Det vore drömmen det. E9DKE versus E9CKP5.
En kolvkompressor är väl inget annat än en "omvänd" förbränningsmotor. En modern dieselmotor arbetar med kompressionsförhållandet 20:1, d v s bränsleblandningen komprimeras 20 gånger. Topptrycket som uppstår vid förbränningen överstiger 200 bar !!! Det är i princip omöjligt att konstruera en dieselmotor med någon annan princip än kolv. Trycken är så höga och varvtalen så låga att de interna läckagen skulle bli för stora; DÅLIG VERKNINGSGRAD.
En Wankel-motor, d v s rotationskolvsmotor med en asymmetrisk kolv, går att tillverka för bensinmotorer, men bränsleekonomin blir dålig, de inre läckagen blir för stora. Det blir dock en fantastisk motor, varvar upp som en 2-taktare och går silkeslent.
Nu är jag väl lite "dum" som jämför kylkompressorer och förbränningsmotorer eftersom trycken momentant sett är mycket högre i en förbränningsmotor. Men trycken har ökat sedan övergången till R410A och kanske speciellt till CO2.
Om man löser problemen med vibrationer/ljud från en kolvkompressor så tror jag att den är det bästa valet för en varvtalsreglerad värmepump, den har det bredaste effektregistret och det minsta interna läckaget vid höga tryck och låga varv. Den kan varvas ner ruskigt lågt. Den är dock förmodligen
dyrare p g a fler rörliga delar och att den kräver avancerad vibrationsdämpning. Den skulle nog inte passa så bra stumt monterad på en trävägg mot ett sovrum....
Nibe kanske har varvtalsreglering på G på sina luft/vatten?
Äsch, jag bara tjötar igen.
MVH/Gano