Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorstart  (läst 10101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Kompressorstart
« Svar #15 skrivet: 12 oktober 2011, 09:23:54 »
hm, högre retur än framledning.
Växelventil eller givarfel.
Om det inte finns något annan värmekälla på systemet..
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorstart
« Svar #16 skrivet: 12 oktober 2011, 10:03:41 »
Nu är jag på jobbet. Några bra ideer hur jag gör? Skall göra rent filtret till att börja med. När kompressorn inte går är det lika varmt på framled som retur. Huset är ca 105 kvadrat

Gunnar

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Kompressorstart
« Svar #17 skrivet: 12 oktober 2011, 10:38:16 »
Hej! Filter borde du göra rent så om du inte har så kan du väll låna hem en låsringstång och en större modell nyckel för att lossa muttern(om det finns)Visst kan det vara din vxv-ventil som krånglar så den kan du kolla så den inte kärvar.Vidare kan du trycka in vänster och högerknappen (inte -och plus)samtidigt och hålla dom i ca 5sek då kommer det upp en ny meny och där bläddrar du ner till värmepump och stegar ner till retur som på din står 48 den kan du öka till 55.Din retur är inge bra om det beror på vxv eller smutsfiltret är igensatt visar sig.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kompressorstart
« Svar #18 skrivet: 12 oktober 2011, 10:44:00 »
Inom parantes står det att returen bör vara 48. I det här läget kommer ju din maskin att klippa.

Så länge du har problemet med en indikerad returtemp som är högre än framledning så kommer maskinen inte gå bra.
I min service/installationsmeny finns möjligheten att köra grejer manuellt. Typ köra alla pumpar och kolla värden. Ändra från värme till VV. starta kompressorn etc.

De värden du skrev från när pumpen går. är du säker att den gick. Ditt integralvärde är ju positivt. Normalt stoppar pumpen vid 0 i GM.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorstart
« Svar #19 skrivet: 12 oktober 2011, 11:00:00 »
Hej Måle 10 det skall jag göra. novis som jag är frågar jag kanske lite dumt ibland, har separata golvslingor 6 st inställningsrattarna är graderade med streck varav ett streck är längre allihop står inställda på det strecket endast två golv är varma skall jag öka eller? Kan jag ha kurvan på 30?

Hej David jag är lite för osäker än får ta det lite försiktigt i menyerna. vad menar du med "klippa" ?

Gunnar

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Kompressorstart
« Svar #20 skrivet: 12 oktober 2011, 11:06:44 »
Hej tycker du ska prova med att lufta dina element först innan du gör något med golvvärmen.Du kan gå in och ställa upp värdet på returen och det är ingen fara.Problemet är om du har hög retur som vi hoppas beror på smutsfiltret eller vxv blir att din kompressor stannar på hög retur och din el går in i stället.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorstart
« Svar #21 skrivet: 12 oktober 2011, 11:10:52 »
Ok lufta var det. Hur luftar man golvslingorna?

Gunnar

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kompressorstart
« Svar #22 skrivet: 12 oktober 2011, 12:15:10 »
Ja precis gör som Måle säger.

Med klippa menar jag att den stoppar.

Dina kurvor och så är just nu inte så relevanta, sett till drift med värmepumpen då den inte fungerar som den ska just nu. När du får ordning på pumpen kan du börja fixa med kurvorna. Du kan fram tills dess köra elpatron bara om du vill. Så det blir varmt. Eller hur Måle?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kompressorstart
« Svar #23 skrivet: 12 oktober 2011, 12:20:00 »
Hej tycker du ska prova med att lufta dina element först innan du gör något med golvvärmen.Du kan gå in och ställa upp värdet på returen och det är ingen fara.Problemet är om du har hög retur som vi hoppas beror på smutsfiltret eller vxv blir att din kompressor stannar på hög retur och din el går in i stället.

Eftersom returen är betydligt varmare än framledningen så är det väl inte så enkelt att flödet är dåligt pga luft eller smutsfiltret?
Det måste vara nåt annat - Typ växelventil eller givarfel...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorstart
« Svar #24 skrivet: 12 oktober 2011, 12:25:42 »
Hmm Värme blir det ?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Kompressorstart
« Svar #25 skrivet: 12 oktober 2011, 12:34:11 »
Brukar vara svårt att både värmen och att man har vv om vxv kärvar antingen eller brukar det vara men visst kan det vara vxv.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorstart
« Svar #26 skrivet: 12 oktober 2011, 12:43:22 »
Innan jag sänkte kurvan var det 39 ut o 39 in

Utloggad Gunnhul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorstart
« Svar #27 skrivet: 12 oktober 2011, 12:54:38 »
En tanke slog mig jag kanske skrev fel på retur 50 ??? jag gör om det senare i kväll så får vi se

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kompressorstart
« Svar #28 skrivet: 12 oktober 2011, 13:25:24 »
:D

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Kompressorstart
« Svar #29 skrivet: 12 oktober 2011, 13:48:06 »
Hej!Det spelar ingen roll om det är vxv eller smutsfiltret båda är lätta att fixa men har du inte gjort rent smutsfiltret på 5år skulle jag gjort det vare sig det är igensatt eller inte.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!