Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blandningsventil....Eller...?  (läst 6329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roger.R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blandningsventil....Eller...?
« skrivet: 15 mars 2015, 18:00:42 »
Hej på er.

Hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig.

Har i dagarna kopplat mig på kommunalt vatten. (tidigare djupborrad brunn).
Har gjort allt själv så som, dragit Pem-rör in i huset via vattenmätar-konsol med kontrollerbar backventil och sedan vidare till befintligt 22 mm kopparrör.
Frid och fröjd, allt fungerar. MEN.... jag tycker mig ana att varmvattnet inte är fullt så varmt som det var tidigare . dontknow.
Kanske inbillning? Frågar resten av familjen om de märkt någon skillnad, men inte!
Men jag känner mig ganska säker på att det är sämre med varmvatten.
Justerar blandningsventilen fram och tillbaka, men ingen skillnad!
I onsdags var även kommunen här och monterade vattenmätare.
Tilläggas skall också att kommunen utförde även annat VA-arbete längre bort på gatan i samma veva som mätaren installerades och en utav dagarna var de tvungna att stänga av vattnet i några timmar till kringliggande fastigheter.
Det är efter detta som jag även upplever att jag har luft i systemet, framförallt i varmvattnet.
Och det är luften i systemet som jag börjar irritera mig på, varmvatten har jag ju fortfarande om något mindre.
Har även en säkerhetsventil på blandningsventilen och den började helt plötsligt att läcka!!!
Har inte ens rört den.
Är det fel på ventilen, mätaren, backventilen eller ute i gatan där kommunen håller på???

Hjälp mig någon.
Vill ju inte springa och köpa en ventil för 1500:- i onödan.




Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2015, 18:09:26 »
Eftersom du nu har en backventil mot inkommande vatten sÃ¥ ökar trycket i systemet när det kalla vattnet värms upp och det kommer en skvätt ur säkerhetsventilen. Tidigare när du hade eget vatten märkte du aldrig tryckökningen när det kalla vattnet värmdes upp beroende pÃ¥ att din hydrofor tog hand om den ökade volymen. Att du skulle fÃ¥tt sämre med varmvatten lÃ¥ter inte troligt. Värmen pÃ¥ vattnet har ju inget att göra med det inkommande vattentrycket utan med varmvattenberedarens kapacitet och den pÃ¥verkas som sagt inte pga kommunalt vatten.  Och ev luft i systemet kommer mycket snart att spolas ut
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2015, 20:02:05 »
En gissning är att det är vid duschblandaren som en backventil slutat funka, detta händer oftast när man stänger av och kopplar på vattnet.
Händer detta så trycks kallvatten in varmvattensystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roger.R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2015, 22:09:42 »
Eftersom du nu har en backventil mot inkommande vatten sÃ¥ ökar trycket i systemet när det kalla vattnet värms upp och det kommer en skvätt ur säkerhetsventilen. Tidigare när du hade eget vatten märkte du aldrig tryckökningen när det kalla vattnet värmdes upp beroende pÃ¥ att din hydrofor tog hand om den ökade volymen. Att du skulle fÃ¥tt sämre med varmvatten lÃ¥ter inte troligt. Värmen pÃ¥ vattnet har ju inget att göra med det inkommande vattentrycket utan med varmvattenberedarens kapacitet och den pÃ¥verkas som sagt inte pga kommunalt vatten.  Och ev luft i systemet kommer mycket snart att spolas ut

Tack för svar.

Naturligtvis tog min hydropress tidigare hand om tryckökningen. (borde jag förstått).
Men säkerhetsventilen har nu läckt i fyra dagar, framför allt under natten, det är väl troligtvis då som trycket är som högst, med tanke på att vattnet expanderar p g a att det värms upp. Eller...?
Luft har jag haft i systemet nu tror jag i 5 dagar, tycker att det borde försvunnit vid det här laget.
Sen tycker jag att jag borde märka någon skillnad på varmvattnet när jag justerar på blandningsventilen,men icke.


« Senast ändrad: 15 mars 2015, 22:20:35 av Roger.R »

Utloggad Roger.R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2015, 22:16:45 »
En gissning är att det är vid duschblandaren som en backventil slutat funka, detta händer oftast när man stänger av och kopplar på vattnet.
Händer detta så trycks kallvatten in varmvattensystemet.

Mycket bra.
När du säger det så kärvar duschblandaren väldigt, upptäckte jag nyligen.
Det kan vara den då som läcker vatten tillbaka i beredaren?
Men återigen, borde väl ändå märka någon skillnad när jag försöker justera på blandningsventilen, eller..?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2015, 09:04:23 »
Blandningsventilen kan mycket väl ha fastnat på nått sätt, inte så ovanligt.
Det kan hjälpa att montera isär den och göra rent.
Var noga bara så att du monterar ihop grejerna rätt sen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roger.R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2015, 09:52:28 »
Tack Svenske kocken, ska prova det.
Men luften i systemet, vad kommer den ifrån?
NÃ¥gon ide'?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2015, 11:13:11 »
Luften borde som sagt försvinna så småningom.
Eftersom det är nya slangar hela vägen från nån inkoppling på kommunala nätet så kan det vara en hel del luft som ska genom.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roger.R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2015, 11:57:10 »
Ca. 50 meter ny slang fram till mig. Ingen är påkopplad där i mellan, men flera servicer är framdragna på samma ledning.
Kan blandningsventilen orsaka att det blir luft i systemet?
Ursäkta mina dumma frågor, men är såå novis på ämnet ändå ligger det "rörmockeri" i släkten :o

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2015, 14:00:31 »
Blandningsventilen borde inte kunna få in luft i systemet, det är ett rejält övertryck på vattnet så för att kunna tillföra luft måste en luftkompressor vara inblandad.
Jag tror det är luft som blivit kvar i fickor på ledningen (som troligen inte ligger 100% plant?).
Denna luft kan nog ta lite tid att få ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2015, 20:06:18 »
Har du haft hydrofor tidigare så sitter det säkert en säkerhetsventil med 6 bar öppningstryck med kommunalt vatten bör du ha en ventil med 9 bar öppningstryck.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2015, 20:33:37 »
Ang. luft i ledningen, snabbaste sätt att få bort luften är att be kommunen komma och ta bort vattenmätaren och renspola med en grov slang.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2015, 06:13:20 »
Vi hade en stor vattenläcka på "kommunledningen" för några veckor sedan, ca 1 mil bort.
Vi har fortfarande lite luft i tappvattnet...

Om jag får gissa så är det fel på blandningsventilen, men å andra sidan, upplever du bara att det är sämre kapacitet i duschen så kan det vara duschblandaren.

Dina gamla grejer utsätts nu för andra tryck och flöden än tidigare, och det har troligen kommit med en hel del skräp när din matning kopplades på, så att mer eller mindre alla blandare kan ha påverkats i ert hus ser jag inte som omöjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2015, 07:15:02 »
Om du skruvar bort blandaren så sitter det ett fint nät i anslutningen (på duschblandaren), där brukar man få rengöra när man gjort ingrepp i tappvattenkretsen.
Likadant med toalettens vattenintag, där blir det stopp fort..

Har du värmepump? i så fall så händer det inget när du skruvar på blandningsventilen för den är redan fullt öppen, den arbetar bara vid legionellakörning när vattnet blir varmare.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blandningsventil....Eller...?
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2015, 07:19:59 »
Om det inte är fel på blandningsventilen, vilket inte är så ovanligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!