Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC ecoair HP-larm  (läst 924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

3eee

  • Gäst
3eee
CTC ecoair HP-larm
« skrivet: 24 januari 2023, 22:35:41 »
Hej!

Har problem med min CTC ecoair + ecoel från 2007 som löser på högtryckspressotat med ojämna mellanrum.

Har läst många trådar här med liknande problem men känns som bara mer frågor dyker upp för mig.

Många nämner att magnetit sätter stopp i slangar till utedelen? Har ej kollat detta än men har difftemp på 5-7 grader vilket borde indikera på att det ej är stopp eller?

Jag har inget smutsfilter vid innedelen.
Jag har golvvärme med 1 radiator & allt är motionerat samt luftat.
Ställt laddpumpen från steg 2 till steg 3.

Är inne på att byta laddpumpen & har hittat ersättningpump men behövs det PWM-anslutning i nya laddpumpen för att det ska funka med styrning? Eller räcker det med befintlig kabel bara att man ta bort stiftet & använder anslutningkontakten man får med den nya pumpen?

Om det är laddpumpen som behöver bytas är ersättaren en Yonos PICO 25/1-6 -130.

Nuvarande laddpump är grundfos UPS0 25-60 130

Evigt tacksam om ni har svar på mina funderingar & vad jag bör göra!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC ecoair HP-larm
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2023, 22:54:11 »
Det kan ju vara nån tempgivare som inte är OK, kolla att alla temperaturer ser rimliga ut?
Kolla även in/ut på värmepumpen när kompressorn står och laddpumpen går, de ska visa lika då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

3ee

  • Gäst
3ee
SV: CTC ecoair HP-larm
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2023, 15:01:06 »
Det kan ju vara nån tempgivare som inte är OK, kolla att alla temperaturer ser rimliga ut?
Kolla även in/ut på värmepumpen när kompressorn står och laddpumpen går, de ska visa lika då?

Hej!

Jag tittar just nu på värdena när vp inte jobbar

Panna 46 (42)
Framledning 27 (27)
Panna nedre 36 (40)
Hetgas 35
Vp in/ut 34/31 diffar 2-3 grader, visade 34/32
Laddpump till

Jag har ställt ner laddpump från steg 3 till 2 igår

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC ecoair HP-larm
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2023, 07:54:46 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så är VP ut högre än VP in när den går, det innebär att verkliga tempdiffen är 7-10 C.
Så det är nog lite dålig cirkulation på vattnet.
Som sagt kan dt vara igensatta flexslangar, eller t ex luft som hindrar flödet?
Cirkpumpen ser ju ut att funka, tror inte ett byte där gör nån skillnad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 3eee3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair HP-larm
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2023, 08:22:56 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så är VP ut högre än VP in när den går, det innebär att verkliga tempdiffen är 7-10 C.
Så det är nog lite dålig cirkulation på vattnet.
Som sagt kan dt vara igensatta flexslangar, eller t ex luft som hindrar flödet?
Cirkpumpen ser ju ut att funka, tror inte ett byte där gör nån skillnad?

Tack för svar!

Nej precis det känns som den fungerar, men visst kan ju byta den i förebyggande syfte mot våren.

Jag vet inte vad det är för slangar vid utedel men får väl bryta upp isolering och se över det. Räcker det att försöka spola rent dessa eller ska de bytas till nya?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC ecoair HP-larm
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2023, 08:49:09 »
Om det är igensatta slangar så syns detta när du lossar dem.
Jag skulle börja med att stänga av grejerna och se om det inte finns ventiler mot utedelen som kan stängas och sen lossa slangarna på utedelen och inspektera innan isoleringen tas bort helt.
Om de är gensatta så tror jag man måste ta loss dem helt och böja dem lite fram och tillbaka samt spola för att få ut magnetiten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 3eee3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair HP-larm
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2023, 22:19:38 »
Hej igen!

Liten uppdatering, jag har metallomspunna slangar mot utedel sen resten inne i fastigheten är kopparrör 22mm.

Kopplade loss slangarna utan att ha för mycket åverkan på isoleringen.

Förväntade mig helt igensatta slangar men så var det inte. Det var bra hål igenom då jag testa spola genom dom.

Visst det var en del skit som lossna vid böjning och spolning så kanske behövdes så lite för att utlösa HP ibland?

Jag anslöt även slang mot avtappning som sitter i innerdelen och spolade genom rören mot utedelen.

Nu får jag väl vänta och se om detta var lösning. En del luft som jag har fått lufta ut. Det kom ett HP rätt snabbt efter driftsättning igen men misstänker pga luft.

Jag får se till och lufta mer vid behov och anta att det är det som kanske löser HP igen?

Om inte så blir det väl ett laddpumpsbyte, för vad annars skulle det kunna vara?

Ha det gott

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!