Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: reerrr
« skrivet: 25 oktober 2012, 12:42:21 »

Även en ny EVC13 har ingen display utan ser likadan ut som den du har.

EVC13 vita modellen 2005 visar kontakt fel i ute temperaturgivaren med blinkande leds.
Skrivet av: Generalen
« skrivet: 29 januari 2011, 20:57:40 »

Givaren på vägen ( Svarta sladden ) Skall vara sammankopplad med de 2 ( ibland 4 trådig givarkabel ) som kommer ur väggen. Den plinten som finns i den lilla givarlådan på väggen är en vanlig 4 delad sockerbit. Det är alltså ingen kontakt mellan dom olika plintarna.
För att pannan ska kunna känna av utegivaren så måste givarkablarna som kommer från huset vara sammankopplade med givaren i dosan. Se bara till att om det är en 4 trådig kabel att det används samma färger inne som ute.

 Får pannan ingen kontakt med givaren antar pannan att det är -51 grader ute för att säkerställa att den ger värme om det nu skulle vara kallt ute ( eftersom den inte vet vilken temperatur det är ute) vilket leder till att den ger tokmycket värme oavsett kurvlutning. I boken till pannan finns det en karta med olika kurvlutningar beroende på i vilket del av landet du bor i.

Det finns dom som har missat detta vid installation av pannan och det är inte alltid dom boende inser att det är nåt fel. En EVC13 har ingen display och har aldrig haft det. Även en ny EVC13 har ingen display utan ser likadan ut som den du har. Det finns ingen shunt i en EVC 13 utan den är seriekopplat med system och vattnet i system cirkulerar genom pannan. känner pannan att temperaturen på vattnet i systemet understiger BÖR-värde så kopplar pannan in Elpatronen för uppvärming.

Jag hoppas att det här har rett ut lite av de frågetecken du haft :)

Tänk på att det tar upp till 24 timmar innen systemet stabiliserar sig och du känner av en ändring fullt ut
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 12 december 2010, 16:54:32 »

Skruvade isär utegivaren på väggen. Där sitter en svart termometerliknande sladd som går in i 2 kopplingar på en 4-vägskoppling.
Vid en snabb mätning där får jag ut 16.5 K Ohm. Vilket är runt den tempen som det är nu. -12. Detta i schemat ser ut att stämma

Det är sedan 2 små kablar från kabeln som går in i pannan som kopplas in. Dessa sitter på två andra plintar. När jag sätter mätaren mot dessa visar den OL. Tycker det är riktigt konstigt... Jag har kopplat loss de två +- sladdarna, kapat om dessa, skalat och skruvat tillbaka
ingen skillnad. visar fortf OL medans de två från termometersaken visar runt 16-17 k-Ohm.

Huvva. Jag får huvudvärk. Felet verkar ligga i "sockerbiten" på väggen. Ursäkta fackspråket, men jag är så värdelös på el, känner mig bara frustrerad nu.

Tacksam för hjälp!
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 12 december 2010, 16:12:59 »

Nu har jag fått hem en multimeter och mätt. Jag mätte på skruvarna först, skruvade sedan loss de 2 kablarna (+ och -) från plintarna och mätte
Får båda gångerna OL (Out of limit) betyder väl kort och gott att det är helt öppet.

Mätte plintskruvarna och fick ut 5V.

Något är fel på givaren / eller på självaste kabeln verkar det som.

Det är 4 kablar i sladden, 2st är inkopplade i dosan utomhus, dessa två kopplas sedan in i plintarna på + -. Antingen måste väl kabeln vara av eller så är något förstört

Vad tror expertisen? Vad skall jag göra?
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 09 december 2010, 14:46:27 »

Ställ in mätområde 100K (Ohm)
/Jonas
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 december 2010, 14:44:23 »

Koppla lös kablarna, ställ in multimetern på motståndsmätning (ohm) och mät.
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 09 december 2010, 14:20:15 »

Jonas och Purjho. Får hit en multimeter ikväll. Öppnat luckan och lokaliserat vart tempmätaren går in.

Nu är jag novis på el-lära. Så jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Skall jag skruva bort skruvarna på 7-8 och mäta kablarna? Det är svårt att mäta annars..

Sen behöver jag nog hjälp med att ställa in multimetern på rätt så jag inte spränger något. Men skam den som ger sig. Den samlade kompetensen här kommer få min panna att gå bra, förhoppningsvis!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 december 2010, 11:17:07 »

Har tyvärr ingen multimeter hemma. Denna pannan har väl automatinbyggd shunt? Verkar vara en gammal modell av EVC-13 då den

Det är ingen shunt och inget lagrat varmvatten. I princip är det bara en pump, en elpatron och en termometer i serie med radiatorerna.

Jag kan nästan slå vad om att det är avbrott i utegivaren. Med kurva 4.5, förskjutning -2 skall det vara -40 ute för att få 40 graders panntemp.

Vaknade i morse och värmen hade stabiliserat sig. Kurva 7, förskjutning -2 och 45 grader uttemp. Det jag är lur på är hur den svänger i panntemp. Nu har jag alla termostater på öppet. Ringde Nibe-servicefolket här i skellefteå. Han trodde inte utegivaren för då visar den till 99% att det är varmare ute

Den kan skicka ut runt 45 men så ibland tittar jag och då snabbt går den upp till 70 grader och sen sakta tillbaka.
Kanske har för högt inställd värmebegränsning på den också?

Kollar man i givartabellen så finns det två temperaturer som kan rapporteras vid fel.
Är det kortslutning i givaren så tror styrsystemet att det är drygt 70 grader ute.
Är det avbrott i givaren (eller nånstans på kabeln till den) så tror styrsystemet att det är ca -50 grader ute.

Att styrsystemet tror att det är -50 grader stöds av aktuell panntemperatur i förhållande till värmekurvan.

Det är ju väldigt enkelt att själv mäta upp givarens motstånd med en multimeter för att kolla om det är den som felar.

Att den skickar ut varmare vatten i bland beror nog på att elpatronen går i intervaller. i bland är det varmare och ibland kallare, men i genomsnitt blir det rätt temperatur...
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 09 december 2010, 10:44:23 »

Har tyvärr ingen multimeter hemma. Denna pannan har väl automatinbyggd shunt? Verkar vara en gammal modell av EVC-13 då den

Det är ingen shunt och inget lagrat varmvatten. I princip är det bara en pump, en elpatron och en termometer i serie med radiatorerna.

Jag kan nästan slå vad om att det är avbrott i utegivaren. Med kurva 4.5, förskjutning -2 skall det vara -40 ute för att få 40 graders panntemp.

Vaknade i morse och värmen hade stabiliserat sig. Kurva 7, förskjutning -2 och 45 grader uttemp. Det jag är lur på är hur den svänger i panntemp. Nu har jag alla termostater på öppet. Ringde Nibe-servicefolket här i skellefteå. Han trodde inte utegivaren för då visar den till 99% att det är varmare ute

Den kan skicka ut runt 45 men så ibland tittar jag och då snabbt går den upp till 70 grader och sen sakta tillbaka.
Kanske har för högt inställd värmebegränsning på den också?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 december 2010, 09:13:16 »

Har tyvärr ingen multimeter hemma. Denna pannan har väl automatinbyggd shunt? Verkar vara en gammal modell av EVC-13 då den

Det är ingen shunt och inget lagrat varmvatten. I princip är det bara en pump, en elpatron och en termometer i serie med radiatorerna.

Jag kan nästan slå vad om att det är avbrott i utegivaren. Med kurva 4.5, förskjutning -2 skall det vara -40 ute för att få 40 graders panntemp.
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 09 december 2010, 01:02:24 »

Vilket läge har du på Huvudströmbrytaren ?
se sid 16(kap 14) i http://www.nibeonline.com/pdf/411367-2.pdf


Hej, i läge 2. Vaknade nu och kände att det var svinkallt i huset. 19,0 grader
vred upp termostaterna max men så mycket varmare blev det inte. Inte som innan...

Höjde upp kurvan lite för att avvakta och se. Panntemp - 40 grader ungefär -2 i förskjutning. 4.5 i kurva, denna ställer sig närmare 5  nu..
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 08 december 2010, 23:35:23 »

Vilket läge har du på Huvudströmbrytaren ?
se sid 16(kap 14) i http://www.nibeonline.com/pdf/411367-2.pdf
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 08 december 2010, 23:21:56 »

Har tyvärr ingen multimeter hemma. Denna pannan har väl automatinbyggd shunt? Verkar vara en gammal modell av EVC-13 då den
inte är digital i klocka osv. Dem säger att den är från -04, som vi köpte huset av...

Han som kopplade in systemet säger att pannan skall reglera sig via kurvan. Denna verkar inte göra det så bra....
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 08 december 2010, 23:19:41 »

Tempmätaren på fronten visar väl el pannans temp och
inte framlednings tempen.
Var finns shunten ?
För det är väl inte så att man tagit bort shunten och kör panntempen
rätt ut till elementen som justerar värmen med termostater ?

MVH Teltur
Det finns ingen förådsberedare, bara en doppvärmare som sitter på framledningen så det är framledningstemp
enligt manualen.
Det finns ingen shunt (i motsats till vad jag skrev i ett tidigare inlägg), framledningstemperaturen
styrs med instyrning av olika effekter till doppvärmaren.
Se manualen: http://www.nibeonline.com/pdf/411110-4.pdf
/Jonas
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 december 2010, 23:14:22 »

Jag tror inte att det är en elektronisk termometer på fronten någon
typ av kapilärgivar termometer (men detta är en gissning!).
/Jonas

Jo, du har nog rätt. Jag tittade i en nyare manual förut och där satt termometern kopplad till styrenheten. Nu kollade jag i en äldre manual, och där är inte termometern inritad alls i principschemat...

http://www.nibeonline.com/pdf/411367-2.pdf
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 08 december 2010, 23:14:02 »

Om du har/kan hantera en multimeter kan du mäta upp spänningen över utegivaren,
detta gör du på plint X5, skruvpol 7 och 8. Du kan även mäta upp spänningen över
framledningsgivaren, detta gör du på plint X28 pol 1 och två.
Värdena skall överenstämma med den verkliga utetemperaturen respektive framledningstemperaturen
(avläst på fronten) enligt diagrammet nedan. Gör de inte det har du hittat ett fel som är
billigt att åtgärda.
Jag tror inte att felet är så alvarligt så att du behöver byta ut pannan.


Tmperatur (°C) Resistans (kΩ) Spänning (V)
-35               73,51             4,70
-25               39,29             4,47
-15               21,93             4,12
-5                12,71             3,65
0                  9,81              3,38
5                  7,62              3,09
10                5,97              2,80
15                4,71              2,50
20                3,75              2,22
25                3,00              1,95
30                2,42              1,70
35                1,96              1,47
40                1,60              1,27
45                1,31              1,09
60                0,746             0,70
50                1,08               0,94
70                0,525             0,51

/Jonas
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 08 december 2010, 23:11:45 »

Tempmätaren på fronten visar väl el pannans temp och
inte framlednings tempen.
Var finns shunten ?
För det är väl inte så att man tagit bort shunten och kör panntempen
rätt ut till elementen som justerar värmen med termostater ?


Sorry läste nu manualen till den "Panntemperatur
Mätaren visar aktuell panntemperatur, vilken är
densamma som framledningstemperaturen."

MVH Teltur
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 08 december 2010, 23:11:10 »

Kan mycket väl vara utegivaren som du säger (även den rellativt billig).
Jag tror inte att det är en elektronisk termometer på fronten någon
typ av kapilärgivar termometer (men detta är en gissning!).
/Jonas

Skall höra med servicekillen imorgon och se vad han säger. Kan vara utegivaren. Denna verkar krångla en del..
Just nu står panntemp på 40 grader stadigt. Kanske skall prova skruva upp termostaterna imorgon när jag är hemma själv då jag ringer servicesnubben.

Mycket konstigt, men jag förstod att något var fel då panntemp växlade mellan 60 och 90 grader med kurva 8. sänkte kurvan till 5.5, då stod panntemp på 50-60 och nu på 40 med kurva 40 förskjutning -2.

Hoppas de hittar felet. Tack för all hjälp hittills!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 december 2010, 23:02:36 »

Koppla ur utegivaren ur pannan och mät motståndet. Kolla framledningsgivaren också när du ändå håller på...
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 08 december 2010, 22:52:45 »

Kan mycket väl vara utegivaren som du säger (även den rellativt billig).
Jag tror inte att det är en elektronisk termometer på fronten någon
typ av kapilärgivar termometer (men detta är en gissning!).
/Jonas
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 december 2010, 22:45:35 »

Detta tyder på at framledningsgivaren har gett upp, detta vore det bästa efter som en sådan endast kostar någon hundralapp.
Öppna alla radiatortermostatr fullt och ställ ner kurvan tills du får önskad rumstemperatur.
/Jonas

Det är väl den givarens värde som visas på termometern? Den verkar ju funka om den visar 40-50 nu och stiger till 70-80 med kurva 8.
Jag skulle tippa på utegivaren. Blir det inte nåt i stil med -48 om det är avbrott i givaren? Det kan ju förklara att du tyckte att framledningstempen motsvarade -50 ute...
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 08 december 2010, 22:38:12 »

Detta tyder på at framledningsgivaren har gett upp, detta vore det bästa efter som en sådan endast kostar någon hundralapp.
Öppna alla radiatortermostatr fullt och ställ ner kurvan tills du får önskad rumstemperatur.
/Jonas
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 08 december 2010, 22:31:07 »


Jag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.

Det beror ju på att det är radiatortermostaterna som reglerar temperaturen, inte kurvan. Det enda som händer när kurvan sänks är att det kommer fram vatten med lägre temperatur så radiatortermostaterna öppnar lite så att mer vatten släpps fram men det är fortfarande radiatortermostaterna som reglerar.

Värmekurvan tar över regleringen först när radiatortermostaterna har öppnat helt. Så fortsätt vrid ner värmekurvan.


Okej, eftersom mina radiatorer står på 2 nu, skall jag vrida upp dessa fullt och sedan ha chockvarmt i någon dag tills det stabiliserar sig?
Just nu har jag pannan inställd på 4. Den visar värme 40-50grader, detta är samma som framledningstempen. Men ändå blir inte elementen kalla på 2an? Detta är så sjukt tekniskt, och jag som datatekniker är helt förlorad, vilket jag ej brukar vara :)

Hur mycket skall jag vrida ner kurvan? Nu är den på 4an, detta verkar också reglera panntemperaturen, då jag sänker kurvan går tempen ner, vilket du redan förklarat.
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 08 december 2010, 22:27:01 »

Nej jag tror elektroniken, kontaktorerna eller framledningsgivaren har givit upp.
Enligt bilden är kurvan inställd på 5 och förskjutningen -2, framtempen är 50 grader.
Detta skulle innebära att det är -50 grader ute!
Var bor du föresten?
/Jonas

Ja, något är riktigt konstigt. Skall ringa till en nibe-servicetekniker i morgon och höra vad de kan göra.
Nu har jag ställt kurvan på 4 och -2 för att under natten se om det blir någon skillnad.

Den beter sig konstigt när jag höjer kurvan också. Då går pantempen upp. Ställer jag kurvan på 8 går den upp mot 70-80 grader. Fastän jag försökt reglerat detta med temperaturtermostaten till 60.

Tack för hjälpen alla! Nu får vi se om det blir rep av denna eller en ny evc-13 eller någon annan modell...
Villa på 120kvm som värms upp, enplan med öppen planlösning och även luftvärmepump.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 08 december 2010, 21:38:28 »

Nej jag tror elektroniken, kontaktorerna eller framledningsgivaren har givit upp.
Enligt bilden är kurvan inställd på 5 och förskjutningen -2, framtempen är 50 grader.
Detta skulle innebära att det är -50 grader ute!
Var bor du föresten?
/Jonas
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 08 december 2010, 21:35:10 »

Ingen som kan ge några råd? Den går på elpatron. Tycker detta verkar oerhört konstigt, man får ju psykbryt.


Ja, det är ju en elpanna. Vad hade du tänkt att den skulle gå på istället  Sc:,h

Citera
Jag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.
Vart ställer man framledningstempen? Verkar inte vara lätt med en EVC-13-panna. Knappt vvs-killarna som ordnat detta vet hur det fungerar.

Synd :(

Jag blandade ihop din elpanna med de modeller med inbyggd varmvattenberedare. Det är ju en väldigt simpel konstruktion, ingen skunt eller andra ventiler som kan krångla. Vrider du ner värmekurvan så skall det bli kallare i elementen - Annars är det nåt fel...


Jo, jag ville bara klargöra att det var en elpanna och ingen vatten/luft eller något annat. Det verkade vara ett missförstånd.
Jag har dragit ner min kurva till 4 nu för att se om det blir någon skillnad i temperaturen till imorgon.

Vi flyttade in i huset för en vecka sedan och det är inte så lätt att bli insatt i allt. Förhoppningsvis är det jag som inte fattar. Är det som jonas säger blir man ju lite matt. Då vet jag inte vad jag kommer satsa på för panna. Kanske en likadan evc 13 eller något större och rejälare?....

Vet inte hur mycket jag vågar sänka kurvan.. :)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 december 2010, 21:30:30 »


Jag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.

Det beror ju på att det är radiatortermostaterna som reglerar temperaturen, inte kurvan. Det enda som händer när kurvan sänks är att det kommer fram vatten med lägre temperatur så radiatortermostaterna öppnar lite så att mer vatten släpps fram men det är fortfarande radiatortermostaterna som reglerar.

Värmekurvan tar över regleringen först när radiatortermostaterna har öppnat helt. Så fortsätt vrid ner värmekurvan.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 december 2010, 21:14:12 »

Ingen som kan ge några råd? Den går på elpatron. Tycker detta verkar oerhört konstigt, man får ju psykbryt.


Ja, det är ju en elpanna. Vad hade du tänkt att den skulle gå på istället  Sc:,h

Citera
Jag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.
Vart ställer man framledningstempen? Verkar inte vara lätt med en EVC-13-panna. Knappt vvs-killarna som ordnat detta vet hur det fungerar.

Synd :(

Jag blandade ihop din elpanna med de modeller med inbyggd varmvattenberedare. Det är ju en väldigt simpel konstruktion, ingen skunt eller andra ventiler som kan krångla. Vrider du ner värmekurvan så skall det bli kallare i elementen - Annars är det nåt fel...
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 08 december 2010, 21:08:15 »

Ingen som kan ge några råd? Den går på elpatron. Tycker detta verkar oerhört konstigt, man får ju psykbryt.
Jag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.
Vart ställer man framledningstempen? Verkar inte vara lätt med en EVC-13-panna. Knappt vvs-killarna som ordnat detta vet hur det fungerar.

Synd :(
Verkar som styrelektroniken har gett upp/alternativt shuntmotorn
/Jonas
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 08 december 2010, 20:15:17 »

Ingen som kan ge några råd? Den går på elpatron. Tycker detta verkar oerhört konstigt, man får ju psykbryt.
Jag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.
Vart ställer man framledningstempen? Verkar inte vara lätt med en EVC-13-panna. Knappt vvs-killarna som ordnat detta vet hur det fungerar.

Synd :(
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 08 december 2010, 16:27:02 »

Det borde funka så här:
- Pannan mäter utetemperaturen. Ju kallare det är ute desto varmare vatten skickas till radiatorerna.
- Värmekurvan är förhållandet mellan utetempen och framledningen. Den kan, t ex, bestämma att vid +10 ute skall framledningen vara 30 grader, vid 0-gradigt ute 35 grader, vid -10 40 grader, och så vidare...
- För att få rätt temperatur på framledningen så blandas returvattnet från radiatorerna med lagom mycket varmvatten från pannan med hjälp av en shunt (en trevägs blandningeventil). För att styrsystemet skall kunna reglera shunten automatiskt så sitter det en motor på den.

Har man ställt in rätt värmekurva så får man jämn temperatur inne oavsett utetemp utan att behöva termostaterna eftersom radiatorerna automatisk blir lagom mycket varmare ju kallare det blir ute och tvärt om.
Tänk på att huset är ett trögt system - Det kan ta nåt dygn innan ändringen av värmekurva har 'satt sig'. En elpanna är inte så känslig på flöde och returtemp, så man kan lägga sig på en lite för hög kurva och låta termostarterna reglera ner en liten aning om man vill göra det enkelt för sig.

Tack,

Så har jag också förstått att den fungerar.

Igår hade jag en inställd kurva på 8 och -2 i justering. En VVS'are sa att jag skulle sänka till 5 och se vad som hände med systemet
egentligen hände ingenting. Termostaterna står på samma, runt 2 av 5 och det är fortfarande samma värme
Han sänkte i samma veva termostaten till pannan från 90 till 65.

Jag har tagit lite bilder så att ni skall se hur det ungefär ser ut. Det är så svårt att förklara.
Jag känner mig oerhört dum! Men det är inte så konstigt, detta är en så stor vetenskap!

Här kommer bilder
Värmepumpens framsida - Kurva 5 - Justering 0, nattjustering 0

Innuti luckan för VP,

Inställningarna för VP, värmebegränsningen? Är detta något som kommer skickas ut i rören? Enligt dokumentation
står det att pannan går efter detta värde när den skickar ut vattenvärmen i rören?

Under vattenberedaren.


Hoppas det blir lite lättare för er att förstå. Jag tycker detta verkar mycket konstigt. Den reagerade inte när jag igår sänkte kurvan från 8 till 5. temperaturen är fortf den samma när jag kör 2ans inställning på radiatortermostaterna.

Tacksam för svar
MvH
Martin
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 december 2010, 15:06:16 »

Det borde funka så här:
- Pannan mäter utetemperaturen. Ju kallare det är ute desto varmare vatten skickas till radiatorerna.
- Värmekurvan är förhållandet mellan utetempen och framledningen. Den kan, t ex, bestämma att vid +10 ute skall framledningen vara 30 grader, vid 0-gradigt ute 35 grader, vid -10 40 grader, och så vidare...
- För att få rätt temperatur på framledningen så blandas returvattnet från radiatorerna med lagom mycket varmvatten från pannan med hjälp av en shunt (en trevägs blandningeventil). För att styrsystemet skall kunna reglera shunten automatiskt så sitter det en motor på den.

Har man ställt in rätt värmekurva så får man jämn temperatur inne oavsett utetemp utan att behöva termostaterna eftersom radiatorerna automatisk blir lagom mycket varmare ju kallare det blir ute och tvärt om.
Tänk på att huset är ett trögt system - Det kan ta nåt dygn innan ändringen av värmekurva har 'satt sig'. En elpanna är inte så känslig på flöde och returtemp, så man kan lägga sig på en lite för hög kurva och låta termostarterna reglera ner en liten aning om man vill göra det enkelt för sig.
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 08 december 2010, 14:56:12 »

Kortfattade versionen: Öppna alla termostater och sänk kurvan tills du har bra temp inne.

Det kan ju iofs vara så att det är nåt som inte fungerar på pannan. Kolla att shuntmotorn funkar. Testa att reglera ner shunten manuellt och kolla att temperaturen ut till radiatorerna blir lägre.

Tack för infon!

Vilken givare på pannan ställer man in framledningstemperatur? Eller blir detta automatiskt när man ställer in kurvan?
Jag har just nu temperaturbegränsning på 70 grader.

Jag förstår inte hur jag skall kunna sänka kurvan speciellt mycket mer då jag kör på 5an och på -2 på justering.
har 2a på alla element och håller konstant 20.5 grader i huset.

Vart sitter shuntmotorn? Det finns inget om detta i manualen.

Är det ett bättre sätt att försöka sänka kurvan på pannan för att sedan ställa upp elementen eller går jag helt fel väg då?
Funderar på om jag kan ställa kurvan lägre än 5....

De VVS-tekniker jag pratat med här i skellefteå säger att jag kan köra som jag gör idag. Men det känns inte så effektivt. Jag vill kunna ställa termostaterna på elementen på högsta och sedan reglera med pannan. Jag vill inte ha element som det skickas in supervarmt vatten i onödan.

Hoppas någon kan hjälpa en dumskalle att förstå. Jag trodde jag var lätt att lära, men detta är värre än rymdteknik... :)

Tack på förhand
MvH
Martin
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 december 2010, 14:29:19 »

Kortfattade versionen: Öppna alla termostater och sänk kurvan tills du har bra temp inne.

Det kan ju iofs vara så att det är nåt som inte fungerar på pannan. Kolla att shuntmotorn funkar. Testa att reglera ner shunten manuellt och kolla att temperaturen ut till radiatorerna blir lägre.
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 08 december 2010, 11:48:54 »

Hej Jonas,

Tack för den länken.

Har nu suttit och läst igenom den och funderat.

Det här med "Värmepumpens cirkulationspump justeras till dess maxflöde, detta görs genom
att sätta meny Meny 2.1.5 VB-pump styrs. värme till ”100” %."

Något sådant hittar jag inte på min panna / pump.
Det verkar vara en del som skiljer från min elpanna till det som står i bladet.


På insidan av luckan finns 3 inställningar också : +
Effekt-, säkring- och temperaturbegränsning
Temp.beg står på 70grader

Pannans termostat är inställd på 60 grader:

Jag förstår inte helt hur jag skall börja att ställa in detta genom att läsa din dokumentation.
Ursäkta om jag är oerhört dum, men det blev oerhört svårt när  t ex meny 2.1.5 inte fanns med på min panna. Den är också inte digitaliserad utan klocka osv är analogt om det har något med saken att göra.

Framledningstemperaturen måste vara för hög, då jag sätter max på elementen blir temperaturen riktigt hög.

Hoppas på svar

MvH
Martin

Skrivet av: jonasb
« skrivet: 08 december 2010, 11:11:57 »

Läs kapitel 5.2 och 5.3 i följande skrift: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/bilder/NIBEManual_1_0_0_A.pdf

/Jonas
Skrivet av: mbengtson
« skrivet: 08 december 2010, 11:04:37 »

Hej,

Jag är nybliven ägare av en villa i Skellefteå. Enplans tegelvilla på 120kvm. Vattenburet med stora nya element och en Nibe Elpanna EVC-13 + Varmvattenberedare.

Jag har försökt lyssna på rådet från VVS-tekniker att sätta termostaterna på max (5an) och justera kurvan. Problemet blir att jag får ruskigt varmt inne, över 23 grader. Nu står kurvan på 5 och justeringen på -2. Jag har 2 av 5 på termostaterna och håller 20.5/21 grader inne ungefär. Jag bor i Skellefteå.

Vad är skillnaderna på kurvorna? Det ser ut som att ju högre värde på kurvan, ju varmare är klimatet ute, eller har jag fel?

Hur skall elementen vara, skall dem hålla en jämn temperatur, eller skall dem bli lite växelvarma?

Hur skall jag för att få effektivast förbrukning inne ställa in detta? Är det bra som det är nu?

Jag har ingen erfarenhet alls av VVS eller elpannor och skulle vara glad att få lite information. Har försökt söka i forumet men det är oerhört svårt för någon som är helt grön, ni får ursäkta mig för detta.


Mycket frågor på en gång, hoppas att den stora kompetens som råder på detta forum kan hjälpa mig att få lite klarhet

MvH
Martin

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!