Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyligen installerad IVT Geo 312C som beter sig konstigt  (läst 2888 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bosse_54

  • Gäst
Bosse_54
Nyligen installerad IVT Geo 312C som beter sig konstigt
« skrivet: 09 mars 2018, 22:39:30 »

Installerade nyligen en Geo 312C. Den beter sig märkligt. Oftast visar rumsgivaren att det är 1,5 grader kallare än det egentligen är enligt tre andra termometrar.
Ibland skickar den ut mer framledningstemp än vad som behövs vilket skapar tvära kast i innetemp.

Avlästa värden innan inlägg:

Börvärde framledning: 38
Framledningstemperatur: 48,5 (var 52 grader 10 minuter innan jag gick ner)
Börvärde rumstemp: 19,5
Rumstemperatur: 20 (Runt 21,5 enligt tre andra mätare)

Vet inte riktigt vad den pysslar med, men får ingen stabil drift och den verkar jobba mer än vad den behöver göra.
Har provat att justera ner kurvan, öka rumspåverkan och kalibrera temperaturen rumsgivaren visar man ingen större skillnad uppfattad, känns fortfarande som något är off.

Tips eller tankar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyligen installerad IVT Geo 312C som beter sig konstigt
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2018, 06:17:17 »
Är du säker på att det inte är varmvattenladdningar då den drar upp temperaturen?
Sen är nog innegivaren lite offset, inget ovanligt, tempgivarna är inga high-tech utan ganska simpla NTC-givare och kan ha en offset på detta viset, vilket avhjälps genom att man ställer in ett börvärde med samma offset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nyligen installerad IVT Geo 312C som beter sig konstigt
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2018, 08:37:42 »
Hej,
Dämpning aktiv? Byggnadstyp? Golvvärme? Hur stort system? Inviduell rumsreglering? etc... många faktorer som kan få ärvärdet att skjuta över börvärdet.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Joeri91942

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du möjlighet att logga och skapa kurvor på framtempen till elementen? Även jag har en nyinstallerad 312a som beter sig... galet!

Svajar hysteriskt runt börvärde, beter sig som en gammal on/off pump med dålig termostat, se bild
http://twoalpha.com/pannrum/day.png

Har haft installatören här flera gånger och IVT har grunnat... till sist kom dom fram till att det berodde på att jag har läst värden från serviceporten så därför har styrlogiken gått sönder!!... tveksamt att jag tror på det men dom ska byta styrkort idag

/Jörgen
 

Utloggad Joeri91942

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrkort bytta, naturligtvis ingen skillnad. Väntar fortfarande på ideer från installatör och IVT vad dom tänker göra

Utloggad Joeri91942

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyligen installerad IVT Geo 312C som beter sig konstigt
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2019, 10:39:12 »
Till och med leverantören har ledsnat på min pump. Dom byter ut den till annan bara vädret tillåter, eventuellt den nya som IVT kommer med nu snart.

Droppen var när vi duschade två stycken efter varandra och pumpen efter att ha gjort varnvatten i två (!!!) timmar körde ut så hett radiatorvatten att golvvärmeshunten inte hann med, termosäkringen löste!

/Jörgen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!