Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min IVT 490 beter sig konstigt!  (läst 3287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
Min IVT 490 beter sig konstigt!
« skrivet: 31 december 2006, 20:01:42 »
Börjar undra om inte min IVT 490 är trasig eller nÃ¥got mÃ¥ndagsexemplar...  :-\

Tycker inte att den ger tillräckligt med värme och att den visar felaktiga värden i displayen osv...

Har haft ett antal problem och frågetecken ända sedan början (installerad i nybyggt hus augusti 2002), men aldrig fått klarhet i om det är pannan eller golvvärmen som krånglar...

Hursomhelst så märkte jag igår att den visar i displayen att den kör på 9 kw eltillägg hela tiden, men då jag kollade elmätaren så inser jag att detta inte kan stämma då dygnsförbrukningen totalt var 60 kw (9 x 24 = bra mycket mer).
Dessutom tycker jag att temperaturvärdena på varmvattnet osv är väldigt låga. "Tyvärr" har vi en extra varmvattenberedare vid sidan om som matar oss med varmvatten, så det går inte att kontrollera om varmvattnet verkligen är så "kallt" som den visar i displayen...

Däremot tycker jag det börjar kännas lite svalare i huset som helhet och att golven inte är så varma som de brukar...

Mina värden just nu då jag väljer visa alla temperaturer är följande;

GT1 Framledn värme = 25,5
GT2 Ute = 3,0
GT3:1 Tappvarmvatten = 17,8
GT3:2 Varmvatten = 39,3
GT3:3 Värmevatten = 32,7
GT6 Kompressor = 68,6

Jag kör med värmekurva 4
Trycket är kollat 1,5 bar och pannan är luftad

Har sett i manualen och på andra inlägg att GT1 ska visa både framledningstemp samt inom parentes ett börvärde. Hur kommer det sig att detta helt saknas på min?

Tacksam för svar och tips om hur jag ska gå vidare med detta.
Gott nytt år!

Kan ju lägga till att huset har en boyta på 218 m2 och att jag har golvvärme både på övervåning (träbjälklag) och bottenvåning (betong) med shuntad fördelning mellan våningsplanen och extra cirkulationspump.
Verkar ju som att en 490:a är alldeles för klen egentligen för mitt hus...  :-\
« Senast ändrad: 31 december 2006, 22:54:35 av niklin »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min IVT 490 beter sig konstigt!
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2007, 01:38:14 »
Verkar ju som att en 490:a är alldeles för klen egentligen för mitt hus...  :-\

Jo det kan man lugnt säga...
Det vete katten om en 490 ens klarar att ventilera en kåk på 218 m2 ordentlig?

Jag misstänker att din VP är inställd lÃ¥gt pÃ¥ varmvattnet för att ge bättre COP pÃ¥ golvvärmen och att den extra VVB:n fÃ¥r sköta varmvattnet.  :-\

Kollar du GT1 via snabbmenyn så ser du inget börvärde, du måste gå in via fullständiga menyn för att se börvärdet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
SV: Min IVT 490 beter sig konstigt!
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2007, 09:25:30 »
Ja det lÃ¥ter ju som en trolig och kanske t.om som en nödvändig lösning; att man har skruvat ner varmvattenvärdena i pannan för att lÃ¥ta den ta hand om golvvärmen och extraberedaren klara av vattnet. (även om detta inte är nÃ¥got som nÃ¥gon tidigare sagt eller var nÃ¥got vi tog med i vÃ¥ra beräkningar dÃ¥ huset byggdes...  :( )

Dock kvarstår mina problem med att pannan verkar ha förlorat kontrollen... Den visar som sagt konstant att den använder 9 kw eltillskott osv...

Vad menas med "fullständiga menyn"? Jag trycker på > och vrider till "Visa alla temperaturer", trycker då > igen och kan sedan avläsa de värden jag nämnde som jag vrider fram en efter en med stora knappen.

Jag har en misstanke att jag har ett "gammalt" styrkort eller vad det heter, eftersom vi fick problem med pannan redan någon vecka efter den hade satts in (den funkade helt enkelt inte, utan bara fläkten gick och vi fick köra på manuell styrning av värmen.).
En servicekille kom sedan efter ett tag och bytte kortet (det gick på garantin).
Men jag fick en känsla av att han tog ett begagnat kort och satte in istället...

Ventilationen var jag själv med då den trimmades in och den killen sa just att det var knappt att det räckte till, men att han med full fläkteffekt ändå lyckades få till de mätvärden som behövdes.

Jag testade nyss att stänga av pannan helt ett tag och även att återställa till fabriksvärden för att se om den skulle bli "normal" igen, men det verkar tyvärr inte ha gett någon verkan... :(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min IVT 490 beter sig konstigt!
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2007, 18:49:50 »
Jag har en misstanke att jag har ett "gammalt" styrkort eller vad det heter, eftersom vi fick problem med pannan redan någon vecka efter den hade satts in (den funkade helt enkelt inte, utan bara fläkten gick och vi fick köra på manuell styrning av värmen.).
En servicekille kom sedan efter ett tag och bytte kortet (det gick på garantin).
Men jag fick en känsla av att han tog ett begagnat kort och satte in istället...

Jag har grävt lite i de gamla manualerna men kan du se GT1 sÃ¥ borde du även se börvärdet inom parentes enligt vad jag kan hitta. LÃ¥ter som att det är nÃ¥got fel pÃ¥ detta styrkort ocksÃ¥. Samma sak med eltillskottet...  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Min IVT 490 beter sig konstigt!
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2007, 20:55:09 »
Hej,
De tidiga versionerna av rego 400 visar inte börvärde på GT1.

Tycker däremot att värdet på GT 3:1 verkar orimligt, 17,3 ºC när 3:2 visar drygt 39 ºC.
Men som tidigare påpekats, en 490 är alldeles för klen i Ditt hus.

Cronos

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
SV: Min IVT 490 beter sig konstigt!
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2007, 21:46:12 »
Hej,
De tidiga versionerna av rego 400 visar inte börvärde på GT1.

Tycker däremot att värdet på GT 3:1 verkar orimligt, 17,3 ºC när 3:2 visar drygt 39 ºC.
Men som tidigare påpekats, en 490 är alldeles för klen i Ditt hus.

Cronos

Hej!
Det verkar väl som om jag fÃ¥r ringa efter service i morgon...  :-\

Jag testade att stoppa pannan en längre stund idag (typ en kvart) och sen ta upp den i manuellt läge en stund (en halvtimme) för att sen återgå till automatiken. Den verkade då okej i drygt 3 timmar innan den återigen gick över till 9 kw eltillskott och fortsatt låga temperaturer... huvuddunk

Angående detta med tidiga versioner av rego... Min panna är tillverkad i februari 2002 och borde väl rimligen inte ha en tidig version då? Om det nu är servicekillen som bytte mitt kort som satt in ett begagnat äldre borde jag kanske kunna kräva att det borde satts in ett nytt istället?

Just nu ser mina värden ut enligt följande och jag antar att det fortfarande är några som visar tecken på att det inte står rätt till (framförallt med tanke på att den visar att den kör konstant eltillskott på 9 kw)?

GT1 Framledn värme = 25,1
GT2 Ute = 4,4
GT3:1 Tappvarmvatten = 17,4
GT3:2 Varmvatten = 40,5
GT3:3 Värmevatten = 37,4
GT6 Kompressor = 71,5

Det här med att en IVT 490 är för klen för mitt hus är ju sÃ¥klart inget kul att höra, men det verkar ju onekligen sÃ¥...  :-\
Några förslag hur jag kan förbättra läget? Komplettera med solpaneler och acktank t.ex?
Såg på klistermärke på pannan att den ska vara "förberedd" för sånt från Borö...

Eller får jag räkna med att byta hela skiten mot något större och bättre? Bergvärme osv..?
Suck vad jobbigt detta blev...  :'(

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
SV: Min IVT 490 beter sig konstigt!
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2007, 07:08:25 »
Testade att köra manuellt hela natten med resultatet att det blev väldigt kyligt i huset och tittar jag pÃ¥ termometern som sitter vid inkommande pÃ¥ golvvärmen sÃ¥ visar den bara 20 grader, trots en utetemp pÃ¥ 0  ºC, sÃ¥ det verkar väl som om elpatronen är paj och att den lilla värme jag fÃ¥r ut när jag kör pÃ¥ automatiken är den frÃ¥n frÃ¥nluftsÃ¥tervinningen...  :-\

Kanske styrkortet fungerar trots allt? (även om det verkar vara gammal version) Och att den visar på 9 kw just för att det skulle behövas? Fast man borde ju få ett larm eller nåt?

NÃ¥väl, nu ska jag ringa service sÃ¥ fÃ¥r vi se vad resultatet blir. Känns som en taskig start pÃ¥ det nya Ã¥ret... Kanske blir kostsamt detta..  :(

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
SV: Min IVT 490 beter sig konstigt!
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2007, 07:37:53 »
NÃ¥väl, nu ska jag ringa service sÃ¥ fÃ¥r vi se vad resultatet blir. Känns som en taskig start pÃ¥ det nya Ã¥ret... Kanske blir kostsamt detta..  :(

Det blev en billig service! Kostade mig ett telefonsamtal bara!  :D

Servicekillen insisterade pÃ¥ att det var överhettningsskyddet som löst ut och när jag sa att jag tryckt där ett antal gÃ¥nger (det är det ju första som stÃ¥r i manualen) sÃ¥ menade han bara att jag isÃ¥fall inte tryckt tillräckligt hÃ¥rt, sÃ¥ jag tog en mejsel och tryckte pÃ¥ ordentligt och till min stora förvÃ¥ning hoppade elpatronen igÃ¥ng och temperaturerna började stiga pÃ¥ en gÃ¥ng...  studs

Nu återstår väl att se om detta händer igen och på frågan varför så sa han att det kunde hända ibland, men att det var oerhört sällsynt att det blev fel på elpatronen...

Men faktum kvarstår ju att jag verkar ha en underdimensionerad panna för mitt hus och att jag troligen har en gammal version av styrkort... Vad är egentligen skillnaden på versionerna, förutom att man ser ett börvärde på nyare?

optima

  • Gäst
optima
SV: Min IVT 490 beter sig konstigt!
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2007, 16:39:12 »
Hej! Om servicekillen var där och bytte kort ska han naturligtvis ha satt in ett nytt. Versionen som IVT använder idag heter 2.35, går att kolla i menyn under 5.12, håll in högerknapp tills det står service i displayen, vrid fram till 5 högerklicka vrid till 5.12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!