Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe EVC-13 svÃ¥rt att ställa kurva. Hjälp!  (läst 25774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #15 skrivet: 08 december 2010, 22:38:12 »
Detta tyder på at framledningsgivaren har gett upp, detta vore det bästa efter som en sådan endast kostar någon hundralapp.
Öppna alla radiatortermostatr fullt och ställ ner kurvan tills du får önskad rumstemperatur.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #16 skrivet: 08 december 2010, 22:45:35 »
Detta tyder på at framledningsgivaren har gett upp, detta vore det bästa efter som en sådan endast kostar någon hundralapp.
Öppna alla radiatortermostatr fullt och ställ ner kurvan tills du får önskad rumstemperatur.
/Jonas

Det är väl den givarens värde som visas på termometern? Den verkar ju funka om den visar 40-50 nu och stiger till 70-80 med kurva 8.
Jag skulle tippa på utegivaren. Blir det inte nåt i stil med -48 om det är avbrott i givaren? Det kan ju förklara att du tyckte att framledningstempen motsvarade -50 ute...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #17 skrivet: 08 december 2010, 22:52:45 »
Kan mycket väl vara utegivaren som du säger (även den rellativt billig).
Jag tror inte att det är en elektronisk termometer på fronten någon
typ av kapilärgivar termometer (men detta är en gissning!).
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #18 skrivet: 08 december 2010, 23:02:36 »
Koppla ur utegivaren ur pannan och mät motståndet. Kolla framledningsgivaren också när du ändå håller på...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mbengtson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #19 skrivet: 08 december 2010, 23:11:10 »
Kan mycket väl vara utegivaren som du säger (även den rellativt billig).
Jag tror inte att det är en elektronisk termometer på fronten någon
typ av kapilärgivar termometer (men detta är en gissning!).
/Jonas

Skall höra med servicekillen imorgon och se vad han säger. Kan vara utegivaren. Denna verkar krångla en del..
Just nu står panntemp på 40 grader stadigt. Kanske skall prova skruva upp termostaterna imorgon när jag är hemma själv då jag ringer servicesnubben.

Mycket konstigt, men jag förstod att något var fel då panntemp växlade mellan 60 och 90 grader med kurva 8. sänkte kurvan till 5.5, då stod panntemp på 50-60 och nu på 40 med kurva 40 förskjutning -2.

Hoppas de hittar felet. Tack för all hjälp hittills!

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #20 skrivet: 08 december 2010, 23:11:45 »
Tempmätaren på fronten visar väl el pannans temp och
inte framlednings tempen.
Var finns shunten ?
För det är väl inte så att man tagit bort shunten och kör panntempen
rätt ut till elementen som justerar värmen med termostater ?


Sorry läste nu manualen till den "Panntemperatur
Mätaren visar aktuell panntemperatur, vilken är
densamma som framledningstemperaturen."

MVH Teltur
« Senast ändrad: 08 december 2010, 23:20:38 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #21 skrivet: 08 december 2010, 23:14:02 »
Om du har/kan hantera en multimeter kan du mäta upp spänningen över utegivaren,
detta gör du på plint X5, skruvpol 7 och 8. Du kan även mäta upp spänningen över
framledningsgivaren, detta gör du på plint X28 pol 1 och två.
Värdena skall överenstämma med den verkliga utetemperaturen respektive framledningstemperaturen
(avläst på fronten) enligt diagrammet nedan. Gör de inte det har du hittat ett fel som är
billigt att åtgärda.
Jag tror inte att felet är så alvarligt så att du behöver byta ut pannan.


Tmperatur (°C) Resistans (kΩ) Spänning (V)
-35               73,51             4,70
-25               39,29             4,47
-15               21,93             4,12
-5                12,71             3,65
0                  9,81              3,38
5                  7,62              3,09
10                5,97              2,80
15                4,71              2,50
20                3,75              2,22
25                3,00              1,95
30                2,42              1,70
35                1,96              1,47
40                1,60              1,27
45                1,31              1,09
60                0,746             0,70
50                1,08               0,94
70                0,525             0,51

/Jonas
« Senast ändrad: 08 december 2010, 23:24:32 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #22 skrivet: 08 december 2010, 23:14:22 »
Jag tror inte att det är en elektronisk termometer på fronten någon
typ av kapilärgivar termometer (men detta är en gissning!).
/Jonas

Jo, du har nog rätt. Jag tittade i en nyare manual förut och där satt termometern kopplad till styrenheten. Nu kollade jag i en äldre manual, och där är inte termometern inritad alls i principschemat...

http://www.nibeonline.com/pdf/411367-2.pdf
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #23 skrivet: 08 december 2010, 23:19:41 »
Tempmätaren på fronten visar väl el pannans temp och
inte framlednings tempen.
Var finns shunten ?
För det är väl inte så att man tagit bort shunten och kör panntempen
rätt ut till elementen som justerar värmen med termostater ?

MVH Teltur
Det finns ingen förådsberedare, bara en doppvärmare som sitter på framledningen så det är framledningstemp
enligt manualen.
Det finns ingen shunt (i motsats till vad jag skrev i ett tidigare inlägg), framledningstemperaturen
styrs med instyrning av olika effekter till doppvärmaren.
Se manualen: http://www.nibeonline.com/pdf/411110-4.pdf
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad mbengtson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #24 skrivet: 08 december 2010, 23:21:56 »
Har tyvärr ingen multimeter hemma. Denna pannan har väl automatinbyggd shunt? Verkar vara en gammal modell av EVC-13 då den
inte är digital i klocka osv. Dem säger att den är från -04, som vi köpte huset av...

Han som kopplade in systemet säger att pannan skall reglera sig via kurvan. Denna verkar inte göra det så bra....

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #25 skrivet: 08 december 2010, 23:35:23 »
Vilket läge har du på Huvudströmbrytaren ?
se sid 16(kap 14) i http://www.nibeonline.com/pdf/411367-2.pdf
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad mbengtson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #26 skrivet: 09 december 2010, 01:02:24 »
Vilket läge har du på Huvudströmbrytaren ?
se sid 16(kap 14) i http://www.nibeonline.com/pdf/411367-2.pdf


Hej, i läge 2. Vaknade nu och kände att det var svinkallt i huset. 19,0 grader
vred upp termostaterna max men så mycket varmare blev det inte. Inte som innan...

Höjde upp kurvan lite för att avvakta och se. Panntemp - 40 grader ungefär -2 i förskjutning. 4.5 i kurva, denna ställer sig närmare 5  nu..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #27 skrivet: 09 december 2010, 09:13:16 »
Har tyvärr ingen multimeter hemma. Denna pannan har väl automatinbyggd shunt? Verkar vara en gammal modell av EVC-13 då den

Det är ingen shunt och inget lagrat varmvatten. I princip är det bara en pump, en elpatron och en termometer i serie med radiatorerna.

Jag kan nästan slå vad om att det är avbrott i utegivaren. Med kurva 4.5, förskjutning -2 skall det vara -40 ute för att få 40 graders panntemp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mbengtson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #28 skrivet: 09 december 2010, 10:44:23 »
Har tyvärr ingen multimeter hemma. Denna pannan har väl automatinbyggd shunt? Verkar vara en gammal modell av EVC-13 då den

Det är ingen shunt och inget lagrat varmvatten. I princip är det bara en pump, en elpatron och en termometer i serie med radiatorerna.

Jag kan nästan slå vad om att det är avbrott i utegivaren. Med kurva 4.5, förskjutning -2 skall det vara -40 ute för att få 40 graders panntemp.

Vaknade i morse och värmen hade stabiliserat sig. Kurva 7, förskjutning -2 och 45 grader uttemp. Det jag är lur på är hur den svänger i panntemp. Nu har jag alla termostater på öppet. Ringde Nibe-servicefolket här i skellefteå. Han trodde inte utegivaren för då visar den till 99% att det är varmare ute

Den kan skicka ut runt 45 men så ibland tittar jag och då snabbt går den upp till 70 grader och sen sakta tillbaka.
Kanske har för högt inställd värmebegränsning på den också?
« Senast ändrad: 09 december 2010, 10:46:54 av mbengtson »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe EVC-13 svårt att ställa kurva. Hjälp!
« Svar #29 skrivet: 09 december 2010, 11:17:07 »
Har tyvärr ingen multimeter hemma. Denna pannan har väl automatinbyggd shunt? Verkar vara en gammal modell av EVC-13 då den

Det är ingen shunt och inget lagrat varmvatten. I princip är det bara en pump, en elpatron och en termometer i serie med radiatorerna.

Jag kan nästan slå vad om att det är avbrott i utegivaren. Med kurva 4.5, förskjutning -2 skall det vara -40 ute för att få 40 graders panntemp.

Vaknade i morse och värmen hade stabiliserat sig. Kurva 7, förskjutning -2 och 45 grader uttemp. Det jag är lur på är hur den svänger i panntemp. Nu har jag alla termostater på öppet. Ringde Nibe-servicefolket här i skellefteå. Han trodde inte utegivaren för då visar den till 99% att det är varmare ute

Den kan skicka ut runt 45 men så ibland tittar jag och då snabbt går den upp till 70 grader och sen sakta tillbaka.
Kanske har för högt inställd värmebegränsning på den också?

Kollar man i givartabellen så finns det två temperaturer som kan rapporteras vid fel.
Är det kortslutning i givaren så tror styrsystemet att det är drygt 70 grader ute.
Är det avbrott i givaren (eller nånstans på kabeln till den) så tror styrsystemet att det är ca -50 grader ute.

Att styrsystemet tror att det är -50 grader stöds av aktuell panntemperatur i förhållande till värmekurvan.

Det är ju väldigt enkelt att själv mäta upp givarens motstånd med en multimeter för att kolla om det är den som felar.

Att den skickar ut varmare vatten i bland beror nog på att elpatronen går i intervaller. i bland är det varmare och ibland kallare, men i genomsnitt blir det rätt temperatur...
« Senast ändrad: 09 december 2010, 11:20:50 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!