Ok - så slutligen registrerade jag mig då...
Personligen så anser jag inte de mekaniska mätarna vara något att ha om man skall kontrollera vakum från 10 mBar och nedåt (ok jag vet att det finns mekaniska referensmätare som går till delar av mBar i 10-papp klassen - men hur många har sådana) - visaren påverkas också av den dagliga barometerståndet som kan gunga över 100 mBar över dagarna och skalmässigt så handlar det på sin höjd om någon del av mm. visarrörelse mellan 10 - 0 mBar och överskuggas av den mekaniska trögheten i visarmekaniken på mätaren - skalan är helt enkelt inte tillräckligt fint uppdelat och mekaniken tillräckligt bra för att visa detta.
För hempulare som har lyckat skaffa sig någon typ av vakumpump på något sätt så brukar kontrollen av vakum vara det svåraste - så var det för mig också för ca ett år sedan också (nu har jag grejor för att mäta till 1e-10 mBar eller så och en vakumkammare som går ned till 1e-6 mBar - hoppas på 1e-7 mBar när jag hittat läckan ;-) )
Julas ensteg vakumpump som man köper för sisådär 1500:- (samma modell finns även hos andra säljare av värmepumpsgrejor då dessa i den prisklassen kommer från samma kinesiska tillverkare) och även om det står på märkplåten 10 Pa (0.1 mBar) som slutvakum så får man vara glad om vakumet kommer en bit under 1 mBar (100 Pa) på dessa vakumpumpar (brukar landa runt 0.5 - 0.7 mBar när man kör med enbart kopparrör mellan pump och mätare - ej slang då slang gasar hela tiden fukt och kolväten och det tar aldrig slut hur länge man än pumpar) - För övrigt så gav biltemas kompressorolja av modellen som fanns för något år sedan (inte den nya som finns idag - den är ej provad ännu) något bättre vakum än den oljan som följde med vakumpumpen!!
Vid tillfälle när jag desperat försökte kolla hur bra/dålig vakum jag hade på julapumpen tillsamman med en lånad piranitryckmätare som kalibreringsreferens så funderade jag på hur man skulle skapa sig en egen vakummätare för senare användning när jag inte hade piranimätaren längre med hjälp av glödlampa som sensor och detta utmynnade i följande, se länk
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=18&t=188891&start=360Detta kan kanske vara användbart för er som inte har vakummätare för att åtm. få en hum om pumpen är duglig då nästa alla piranimätare baserad på varmtråd, termistor etc. rör sig väldigt lite från atmosfärstryck till området kring 10-5 mBar och rör sig med stor utslagsändring vid trycksänkning från 1 mBar och nedåt.
Med biltemas håltagna ljusstaksglödlampa art.nr 88-206 som sensor och vid 1.40 Volt spänning över lampan och om strömmen genom lampan kryper ned under 25 mA så har man nåt under 2 mBar absoluttryck (kravet för bil-AC är högst 2000 micron eller 2.66 mBar) och närmar man sig 20.5 mA så är man nere på 0.3 mBar och når man 18 mA så är det bara gratulera då man har nått ca 0.15 mBar
Kort sagt minskar inte strömmen alls genom lampan hur mycket man än suger med pumpen så duger inte pumpen för kyl/AC hur mycket man än önskar och vill... detta torde utesluta alla kyl och fryskompressorer som man försöker använda som vakumpump, likaså mebranpumpar, tryckluftejektorpumpar, vattensug mm. då dessa helt enkelt inte räcker till.
och slutligen - med en riktig vakummätare (helst analog/digitala siffror visande och inte en sådan med 3 eller fyra lysdioder som tänds i stora trycksteg typ i 500, 1000, 1500 och 2000 micron) och tvåstegs vakumpump så inser man snart hur svårt det är att få till varaktig vakum i tex. mätstället med sina gummislangar - man kan pumpa hur länge som helst och det gasar vattenånga och kolväten ur slangarnas gummi utan att det någonsin tar slut...
Vid seriösare vakum en bit under 0.1 mBar så använder man inte gummislangar längre utan då är det metallbälgar överallt som gäller. O-ringar av Viton i rörkopplingar kan användas till ungefär 1e-7 mBar och därefter så är det metallpackningar som gäller hela vägen...