Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Blaser
« skrivet: 25 mars 2011, 08:37:29 »

Daikins pump har invertor, med rätt kurva (kan ta lite tid att trimma in) men sedan går den billigt o bra och inte många start stopp heller. Med 300l vv-tank kan du bada ganska duktigt :) Min pump går iaf till -22 men då är det nog mest elpatron i vilket fall. Klarar huset ner till -10, utan eltillskott.

Vad har Daikin för fördelar om man jämför med IVT, Thermia eller CTC?

Ja först o främst så är det ju en invertor, den har även separat vv-beredare, den kan du ju ställa på 70, förvisso så blir den ju då en ren elberedare, men bra om du vill använda mkt vv vid bad osv. Vi har vår beredare ställd på 40 då varierar den mellan 38 o 42 grader med de inställningar som vi har, 2 man har inga problem med vv iaf. Vi ligger på ett årsCOP på hårfint under 3 och då har ju både januari 2010 och december 2010 varit OVANLIGT kalla. 1a året med Altherma låg vi på ca COP 2,5 men efter intrimning och lite lekande så verkar vi ha hittat en bra kurva för vårt hus. Daikin är ju även världens största tillverkare av AC/Värmepumpar, de hade ju knappast blivit det om de tillverkat dåliga grejer. Nu bor vi ju på landet så ljudnivån känns inte direkt betydelsefull för oss, den går dock oförskämt tyst om vi jämför med bekantas som har IVT/Bosch och CTC pumpar. Thermia har jag ingen referenspunkt till. Även om IVT på pappret ska vara tystare så upplever vi ljudtrycket som högre, Db upplevs ju olika.
Skrivet av: ponand
« skrivet: 25 mars 2011, 07:47:50 »

Daikins pump har invertor, med rätt kurva (kan ta lite tid att trimma in) men sedan går den billigt o bra och inte många start stopp heller. Med 300l vv-tank kan du bada ganska duktigt :) Min pump går iaf till -22 men då är det nog mest elpatron i vilket fall. Klarar huset ner till -10, utan eltillskott.

Vad har Daikin för fördelar om man jämför med IVT, Thermia eller CTC?
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 24 mars 2011, 14:31:47 »

Med ett hus på 150m² är mitt råd att inte ta en pump som är mindre än 8kW
Märket spelar inte så stor roll men som Lexus skriver kan det vara bra om den är tyst då du bor i radhus så du inte stör grannfriden

Några data
Thermia Atria 8 (7,96kW) låter som mest 63dBa
Daikin Altherma 8 (8,43kW) låter som mest 61dba
Tystast som jag vet är IVT Premium Line A9 (8,9kW) som låter 58dBa

Finns kanske än tystare pumpar?


Tack för värdefull information!
Ljudet är så klart viktigt, flera grannar kör CTC och den låter som mest 67 dBa...

Jag har för mig att jag tidigare har läst att man inte ska ha en för stor pump för då kommer pumpen att starta och stoppa väldigt mycket och detta sliter på pumpen och sänker livslängden, stämmer inte detta?

De olika modellerna har ju olika minimi-temperaturer, vissa stananr vid -15 medan andra säger sig klara under -20. Hur mycket ska man titta på dessa siffror?

Tack för alla svar!



Daikins pump har invertor, med rätt kurva (kan ta lite tid att trimma in) men sedan går den billigt o bra och inte många start stopp heller. Med 300l vv-tank kan du bada ganska duktigt :) Min pump går iaf till -22 men då är det nog mest elpatron i vilket fall. Klarar huset ner till -10, utan eltillskott.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 mars 2011, 12:54:39 »

Vätsketemp kontra VBR  indikerar att den har full kondensering och ingen flashgas tillbaka efter kondensorn.

Vore roligt om du nästa gång mätte kondenseringstempen och VBF.

Dessutom är jag väldig nyfiken på vart förångningstempen hamnar gentemot utetempen.  Hur mkt lägre blir den?
Här kan vi se om förångaren är väldimensionerad Thumbsup *vinkar*


Nja, jag får ju inte ens ta i dom grejerna som mäter det.

Men jag är inte så orolig att Daikin som är en av världens största på området, har grejer som har undermåliga kondensorer och förångare.

Är betydlig mer oroad över de fabrikat som startar när det inte finns ett värmebehov. Då känns det väldigt oviktigt om förångningstempen är en grad för låg. Det bör inte förångas överhuvudtaget. 


Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 mars 2011, 11:46:40 »

Vätsketemp kontra VBR  indikerar att den har full kondensering och ingen flashgas tillbaka efter kondensorn.

Vore roligt om du nästa gång mätte kondenseringstempen och VBF.

Dessutom är jag väldig nyfiken på vart förångningstempen hamnar gentemot utetempen.  Hur mkt lägre blir den?
Här kan vi se om förångaren är väldimensionerad Thumbsup *vinkar*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 mars 2011, 11:23:57 »


Jo jag vet det där.  Men är den tät :)  Vart hamnar kondenseringen jämfört med VBF?    *vinkar*

Den har ju den egna swingkompressorn, samt egenskaperna för 410 känner du säkert till.

kondensorn ser ut att ha samma temp på vätskeröret som värmebärebärare retur. Klocka 04:00 idag är hetgasen på 50° vid 5 kW effekt och 35° på framledningen samt ±0° utetemp. Naturligtvis blir tryck/temperatur på hetgasen högre med 5 kW effekt vid låga utetemperaturer, genom att kompressorn varvar upp.

Uppgifterna kommer från en villa på 250 m² med en Daikin Altherma 008.

Jag är ingen kyltekniker, varför jag inte kan svara på din fråga på ett bättre sätt. Kan hända att du får fram något ändå.

Om swingen finns det många filmer på youtube. Sök "swing daikin" så får du ett antal träffar bl.a. http://www.youtube.com/watch?v=BQov1y2-niQ


Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 mars 2011, 10:28:19 »

Jo jag vet det där.  Men är den tät :)  Vart hamnar kondenseringen jämfört med VBF?    *vinkar*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 mars 2011, 10:24:20 »


Nu handlade det om SEMI fast kondensering Lexus   vilket inebär att man kanske ligger 3 grader över börvärdet. inte att förväxla med fast kondensering som givetvis är en förkastlig form av VP drift för värmedrift

När vi pratar kondensering med en CTC som har integrerad tank för värme och varmvatten, så laddar den varmvattnet med jämna intervaller.
Det gör den då samma tank ombesörjer både värme och varmvatten.

Logga den pumpen en dag då huset står tomt, med -5° ute och golvvärme med börvärde 32° på framledningen. Bestäm sedan om det är flytande, semi eller fast kondensering samt medel kondenseringstryck/temperatur.

Citera
Vart hamnar typiskt en Altherma om vi pratar om en tät process? Tätar den ut?

Daikin har begränsningar både uppåt och neråt, som ett skydd för kompressorns livlängd. Uppåt är det max 55° som lämnar hydroboxen.
Genom att den har en frekvenstyrd kompressor, så är den inte lika stort behov av en volymtank som en on/off-pump.

Skrivet av: larryd
« skrivet: 23 mars 2011, 09:22:11 »


Återigen tack för alla svar, det uppskattas!!!

Eftersom vi har ett ganska stort badkar hade vi tänkt att koppla en extra varmvattenberedare till VP, som jag har förstått detta kan man exempelvis koppla VP-ut (drygt 50 grader) till varmvattenberedarens in och på så vis endast få några grader som behöver värmas med el. Är detta en ok lösning? Kan denna lösning användas som ackumulatortank?


Eftersom...

du tydligen förbrukar mycket VV så blir en Ecoair105 för liten. Du måste gå upp ett eller två steg. Det går utmärkt att komplettera med en separat VVB som eftervärmer VV några grader. Så kör jag.
Men den funkar inte som volymtank för att minska start/stopptider.
Ett sätt att minska dessa är att sätta in en volymtank, går du upp i storlek rejält på LV borde du nog ha en sådan.

En acktank kan man naturligtvis oxå ha, men det innebär oftast att man måste köra fast kondensering och förlora 25-30% i verkningsgrad. Overkill i ett litet radhus.

Knäppningar i rör beror ju rätt mycket på hur rören är anlagda i ditt hus. Dvs hur vägg-genomföringar etc är gjorda. Rent generellt ger ett system som kör shuntat mindre knäppningar.
Skrivet av: ponand
« skrivet: 23 mars 2011, 09:19:25 »

Nu handlade det om SEMI fast kondensering Lexus :)  vilket inebär att man kanske ligger 3 grader över börvärdet. inte att förväxla med fast kondensering som givetvis är en förkastlig form av VP drift för värmedrift *vinkar*

Vart hamnar typiskt en Altherma om vi pratar om en tät process? Tätar den ut? ;)

Nej den kommer inte att fungera som flödesutjämnande tank. Vi vill inte ha en ackumulator tank, även om tanken kan få en sådan funktion i vissa driftfall.

Varför inte ta en DUO med en 300 liters beredare, då slipper du en extra VVB. 

Jag har kollat lite på CTC och de har ingen integrerad version likt DUO. Thermia är dock totalt sett dyrare än CTC-lösningen... Ett annat problem jag hört kan uppstå om man har flytande kondensering är knäppningar i rören, hur vanligt är detta?

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 mars 2011, 09:08:03 »

Nu handlade det om SEMI fast kondensering Lexus :)  vilket inebär att man kanske ligger 3 grader över börvärdet. inte att förväxla med fast kondensering som givetvis är en förkastlig form av VP drift för värmedrift *vinkar*

Vart hamnar typiskt en Altherma om vi pratar om en tät process? Tätar den ut? ;)

Nej den kommer inte att fungera som flödesutjämnande tank. Vi vill inte ha en ackumulator tank, även om tanken kan få en sådan funktion i vissa driftfall.

Varför inte ta en DUO med en 300 liters beredare, då slipper du en extra VVB. 
Skrivet av: ponand
« skrivet: 23 mars 2011, 08:37:08 »

Flytande eller semifast. Lite mindre viktigt. Finns fördelar med båda. Men rent ekonomiskt är det lite bättre med
flytande.

Jag har inga siffror på livslängd på olika maskiner, men det känns såklart bättre med att ha allt inne.Och jag har Atrior som har gått i 40000 timmar snart.  Personligen ser jag  nästan bara fördelar med Thermias lösning, och det faktum att det är istort sett samma maskin som deras BV maskiner gör att man KAN hänga på ett hål om man nu skulle vilja det av ngn anledning.

Man kan även "dopa" brinet med FL eller om man har en gammal brunn och få lite grundvatten kollektor etc etc.
Nackdelen är att det blir en liten förlust i och med att man har en växlare till gentemot en sådan maskin som CTC eller Thermias variant Atella.

Jag tycker den nackdelen uppvägs av de bra sakerna. Dessutom vet jag att den verkligen fungerar ner till dem -20 som den ska. Har testat det på ett 20 tal maskiner. Verkar tyvärr vara lite si och så på andra varianter.

Att bygga bort start och stopp handlar som du sa, om att koppla in en tank som ger längre drifttider och längre stilleståndstider. Det finns flera lösningar på hur man kopplar en sån och hur den kommer se ut beror på hur mkt plats det finns att tillgå. Finns även andra lösningar på den problematiken men detta är det enklaste och bästa alternativet. *vinkar*
   

Återigen tack för alla svar, det uppskattas!!!

Eftersom vi har ett ganska stort badkar hade vi tänkt att koppla en extra varmvattenberedare till VP, som jag har förstått detta kan man exempelvis koppla VP-ut (drygt 50 grader) till varmvattenberedarens in och på så vis endast få några grader som behöver värmas med el. Är detta en ok lösning? Kan denna lösning användas som ackumulatortank?

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 mars 2011, 08:26:59 »

Flytande eller semifast. Lite mindre viktigt. Finns fördelar med båda. Men rent ekonomiskt är det lite bättre med
flytande.

Jag har inga siffror på livslängd på olika maskiner, men det känns såklart bättre med att ha allt inne.Och jag har Atrior som har gått i 40000 timmar snart.  Personligen ser jag  nästan bara fördelar med Thermias lösning, och det faktum att det är istort sett samma maskin som deras BV maskiner gör att man KAN hänga på ett hål om man nu skulle vilja det av ngn anledning.

Man kan även "dopa" brinet med FL eller om man har en gammal brunn och få lite grundvatten kollektor etc etc.
Nackdelen är att det blir en liten förlust i och med att man har en växlare till gentemot en sådan maskin som CTC eller Thermias variant Atella.

Jag tycker den nackdelen uppvägs av de bra sakerna. Dessutom vet jag att den verkligen fungerar ner till dem -20 som den ska. Har testat det på ett 20 tal maskiner. Verkar tyvärr vara lite si och så på andra varianter.

Att bygga bort start och stopp handlar som du sa, om att koppla in en tank som ger längre drifttider och längre stilleståndstider. Det finns flera lösningar på hur man kopplar en sån och hur den kommer se ut beror på hur mkt plats det finns att tillgå. Finns även andra lösningar på den problematiken men detta är det enklaste och bästa alternativet. *vinkar*
   


Om maskin står ute eller inne tror jag spelar mindre roll än start/stopp och tryckuppsättning....när det gäller livslängd.

Kanske till och med bättre om den står ute, genom att den kompressorn alltid är varm av vevhusvärmaren.

Jag har läst 30% som ett genomsittlig förtjänst med flytande kondensering i jämförelse med fast.
Men du är väl mest van med maskiner som "tätar ut" och då är väl skillnaden 0%.   ;)



Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 mars 2011, 08:06:56 »

Flytande eller semifast. Lite mindre viktigt. Finns fördelar med båda. Men rent ekonomiskt är det lite bättre med
flytande.

Jag har inga siffror på livslängd på olika maskiner, men det känns såklart bättre med att ha allt inne.Och jag har Atrior som har gått i 40000 timmar snart.  Personligen ser jag  nästan bara fördelar med Thermias lösning, och det faktum att det är istort sett samma maskin som deras BV maskiner gör att man KAN hänga på ett hål om man nu skulle vilja det av ngn anledning.

Man kan även "dopa" brinet med FL eller om man har en gammal brunn och få lite grundvatten kollektor etc etc.
Nackdelen är att det blir en liten förlust i och med att man har en växlare till gentemot en sådan maskin som CTC eller Thermias variant Atella.

Jag tycker den nackdelen uppvägs av de bra sakerna. Dessutom vet jag att den verkligen fungerar ner till dem -20 som den ska. Har testat det på ett 20 tal maskiner. Verkar tyvärr vara lite si och så på andra varianter.

Att bygga bort start och stopp handlar som du sa, om att koppla in en tank som ger längre drifttider och längre stilleståndstider. Det finns flera lösningar på hur man kopplar en sån och hur den kommer se ut beror på hur mkt plats det finns att tillgå. Finns även andra lösningar på den problematiken men detta är det enklaste och bästa alternativet. *vinkar*
   
Skrivet av: ponand
« skrivet: 23 mars 2011, 07:44:23 »

En ZH21K4E-TFD 524  som är motorn i t,ex en Atria 8 ger vid 35grader i kondensering och 0 i förångning ungefär 9 kw.  Med samma kondensering och -20 i förångning så ger den 4 kw drygt.  Tveksamt om den räcker till -15 grader va.
Problemet med många start och stopp kan man lätt bygga bort. Då kan en LVVP bli en riktigt bra lösning som man inte får några problem med. Om man köper en för liten så kommer man med största sannolikhet att bli besviken.

En Atria ska hålla likalänge som en BV maskin, den står ju inne. Elektoniken sitter inte ute i kylan och vätan och kompressorn ska hålla 70000 timmar om man ger den förutsättningar till en bra drift. *vinkar*

Hur kan man enkelt bygga bort detta problem? Tänker du dig en större akumulatortank? I flera av de offerter jag fått har de offererat CTC 105, vilket om jag förstått det hela rätt är 5 kw dvs en bra bit under 8 som förespråkas här, synpunkter?

Jag har förstått att elektroniken inte sitter ute på samma sätt i Atrian som i exempelvis CTC-modellerna, hur viktigt är detta?

En annan skillnad är väl att Atria arbetar med flytande kondensering och exempelvis CTC med semifast hur viktigt är detta att väga in i beslutet?
Skrivet av: ponand
« skrivet: 23 mars 2011, 07:33:55 »

Priset har ju oxå viss betydelse....

en L/V håller tyvärr inte i evighet. Och du måste ju hinna få tillbaka pengarna med god avkastning. Om pannan inte behöver bytas av andra skäl, så kan en budgetvariant vara att docka en L/V mot din nuvarande panna, Pannan kan du alltid byta senare.

Skillnaden i driftsområde mellan -15 ºC till -20 ºC betyder inte så mycket ur ekonomiskt hänseende i Stockholmsområdet. En L/V's effekt minskar rätt rejält under -10 ºC

Har du en mycket överdimensionerad pump av on-off typ så ökar antalet starter. Det kan sätta ner livslängden.

Den panna vi har i dagsläget är 15 år och producerar inte den mängd varmvatten vi önskar, så av komfortskäl vill vi även byta denna!
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 mars 2011, 23:07:08 »

En ZH21K4E-TFD 524  som är motorn i t,ex en Atria 8 ger vid 35grader i kondensering och 0 i förångning ungefär 9 kw.  Med samma kondensering och -20 i förångning så ger den 4 kw drygt.  Tveksamt om den räcker till -15 grader va.
Problemet med många start och stopp kan man lätt bygga bort. Då kan en LVVP bli en riktigt bra lösning som man inte får några problem med. Om man köper en för liten så kommer man med största sannolikhet att bli besviken.

En Atria ska hålla likalänge som en BV maskin, den står ju inne. Elektoniken sitter inte ute i kylan och vätan och kompressorn ska hålla 70000 timmar om man ger den förutsättningar till en bra drift. *vinkar*
Skrivet av: larryd
« skrivet: 22 mars 2011, 22:57:15 »

Priset har ju oxå viss betydelse....

en L/V håller tyvärr inte i evighet. Och du måste ju hinna få tillbaka pengarna med god avkastning. Om pannan inte behöver bytas av andra skäl, så kan en budgetvariant vara att docka en L/V mot din nuvarande panna, Pannan kan du alltid byta senare.

Skillnaden i driftsområde mellan -15 ºC till -20 ºC betyder inte så mycket ur ekonomiskt hänseende i Stockholmsområdet. En L/V's effekt minskar rätt rejält under -10 ºC

Har du en mycket överdimensionerad pump av on-off typ så ökar antalet starter. Det kan sätta ner livslängden.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 22 mars 2011, 21:33:02 »

Har själv ett hus som är 172m² i Göteborgstrakten som jag värmer med en 8kW pump
Den klarar sig ner till ca -7°C utan elspets

Du har visserligen två varma väggar som jag inte har men istället har du lite lägre DUT
med en 8kW pump kanske du kan klara dig ner till minus 10-15°C innan elpatronen behöver hjälpa till

De pumpar som jag uppgav ljud data på arbetar ner till -20°C ute temperatur.
Skrivet av: ponand
« skrivet: 22 mars 2011, 17:41:38 »

Med ett hus på 150m² är mitt råd att inte ta en pump som är mindre än 8kW
Märket spelar inte så stor roll men som Lexus skriver kan det vara bra om den är tyst då du bor i radhus så du inte stör grannfriden

Några data
Thermia Atria 8 (7,96kW) låter som mest 63dBa
Daikin Altherma 8 (8,43kW) låter som mest 61dba
Tystast som jag vet är IVT Premium Line A9 (8,9kW) som låter 58dBa

Finns kanske än tystare pumpar?


Tack för värdefull information!
Ljudet är så klart viktigt, flera grannar kör CTC och den låter som mest 67 dBa...

Jag har för mig att jag tidigare har läst att man inte ska ha en för stor pump för då kommer pumpen att starta och stoppa väldigt mycket och detta sliter på pumpen och sänker livslängden, stämmer inte detta?

De olika modellerna har ju olika minimi-temperaturer, vissa stananr vid -15 medan andra säger sig klara under -20. Hur mycket ska man titta på dessa siffror?

Tack för alla svar!

Skrivet av: Lmf
« skrivet: 22 mars 2011, 16:41:47 »

Med ett hus på 150m² är mitt råd att inte ta en pump som är mindre än 8kW
Märket spelar inte så stor roll men som Lexus skriver kan det vara bra om den är tyst då du bor i radhus så du inte stör grannfriden

Några data
Thermia Atria 8 (7,96kW) låter som mest 63dBa
Daikin Altherma 8 (8,43kW) låter som mest 61dba
Tystast som jag vet är IVT Premium Line A9 (8,9kW) som låter 58dBa

Finns kanske än tystare pumpar?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 22 mars 2011, 15:50:40 »


Hej,
försöker att bringa klarhet i VP-djungeln och skulle tacksamt ta emot lite tips och idéer.

Vi (två vuxna och två barn) bor i dagsläget i radhus i Stockholmsområdet (ej gavel). Två plan och källare med ca 50 kvm / plan totalt ca 150 kvm. I dagsläget har vi vattenburen värme med el-panna (15 år gammal). Maximal framledningstemperatur i dag är < 55 grader den kallaste dagen.

Har varit i kontakt med flera olika installatörer som rekommenderat (eftersom det är väldigt små tomter har vi valt att inte satsa på bergvärme utan ett luftvatten-alternativ):
Thermia Atria 8 
CTC EcoAir 105 med eco el 1550

Eftersom vi har ett ganska stort badkar har vi valt att komplettera med en extra varmvattenberedare.

Som vanligt tycker försäljarna att deras pump är solklart bäst och jag har lite svårt att få en objektiv bild.  Är det någon som har erfarenhet av dessa båda modeller? Är det någon annan modell som jag bör överväga?

Alla tips tages tacksamt emot.


Med tanke på att du har nära grannar, bör Daikins luft/vatten vara ett alternativ. Den är grymt tyst.
Skrivet av: ponand
« skrivet: 22 mars 2011, 13:18:11 »

Hej,
försöker att bringa klarhet i VP-djungeln och skulle tacksamt ta emot lite tips och idéer.

Vi (två vuxna och två barn) bor i dagsläget i radhus i Stockholmsområdet (ej gavel). Två plan och källare med ca 50 kvm / plan totalt ca 150 kvm. I dagsläget har vi vattenburen värme med el-panna (15 år gammal). Maximal framledningstemperatur i dag är < 55 grader den kallaste dagen.

Har varit i kontakt med flera olika installatörer som rekommenderat (eftersom det är väldigt små tomter har vi valt att inte satsa på bergvärme utan ett luftvatten-alternativ):
Thermia Atria 8 
CTC EcoAir 105 med eco el 1550

Eftersom vi har ett ganska stort badkar har vi valt att komplettera med en extra varmvattenberedare.

Som vanligt tycker försäljarna att deras pump är solklart bäst och jag har lite svårt att få en objektiv bild.  Är det någon som har erfarenhet av dessa båda modeller? Är det någon annan modell som jag bör överväga?

Alla tips tages tacksamt emot.





 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!