Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Just fÃ¥tt bergvärme  (läst 21200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #15 skrivet: 23 februari 2014, 19:49:04 »
Du har högt delta på kalla sidan du borde nog kolla smutsfiltret till kb och kanske lika bra att kolla på varma sidan också. Om du stoppar i ett usb minne i vp dyker en ny meny upp där du kan välja att logga 1 gång per minut kör loggning i 1 dygn avsluta loggningen och lägg upp loggen på forumet så ser vi hur den går. Du måste ändra filändelse från .log till .txt annars går den inte bifoga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #16 skrivet: 23 februari 2014, 20:47:38 »
Är smutsfilter något man kan byta/rengöra själv eller borde man ha nån yrkesman att göra det? Är det vanligt att man kan behöver byta det såpass tidigt i installationen?

Ska åka dit med USB minne och logga över natten så ska vi se vad jag har att komma med imorgon.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #17 skrivet: 23 februari 2014, 21:15:38 »
Smutsfiltret sitter i en frigolit låda och är enkelt att rengöra men stoppa vp och stäng kranarna exakt hur beror på modellen. Det kan komma smuts i början som kommer från installation senare brukar det inte komma skräp i kb ledningen i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #18 skrivet: 24 februari 2014, 15:37:38 »
OK här är loggen från igår tills idag.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #19 skrivet: 24 februari 2014, 17:55:11 »
Om du kollar i info menyn vilken hastighet går kb cp resp vb cp med när kompressorn går och har gått en stund verkar konstigt med så högt kb delta med auto läge aktiverat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #20 skrivet: 24 februari 2014, 19:12:39 »
Ska ta reda på, om jag orkar åka ut till bygget ännu ikväll, annars imorgon. Kanske måste och se om stormen gjort nån skada.

Jag kan inte alls tyda den här loggen annars, ser inte ens att den skulle ha loggat in och ut temp. Blev du annars något visare av den?
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #21 skrivet: 24 februari 2014, 20:46:26 »
Ja loggen ser helt ok ut man ser att du inte kopplat in innegivaren tex samt att du har lågt delta på värme bäraren. Du har ju golv värme och då brukar man vilja ha lite lägre delta men drygt 4 grader verkar lågt lite därför jag är nyfiken om hur många % de båda cp går i. Auto läget är så pass nytt så jag vet inte vilket delta den strävar efter på varma sidan har man radiator ligger den runt 7 grader men med golvvärme ? Du skulle även kunna ändra gradminuter för start av kompressor jag skulle prova -100 så kommer du få lite mindre starter och ändra även start differans tillsats till tex 800 så går inte elpatron in i onödan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #22 skrivet: 24 februari 2014, 20:59:24 »
Tack för tipsen, ska testas, han skriva detta under nyss:

OK var igen, passade på att ta en massa bilder på displayen med min telefon. Kompressorn var igång då jag kom dit, den har gått 122ggr på 67 timmar för övrigt. Dessa värden fick jag då med den igång. Har mera bilder från några andra menyer också om det skulle hjälpa.















Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #23 skrivet: 24 februari 2014, 21:07:05 »
Lägg in dom andra bilderna ocksÃ¥ det borde gÃ¥ att fÃ¥ svensk meny i vp pÃ¥ nÃ¥tt vis  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #24 skrivet: 24 februari 2014, 21:27:17 »
StÃ¥r det nÃ¥nstans vilken mjukvaru version du har  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #25 skrivet: 24 februari 2014, 21:28:21 »
Aah jo det går säkert, tänk att det hade jag inte märkt före du påpekade det.









(20 grader ska det stå)



(högsta är 45 tror jag)




Några bilder på rören runt pumpen:




Undrar ifall något där kan vara filtret. Enligt Nibes scheman ser det ut som den ska finnas utanför själva pumpen. Kärlen hade båda något över 1 bar i tryck annars.

« Senast ändrad: 24 februari 2014, 21:30:32 av DennisCA »
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #26 skrivet: 24 februari 2014, 21:37:36 »
Är du säker pÃ¥ att du har auto läge pÃ¥ cp tror inte din mjukvaru version har det  Sc:,h om inte prova att öka hastigheten pÃ¥ kalla sidan 30% och sänk pÃ¥ varma sidan 10%. SprÃ¥k ändrar man i meny 4:6.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #27 skrivet: 24 februari 2014, 21:44:17 »
Hmmm, tyckte det fanns en meny där man fick välja mellan manuellt, auto och nån sorts blockageläge och det var på auto.

Kan väl uppdatera versionen annars med en firmware update?
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #28 skrivet: 24 februari 2014, 21:49:52 »
Det är nog så att vi snackar om olika auto lägen och versionen med auto läge finns inte tillgängligt för nerladdning riktigt ännu men bör komma snart. Prova att ändra cp hastigheterna manuellt du kommer till den menyn genom att hålla inne bakåt knappen i ca 10 sekunder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2951
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Just fått bergvärme
« Svar #29 skrivet: 25 februari 2014, 08:10:07 »
Tydligen ännu ett exempel pÃ¥ en installatör som bara installerar men inte undervisar eftersom den inte ens ställts till svenska (eller kanske det är: inte röra ännu, utan vänta tills jag är klar med hela installationen inklusive rumsgivaren sÃ¥ ska jag ställa in allt korrekt  Sc:,h )

Kolla i meny 5.1.9 om där finns nåt auto aktiverat för kalla delen respektive 5.1.11 för varma delen.

Smutsfiltret för kalla sidan hittar du då du följer rören från borrhålet tills du troligen kommer till en grå styroxlåda, bort med styroxen så borde du se någon sorts skruv att skruva fast och på andra sidan går det att ta loss filtret. Kom ihåg att stänga av pumpen före du gör någonting.
Kolla i min tråd hur mitt koppel ser ut och var jag stänger av, för idéer.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54674.0

Så har du ju också ett smutsfilter på varma sidan. Se om du någonstans på rören ser en kran som går att stänga med ett lock på motsatt sida som går att skruva bort så är du på rätt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!