Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering för att minska oljud frÃ¥n radiator  (läst 1515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

d_anders

  • Gäst
d_anders
Injustering för att minska oljud från radiator
« skrivet: 17 november 2019, 13:10:04 »
Hej!
Fick en luft/vattenpump (Nibe) installerad efter att tidigare ha värmt med pellets. Tidigare under hösten har det fungerat problemfritt, men nu på sistone så har framför allt ett element börjat låta mycket. Ljudet är ungefär som från en vattenledning som det strömmar rejält med vatten igenom. Systemet styr via utegivare.

Jag tror att huvudproblemet är att cirkulationspumpen gör så att vattnet strömmar (för) fort. I normalläget står den på auto och då tror jag att den försöker hålla väldigt låg skillnad på vattnet ut och in (kanske 3 grader) från innerdelen. Jag hittar inget sätt att sätta ett eget värde för det. Däremot går det att begränsa maxhastigheten på pumpen till som lägst 80%, men den nivån ger fortfarande rejält med oljud. För att testa lite ställde jag idag in pumpen på manuellt läge och 40%, då låter det inte mycket alls.

Den radiator som låter värst är 3-4 meter lång och 30-40 cm hög. Den har en termostat som står på max. Förutom några radiatorer med vred i källaren så har alla radiatorer termostater. Alla förutom de i sovrummen står på max. Samma sorts oljud finns från alla radiatorerna, men det är överlägset högst från den långa. Jag tror att det finns någon ventil för att strypa / öka flödet genom radiatorn. Kan det hjälpa att skruva på den?

Annars kanske det kan gå att tvinga upp framledningstemperaturen genom att höja kurvan och sen begränsa innetemperaturen med hjälp av termostaterna. Fast frågan är om pumpen kommer att gå långsammare för det? Jag är medveten om att det höjer diffen på ut/in och därmed försämrar driftsekonomin.

Jag ser ingen möjlighet att manuellt ställa ner pumpen i ett lägre läge och har ingen lust att mixtra alltför mycket med den. Är det någon som har några kloka idéer förutom att byta radiator / installera golvvärme?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering för att minska oljud från radiator
« Svar #1 skrivet: 17 november 2019, 19:53:42 »
Vilken modell på innerdel är det?
Det brukar sitta 2 cirkpumpar, en laddpump och en värmebärarpump för klimatsystemet, det är den senare som påverkar flödet i radiatorerna mest.
Jag tror de flesta Nibe innerdelar reglerar värmebärarpumpen i meny 5.1.14.
Läs av vad det står där?
Oftast är detta default (Radiator och DUT= -18C ), man kan behöva justera DUT-värdet.
Om flödet fortfarande är för högt kan man ändra till egen inställning i meny 5.1.14 och då ställa upp "dT vid DUT" till ett lite högre värde?


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

d_anders

  • Gäst
d_anders
SV: Injustering för att minska oljud från radiator
« Svar #2 skrivet: 17 november 2019, 20:51:48 »
Modellen heter S325. Jag kan ställa in önskad kurva samt modifiera den under vanliga användarinställningar, även dUT går att ändra. Dock hittar jag ingen möjlighet att ändra vilken temp diff systemet försöker uppnå.

Vet du vilka konsekvenser ett fast läge pÃ¥ pumpen fÃ¥r som jag har det nu? Jag kan tänka mig  att jag nu har en mer "flytande tempdiff" och att den kommer att stiga om värmebehovet ökar och jag inte ställer upp pumpen?

d_anders

  • Gäst
d_anders
SV: Injustering för att minska oljud från radiator
« Svar #3 skrivet: 17 november 2019, 22:21:57 »
Hittade nyss en möjlighet att ändra dt vid dut efter att ha ställt om från radiatorläge till manuellt, med lite tur kanske det påverkar vid alla andra temperaturer också. Ska man för övrigt använda sig av de modernare dvut-datat som dut-inställning?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9631
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Injustering för att minska oljud från radiator
« Svar #4 skrivet: 18 november 2019, 08:39:33 »
Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT är bara ett nyare och tydligare namn på DUT. Boverkets tabell på DVUT i Sverige omfattar temperaturdata från 1981 till 2010 och är den senaste jag känner till.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering för att minska oljud från radiator
« Svar #5 skrivet: 19 november 2019, 14:14:11 »
Hittade nyss en möjlighet att ändra dt vid dut efter att ha ställt om från radiatorläge till manuellt, med lite tur kanske det påverkar vid alla andra temperaturer också.

Jag tror den gör detta, prova och se hur det bär sig åt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

d_anders

  • Gäst
d_anders
SV: Injustering för att minska oljud från radiator
« Svar #6 skrivet: 20 november 2019, 19:56:57 »
Lite uppdatering: Det verkar som jag har blivit av med oljudsproblemen, men jag vet inte riktigt varför.

Jag kontrollerade ventilerna på ett par element på nedervåningen (inklusive det som väsnades rejält). Det visade sig att de knappt var strypta alls och strypning påverkade inte ljudet så jag lät de vara ostrypta. Sen gick jag ner i källaren öppnade slottsvreden på elementen lite mer än tidigare. Efter det var jag less och mekade lite i garaget. När jag kom upp igen var oljudet borta och det har inte kommit tillbaka på ett par dagar. Jag har kollat på innerdelen och nu kan pumpen gå fort och producera högt flöde utan att det ger upphov till något anmärkningsvärt oljud.

Någon med gissningar / teorier om vad som gjorde att problemet försvann?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering för att minska oljud från radiator
« Svar #7 skrivet: 21 november 2019, 07:22:18 »
Eftersom du öppnade vreden i källaren så omfördelade du flödet.
Lite högre flöde på radiatorerna i källaren ger lite lägre på de andra.
Var det kyligt där nere så du vill ha det lite varmare där så är det säkert en OK åtgärd?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

d_anders

  • Gäst
d_anders
SV: Injustering för att minska oljud från radiator
« Svar #8 skrivet: 21 november 2019, 18:02:05 »
Ahh ja, jag har antagligen ett tvårörssystem (pinsamt att inte veta..), då känns det ju logiskt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!