den för.
Det enda störande är att efter att jag gjort upp med säljaren om att köpa den så dyker det upp lite rancilio maskiner till bra pris på blocket.
Men men... Efter några shots hemma kan jag inte säga att kan ångrar mitt köp. Får väl se hur länge det dröjer innan magen ångrar det :-)

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Bra manuell (Halvautomatisk) espressomaskin
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2010, 10:07:50 »
Ha en bra kvarn är viktigt. Kaffet är ju klart viktigast och sen kan man nog trixa till bra espresso med de flesta maskinerna med pump. Måste nog byta lite packningar för när jag kör finmalet pulver så droppar det vatten från ångröret.

När det gäller kaffebönor sÃ¥ blev jag mäkta besviken pÃ¥ Gevalias nya "Syd italienska" espresso. Huuu, blir fanimej bittert som Campari !  *roflmao* Zoega är inte heller bra.
Alfred Nordkvists är halvbra men på tok för dyra.
Tycker bästa balansen smak/pris ligger i Molinaris bönor. Brukar även köpa med mig lokala espresso bönor från Filippmnerna varje gång man är där, faktiskt bra smak och de kostar runt 60 kr per kilo.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra manuell (Halvautomatisk) espressomaskin
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2010, 22:04:51 »
Ha en bra kvarn är viktigt. Kaffet är ju klart viktigast och sen kan man nog trixa till bra espresso med de flesta maskinerna med pump. Måste nog byta lite packningar för när jag kör finmalet pulver så droppar det vatten från ångröret.

När det gäller kaffebönor sÃ¥ blev jag mäkta besviken pÃ¥ Gevalias nya "Syd italienska" espresso. Huuu, blir fanimej bittert som Campari !  *roflmao* Zoega är inte heller bra.
Alfred Nordkvists är halvbra men på tok för dyra.
Tycker bästa balansen smak/pris ligger i Molinaris bönor. Brukar även köpa med mig lokala espresso bönor från Filippmnerna varje gång man är där, faktiskt bra smak och de kostar runt 60 kr per kilo.

Willys har ett märke som heter Musetti som faktist har enormt bra bönor och som fått väldigt bra kritik.

Blåa påsen kostar ca 90kr per kg och är 100% arabica. Den bruna är billigare och ligger på ca 67 kr kg har jag för mig. Den innehåller 20% robusta.

Annars är nog favoriten Johan & Nyströms La Bomba men då är man upp rejält i pris

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Bra manuell (Halvautomatisk) espressomaskin
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2010, 07:43:22 »
Skall prova Musetti, har dock 10 mil till närmsta Willys butik.... Coops eget märke är oxå prisvärt.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra manuell (Halvautomatisk) espressomaskin
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2010, 16:13:32 »
Skall prova Musetti, har dock 10 mil till närmsta Willys butik.... Coops eget märke är oxå prisvärt.

Tror att hemköp har Musetti med.
Prisextra har det de med.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Bra manuell (Halvautomatisk) espressomaskin
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2010, 19:25:07 »
en annan är lite lat och köper/kör med pods till Rombouts (Zinzino) kaffemaskin.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!