Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump övervÃ¥ning  (läst 3991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmer Fudd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Värmepump övervåning
« skrivet: 21 september 2011, 20:40:25 »
Hej

Jag har som gäst läst på forumet en tid, men nu blivit medlem. Jag har precis inrett en ovanvåningen och undrar om det är någon idé att installera en luft luft värmepump på övervåningen? Bottenplanets värmebehov täcks med en kakelugn från croonspisen. Jag har fått erbjudande om en Electrolux EXH09HXI för 11000 kr inkl installation. Bottenplan är 110 m2 och ovanplan är 70 m2. Alternativet är elradiatorerna som redan satts på plats. Tror ni att det är ekonomiskt lönsamt att installera värmepumpen? Den ska trots allt spara in 11 papp? Tacksam för alla svar!
/ Daniel

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmepump övervåning
« Svar #1 skrivet: 22 september 2011, 00:52:08 »
Ibland blir man ju om inte annat lockad av möjligheten att köra kyla på övervåningen när det är sommar!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Elmer Fudd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump övervåning
« Svar #2 skrivet: 22 september 2011, 11:51:52 »
Det är aldrig fel att kunna kyla på sommaren, men frågan kvarstår. Är det ekonomiskt lönsamt att investera i en värmepump till övre plan?

/ Daniel

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmepump övervåning
« Svar #3 skrivet: 22 september 2011, 12:19:33 »
Med 70m2 boyta skulle jag säga att du tjänar in en llvp kontra direktel.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump övervåning
« Svar #4 skrivet: 22 september 2011, 21:27:17 »
Det är ju en del faktorer som spelar in. Hur välisolerat är huset? Hur ser planlösningen ut? Alltså kan du sprida den varma luften till hela övervåningen? Har du någon uppfattning om hur mycket el som krävs idag för uppvärmningen?

Utloggad Elmer Fudd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump övervåning
« Svar #5 skrivet: 22 september 2011, 21:48:28 »
Tack för alla råd!

Ovanvåningen är isolerad med 220 mm i snedväggarna och 450 i taket. Mellanbjälklaget är isolerat med 300 mm, vilket bör innebära att värmen har svårare att förflytta sig från bottenplan till ovanplan. Om ingen llvp installeras är tanken att 4 st oljefyllda elradiatorer på totalt 2100 watt och värmegolv i det framtida badrummet ska täcka värmebehovet. Hur mycket el jag skulle förbruka, har jag ingen aning om. Planlösningen på ovanvåningen är öppen. Erfarenheten från mitt förra hus, där en llvp, värmde hela huset, säger mig att en llvp ska värma hela övreplan. Men är det ekonomiskt lönsamt?

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump övervåning
« Svar #6 skrivet: 23 september 2011, 22:04:58 »
Det är ju tämligen välisolerat. Golvvärme eller annan värmekälla i badrummet måste du ju ha även med värmepump. Jag är tveksam till att du kan tjäna in pengarna, men med pump så kan du ju köra kyla och frågan är ju hur du värderar den fördelen.

Utloggad Elmer Fudd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump övervåning
« Svar #7 skrivet: 24 september 2011, 09:19:18 »
Tackar för svaren

Då var det alltså två bud om saken. Då börjar man bli väldigt osäker. Kyla under sommaren är aldrig fel, men att slippa lyssna på värmepumpsfläkten under höst och vinter jämnar nog ut det. Ett alternativ är att lugna sig med llvp en vinter. Då får man facit. Det måste ju finnas någon på forumet som stått inför ett liknande val tidigare? Någon mer som vill uttala sig i frågan?

/ Daniel

Utloggad Thiasvovve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohus
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump övervåning
« Svar #8 skrivet: 24 september 2011, 16:20:21 »
Jag tror du kommer att tjäna in en llvp på 2år. :)
Hus från 1929 på 63/25kvm plus inreddkällare.
vattenburen elvärme.Panasonic NE9MKE .Mitsubishi Heavy Industries  SRK20ZGX-S luft/luft värmepump samt en Keddy 510 spiskassett.

Utloggad Elmer Fudd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump övervåning
« Svar #9 skrivet: 25 september 2011, 15:10:21 »
Jag kommer att beställa pumpen imorgon. Tack för alla råd!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmepump övervåning
« Svar #10 skrivet: 25 september 2011, 19:46:01 »
 Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 645
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!