Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Just fått bergvärme  (läst 21284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Just fått bergvärme
« Svar #45 skrivet: 28 februari 2014, 18:20:29 »
Ska innegivaren fungera riktigt bra ska man först se till att hitta en värmekurva som ger önskad inomhustemperatur så att innegivaren bara behöver göra små korrigeringar av avvikelsen från önskad inomhustemperatur. Det är därför man bör ställa in rätt värmekurva utan innegivaren inkopplad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #46 skrivet: 28 februari 2014, 20:34:01 »
Man kan koppla in innegivaren om man vill men ställa rums givarfaktor på 0 så reglerar den inget men inne tempen loggas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Just fått bergvärme
« Svar #47 skrivet: 28 februari 2014, 21:11:26 »
Innegivaren skall som sagt bara "finlira" lite. Aktiv innegivare är väl inte formellt rekommenderad med golvvärme i gjuten platta. Men jag nyttjar det o klagar inte även om jag endast har faktor 1,5 vilket inte är mycket att hurra för. Men en RMU 40 sittandes på väggen kändes roligare än en urkopplad rumstermostat. :)

Blev lite osäker nu, men jag fick för mig att det inte gick att aktivare innegivaren om VP inte kände att det faktiskt var ngt inkopplat på den plinten. Säker att den inte är inkopplad men hänger bakom VP eller så? Kan dock ha helt fel i mitt påstående.

Tanken är att aktiv innegivare skall ta hand om avarter i stil med extrem solinstrålning på våren (sänker bör från VP) eller blåsiga dagar på hösten som kyler ur huset (höjer bör från VP). Aktiv innegivare ersätter kurvförskjutningen men "kräver" fortfarande rätt lutning för optimal nytta. Annars kommer givare och VP i princip motarbeta varandra, VP gasar och givare bromsar.

Hur jag vill minnas att en aktiv innegivare påverkar:
Säg att du har faktor 3,0 inställt och en måltemp på 20 grader medans faktisk innetemp är 18,5 grader och en beräknad framledning på 30 grader enl kurvlutning och utetemp. Då kommer din nya men tillfälliga beräknade framledning bli 30+((20-18,5)x3,0) = 34,5 grader.
Säg att du har faktor 2,0 inställt och en måltemp på 20 grader medans faktisk innetemp är 21,5 grader och en beräknad framledning på 33 grader enl kurvlutning och utetemp. Då kommer din nya men tillfälliga beräknade framledning bli 33+((20-21,5)x2,0) = 30 grader.

Så inaktiv givare, eller som Smurfen säger faktor 0 om det inte innebär att du får konstant 23 galet hett eller huttrande 17 grader inne oberoende av utetemp, är att rekomendera till du hittat rätt lutning för huset. När du hittat rätt kurva och aktiverar den bör du inte har för stor faktor, pröva dig fram vad som är lämpligt hos just dig trots golvvärme. Eldar du i ngn kamin väldigt länge under en dag kommer framledningen sänkas rätt rejält om du har hög faktor varpå de rum som inte påverkas av kaminen kommer bli snorkalla o sedan som lax på löken bli tröga att värma upp igen, dvs duktig komfortstörning i de rummen.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Just fått bergvärme
« Svar #48 skrivet: 01 mars 2014, 06:38:31 »
Kanske den viktigaste funderingen med innegivaren är VAR den skall placeras om den används.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #49 skrivet: 01 mars 2014, 10:32:26 »
Jag förmodar i hallen nära vardagsrummet och köket, det blir ganska centralt i huset, det området är ganska öppet, kan då komma nära kaminen förstås.

Om vi tar ibruk den så låter det nog som det är bäst att vi lägger den på ett lågt värde. Jag tror den är ej inkopplad för den visar aldrig inomhustempen, det står bara --*c

Fick annars tipset att lägga på cirkulationspumpen så den körs konstant i 10 dagar. Det hade inte gjorts av installatören.
« Senast ändrad: 01 mars 2014, 10:34:19 av DennisCA »
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Just fått bergvärme
« Svar #50 skrivet: 02 mars 2014, 08:06:15 »
Menar du cirkulationspumpen för golvvärmen? Den går tills det är sommar och pumpen stannar för sommarlov.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #51 skrivet: 02 mars 2014, 08:51:21 »
Det är cp till brine man kan köra konstant de första 10 dagarna så att ev kvarvarande luft ska försvinna lättare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Just fått bergvärme
« Svar #52 skrivet: 02 mars 2014, 09:20:58 »
Det är väll så att man måste bekräfta i menyn att man har innergivare innan den visar
någonting, men som Smurfen skriver kan man ställa påverkan till ”0” det är bra för
då ser man tempen på loggen och lättare ställa in kurvan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #53 skrivet: 02 mars 2014, 09:24:21 »
Tror inte man måste bekräfta innegivaren kopplas den in i vp så känner vp av den och den används till regleringen om inte rumsgivarpåverkan står på 0 då visar den enbart tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Just fått bergvärme
« Svar #54 skrivet: 02 mars 2014, 09:40:10 »
Tror inte man måste bekräfta innegivaren kopplas den in i vp så känner vp av den och den används till regleringen om inte rumsgivarpåverkan står på 0 då visar den enbart tempen.

Ok, jag tog givet att det var lika som i Bosch och IVT att man fick bekräfta det i menyn.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #55 skrivet: 02 mars 2014, 10:03:47 »
Det är cp till brine man kan köra konstant de första 10 dagarna så att ev kvarvarande luft ska försvinna lättare.

Jo jag tyckte det kunde göras så vet man nu att man gjort vad man kunnat på den fronten.

Och i min meny så kunde jag som sagt välja att sätta på innegivaren, men då ingen verkar finnas står det bara -- grader till innetemp. Så jag tog av den och har nu 0 som värde.

Tillägg:
Annars börjat en logg av husets elförbrukning och värmepumpens data (antal starter av kompressor, om den går, brine in, brine ut, utetemperatur). Enligt första loggen efter uppdatering av mjukvara har jag runt 20 starter per dygn, får se hur det håller i sig.
« Senast ändrad: 02 mars 2014, 10:07:25 av DennisCA »
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #56 skrivet: 04 mars 2014, 20:55:01 »
Loggat några dar nu och elförbrukningen ligger på 25kWh per dag men jag gissar större delen av det kommer från avfuktaren som går 24/7. Värmepumpen har nu cirka 18-22 starter per dygn vilket jag lär förstå är acceptabelt men kunde vara bättre.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Just fått bergvärme
« Svar #57 skrivet: 05 mars 2014, 19:21:48 »
Gissningsvis drar pumpen 1,6-1,8 kwh. Avfuktarna är några elslukande jäklar.

Jag ligger på ca 12 starter nu. Höj integralen om du vill ha mindre starter, det är ju inte direkt så viktigt med komforten ännu. Så lär du ju dig på samma gång hur pumpen fungerar.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #58 skrivet: 06 mars 2014, 07:11:51 »
Komforten är ju annars ganska bra i huset, den har aldrig varierat mer än en halv grad i huset enligt de mätare jag har ställt i huset.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #59 skrivet: 09 mars 2014, 09:48:42 »
Läser på lite och skiffer är uppenbarligen ingen bra bergtyp för bergvärme enligt vad jag läste på detta forum, och det är precis vad vi har där vi ligger.

Å andra sidan menar en jag talat med att det borde vara riktigt utmärkt för bergvärme då det är många sprickor och vi ligger i mitten av en stor backe med rikligt vattenflöde genom området, sen när vi tvingades spränga för husgrunden så borde det bara ha hjälpt saker och ting.

Det är något lock på själva borrhålet nu där kollektorslangarna och vattenslagen kommer upp (vi tänkte ta vatten därifrån till garaget för sommarvatten), är det något jag vågar gå och röra på om jag skulle vilja ta en lampa och titta ner och se om jag ser vatten eller ej?
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!