Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?  (läst 10553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2014, 11:59:41 »
Update! Kom hem från firman inatt och som vanligt går man ner till sin vän i källaren, och där stod den och blinkade på mig (larrrrrrrm!!) Högtryck löst - provade att återstarta men det löste ut igen.. Orkade inte bråka med besten 2 på natten så jag fimpade den och tog min kopp kaffe på morgonen och bestämde mig för att ha ett allvarligt snack med den..

Felsökning: Antar att efter alla påfyllningar av vatten, p.g.a det trasiga expansionskärlet så har det byggts upp mer och mer luftbubblor i systemet, luftade ur elementen, det var egentligen bara 1 som var dåligt. Men det var massor av luft i det, tog säkert 45s innan det kom vatten och det gurglade ordentligt i den 8)..

Gjorde även rent filtret på returen, det var lite svarta flagor i den, men långt ifrån täppt.

Startar upp systemet igen och hoppas på det bästa, verkar fungera än så länge...

Jag sÃ¥g även att det fanns en avluftning pÃ¥ värmepumpen - osäker pÃ¥ vart man ska skruva pÃ¥ den, pÃ¥ stora skallen eller där inuti pÃ¥ den lilla saken? bifogar som vanligt en bild  ::).. Ska man stänga av pumpen innan man gör nÃ¥got där, tyckte det lät lite gurglande frÃ¥n pumpen när den drog igÃ¥ng, kanske luft där inuti ocksÃ¥!?

Ska man vrida på invattnet en skvätt bredvid efter man luftat ur där!?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2014, 12:07:42 »
Är lite osäker på den där avluftaren, men tycker det ser ut som att du skall skruva på fyrkanten i mitten.

När du avluftat måste du alltid fylla på till rätt tryck, normalt så sitter det en manometer i direkt anslutning till expansionskärlet.
Har du källare + 1 våning, fyll till ca 0.8 bar, har du källare + 2 våningar, fyll till ca 1 - 1.2 bar.

Ha gärna värmepumpen avstängd när du avluftar, det funkar bättre om cirkpumpen står still.

Oftast när de där TWS strular är det luft i TWS-slingan, så det är "där uppe" du skall avlufta, och du kan behöva göra det ett antal gånger innan det blir bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2014, 12:38:00 »
Det är den lilla fyrkantiga som du ska lufta med tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2014, 02:07:03 »
Tack för svar! Blir till att lufta av den under morgondagen, får se om det går att nypa tag med näbbtång eller liknande..

har källare och 2 våningar, tidigare ägarna sa också att det ska ligga mellan 1-1.4 cirka.

Problemet är ju att mitt expansionskärl är kaputt (vattenfylld) men den ska bli bytt nästa vecka förhoppningsvis  tOOmten

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2014, 12:46:59 »
Lägg några kronor på en luftningsnyckel, det är samma som man luftar element med. Det finns "multi luftningsnycklar" som klarar nästan alla olika luftningsventiler och dom kostar inte många kronor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #20 skrivet: 13 januari 2014, 16:06:49 »
Var på Biltema, såklart var nyckeln precis slutsåld som tog 4 olika :( .. Får pröva med näbbis och hoppas den inte gradar fyrkanten..

En annan fråga, har bara känt på elementen och uppskattat att de 2 i vardagsrummen håller betydligt lägre temp, och så ligger det cirka 2grader svalare i vardagsrummet. Monterade bort de 2 danfoss termostaterna och motionerade piggarna, den ena svarade bra och studsar ut i ytterläget som det ska göra om man vill ha fullt flöde från vredet?

Däremot den andra piggen satt fast i mer eller mindre intryckt läge, och fast jag dragit den in och ut flera gånger så börjar den aldrig studsa ut till ytterläget. Och t.o.m efter sen stund så vandrar den in ungefär halvvägs efter man dragit ut den >:(..

Kan man byta "piggpaketet" genom att sonika skruva ut den och ersätta med ny?

IsÃ¥fall, ska man dÃ¥ skruva in skruven där nere pÃ¥ Bild 2  i bott för att strypa vattenflödet helt till radiatorn? Det mÃ¥ste vara strypningen till elementen bakom skruvlovcket antar jag?

Vill ju inte ha vattenparty i vardagsrummet  8)


Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #21 skrivet: 14 januari 2014, 21:32:01 »
Hittade själv svaret på min föregående fråga..

Nu till min nästa - då det på övervåningen är 2-3 grader varmare, cirka 21-22 så försöker jag strypa lite, men jag blir inte klok på vredet, man kan ju dra ut "metallringen" och snurra, då finns det skala 1-7 och N(max flöde). Men man kan ju skruva den hur mycket som helst åt bägge håll - är det bara att ställa på den siffra man tror kan passa!? Eller ska man dra ut och sedan snurra på den mässingformade kransen som friläggs när man drar ut metallringen, fast då kan man ju inte veta vilken siffra man hamnar på...!?

Försökte skruva i bott först, men det gick ju som sagt inte.. Fick världens luftbubbla efter jag skruvat lite.. Luftade av den och ställde på 3. Var inställt på N bägge elementen på ovanvåningen.

Bifogar bild..

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #22 skrivet: 14 januari 2014, 21:52:09 »


Däremot den andra piggen satt fast i mer eller mindre intryckt läge, och fast jag dragit den in och ut flera gånger så börjar den aldrig studsa ut till ytterläget. Och t.o.m efter sen stund så vandrar den in ungefär halvvägs efter man dragit ut den >:(..

Kanske luft? Eller utsliten.

Kan man byta "piggpaketet" genom att sonika skruva ut den och ersätta med ny?

Ja

Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #23 skrivet: 16 januari 2014, 09:35:18 »
Hittade själv svaret på min föregående fråga..

Nu till min nästa - då det på övervåningen är 2-3 grader varmare, cirka 21-22 så försöker jag strypa lite, men jag blir inte klok på vredet, man kan ju dra ut "metallringen" och snurra, då finns det skala 1-7 och N(max flöde). Men man kan ju skruva den hur mycket som helst åt bägge håll - är det bara att ställa på den siffra man tror kan passa!? Eller ska man dra ut och sedan snurra på den mässingformade kransen som friläggs när man drar ut metallringen, fast då kan man ju inte veta vilken siffra man hamnar på...!?

Försökte skruva i bott först, men det gick ju som sagt inte.. Fick världens luftbubbla efter jag skruvat lite.. Luftade av den och ställde på 3. Var inställt på N bägge elementen på ovanvåningen.

Bifogar bild..

Du skall bara justera in ringen på rätt siffra, det går inte göra fel.
Normalt sett kan man följa schablonen:
Jättelika radiatorer = N (Radiatorer som är typ 2 meter långa och 50 cm höga)
Mindre radiatorer, typ de som sitter i sovrum och liknande, runt 1 till 1.2 meter ca 4-5
Små radiatorer, typ sådana som sitter i toaletter eller mindre förråd, ca 1-3.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!