Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trubbel  (läst 7260 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefan78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Trubbel
« skrivet: 14 februari 2007, 23:32:23 »
Hittar inte min förra tråd då jag undrade om det verkligen stod rätt till med min fighter 2010-8 som är dockad mot min evc-240 någon undrade vad förbrukningen låg på innan detta sattes in har tyvär bara januari till Februari till gängligt men ger väl en fingervissning att vi betalar mer efter fläkten än innan plus att vi har investerat i en fläkt som kostade litegran så...

Januari till Februari i ifjol innan fläkt: 2885kWh
januari till Februari i Ã¥r efter fläkt:    3415kWh (varmare mÃ¥nad än ifjol)

Har haft service kille här och han sa att systemet va felinställd men att det nu skulle va riktigt inställt trots detta drar vi mer ström än ifjol (ca 30kWh mer per dygn sammanlagt ca 120-130 kWh) då jag mätt dagar då jag vet att fläkten gått hela dygnet ca -5 till -7 grader så blir väl nervöst att vänta på nästa elräkning.

Och börjar bli lite less iomed att vi nu haft 3 månader med dyrare elräkning än innan fläkten..

 >:( >:(
« Senast ändrad: 14 februari 2007, 23:35:51 av stefan78 »

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Trubbel
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2007, 23:42:10 »
Hittar inte min förra tråd då jag undrade om det verkligen stod rätt till med min fighter 2010-8 som är dockad mot min evc-240 någon undrade vad förbrukningen låg på innan detta sattes in har tyvär bara januari till Februari till gängligt men ger väl en fingervissning att vi betalar mer efter fläkten än innan plus att vi har investerat i en fläkt som kostade litegran så...

Januari till Februari i ifjol innan fläkt: 2885kWh
januari till Februari i Ã¥r efter fläkt:    3415kWh (varmare mÃ¥nad än ifjol)

Har haft service kille här och han sa att systemet va felinställd men att det nu skulle va riktigt inställt trots detta drar vi mer ström än ifjol (ca 30kWh mer per dygn sammanlagt ca 120-130 kWh) då jag mätt dagar då jag vet att fläkten gått hela dygnet ca -5 till -7 grader så blir väl nervöst att vänta på nästa elräkning.

Och börjar bli lite less iomed att vi nu haft 3 månader med dyrare elräkning än innan fläkten..

 >:( >:(

Står din vp som en ishög utanför huset å blåser luft....??

Ta ett kort på anslutningarna av rören å visa den här så kan vi nog lista ut felet....

Jag tror mej veta vad felet är..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad stefan78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Trubbel
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2007, 09:40:05 »
Hittar inte min förra tråd då jag undrade om det verkligen stod rätt till med min fighter 2010-8 som är dockad mot min evc-240 någon undrade vad förbrukningen låg på innan detta sattes in har tyvär bara januari till Februari till gängligt men ger väl en fingervissning att vi betalar mer efter fläkten än innan plus att vi har investerat i en fläkt som kostade litegran så...

Januari till Februari i ifjol innan fläkt: 2885kWh
januari till Februari i Ã¥r efter fläkt:    3415kWh (varmare mÃ¥nad än ifjol)

Har haft service kille här och han sa att systemet va felinställd men att det nu skulle va riktigt inställt trots detta drar vi mer ström än ifjol (ca 30kWh mer per dygn sammanlagt ca 120-130 kWh) då jag mätt dagar då jag vet att fläkten gått hela dygnet ca -5 till -7 grader så blir väl nervöst att vänta på nästa elräkning.

Och börjar bli lite less iomed att vi nu haft 3 månader med dyrare elräkning än innan fläkten..

 >:( >:(

Står din vp som en ishög utanför huset å blåser luft....??

Ta ett kort på anslutningarna av rören å visa den här så kan vi nog lista ut felet....

Jag tror mej veta vad felet är..



Kan ta kort under dagen, men e bara is på backen kanske 1cm tjock men den blåser ju luft framåt (trodde det va normalt)

har under gårdagskvällen och natten haft temperatur på mellan -8 och -15 kanske mer under natten fläkten har gått istort sett nonstop plus att lampan för elpatronen har lyst nonstop och som dom förklarat för mej så om den lyser så arbetar patronen i pannan och att den enbart skall blinka om fläkten arbetar..

« Senast ändrad: 15 februari 2007, 09:44:57 av stefan78 »

Utloggad stefan78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Trubbel
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2007, 20:46:56 »




Hoppas jag tagit rätt kort på den makalösa dragningen..

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Trubbel
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2007, 20:50:10 »
Inte undra på att elpriset är lågt, de säger att det inte är ngn brist på vatten
Och de verkar som fler kan instämma i detta Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Trubbel
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2007, 21:24:30 »
 du fÃ¥r nog kolla lite parametrar ,och delge oss.
ett par förhandstips:
om parameter 18 är ställd lägre än -7 ºC får absolut inte parameter 30 vara högre ställd en 47 ºC(helst ej över 45-46 ºC). samt parameter 31 bör ej vara över 3 ºC (detta eftersom framledningen begränsas till 50 ºC vid lägre ställvärde än-7 ºC)

är värdet du får om du drar av parameter 29 från parameter 32 under 4-5 ºC har du för högt laddflöde ! (OBS: kollas vid drift).

om detta ser OK ut får du återkomma.
skriv då gärna ner samtliga parametervärden (vid drift).
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Trubbel
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2007, 11:51:39 »
Hur har mäster isoleraren tänkt att om där koplingarna ska klara ett strömavbrott på ett par timmar vid rejäla minusgrader ???
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Trubbel
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2007, 17:04:32 »
du får nog kolla lite parametrar ,och delge oss.
ett par förhandstips:
om parameter 18 är ställd lägre än -7 ºC får absolut inte parameter 30 vara högre ställd en 47 ºC(helst ej över 45-46 ºC). samt parameter 31 bör ej vara över 3 ºC (detta eftersom framledningen begränsas till 50 ºC vid lägre ställvärde än-7 ºC)

är värdet du får om du drar av parameter 29 från parameter 32 under 4-5 ºC har du för högt laddflöde ! (OBS: kollas vid drift).

om detta ser OK ut får du återkomma.
skriv då gärna ner samtliga parametervärden (vid drift).
mvh.ACE

NJa om du ställer vp på -10 så begränsas inte framledningen till 50 hela tiden utan bara när det är kallare än -7...

Och ställ för guds skull inte ner max retur till 45 då kommer din vp aldrig göra annat än försöka göra varmvatten å hela tiden bli avbryten av just max retur, för att när returen strax skjunkit köra vidare för att strax stanna igen...
Idiotiskt förslag som ej funkar...

Om man nu inte vill ha varmvattnet varmt Ã¥ ställer ner vv-stopp  till typ 45..
Visst man kan ha max retur pÃ¥ 45 medans vv-laddning sköts av VVM:en men inte alltid..  huvuddunk
« Senast ändrad: 16 februari 2007, 17:20:28 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Trubbel
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2007, 17:08:33 »
Hittar inte min förra tråd då jag undrade om det verkligen stod rätt till med min fighter 2010-8 som är dockad mot min evc-240 någon undrade vad förbrukningen låg på innan detta sattes in har tyvär bara januari till Februari till gängligt men ger väl en fingervissning att vi betalar mer efter fläkten än innan plus att vi har investerat i en fläkt som kostade litegran så...

Januari till Februari i ifjol innan fläkt: 2885kWh
januari till Februari i Ã¥r efter fläkt:    3415kWh (varmare mÃ¥nad än ifjol)

Har haft service kille här och han sa att systemet va felinställd men att det nu skulle va riktigt inställt trots detta drar vi mer ström än ifjol (ca 30kWh mer per dygn sammanlagt ca 120-130 kWh) då jag mätt dagar då jag vet att fläkten gått hela dygnet ca -5 till -7 grader så blir väl nervöst att vänta på nästa elräkning.

Och börjar bli lite less iomed att vi nu haft 3 månader med dyrare elräkning än innan fläkten..

 >:( >:(

Står din vp som en ishög utanför huset å blåser luft....??

Ta ett kort på anslutningarna av rören å visa den här så kan vi nog lista ut felet....

Jag tror mej veta vad felet är..



Kan ta kort under dagen, men e bara is på backen kanske 1cm tjock men den blåser ju luft framåt (trodde det va normalt)

har under gårdagskvällen och natten haft temperatur på mellan -8 och -15 kanske mer under natten fläkten har gått istort sett nonstop plus att lampan för elpatronen har lyst nonstop och som dom förklarat för mej så om den lyser så arbetar patronen i pannan och att den enbart skall blinka om fläkten arbetar..



Så här fungerar styren i VVM 240 vid kall väderlek...
Skulle vp inte orka så att gradminuterna sjunker så vid -400 gradmin då värms varmvattnet med elpatron å vp försöker med stöd av lite shunting av värme från elpannan i VVM:en att värma huset...

Det betyder att VP kan gå tillsammans med elpatron utan att det är något fel...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Trubbel
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2007, 17:14:19 »
Kolla i menyn bakom 2.0 den returtemp du får där, skall stämma med returtempen från vp i meny 5.14 gör den ej det så är något galet med monteringen av de yttre givarna.. du ser det svarta kabelskyddet som går ner i isoleringen på det rör som sitter överst...

Följ den kabeln å kolla om givarna sitter som de ska enligt anvisningar i F 2010:es mos..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Trubbel
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2007, 17:25:21 »
du får nog kolla lite parametrar ,och delge oss.
ett par förhandstips:
om parameter 18 är ställd lägre än -7 ºC får absolut inte parameter 30 vara högre ställd en 47 ºC(helst ej över 45-46 ºC). samt parameter 31 bör ej vara över 3 ºC (detta eftersom framledningen begränsas till 50 ºC vid lägre ställvärde än-7 ºC)

är värdet du får om du drar av parameter 29 från parameter 32 under 4-5 ºC har du för högt laddflöde ! (OBS: kollas vid drift).

om detta ser OK ut får du återkomma.
skriv då gärna ner samtliga parametervärden (vid drift).
mvh.ACE

NJa om du ställer vp på -10 så begränsas inte framledningen till 50 hela tiden utan bara när det är kallare än -7...
och vid exakt temp -7 ºC ute, spelar det ingen roll om parameter 30 stÃ¥r pÃ¥ 50 ºC eller ännu högre , för det kan ju inte bli kallare under natten. eller ? ?  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h
blir ju fina driftstider ;) ;)

i praktiken begränsas den hela tiden,såvida du inte ska sitta och vakta termometern, för att springa och ändra parameter 30 precis när utetempen passerar -7 ºC.
jag förstår inte varför man inte spärrat höjningen vid lägre temp när man vill köra pumpen under -7 ºC ute
mvh.ACE
« Senast ändrad: 16 februari 2007, 17:27:25 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Trubbel
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2007, 18:04:49 »
du får nog kolla lite parametrar ,och delge oss.
ett par förhandstips:
om parameter 18 är ställd lägre än -7 ºC får absolut inte parameter 30 vara högre ställd en 47 ºC(helst ej över 45-46 ºC). samt parameter 31 bör ej vara över 3 ºC (detta eftersom framledningen begränsas till 50 ºC vid lägre ställvärde än-7 ºC)

är värdet du får om du drar av parameter 29 från parameter 32 under 4-5 ºC har du för högt laddflöde ! (OBS: kollas vid drift).

om detta ser OK ut får du återkomma.
skriv då gärna ner samtliga parametervärden (vid drift).
mvh.ACE

NJa om du ställer vp på -10 så begränsas inte framledningen till 50 hela tiden utan bara när det är kallare än -7...
och vid exakt temp -7 ºC ute, spelar det ingen roll om parameter 30 stÃ¥r pÃ¥ 50 ºC eller ännu högre , för det kan ju inte bli kallare under natten. eller ? ?  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h
blir ju fina driftstider ;) ;)

i praktiken begränsas den hela tiden,såvida du inte ska sitta och vakta termometern, för att springa och ändra parameter 30 precis när utetempen passerar -7 ºC.
jag förstår inte varför man inte spärrat höjningen vid lägre temp när man vill köra pumpen under -7 ºC ute
mvh.ACE


Vad menar du egentligen....?? max framledning begränsas till 50 om vp tillåts att gå under -7 och endast då.
har man den inställd på -10 så begrännsas inte framaledningen när det är tex -5.... förstår du?

Om du har tex vv-stopp på 52 grader och du vill ha din vp gå till minus 10 då skulle vp under hösten med din inställning inte kunna köra vv-laddning klar i ett nafs utan att max retur stoppar vp.
Det kallar jag att få taskiga å korta drifttider då vp efter att returen skjunkit 2 grader återigen försöker få upp vv till 52 eftersom den ej blev klar då den försökte sist...

Om du tycker jag skryter när jag säger att just VVM och F2010 är något jag kan på mina fem fingrar så får du tycka det...
JAG HAR  stor erfarenhet av dessa maskiner, det finns minst 300 sÃ¥dana i mitt distrikt.
« Senast ändrad: 16 februari 2007, 18:10:38 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Trubbel
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2007, 18:33:09 »
Om du tycker jag skryter när jag säger att just VVM och F2010 är något jag kan på mina fem fingrar så får du tycka det...
JAG HAR  stor erfarenhet av dessa maskiner, det finns minst 300 sÃ¥dana i mitt distrikt.

har jag på något vis försökt att framställa det så ? ?


om du har börvärdet på 52 ºC(OBS returtempratur). och det blir kallare än -7 ºC, så vill jag att du förklarar hur det skulle gå till med följande driftskriterier:
börvärde returtemp=52 ºC
begränsad framledning=50 ºC

kommer ner till 52 ºC i returtemp, vill starta men förreglas av framledning som fortfarande ligger över 50 ºC.
framledningen sjunker under 50 ºC och pumpen startar. efter ca 30 sec så har pumpen fått upp kondenseringstrycket så att framledningen kommit upp över 50 ºC igen.pumpen tvärstannar.
efter nÃ¥gra sec kommer ny startsignal (retur under 52 ºC), men pumpen ligger och väntar pÃ¥ min-tid mellan starter.  gradminuterna sjunker och TS gÃ¥r till.
när tidskravet gått ut så börjar det om med ny 30sekunders-start.
man kan förbättra förhållandet något genom att höja kopplingsdiffen,men bara marginellt.
men detta kanske inte är taskiga och korta drifttider för dina kunder.
sunt bondförnuft säger att man inte kan ha lägre begränsningstemp än börvärde.
(sänk vv-stoppet) ;)
en som inte på något sätt försöker skryta, bara få nöjda kunder.
mvh.ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Trubbel
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2007, 18:53:35 »
Om du tycker jag skryter när jag säger att just VVM och F2010 är något jag kan på mina fem fingrar så får du tycka det...
JAG HAR  stor erfarenhet av dessa maskiner, det finns minst 300 sÃ¥dana i mitt distrikt.

har jag på något vis försökt att framställa det så ? ?


om du har börvärdet på 52 ºC(OBS returtempratur). och det blir kallare än -7 ºC, så vill jag att du förklarar hur det skulle gå till med följande driftskriterier:
börvärde returtemp=52 ºC
begränsad framledning=50 ºC

kommer ner till 52 ºC i returtemp, vill starta men förreglas av framledning som fortfarande ligger över 50 ºC.
framledningen sjunker under 50 ºC och pumpen startar. efter ca 30 sec så har pumpen fått upp kondenseringstrycket så att framledningen kommit upp över 50 ºC igen.pumpen tvärstannar.
efter nÃ¥gra sec kommer ny startsignal (retur under 52 ºC), men pumpen ligger och väntar pÃ¥ min-tid mellan starter.  gradminuterna sjunker och TS gÃ¥r till.
när tidskravet gått ut så börjar det om med ny 30sekunders-start.
man kan förbättra förhållandet något genom att höja kopplingsdiffen,men bara marginellt.
men detta kanske inte är taskiga och korta drifttider för dina kunder.
sunt bondförnuft säger att man inte kan ha lägre begränsningstemp än börvärde.
(sänk vv-stoppet) ;)
en som inte på något sätt försöker skryta, bara få nöjda kunder.
mvh.ACE



För det första så finns det ingen f 2010 som gör varmvatten när det är minus 7 eller kallare ute...

Och att en f 2010 skulle lyckas med att få returen över 50 grader vid minus 6 grader tex är en utopi..

Men okej du vill ha en retur på 45 och en vv-temp på max 45 får du någon kund nöjd med det så grattis...

Skulle du försöka med högre temp kommer det bli ruskigt kallt inne då vp kommer värma varmvatten hela sin periodtid...

Hur skulle vp kunna komma ner till 52 grader på returen om framledningen begränsas av utetemp, den kommer ju aldrig över 50 då det är så kallt...

Du tänker baklänges tycker jag...

Max retur är inget som skall styra vp utan begränsningarna sitter i framledningen som sänks vid låg utetemp max retur har ej någon funktion då...
« Senast ändrad: 16 februari 2007, 18:57:47 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Trubbel
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2007, 11:41:45 »
Hur skulle vp kunna komma ner till 52 grader på returen om framledningen begränsas av utetemp, den kommer ju aldrig över 50 då det är så kallt...

Du tänker baklänges tycker jag...

Max retur är inget som skall styra vp utan begränsningarna sitter i framledningen som sänks vid låg utetemp max retur har ej någon funktion då...

vadå baklänges ?? den bryter ju på en begränsning och inte en reglerparameter,är det framlänges hos dig ??
returtempen är det ända som styr pumpen vid tempraturer över -8 ºC ute, så den måste ju reglera...? ? ? ,och gör det ner till den tempraturen då en begränsning/förregling börjar styra med dina inställningar.
och nu har du pumpar som inte producerar varmvatten också.? ? jag är chockad !
vadå värma vatten hela sin period.? ? ?
säg åt dina kunder att stänga varmvattenkranen när den duschat färdigt,så löser sig det.

oavsett hur du lägger fram det kommer jag aldrig acceptera att någon av mina pumpar är inställda så att de börjar reglerar på framledningstemp. det leder bara till korta duttningar av kompressorn. så fort den fått upp trycket så överstiger framledningen 50 ºC(om flödet är rätt inställt),och pumpen bryter.
det är så vansinnigt dumt så jag tänker inte ens diskutera det mer. fiR: fiR:
vi kanske skulle ägna oss åt att hjälpa Stefan78 lite istället.
mvh.ACE
« Senast ändrad: 17 februari 2007, 11:52:55 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!