Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med rumsgivare  (läst 2310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ängabullen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med rumsgivare
« skrivet: 12 mars 2013, 11:07:01 »
Hej!
Har precis flyttat in i ett äldre hus 173m2 med timmerstomme, Har en Thermia Diplomat TWS, tror det är 8kW modellen.

Har lite funderingar(med risk för att idiotförklara mig själv) ang. den inomhusgivaren jag har.
 
”Rum bör” är inställd pÃ¥ 19,5 grader, temperaturen som konstant visas pÃ¥ givarens lcd pendlar mellan 15 och 18 grader (antar att detta är ”Rum ÄR”)

Mäter jag med termometer i rummet så ligger temp kring 19 grader. Är den lägre temperaturen som givaren visar skillnad mellan ute/inne eller beror det på att den sitter på en kall yttervägg?

« Senast ändrad: 12 mars 2013, 11:51:21 av Ängabullen »

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
SV: Problem med rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2013, 19:38:38 »
sitter den på en yttervägg speciellt om den är dåligt isolerad så kan du få dom fenomenen
kan vara så att den inte är innjusterad mot verklig rumstemp



Utloggad Ängabullen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2013, 08:43:06 »
sitter den på en yttervägg speciellt om den är dåligt isolerad så kan du få dom fenomenen
kan vara så att den inte är innjusterad mot verklig rumstemp

Mycket riktigt så var det ytterväggens temp som var boven, lossade lite på givaren och visad temp steg genast 1 grad. Fortfarande funderar jag över om jag i huvudtaget ska pilla på rumsinställningen, eller skall man ställa "rum bör" på 20 och justera kurva till önskad temp?

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
SV: Problem med rumsgivare
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2013, 21:26:43 »
börja med att koppla bort rumsgivaren o justera in vp med kurvan så att den ger samma rumstemp som du har valt......sedan kan du koppla in givaren igen( efter att du har flyttat den till en innervägg) o justera den mot verklig rumstemperatur

Utloggad Ängabullen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med rumsgivare
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2013, 13:48:10 »
Ok! antar att man måste gå in i servicemenyn för att koppla ur givaren? Rum värdet i menyn på pumpen står på 19 och innetempen ligger rätt nära +- 0,5 °C. Däremot så ändras börvärdet ibland på givaren till 20-20,5, det kanske har och göra med att den ändrar 2 °C med utetemperaturen?

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Problem med rumsgivare
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2013, 07:58:43 »
Du behöver inte ändra något i servicemenyn när du kopplar bort rumsgivaren, styrdatorn märker om givaren är kopplad eller inte. Bryt strömmen till vp innan du kopplar bort rumsgivaren, sedan när du startar pumpen igen så borde rumbör visas i displayen igen.
Så funkar det iaf på min Thermia som är från -10, har själv monterat en innegivare nyligen.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!