Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 11 augusti 2016, 09:36:46 »

Man kanske ska nämna att även elektrolytkondensatorer på kortet kan vara högst misstänkta. I synnerhet om likriktaren efter seriekondensatorn inte är en brygga utan bara halvvågslikriktare, då ställs det mer krav på glättningskondensatorerna efter likriktaren för att likspänningen till elektroniken ska bli stabil. Det är bakgrunden till de kända kondensatorproblemen på displaykorten i Thermia värmepumpar.

I lite bättre konstruktioner med seriekondensator (X-kondensator) sitter även ett motstånd i serie med denna, så att motståndet och kondensatorn delar på strömbegränsningsfunktionen. Då har motståndet chans att begränsa snabba transienter och på så sätt skydda både kondensator och andra komponenter. Nackdelen är att det blir en viss aktiv effektförlust och därmed värmeutveckling i motståndet.

När jag sysslade med elstängselapparater på 90-talet så visade det sig att X-kondensatorer av det italienska märket Arcotronics (man känner igen dem på att de är grå till färgen) tålde stötströmmar mycket sämre än andra märken. Å andra sidan var Arcotronics bäst av alla dåtida leverantörer på att speca på ett begripligt sätt i databladet vad kondensatorerna verkligen tålde eller inte tålde. Siemens, sedermera Epcos, hade datablad som undvek att speca något bestämt om stötströmstålighet men de kondensatorerna höll bättre i praktiken.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 10 augusti 2016, 23:49:26 »

Jo, men vad händer - startar kompressorn över huvud taget, försöker det ens ???

Kyl o frys med elektroniska termostater har sina problem med X-kondingar (i koppling som kapacitiv spänningsdelare istället för att använda en liten transformator (=billigare)) som blir helt sönderknackade av elnätens alla spänningsspikar med tiden, kapacitansen på denna sjunker till så lågt värde och så lite resulterande ström till elektroniken att det inte längre orkar hålla igång processor eller styrkretsar som startar kompressorn - även regleringen mellan kyl/frys kan påverkas av det.

Sådan brukar komma gärna efter att man tex. stängt av/gjort skåpet strömlös under något dygn - korten svalnar och så orka det inte starta igen när man kopplar inströmmen igen.

Om man är lite händig med lödpenna så kan man ofta byta den här X-kondingen (på typ 1µF 400Volt, den största kondingen av icke elektrolytmodel på hela kortet) med en ny  och det hela går igång efter det.

Elektrolux har massor av modeller med felet men även många andra vitvarutillverkar har liknande lösning och samma problem efter ett antal år.



Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 augusti 2016, 23:46:33 »

Du kanske ska slå på det igen då?
 ::)
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 10 augusti 2016, 21:59:32 »

Men nu fungerar ju varesig kyl eller frys efter jag stängt av det?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 augusti 2016, 19:26:20 »

När jag vaknade hade jag 14 °C i kylen och -28 °C i frysen.

Låter i mina öron som detta problemet:

Är det bara en kompressor och det blir kallt i frysen men inte kylen, så kolla om det sitter någon magnetventil som kan styra kylmedieflödet till ena eller andra förångaren, i så fall kan det vara antingen den som har hakat upp sig eller också något termostat - eller givarproblem som gör att styrsystemet tror att kyldelen inte behöver mer kyla för tillfället.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 10 augusti 2016, 18:33:46 »

Arbetade kompressorn när det inte var någon kyla alls eller försökte den starta gång på gång utan att komma upp i varv och det knäpper till högljutt (klixon löser ut inuti kompressorn) då och då när den försökt starta en stund per gång

Om sistnämnda så skulle jag kolla startapparaten (PTC-motståndet) samt eventuell inkopplad motorkondensator.

 
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 10 augusti 2016, 15:05:42 »

 tummenupp
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 10 augusti 2016, 14:58:32 »

Uppdaterar här nu  :)
När jag vaknade hade jag 14 °C i kylen och -28 °C i frysen.
Ringde en tekniker som sa åt mig att stänga av allt och starta efter 24h igen.
Gjorde som han sa och efter det fungerar inte ens frysen  :o :o
Pratade med han igen och då skulle jag känna på kompressorn (finns bara en kompressor) och den går väldigt varm, går att ta på den men snabbt men inte mer.
Han misstänkte att kompressorn läckt ur sig gasen, SKROT...
Iom att skåpet är 7år så sa han att jag skulle köpa mig ett nytt kylskåp.
Ska jag bita i det sura äpplet och göra som han säger  Sc:,h help
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 augusti 2016, 07:58:15 »

Det är alltså ett kombinerat kyl- och frysskåp. Har det en eller två kompressorer, och om det är två kompressorer, vilken av dem är det som går?

Om kompressorn för kyldelen går för fullt men det ändå inte blir någon kyla, så känn efter om hetgasröret från kompressorn till kondensorn blir varmt eller inte.

Är det bara en kompressor och det blir kallt i frysen men inte kylen, så kolla om det sitter någon magnetventil som kan styra kylmedieflödet till ena eller andra förångaren, i så fall kan det vara antingen den som har hakat upp sig eller också något termostat - eller givarproblem som gör att styrsystemet tror att kyldelen inte behöver mer kyla för tillfället.

Jag har varit med om att självavfrostande kylskåp inte har hängt med i självavfrostningen så här i rötmånadstider då det är varmt väder och hög luftfuktighet, det byggs på ett tjockare och tjockare isskikt på bakväggen inne i skåpet som isolerar förångaren, och så småningom blir det ingen kyla alls. Då återstår bara att stänga av skåpet och avfrosta för hand.
För att förebygga detta bör man se till att inte ställa in ytfuktiga förpackningar i skåpet utan torka av dem först, man bör också minimera tiden skåpdörren står öppen och vara noga med att inte ställa saker så de ligger an mot bakväggen, lämna ett par cm fritt mot den.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 augusti 2016, 01:42:54 »

Kylskåpet vill inte kyla som det sig bör.
Frysen verkar fungera iaf.
Det står och "surrar" så det är ju iaf igång.
Sitter och mäter nu med tempen i ett glas vatten, 18° men verkar sjunka så jag uppdaterar om rätt temperatur i morgon när jag vaknat.
Va kan felet var, nån givare?
Bifogar en bild på skylten som sitter på kylskåpet.
Är ju värdelös på att mäta mig till fel så tips är hemskt tacksamt.
Får köpa ett nytt annars, detta slänger sig mot 7 år nu.
Är ett Gorenje iaf.



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!