Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 08 februari 2011, 21:44:42 »

Tanken behöver inte förstärkas alls iom den inte sätts under tryck utan växlar värmen i den med en värmeväxlare istället.
Trycket är inte högre än när den är fylld med olja.
Där av namnet övertrycksfritt system.


Om man kör trycklöst system ja men jag menade att vanligt trycksatt system inga problem att förstärka samt svetsa in slingor eller beredare om man kan svetsa alltså.

+ större expansionskärl. Förstärkningar är ju som skrevs inga problem.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 07 februari 2011, 13:57:39 »

Hej
köp ungnen,du verkar va inne på att det är en temporär lösning å då tycker jag det är ok
priset på sånna e helt ok på beg marknaden dom brukar ju bara kosta nån tusenlapp
å det är den lätt värd om den e fräch i ditt fall låter det som den bästa å billigaste lösningen

du kommer förmodligen att klara dig på 2 brasor per dag med förungnen så den kommer att underlätta rejält...

sen om du har is i magen å håller ögonen uppe så brukar det dyka upp tankar begangnade på tex blocket eller genom nån bekant..
inkopplingen klarar du lätt på egenhand om du är lite händig...man behöver inte va svets proffs eller mäster rörkrökare det finns fina klämkoppel + löddelar nu mer ..
ska inte ta mer än en dag att koppla in tankarna om du har dom i kåken


Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 07 februari 2011, 12:48:16 »

tjaa om du får det till att funka varför inte ha kvar det ?
2 st beg tankar kan inte kosta flera 1000 kr,har du tur så får du ett par om du flyttar ut dom
men...varför inte satsa på riktiga tankar 2st 750 lit med pur isolering är bra...bygger du från början med riktiga grejer så är risken att det funkar flera x större

satsa på riktiga tankar..å kör me pannan du har + förungnen  funkar det så är det ju kanon
funkar det inte så har du bra tankar att bygga vidare på ...då till kommer kostnaden för en riktig panna ...du slipper köpa tankarna den gången

det här e lite lustigt då folk bygger skälv får det inte kosta 2000kr utan allt ska va gratis...ofta blir resultatet där efter ...till slut så ringer dom rörkrökaren å beställer panna + tankar och komplett installation med motor chuntar å hela kittet...att det då kostar 60-80 000 kr är helt normalt ...det e ju nya grejer..

skillnaden är att rörkrökaren inte bygger på nått gammalt junk pga att risken att det inte funkar e för stor å han kommer att framstå som en stor klåpare...

nää satsa på bra grejer så slipper du problem,sätt in laddomat,motor schunt riktiga tankar mm
precis som en rörkrökare skulle ha gjort så kommer din ny gammla anläggning att funka 5x bättre
 som jag ser det så e din beg förungn å din gammla panna bara en nödlösning ..som med lite tur
kan funka jävligt bra så du slipper slänga ut 40 000 kr på en ny panna
sen att dom gammla grejerna kan paja får du kallt räkna med...

 här säljer dom billiga nya pannor och grejer....
http://kotly.com/

sen så varför e det fel att lägga ut pengar på ett vettigt värmesystem ? förmodligen har du tänkt bo i huset några år till,om inte slå på elpatronen..å skit i allt
det blir billigare om du ser det på kort sikt...


Ska spana efter nå tankar också.
Jo förugnen är bara en nödlösning, som du kanske läst har jag lite dåligt med arbete och är rädd att det kommer se ut så ett tag framöver.
Jag tycker inte det är fel att lägga ut pengar på ett vettigt system, hade jag pengarna eller kunde låna skulle jag redan ha gjort det, det var liksom därför jag starta tråden, frågan är ju om jag e dumsnål som köper en förugn eller om det kan underlätta vedeldandet några år frammåt.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 06 februari 2011, 23:26:23 »

Det är inte fel att bygga på en gamal oljetank.
Det funkar hur fint som helst men kräver lite arbets insats så klart.
Borde inte kosta mer än 4000kr med allt om man kan göra det själv.
Det bästa är att man kan få alla anslutningar precis där man vill och man kan enkelt uppgradera med varmvatten slinga eller sol slinga om man vill senare.
En bra beg acktank på 750 liter med pur isolering kostar minst lika mycket om den inte är över 10 år och då får man bara 1\4 av volymen.
Det är inte lätt att hitta bra ack tankar billigt.
På sommaren brukar det gå att hitta kompletta system med panna tankar osv för under 10000 kr inte allt för gamla.
 
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 06 februari 2011, 22:53:20 »

styrningen regleras väl lättadt med e dragtermostat å ev en anlignings termostat som slår av å på ev cirkpumpar till pannan..
skulle va skoj om du satte in 1500 liter acctank till pannan så du fick lite volym att jobba mot
så brännaren fick gå för fullt 2x per dag,laddade du upp 1500 liter vatten så bör det ju lättsamt räcka till dagen efter...

Hej!
Jo det tycker jag också skulle va skoj det blir bara så mycke dyrare både i material och monteringskostnader.
Har tänkt smita undan lite billigare för att sedan byta ut hela rubbet.

tjaa om du får det till att funka varför inte ha kvar det ?
2 st beg tankar kan inte kosta flera 1000 kr,har du tur så får du ett par om du flyttar ut dom
men...varför inte satsa på riktiga tankar 2st 750 lit med pur isolering är bra...bygger du från början med riktiga grejer så är risken att det funkar flera x större

satsa på riktiga tankar..å kör me pannan du har + förungnen  funkar det så är det ju kanon
funkar det inte så har du bra tankar att bygga vidare på ...då till kommer kostnaden för en riktig panna ...du slipper köpa tankarna den gången

det här e lite lustigt då folk bygger skälv får det inte kosta 2000kr utan allt ska va gratis...ofta blir resultatet där efter ...till slut så ringer dom rörkrökaren å beställer panna + tankar och komplett installation med motor chuntar å hela kittet...att det då kostar 60-80 000 kr är helt normalt ...det e ju nya grejer..

skillnaden är att rörkrökaren inte bygger på nått gammalt junk pga att risken att det inte funkar e för stor å han kommer att framstå som en stor klåpare...

nää satsa på bra grejer så slipper du problem,sätt in laddomat,motor schunt riktiga tankar mm
precis som en rörkrökare skulle ha gjort så kommer din ny gammla anläggning att funka 5x bättre
 som jag ser det så e din beg förungn å din gammla panna bara en nödlösning ..som med lite tur
kan funka jävligt bra så du slipper slänga ut 40 000 kr på en ny panna
sen att dom gammla grejerna kan paja får du kallt räkna med...

 här säljer dom billiga nya pannor och grejer....
http://kotly.com/

sen så varför e det fel att lägga ut pengar på ett vettigt värmesystem ? förmodligen har du tänkt bo i huset några år till,om inte slå på elpatronen..å skit i allt
det blir billigare om du ser det på kort sikt...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 februari 2011, 22:23:15 »

Tanken behöver inte förstärkas alls iom den inte sätts under tryck utan växlar värmen i den med en värmeväxlare istället.
Trycket är inte högre än när den är fylld med olja.
Där av namnet övertrycksfritt system.


Om man kör trycklöst system ja men jag menade att vanligt trycksatt system inga problem att förstärka samt svetsa in slingor eller beredare om man kan svetsa alltså.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 06 februari 2011, 22:17:00 »

Tanken behöver inte förstärkas alls iom den inte sätts under tryck utan växlar värmen i den med en värmeväxlare istället.
Trycket är inte högre än när den är fylld med olja.
Där av namnet övertrycksfritt system.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 februari 2011, 22:05:43 »

Jag minns inte riktigt vid vilka temperaturer den jobbade vid men termostaten jag hade var det väldigt liten diff mellen från och tillslag iaf runt 2 grader tror jag men det spelar ingen roll iom den stiger i temperatur ett tag efter den gått i villo läge.
Du får hålla ögenen öppna efter ack tankar för ibland dyker det upp riktigt prisvärda sådana.
Du kan även bygga ett övertrycksfritt system men en gamal oljetank som man hittar gratis på blocket.

http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html

Om man känner nån duktig svetsare är det inga problem att förstärka en oljetank så den klarar trycket har gjort det en par gånger dock inte till mej själv.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 06 februari 2011, 21:56:04 »

Jag minns inte riktigt vid vilka temperaturer den jobbade vid men termostaten jag hade var det väldigt liten diff mellen från och tillslag iaf runt 2 grader tror jag men det spelar ingen roll iom den stiger i temperatur ett tag efter den gått i villo läge.
Du får hålla ögenen öppna efter ack tankar för ibland dyker det upp riktigt prisvärda sådana.
Du kan även bygga ett övertrycksfritt system men en gamal oljetank som man hittar gratis på blocket.

http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html
Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 06 februari 2011, 21:43:55 »

Jag styrde den med en ställbar anliggnings termostat monterad direkt mot pannkroppen.
Värmen ut i huset styrde jag med shunt automatik.
Jag körde på 70grader för när den går ner i vilo läge är det en viss tröghet så temperaturen stiger ca 10 grader till.
Vill minnas spjälet var öppet ca 1 cm vid drift och ca 2mm i vilo läge.
Jag använde mao långt ifrån full effekt på förugnen.
Jag hade den monterad i olje luckan.
Passade direkt in i hålet utan några modifieringar alls.

Okej det blir samma princip som sitter på den nu då, är kört olja i den tidigare.
När startar den igen? redan när den sjunkit till 65grader eller?
Okej, bara hoppas jag har lika tur då :)
Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 06 februari 2011, 21:39:04 »

styrningen regleras väl lättadt med e dragtermostat å ev en anlignings termostat som slår av å på ev cirkpumpar till pannan..
skulle va skoj om du satte in 1500 liter acctank till pannan så du fick lite volym att jobba mot
så brännaren fick gå för fullt 2x per dag,laddade du upp 1500 liter vatten så bör det ju lättsamt räcka till dagen efter...

Hej!
Jo det tycker jag också skulle va skoj det blir bara så mycke dyrare både i material och monteringskostnader.
Har tänkt smita undan lite billigare för att sedan byta ut hela rubbet.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 06 februari 2011, 21:36:15 »

Jag styrde den med en ställbar anliggnings termostat monterad direkt mot pannkroppen.
Värmen ut i huset styrde jag med shunt automatik.
Jag körde på 70grader för när den går ner i vilo läge är det en viss tröghet så temperaturen stiger ca 10 grader till.
Vill minnas spjälet var öppet ca 1 cm vid drift och ca 2mm i vilo läge.
Jag använde mao långt ifrån full effekt på förugnen.
Jag hade den monterad i olje luckan.
Passade direkt in i hålet utan några modifieringar alls.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 06 februari 2011, 21:30:33 »

Hej..
Skulle va skoj å se hur det funkar i en gammal Combipanna en sån med ved på en sida å olja på den andra..har en släkting som kör pellets i olje utrymmet å eldar ved vid behov i vedutrymmet
det funkar visst riktigt bra,pannan tar lite pellets.

sotaren på stod att det närmaste man kommer en ren pellets panna är visst en oljepanna å att i 90% av fallen funkar det riktigt bra att elda pellets i en sån panna ...rökgas kanaler mm är visst väldigt nära i flöden å dimentioner...i en ren vedpana funkar det visst inte 100% då det blir för bra drag i pannan

skulle va skoj å veta om det skulle funka med förungnen i en sån panna eller om man va tvungen att köra den på vedsidan för det ska funka..

styrningen regleras väl lättadt med e dragtermostat å ev en anlignings termostat som slår av å på ev cirkpumpar till pannan..
skulle va skoj om du satte in 1500 liter acctank till pannan så du fick lite volym att jobba mot
så brännaren fick gå för fullt 2x per dag,laddade du upp 1500 liter vatten så bör det ju lättsamt räcka till dagen efter...
Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 06 februari 2011, 21:09:16 »

Hitta en förugn nu till vettigt pris blir nog lika svårt som det är att få tag i en snöslunga i skåne till vettigt pris.
Det är inte rätt tid nu att köpa förugn om man så säger.
10meter murad skorsten bör inte vara några problem.
När du fått tag i en förugn tänk på att inte använda finkluven ved för då kan man få övertändning i ved magasinet.
Inget farligt i sig men det kan rycka något djä.... i ett par timmar.
Jag brukade tända men finkluvet sen la jag på några bitar runt 10cm ovan på dom till halva magasinet något större bitar och den övre halvan av magasinet la jag i bitar på upp till 25cm.

Jo det är väl sant.
Okej, då blir det inte så mycke klyvning den här vedlasset som landar snart.
25cm det är ju ganska stadiga bitar.
Hur styrde du ut all värme i systemet?
De flesta verkar vara med anliggningstermostat då rattar man bara in vilken temp man vill att ugnen ska hålla i pannan då, och i mitt fall även skicka ut i radiatorerna?
Stort tack för alla bra tips!
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 06 februari 2011, 20:20:22 »

Hitta en förugn nu till vettigt pris blir nog lika svårt som det är att få tag i en snöslunga i skåne till vettigt pris.
Det är inte rätt tid nu att köpa förugn om man så säger.
10meter murad skorsten bör inte vara några problem.
När du fått tag i en förugn tänk på att inte använda finkluven ved för då kan man få övertändning i ved magasinet.
Inget farligt i sig men det kan rycka något djä.... i ett par timmar.
Jag brukade tända men finkluvet sen la jag på några bitar runt 10cm ovan på dom till halva magasinet något större bitar och den övre halvan av magasinet la jag i bitar på upp till 25cm.
Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 06 februari 2011, 19:22:37 »

Pannan vi eldar i nu e på ca 40L vedvolym och en liten förugn på 100L så jag tror det blir kanon..

Har ca 10m murad pipa.. jag tycker det är bra drag men vad vet jag :)

Bara hoppas det dyker upp nått lovande på blocket snart, lite glesare bland de här uppe :(
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 06 februari 2011, 17:31:31 »

helt rätt...en gammal skunkig panna som ej fixar att eldas mot acctank får nytt liv med förungn
då fixar även den sämsta kombipannan att värma 1000-1500 lit vatten...just pga den ökade vedvolymen som förungnen bidrar med..sen så har ungnarna förmodligen ca 70-80% i verknings grad ...men du får aldrig ut mer verknings grad än vad din gammla panna har...

sen så måste det ju gå isolera stumpen som avger värme i för ungnen....eller skit samma värmen smiter ut i källaren å kommer huset till godo ändå  är värre om du har pannrummet ute på gården
då e det ren förlust å man kan prata om spillvärme
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 06 februari 2011, 12:43:10 »

Drag vill dom ha.
Hade själv 125 rör och 8 meters skorsten och det funkade utan rökgas fläkt.

Förugn är riktigt trevligt att elde i gämfört med en sunkig kombi panna.
Dock vill jag kalla det en nödlösning för verkningsgraden är nog bara runt 50% med tanke på all värme som läcker från dom.
Man fryser definitivt inte i en källare där en förugn brinner konstant.
Kör man mot tankar som kan ta imot all värme från 1 ilägg och sen låter den brinna ut kan man nog komma upp närmare 80%
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 06 februari 2011, 11:47:29 »

hej
förungn är bra ..om du har en lite vek panna brinntiderna blir längre och du värmer huset på ett eller 2 ilägg på en dag...sätta acctank på en liten panna är bort kastat,betydligt bättre med förungn

se på modärna pannor ..det som i regel skiljer en 20 å 40 kw panna är vedmagasinet i pannan ett större vedföråd = mer effekt å det går du med en förungn

men det enda du ska ha är bra drag i murpipan,dom vill ha det förungnarna

Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 05 februari 2011, 00:01:50 »

Utan tankar bör du nog ta den mindre modelen för du kan gå ner mer i effekt så du kan låta den vara tänd kontinuerligt längre tid av året än en större.
Har du väldigt stort värme behov kan en störe vara  att föredra.

Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 04 februari 2011, 22:28:09 »

Okej då ska de då inte vara nå problem.

Jo ifs kan man håla den vid liv är det ju kul att slippa tända varje dag :)

Har börjat kolla lite ugnar nu och det verkar vara vanligast med 30 och 50 cm vedlängd och effekt ca 25 och 40, skulle ju helst ha så lång ved som möjligt men det borde väl bli mer/onödigt mycke "glödhållningstid" med 40kw. Eller tänker jag fel ska man köra så stor som möjligt?
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 04 februari 2011, 21:55:57 »

Jag tror dom flesta förugnarna har hjul.
Installera är inte svårt i normal fallet.
Lite grovt förklarat kan man säga att man tar av undre luckan på pannan och dockar förugnen där och tätar ev springor med något obrännbart.

Tända en förugn är inte specielt svårt men det  rycker något djä....
Att folk med förugn inte släcker dom är nog ren lathet.

Termometer tror jag inte du behöver för man får normalt lägre rökgas temperatur med förugn.
Det bästa med förugn är nog att man utan problem kan elda med väldigt grova bitar när man väl fått en bra glödbädd.
Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 04 februari 2011, 16:20:09 »

Det funkar bra att köra förugn utan ack tank om värme behovet är minst ca 3kw för det är ungefär nedre gränsen vad man kan strypa en förugn till utan att det ger ofullständig förbränning.

Har själv eldat med förugn och på den anläggningen stängde jag av ack tankarna när temperaturen kröp ner mot 0 gr för då brann förugnen kontinuerligt och ingen värme togs från tankarna.

Verkningsgraden kommer dock inte bli nämvärt högre om man inte eldar mot tank gämfört med direkt i kombi pannan för en förugn läcker ganska mycket värme.

Tänk på att om du eldar med förugn så öppna luckan försiktigt när du ska lägga i ved annars kan du få en rätt otrevlig bak tändnig.
Det lärde jag mig den hårda vägen när jag var stresssad och slet upp luckan.

Det låter ju ganska bra det där lutar mot att köpa en beggad förugn och monterar den på hjul så höst/vår kör man bara pannan. Har ingen annan utrustning som rökgastemp osv heller.. är det något man bör ha? :) Bökigt att installera?
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 03 februari 2011, 23:08:37 »

Det funkar bra att köra förugn utan ack tank om värme behovet är minst ca 3kw för det är ungefär nedre gränsen vad man kan strypa en förugn till utan att det ger ofullständig förbränning.

Har själv eldat med förugn och på den anläggningen stängde jag av ack tankarna när temperaturen kröp ner mot 0 gr för då brann förugnen kontinuerligt och ingen värme togs från tankarna.

Verkningsgraden kommer dock inte bli nämvärt högre om man inte eldar mot tank gämfört med direkt i kombi pannan för en förugn läcker ganska mycket värme.

Tänk på att om du eldar med förugn så öppna luckan försiktigt när du ska lägga i ved annars kan du få en rätt otrevlig bak tändnig.
Det lärde jag mig den hårda vägen när jag var stresssad och slet upp luckan.
Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 03 februari 2011, 22:09:28 »

Du råkar inte veta vad för vedugn de köpte?

Kenjonugnen....http://www.kenjonugnen.se/


Okej tackar för det, undra om det skiljer mycke på den och skabersjö?

Tror det funkar hyfsat med förugn en kompis körde så några år i väntan på mer pengar sen så byte till nu panna + acktank.

Okej, det verkar endå som att några köpt förugn för att sedan byta ut hela skiten..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 februari 2011, 17:29:41 »

Tror det funkar hyfsat med förugn en kompis körde så några år i väntan på mer pengar sen så byte till nu panna + acktank.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 03 februari 2011, 17:06:14 »

Du råkar inte veta vad för vedugn de köpte?

Kenjonugnen....http://www.kenjonugnen.se/
Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 02 februari 2011, 21:20:51 »

En får tacka för alla svar..

Är den svår/bökig att tända varför alla verkar köra de dygnet runt skulle det inte gå köra den halvfull och morgon och kväll när huset inte kräver mer?
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 02 februari 2011, 20:58:23 »

Vi hade en förugn när jag var liten.Jag kom på att farsan tog ur rutan till pannrummet och satte hönsnät där istället.
Det blev hett som ett aphus
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 02 februari 2011, 20:55:56 »

att byta till en begagnad drar med sig rätt mycke vvs och det kostar fort mycke pengar, och delar o rör o allt, så ugn verkar bra.

 En kompis kör en 500 ack till sin kombi, kräver inte så mycke jobb att få dit. Som sagt att pannan har låg efektivitet det är sant, då jag eldar samma mängd ved i ett dubbelt så stort hus som min kompis. Han klarar huset bra med 500 i tanken.

Han var inne på att byta panna men det blir en ny nån gång. Hälften av hans ved får han av mig, andra halvan köper han.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 02 februari 2011, 19:53:25 »

Kan ta reda på det.
De har ingen acktank, bara pannan + ugnen.

Pannan står i pannrummet som är i anslutning till garaget, spillvärmen håller hela utrymmet där varmt, dubbelgarage + förråd, ca 50m2.
Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 02 februari 2011, 19:45:16 »

Okej det lät ju som rena drömmen :)

Du råkar inte veta vad för vedugn de köpte?
De har alltså ingen acktank utan bara panna beredare och ugn?

Mer ved kan man ju offra om man har lite varmare när man kliver upp..
Sen har vi pannrum i källaren så borde ju få skön golvvärme av spillvärmen :)
Skrivet av: nic2
« skrivet: 02 februari 2011, 19:33:17 »

Vet en familj som gjorde/gör så, alltså köpte en förugn till sin CTC total från 1981.

Det fungerar bra, istället för att stoppa i ved varannan timme, så gör de det morgon och kväll när det är som kallast.
Annars ungefär 1 ggn/dag.
Man kan väl säga att förugnen är som en acktank på varma sidan, och genererar mer förluster såklart.

Det går åt mer ved, och det eldas mer för kråkorna, så billig ved är att föredra.
Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 02 februari 2011, 19:26:06 »

Billig och billig den är inte dyr iaf :)
Det finns ingen chans att få det funka med förugn bara kallaste vintern och annars köra pannan som den e och slippa installera tank än. Blir fort lite pengar och bök med att tömma systemet.. såg nån som skrivit att de går elda så att det ger endast 3kw. Då skulle man kunna rulla dit ugnen okt-mars och annars köra pannan som jag gör idag men det kanske inte är att rekomendera?
Måste man "anmäla" till nån att man sätter dit en förugn?
Men men det kanske är det här man kallar "Dumsnål".
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 02 februari 2011, 18:37:16 »

Om veden är billig så kan det nog fungera med en förugn
Skrivet av: rca1959
« skrivet: 02 februari 2011, 15:43:39 »

Kan inget om förugnar, men jag har också en gammal kombipanna. Du har kanske så lågt som 40% verkningsgrad i den. Om du köper ved finns det pengar att hämta i ett nyare system. Tråkigt att du blivit arbetslös, men om du kan pula lite själv finns det inte allls tokiga beg. vedpannor och acktankar på blocket också för småpengar.
Skrivet av: PiKKo
« skrivet: 02 februari 2011, 15:15:57 »

Har idag en gammal norrahammar kombipanna från 60-talet nån gång som eldas med ved utan acktank.
Det jag funderar över är om det är lönt att köpa beggad förugn på blocket (nån tusenlapp) plus ev acktank.
Varför jag kollar detta alternativ är pga att jag lyckats bli arbetslös och har därav lite svårt att få lös pengar till en riktig vedanläggning.
Så frågan lyder går det få ihop nått vettigt, billigare än att köpa ett helt nytt system?
För att sedan (ca 5år frammåt) Byta panna.
Eller är det bara bita ihop och fortsätta nöta på källartrappen med allt spring till pannan?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!