Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu 09 Slim  (läst 3864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Gunn

  • Gäst
Anders Gunn
Fujitsu 09 Slim
« skrivet: 01 oktober 2021, 14:53:42 »
Hej,

Har en Fujitsu 09 slim installerad sedan 1 år tillbaka. Den har gått bra tills i våras då jag srängde av den. Nu när det börjar bli kalt igen så startade jag upp den.
Den värmer upp till inställda +20 (effekt 1400W) och stannar i ca. 10 min sen startar den upp och går i ca. 2 min (effekt 600-800W) och så håller den på hela tiden, vad är fel?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2021, 15:02:15 »
Kanske är så milt väder nu (t.ex. 15°C i Sthlm) att den inte kan gå på minsta effekten utan startar och stoppar för att ge lagom temperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anders Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2021, 15:11:23 »
Låter märkligt, +12 här nu och har den inställd på +20. Den beter sig likadant om det är +8 ute och jag vill ha +20 inne.

Utloggad Anders Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2021, 15:50:51 »
Förtydligande:

Har nu satt den på +19 och ställt en digitalt termometer precis över innedelen och den visar konstant +20,8 - 20,9 ändå startar pumpen upp i ca. 2 min om och om igen med 5 min mellanrum och går på effekt 700w ner till 330w och sedan stannar den. Får inga fel meddelanden. Vad kan vara fel tro, tempgivaren eller annat, kan man kalibrera inne givaren?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2021, 16:54:26 »
Att den inte reglerar exakt på inställda värdet är inget ovanligt, prova höja ett par grader på börvärdet så lär du ha lika stor avvikelse, men med en högre temp i rummet.
Eller prova höj till 25 grader så kanske pumpen kan gå på mineffekt utan att det blir "för varmt inne" = mer än 25 grader.

I mina ögon låter allt normalt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Anders Gunn

  • Gäst
Anders Gunn
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2021, 17:52:55 »
Hej igen,

Richard nu har jag provat ställa den på +24 och först värmer den upp med full effekt tills den uppnått inställd temp. Efter det stannar den. Sen står den still i 2-4min och sen går den igen i typ 2 min och så håller den på hela tiden trots ditt tips.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2021, 19:06:45 »
Om genomföringen bakom innerdelen inte är tillräckligt tät/isolerad sÃ¥ kan man fÃ¥ lite märkliga fenomen  sÃ¥ kolla den utifrÃ¥n och eventuellt innifrÃ¥n.
Tar för givet att du har den på värmedrift (HEAT) och inte automatik så den kör värme och kyla om vartannat.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Anders Gunn

  • Gäst
Anders Gunn
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2021, 10:21:10 »
Har nu kollat alla genomföringar och de är täta.
Ni som vet, finns det mera tips på vad detta startande och stopp kan bero på? Kan man kalibrera innegivaren på något sätt? Eller annat för att få den att gå längre tid och stå still där i mellan?

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2021, 12:58:54 »
Att kalibrera om givaren ska gångs dessa men påverkar inte start och stopp. Bara att du får en mer exakt temperatur mot inställt värde.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2021, 14:27:01 »
gör rent filtren

Anders Gunn

  • Gäst
Anders Gunn
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2021, 17:10:19 »
Filtren är rena så inte det heller som är fel tyvärr.....

Anders Gunn

  • Gäst
Anders Gunn
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2021, 18:57:14 »
Hej Rickard,

Om jag sätter den på typ +25, ska jag ha fläkten på lägsta hastighet då eller hur menar du? Om inte så blir det ju minst +25 och varmt som bara den.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2021, 20:26:18 »
Om du har maskinen pÃ¥ lägsta fläkthastighet sÃ¥ kommer luften omkring maskinen att blir varm väldigt fort och dÃ¥ stänger maskinen ner,  bara för att behöva starta om igen efter nÃ¥gra minuter dÃ¥ det bara är luften just omkring maskinen som är varm, sÃ¥ använd sÃ¥ hög hastighet pÃ¥ fläkten som du kan stÃ¥ ut med sÃ¥ fÃ¥r du jämnast temperatur i huset samt borde fÃ¥ jämnare/ stadigare tider med start och stopp.

Använd dock inte autofläkt asså den sänker hastigheten när temperaturen närmar sig inställt värde och på så sätt får samma effekt som låg fläkthastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2021, 08:06:07 »
"Testet" med 25 grader är bara för att du skall förstå att det inte är fel på värmepumpen, när värmebehovet är litet måste värmepumpen gå av/på för att reglera temperaturen, den kan inte minska sin uteffekt hur mycket som helst utan att det blir problem i kylkretsen, och med smörjningen av kompressorn, p.g.a. dåligt fungerande oljeåterföring vid för små flöden av gas.
Sen kan man alltid diskutera hur ofta den skall tillåtas starta och stanna, men det är nog en diskussion du får ta med Fujitsus utvecklingsavdelning.

Drar du upp börvärdet till 25 grader sÃ¥ kommer värmepumpen att gÃ¥ längre, och sedan stoppa mer sällan, men visst, det kommer att bli varmt.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu 09 Slim
« Svar #14 skrivet: 07 oktober 2021, 08:43:28 »
Låter märkligt, +12 här nu och har den inställd på +20. Den beter sig likadant om det är +8 ute och jag vill ha +20 inne.

Effektbehovet i huset är mindre än maskinens lägsta avgivna effekt. Av denna nledning stannar den regelbundet.
När det blir kallare så kommer den gå konstant.

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!