Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic garanti !? hjälp!!  (läst 8018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Panasonic garanti !? hjälp!!
« skrivet: 27 september 2010, 10:17:45 »
Köpte en Panasonic pump dec 2009 privat, har kvitto!, fick den installerad i våras men den funkade dåligt o läckte olja ur innedelen, kylmontören var ut o konade om o trycktestade men hittade inget fel så fyllde igen, funkade dock inte länge förens den la av igen.
Sen var det sommar o hade ingen brådska med att få fram felet, Men nu har montören tagit ner innedelen o trycksatt, det visade sig att den tappade 5kg över natten..

Men så det tråkiga butiken jag köpte den av Priskonkurrenten har gått i konkurs!!
Köpte av dom för dom hade en butik i Stockholm så kändes tryckt att handla över disk...

Hur ska jag göra för att få innedelen utbytt ?

Garantin kan väll ändå inte bara gälla via butiken man köpt pumpen av?

Vet ej vilka Priskonkurrenten/vk-system köpt utav, nån som vet det?

Tips på hur jag ska reklamera innerdelen.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 28 september 2010, 10:22:40 »
komplett modellbeteckning och serie.nr så kan du luska fram var den kommer ifrån.

Om de riktigt skiter sig med garanti så går det att löda läckan på innedelen om du hittar en kylmontör som kan med silverlod.

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #2 skrivet: 28 september 2010, 11:19:11 »
Kanske att en av mina innedelar kan passa?? kolla under Jag vill sälja ( har 3st )

/ Groland
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #3 skrivet: 29 september 2010, 00:03:01 »
Hur/vart luskar jag fram vart den kommer ifrån?

Modell är: CS-E12HKEW

Är Panasonics garantier bara "lokala" o olika från land till land eller?

Om man tex köper en bil tex en Toyota o det är fabrikations fel på den så spelar det ju ingen roll vart man lämnar in den även om handlaren man köpt av har konkat..

Så att få innerdelen lagad eller utbytt borde ju inte vara nått problem tycker man.. ja ska ju dessutom köpa 2 till pumpar men om det ska vara sånt här strul med en stor tillverkare så känns det som att man lika gärna kan köpa en "noname" lågpris pump med 1års garanti..


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #4 skrivet: 29 september 2010, 07:06:48 »
Har du kollat på denna tråd. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14174.40
VK tog sina pumpar från spanien om jag inte är felunderättad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #5 skrivet: 29 september 2010, 07:36:56 »
Dom kan även ha köpt via Panasonics representant i Polen eller från en återförsäljare i Estland

Nu är det ingen så kallad "Nordisk" variant du har från Panasonic Sverige då den borde haft modellnamn CS-CE12HKEW men det är möjligt att Panasonic har en Europa garanti på maskinerna men det måste ni kontakta Panasonic Sverige om hur det ligger till.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #6 skrivet: 30 september 2010, 12:50:30 »
Kontakta Panasonics återförsäljare dvs Kinnan och LMG och uppge serienummer så vet de om du har några garantier. CS respektive CU står för inne- och utedel vad jag vet så det behöver inte vara kört.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2010, 11:04:48 »
Kontaktade Panasonic o fick veta att dom ger ingen garanti alls egentligen men har 5års kompressor garanti men enbart mot sina två återförsäljare, så all annan form av garanti som står i annonser är butikerna själva som lämnar, så konkar en butik= ingen garanti...

Så mina val nu är att antingen få nån att hitta hålet o löda så den blir tät eller hitta nån som kan sälja en lös ny innerdel...

Så vet nån vem som säljer CS-E12HKEW ?

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2010, 18:01:50 »
Tråkigt läge... :(

Kanske passar kondensorpaketet från någon annan Panasonic-innerdel, i fall du inte hittar just din?
Man ju måste ändå ur med kondensorn vid en reparation, och ett byte känns smidigare än att behöva skölja ur oljan samt löda med rotgas.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2010, 10:38:03 »
Min montör har kollat med både Kinnan o nån finsk återförsäljare men ingen av dom kan få fram en ny innerdel!?

Så nu är det bara hoppas att den går att laga..


(blir aldrig mer nån Panasonic troligtvis ingen annan "märkes" pump heller..)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2010, 11:20:17 »
har du kolla med www.lmg.nu ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2010, 09:20:30 »
har du kolla med www.lmg.nu ?

Har frågat dom nu, dom kunde ordna en annan innerdel från deras norden sortiment för 4000kr+frakt

Hoppas min går att laga, surt att lägga ut ytterligare 4k på min nya pump o skulle inte förvåna mig om kompressorn pajjar sen o då står man där igen utan garanti...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2010, 09:44:15 »
Har du kontaktat ditt försäkringsbolag där du har hem och villa försäkringen ?

Då den är så pass ny har du inget åldersavdrag utan bara självrisken

Gissningsvis har du en självrisk på 1000-1500:- och då får du den bytt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2010, 09:45:35 »
Nej det har jag inte för pumpen är inte monterad på mitt hus utan sitter i ett stort hobby garage som jag o flera andra hyr...

Jag köpte ut värmepumpen men inte jag som står på hyres kontraktet o vi har ju ingen separat hemförsäkring för garaget så det blir väll ganska svårt att få betalt antar jag.

Eller gäller hemförsäkring även för andra byggnader som man hyr?

Utloggad ASNygg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic garanti !? hjälp!!
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2010, 00:13:06 »
Din hemförsäkring KAN gälla för en hyrd hobbylokal men det kan finnas olika begräänsningar,mkolla med ditt bolag. Det kan ju inte bli värre än att försäkringen inte gäller.

Surt när det strular till sig, har själv en bunt LLpumpar o alla går som tåget, både de jag köpt nya o de begagnade för en tusing var.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!