Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VPA 200/70 och VVC  (läst 2464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beijnoff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VPA 200/70 och VVC
« skrivet: 29 november 2007, 16:27:42 »
Hej

Mitt första inlägg här men troligtvis inte det sista.

 Om nu min signatur kommer med sÃ¥ fÃ¥r ni ett hum om min installation. Huset är helt nybyggt pÃ¥ lösvirke. Vi har varit vÃ¥ra egna byggherrar och kontrakterat hantverkare själva.
Så jag har läst på och satt mig in i en massa nya saker.
Uppvärmningsbiten har jag inte lagt så himla mycket energi ;-) på ännu utan överlåtit det till rörmokaren, men nu är jag lite orolig att det inte blev helt lysande.

Det var rörmokaren som föreslog att vi skulle ha pumpen i garaget med en kulvert till bostadshuset. Och i stort är jag jättenöjd med det.

Pumpen har varit inkopplad ungefär en månad men bara för uppvärmningen. VVB har varit inkopplad men inte in mot själva huset (vi har haft en liten elektrisk provisoriskt). VVB har alltså bara stått och varit uppvärmd i garaget utan uttag.

Själva uppvärmningen fungerar bra men jag trimmar glatt vidare. Kör hela systemet manuellt utan termostater. Men jag återkommer till det i annan tråd.

Igår var en av rörmokarens killar hemma och kopplade in VVB mot stora huset tillsammans med en cirk pump för att hålla kulverten varm för att få värme snabbt i huset. Men något är feltänkt. Jag har inte reflekterat över det tidigare men som det är just nu kan det inte ens fungera i teorin.

Cirkpumpen sitter i garaget precis vid kulvertens början, returen sitter precis vid kulvertens slut inne i huset.
VVB står ca två meter fråb kulvertens början.
Det är alltså ingen retur till VVB utan pumpen cirkulerar bara vattnet i kulverten.
Efter ett tag utan varmvattenuttag är röret från VVB till cirkpumpen helt kallt. Och vattnet som cirkulerar i kulverten är också kallt.
Just nu känns det bara som att cirkpumpens slinga ökar volymen i kulverten vilket gör att det tar ännu längre tid innan allt avsvalnat vatten är borta.

Det kan ju inte fungera om inte lite nytt varmvatten cirkuleras in i slingan hela tiden, eller???

Min fråga blir alltså hur feltänkt detta är?

Cirkpumpen måste ju gå "genom" VVB.
Men går det bara att skicka in på kalla sidan på en VPA 200/70 och ta ut på varma.
Vad händer med skiktningen? Är det skiktning i en VVB idag? Är det önskvärt? Eller kan man strunta i det.

Kommer jag att få jätteförluster och kommer pumpen att gå en massa för att värma kulverten (som redan är hyffsat varm på grund av golvvärmen)?
Jag tror förresten att kulverten inte "läcker" särskilt mycket. Temperaturen i golvvärmen in/ut genom pump och i andra änden vid golvvärmefördelaren visar samma hela gradantal i varje fall.

Om det fungerar som det är tänkt så blir väl kulverten nästan som en volymförstoring av VVB?
Nu har jag inte exakta kulvertmåtten men lite huvudräkning ger.....hmmm... radie ca 1cm. Radie*radie*pi*. Blir cirkus 3 någonting, gånger kulvertens 30m borde ge..... ca 10Liter.
Plus returen som kanske är halva volymen. Säg cirka 15Liter plus lite till. Vi säger 20 liter.
Alltså ca 10% av VVB volymen. Kanske fungerar, vad vet jag.

Och att sätta någon typ av elektrisk genomströmningsberedare eller liten elberedare inne i serie gör nog att jag nästan kan skippa beredaren där ute. Säg att det bara är 10Liter i kulverten men all tvätt av händer och duschningar kommer ju ända att skötas helt av denna medan den får avsvalnat vatten från kulverten.
Det blir ju först vid stora uttag som badkar (ännu inte installerat) och flera duschar på följd som billigt jordvärmevärmt vatten kommer fram från garaget.

Lång tråd (brukar bli det när jag skriver), men HJÄLP mig gärna inför vidare diskussioner med rörmokaren.

mvh
Johan
Nybyggt hus. Huvudbyggnad ca 235 m2 boyta, 1/2 plan. Modernt med mycket fönster till golv, öppen planlösning. Platta på 220 m2, vattenburen golvvärme i hela plattan.
Garage, 120 m2 platta med vattenburen golvvärme.
Ytjordvärme 2*400m slinga. Nibe 1125-10 samt VPA 200/70. Pannan och beredaren är placerade i garaget med 30m kulvert in till huvudbyggnaden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VPA 200/70 och VVC
« Svar #1 skrivet: 30 november 2007, 08:47:06 »
 *roflmao*

Jepp, returen frÃ¥n VVC mÃ¥ste in i VVB:n för att det ska funka.  *roflmao*

Jag hoppas att VVC-rören är isolerade för annars blir värmeförlusterna rätt stora.
Det finns bra VVC-pumpar med timers där du kan ställa in att VVC bara ska gå då du är hemma och vaken så minskas cirkulationsförlusterna en del.

Ett alternativ är annars som du skriver en liten extra el-VVB i huset, fördelen blir flera:
Du slipper de värmeförluster VVC ger.
Du får mer varmvatten (kanske behövs om det är stort badkar).
Legionellafunktionen på VP:n är inte nödvändigt att köra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad beijnoff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VPA 200/70 och VVC
« Svar #2 skrivet: 30 november 2007, 09:17:14 »
Tack för svaret. Då vet jag att det ivarje fall är feltänkt som det är just nu. :(

Men jag är fortfarande inne på att få VVC att fungera. Jag har ju prylarna mer eller mindre på plats så det kostar ju inte så fantastiskt mycket att testa och se hur pass bra det fungerar och hur stora förlusterna blir.
Dessutom har jag ju en hantverkare som måste ta lite ansvar för vad han har hittat på :,v(

Jag såg att det fanns en del fina små cirkpumpar med timers också. Just nu sitter Uponors allra enklaste 25Wattare där.
Jag har dessutom en del intelligens i huset så att jag kan styra den enkla pumpens tillslag/frånslag precis som jag vill både på närvaro och timer.

Är det någon som har erfarenhet av att bygga VVC med hjälp av en moderna VVB?
Är det bara att putta in återcirkulationen på kalla sidan av VVB?
Vad händer i VVB då det strömmar en liten mängd vatten genom den hela tiden?

Johan
Nybyggt hus. Huvudbyggnad ca 235 m2 boyta, 1/2 plan. Modernt med mycket fönster till golv, öppen planlösning. Platta på 220 m2, vattenburen golvvärme i hela plattan.
Garage, 120 m2 platta med vattenburen golvvärme.
Ytjordvärme 2*400m slinga. Nibe 1125-10 samt VPA 200/70. Pannan och beredaren är placerade i garaget med 30m kulvert in till huvudbyggnaden.

Utloggad beijnoff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VPA 200/70 och VVC
« Svar #3 skrivet: 30 november 2007, 10:00:29 »
Nu har jag pratat med rörmokaren. Han hade en klar bild på hur det skulle vara inkopplat. Och den stämde inte riktigt in med hur det var gjort.
Han kunde inte riktigt förstå varför hans dräng hade gjort fel eftersom killen hade installerat tiotalet cirkpumpar tidigare.

Så dom kommer ut och rättar till det i nästa vecka. Och jag bad honom att plocka med lite mer isolering så det inte skall bli något glapp vad det gäller den biten.

Angående skitningen så menade han på att man förstör den i själva kärlet men att den finns kvar i yttermanteln.
Plus att man alltid försöker hålla cirkulationen på så låg genomströmning som möjligt. Som jag tolkade det dels för att inte röra till det för mycket men också för att VVC slits rätt så hårt annars. Syresatt vatten och gärna med lite sandinblandning från egen brunn gör att rören slits hårt annars (fast jag har kommunalt vatten).

Så nu är det bara att vänta in nästa vecka och se hur det ser ut efter deras återbesök.

Johan
Nybyggt hus. Huvudbyggnad ca 235 m2 boyta, 1/2 plan. Modernt med mycket fönster till golv, öppen planlösning. Platta på 220 m2, vattenburen golvvärme i hela plattan.
Garage, 120 m2 platta med vattenburen golvvärme.
Ytjordvärme 2*400m slinga. Nibe 1125-10 samt VPA 200/70. Pannan och beredaren är placerade i garaget med 30m kulvert in till huvudbyggnaden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!