Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 02 november 2016, 21:17:13 »

Oj oj oj.....ja det var så illa som jag misstänkte.
Jag har sett liknande installationer tidigare, och är inte jätteförvånad.

Var sitter GT1-givaren? Ser något som liknar en kabel vid smutsfiltret. Om du kopplar om enligt min rekommendation, sätter du GT1-givaren mellan tank och värmepump.

Väljer att skriva här iställer för att starta en ny tråd.

Skulle det funka att sätta en normalt stängd solenoid mellan pos B3 och VP (bild i http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56807.0) som man kopplar samma med interna CP för att lura systemet att cirkulera "rätt" när VP är avstängd istället för att koppla om systemet (eller snarare tills man haft möjlighet att koppla om systemet)
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 11 september 2015, 17:34:11 »

StatusUppdatering:

Med ganska bra precis 1 år sedan jag började pilla i pumpen så har vi sänkt elförbrukningen med nästan 4000kwh.
Och det är då utan att koppla om cirkulationen enligt Lexus förslag.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 01 april 2015, 00:51:57 »

Liten statusuppdatering
Måste konstatera att systemet blev ju faktiskt lite bättre efter alla justeringar.
Totalt i vinter så har el-patronen fått hjälpa till 35h under perioden Oktober-Mars (dvs på 6 månader). Räknar man en snittdriftstid över eltillskott för 6 "vintermånader" sedan installation så har den behövt gå 56h I MÅNADEN för föregående ägare..
Så mao använder jag mindre elpatron/vinter än de gjort per månad trots snarlika yttertemperaturer.

Ser jag till "nomalförbrukning" under sommaren så ligger vi på ca 900kwh elförbrukning de uppvärmningsfria månaderna, vilket då innebär att dyraste månaden i vinter så gick det åt ca 1900kwh för uppvärmning (och motorvärmare...) av hus och garage. Och då har jag haft ett 1300w element i ena delen av garaget som stått för ca 8graders underhållsvärme och som troligen fått jobba på rätt bra när det var neråt -30.

Bara vi får lite mer vår-försommar måste jag ta tag i att få en service på pumpen (tycker det bubblar för mycket i glaset) och åtgärdat läckaget vid el-patronen samt koppla om enligt Lexus förslag!
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 16 december 2014, 13:24:45 »

Okej, tack för svaren!

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 16 december 2014, 12:58:41 »

Skulle det gå att ersätta de 2 st ACF FTX aggregaten mot ett modernt aggregat, eller behöver jag två?

Svar Ja. Du kan ersätta dina nuvarande två med en ny. Kontakta en ventilationsfirma.

Citera
Tycker även det är lite dålig fart på luften från ACJ, men fläkten låter bra och är ren... Finns det något enkelt sätt att mäta upp flödet eller måste man anlita en firma?

Samma ventilationsfirma har varmtrådsmätare som registrerar luftflödet i spirorören.
Du kan kolla spänningen efter trafon, så att fläktmotorn verkligen går på högsta fart d.v.s. 230 volt.

Citera
Så om jag nu förstått det hela rätt.
Koppling bör vara BVP -> ACJ -> Övriga förbrukare -> tank "topp" -> tank "botten" -> BVP?

Ja, det är rätt d.v.s. BVP -> ACJ -> Övriga förbrukare -> tank "topp" -> tank "botten" -> BVP.
Beroende på batteriets flödeskapacitet i ACJ kanske du måste parallellkoppla med fläktkonvektorn, för att tryckfallet inte ska bli för stort. Däremot behöver du aldrig vara orolig för att golvvärmen inte får tillräckligt flöde eller temperatur.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 16 december 2014, 02:04:27 »

En relaterad fråga.

Skulle det gå att ersätta de 2 st ACF FTX aggregaten mot ett modernt aggregat, eller behöver jag två?

Tycker även det är lite dålig fart på luften från ACJ, men fläkten låter bra och är ren... Finns det något enkelt sätt att mäta upp flödet eller måste man anlita en firma?
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 16 december 2014, 01:26:54 »

Jo att det blir mindre "kortslutning" om man kopplar som du rekomenderar förstår jag, det var vad du menade med "efter tanken" som jag inte riktigt förstod, men det klarnade nu.

Har ett problem med en läckande anslutning på elpatronen i pumpen, så jag kanske åker på att tömma systemet hursomhelst. Kanske kan vara läge att se vad de vill ha för att koppla om det.

Så om jag nu förstått det hela rätt.
Koppling bör vara BVP -> ACJ -> Övriga förbrukare -> tank "topp" -> tank "botten" -> BVP?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 december 2014, 12:20:01 »

Det kan vara så att stor del av flödet går över värmepumpen, när kompressorn står still. Sitter returgivaren på plats "B2" så saknar det betydelse var flödet cirkulerar.

Med 5° kopplingsdiff har tanken endast lämnat 2 kWh, under den timme kompressorn stod still. Med tanke på att det är -9°, så känns det för lite även om det naturligtvis är större mängd energi som tillförs batterierna när kompressorn går. Men det innebär att framledningen måste ha onödigt hög temperatur när kompressorn är i drift.

Kopplar du tanken enligt min rekommendation, så blir skillnaden på framledningstempen betydligt lägre beroende på om kompressorn går eller inte.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 08 december 2014, 17:34:48 »

Hmm jag förstår inte riktigt?

returgivaren efter tanken?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 december 2014, 11:56:06 »

När returgivaren sitter efter tanken och inte efter batteriet, så blir stopptiderna för långa. Det måste kompenseras med högre framledningstemperatur när kompressorn är i drift.

Vid -9° har du förluster på runt 4.5 kW. Med 50-60 minuters stopptid och kopplingsdiff på 5° har värmesystemet lämnat ~2 kWh. Då behöver värmepumpen lämna 7 kWh nästkommande timme. Då måste det ske med en medeltemp på runt ~55° under hela timmen.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 28 november 2014, 20:22:50 »

Två senaste körningarna har varit 50-60min stopptid vid -9
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 28 november 2014, 13:43:58 »

Fläktkonvektorerna, har mig veterligen bara vanliga mekaniska ventiler och golvvärmen ligger mycket riktigt i betong.

GT1 är monterad med både pasta och isolering :)

Sedan bilderna togs har jag isolerat alla framledningsrör.

Jo jag förstår att det bara är förslag, och är klart tacksam för svaren. Dock så är väl problemet klart mindre just nu än vad det var innan jag började pilla med systemet då den aktivt cirkulerade ut kallt returvatten i framledningen och egentligen aldrig laddade tanken...

Just nu så ligger jag ca 550kwh lägre än föregående ägares förbrukning för november månad trots att både lägsta och medeltemperaturen är lägre i år än ifjol och trots att jag kör en elradiator för att hålla värmen i mitt andra garage/maskinhall. Så det har ju hursomhelst gått åt rätt håll.

Hur lång tid beror ju väldigt mycket på yttertempen, har inte så bra koll just nu att jag kan säga med någon större säkerhet efter alla justeringar de senaste 2 månaderna.. Ska försöka klocka det när jag har möjlighet..
Har ju en Logger2020 men tyvärr inte fått mina givare ännu..
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 november 2014, 12:10:55 »

Absolut, jag förespråkar ofta 4-rörstankar till bergvärme, men ser inte fördelen med den i jämförelse med den rekommendation som avser tanken kopplad med två rör efter förbrukarna. Detta med anledning av din setup av värmeavgivande enheter. Med min rekommendation har jag antagit att fläktkonvektorerna inte har någon typ av automatiska ventiler, samt att golvvärmen ligger i betong.

Eftersom du har ställt frågan som är väl motiverat med tanke på hur ditt system ser ut, så har jag bidragit med en lösning. Om du tycker den är värd att följa eller inte, kan jag inte svara på. Men något måste du göra. Det gör ju ont bara att titta på ditt system. :-) Har du dessutom inte komfort eller ekonomi på grejerna, så känns mitt förslag inte helt fel.

Självcirkulation genom beredaren tror jag inte du har. Möjligtvis på sommaren när det är varmare än +18°.  Att GT8 och 9 har 2° högre temp, har att göra med att de sitter inne i värmepumpen, som har hög temp innanför plåtchassiet. Dessutom kanske du har monterat GT1 utan kylpasta och isolering.

Hur länge går det mellan två värmekörningar d.v.s. inte tid mellan två kompressorkörningar då den ofta avslutar med en varmvattenladdning?
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 28 november 2014, 10:04:18 »

När värmepumpen stannar, så snurrar vattnet till stor del genom värmepumpen d.v.s. kall retur från golvvärme, fläktar och ACJ går genom värmepumpen och tillbaka till förbrukarna. Det kan du kolla genom att avläsa GT1, GT8 samt GT9 när kompressorn står still. Trots att den interna cirkpumpen är avstängd, så har du samma temp på alla givarna.......vilket betyder att vatten passerar.
Hållit koll på det där nu senaste dygnet. Och precis när pumpen går igång igen så ligger GT8 & GT9 ca 2ºC högre än vad GT1 gör, så visst passerar det nog vatten där och blir viss självcirkulation via vvb men är det verkligen så illa att det "bär sig" att koppla om tanken?
Förvisso hade det väl varit bra att slippa externa CP.
Det bästa hade väl annars varit en 4-rörs tank?

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 november 2014, 13:14:55 »

Då gäller min rekommendation. Anslut golvvärmen mellan ACJ och tank.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 27 november 2014, 12:52:37 »

Golvvärmen har egen cirkpump och termostat
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 november 2014, 11:55:09 »

När värmepumpen stannar, så snurrar vattnet till stor del genom värmepumpen d.v.s. kall retur från golvvärme, fläktar och ACJ går genom värmepumpen och tillbaka till förbrukarna. Det kan du kolla genom att avläsa GT1, GT8 samt GT9 när kompressorn står still. Trots att den interna cirkpumpen är avstängd, så har du samma temp på alla givarna.......vilket betyder att vatten passerar.

Har golvvärmen någon egen cirkulationspump (shunt eller push), eller kör du ut samma temp typ 60° till golvet också?

Till fläktkonvektorerna kan du köra enligt min rekommendation. Däremot ska alla enheter ha fasta flödesbegränsare.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 27 november 2014, 11:30:29 »

Den satt vid "B3" dvs retur in i pumpen, men jag flyttade den till "B1" vilket gjorde att det fungerar klart bättre i kombination med att CP i BVP står still när kompressorn inte går och ändrad flödesbalans mellan intern/extern CP.

Vad blir vinsten att koppla om? Lite varmare vatten till batteriet?
Systemet går inte enbart mot ACJ utan finns även två fläktkonvektorer och golvvärme i garaget, om det kan påverka eventuell omkoppling.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 november 2014, 10:33:34 »


Oj oj oj.....ja det var så illa som jag misstänkte.
Jag har sett liknande installationer tidigare, och är inte jätteförvånad.

Var sitter GT1-givaren? Ser något som liknar en kabel vid smutsfiltret. Om du kopplar om enligt min rekommendation, sätter du GT1-givaren mellan tank och värmepump.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 27 november 2014, 10:22:39 »

Som det var när vi köpte huset så var det inställt precis så (cp på tanken gick fortare än cp i bvp, och dessutom gick interna cp konstant) med resultatet att VP gick korta stötar och fick gå på elpatron så fort det blev kallt. Har ändrat massa inställningar och sänkt värmekurvan rätt rejält.
när det var under -20ºC så låg föregående ägare på 150-200kwh/dygn i förbrukning, vi har förbrukat 92kwh som mest på ett dygn och då var det ca -20ºC så det verkar fungera rätt ok ändå.

När jag började pilla på pumpen så hade el-tillskottet varit i drift i 2021h på snart 6år sedan installation, vilket då om man slår ut det på 6 månaders "kallperiod" får ca 56h i snitt/månad med eltillskott. Sedan jag ändrade CP flöden och sådant har den gått ca 2h på 2 månader och då är det mesta av det för Legionellakörning (vilket var avstängt tidigare...).

Finns bilder på inkoppling etc i denna tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56807.0
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 november 2014, 09:47:16 »

Hmm...då har du en förbättring att göra, som inte kostar så mycket.

Bifoga gärna en bild på tankanslutningarna.

Om den är kopplad med två rör och cirkulationspump, så misstänker jag att den har högre flöde över batteriet än över värmepumpen. Det gör att den hela tiden blandar framledningen med kallare vatten från tanken. Tanken blir då endast "laddad" med returvattnet från batteriet.

Föreslår att du kopplar om anslutningarna, så att framledningen från värmepumpen går direkt till batteriet, och att returen från batteriet går in i tankens topp samt tankbotten går tillbaka till värmepumpen. Den externa cirkulationspumpen plockas bort, samt den interna programmeras för kontinuerlig drift.

Går kompressorn kortare tid än 15 minuter vid värmedrift?

 
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 27 november 2014, 09:18:54 »

Har du tanken kopplad med två rör på returen d.v.s. efter ACJ-batteriet och innan värmepumpen samt saknar extra cirkpump?

Tvårörslösning med egen cirkpump. Dvs BVP går mot tanken och tanken går mot systemet.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 november 2014, 07:48:14 »

Tanken är på 300l.

Har du tanken kopplad med två rör på returen d.v.s. efter ACJ-batteriet och innan värmepumpen samt saknar extra cirkpump?
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 26 november 2014, 10:48:00 »

I värmeväxlaren finns en "sommarlucka". Med den öppen går man förbi vvx. Kolla den...
Jag kan inte se någon risk för ojämn värme i huset med en extra aerotemper. Det gäller naturligtvis att ställa den andra apparaten så den blåser fritt i ett större utrymme.
Jepp, jag har stängt sommarluckan i bägge ACF aggen
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 november 2014, 10:44:11 »

Finns ju de där utbytesaggen för Bahco ACF/ACJ men de kostar ju en smärre förmögenhet tyvärr..

Utbytesaggregat har väl samma luftflöde som du har idag. Det enda skillnaden är väl att fläkten drar mindre el-energi, som i sin tur kräver högre framledningstemp från värmepumpen.

Titta hellre på Alig 250
http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/ALIG%20VB250L.pdf
men det gäller att dina spirorör klarar den högre luftmängden. Kontakta en ventilationsfirma.

Tycker fortfarande att det är FTX du ska byta ut.
Vid DUT -32° och med roterande växlare, ventilerar du ut 800 Watt istället för 2 kW.
Då kan du även sätta ett kanalbatteri mellan FTX och ACJ, så bidrar den också med ~1,2 kW.

Med mitt förslag avlastar du ACJ med ca: 2,4 kW vid DUT.
Skrivet av: Anders G
« skrivet: 26 november 2014, 10:01:32 »

I värmeväxlaren finns en "sommarlucka". Med den öppen går man förbi vvx. Kolla den...
Jag kan inte se någon risk för ojämn värme i huset med en extra aerotemper. Det gäller naturligtvis att ställa den andra apparaten så den blåser fritt i ett större utrymme.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 26 november 2014, 09:05:16 »

Med den lösningen, är det inte risk att det blir övertemp i halva villan och undertemp i den andra halvan?

Tja, kanske det? Jag vet inte?

Finns ju de där utbytesaggen för Bahco ACF/ACJ men de kostar ju en smärre förmögenhet tyvärr..
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 25 november 2014, 20:54:16 »

Skulle kanske vara värt att sätta fläktkonvektor typ i kök, vardagsrum och hall och sen låta ACJ systemet gå på lägre fart för ventilation och värme i de övriga rummen..

Med den lösningen, är det inte risk att det blir övertemp i halva villan och undertemp i den andra halvan?
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 25 november 2014, 19:06:30 »

Gissar att du inte har någon tilluft i tvättstuga och förråd, men däremot frånluft.

Föreslår att du ersätter dina nuvarande FTX mot en ny med roterande trumma. Då behöver du varken för eller eftervärmare.

Ersätt även batteriet i ACJ till ett större med högre effekt och lägre tryckfall.

Hur stor tank har du mellan värmepump och batteri?

Jo när jag kollar ritningarna är det mycket riktigt bara frånluft från de utrymmena.

Det KAN vara så att det är bytt batteriet till ett annat, tycker inte att det ser riktigt original ut då det är klippt lite i täckplåten..

Tanken är på 300l.

Att byta FTX var ju en tanke, det får dock bli ett senare projekt. Nu hade jag mest förhoppning om att förbättra befintligt system utan att det drar iväg alltförmycket i kostnad.

Skulle kanske vara värt att sätta fläktkonvektor typ i kök, vardagsrum och hall och sen låta ACJ systemet gå på lägre fart för ventilation och värme i de övriga rummen..
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 25 november 2014, 18:42:51 »

Gissar att du inte har någon tilluft i tvättstuga och förråd, men däremot frånluft.

Föreslår att du ersätter dina nuvarande FTX mot en ny med roterande trumma. Då behöver du varken för eller eftervärmare.

Ersätt även batteriet i ACJ till ett större med högre effekt och lägre tryckfall.

Hur stor tank har du mellan värmepump och batteri?
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 25 november 2014, 18:27:06 »

Belastar du tryckfallet på fläktarna i FTX-aggregaten så bör du kunna bibehålla flödet.

Jag ser två problem. Det ena är att du har för stor villa för ACJ-aggregatet. Det andra är att batteriet i ACJ ger lägre effekt när du förvärmer luften.

Men visst....med förvärmd luft kan du säkert höja lufttempen samt den totala effekten som lämnar ACJ, men då får du inte sänka tempen på värmebäraren.

Verkar som att jag for med osanning, tog siffrorna på storleken ur huvudet från mäklarprospekten och den sa ju då 183kvm boyta samt 67kvm biyta.
Nu när jag satt och bläddrade i huspapprena och funderade hur rör och sådant är draget ifall man skulle kunna dra FTX via ett värmebatteri och få lite förvärmning där så ser jag i ritningarna att de storleksuppgifter jag angav var fel...
I ritningen står det 169kvm BOA och 23kvm BIA... Så huset är mao på 192kvm, dvs 96kvm per våningsplan...

Är det för att ACJ är i minsta laget som det står på ventilationsritningen att det ska sitta el-radiatorer i tvättstuga och förråd, så att den bara är anpassad för boytan?
Skrivet av: Anders G
« skrivet: 24 november 2014, 08:48:12 »

OK, jag fattade lite trögt. Att meka med förvärme osv verkar krångligt. En grenledning på det varma framvattnet till en fristående konvektor/aerotemper vilken får blåsa fritt ut i något väl valt rum bör ge mer och enklare värme. Då matas både det gamla och nya värmebatteriet med så varmt vatten som värmepumpen orkar ge.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 24 november 2014, 08:45:35 »

Belastar du tryckfallet på fläktarna i FTX-aggregaten så bör du kunna bibehålla flödet.

Jag ser två problem. Det ena är att du har för stor villa för ACJ-aggregatet. Det andra är att batteriet i ACJ ger lägre effekt när du förvärmer luften.

Men visst....med förvärmd luft kan du säkert höja lufttempen samt den totala effekten som lämnar ACJ, men då får du inte sänka tempen på värmebäraren.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 24 november 2014, 02:55:27 »

Men om man drar om tilluftsrören från FTX så de går genom "förvärmningsbatteriet"?

Utifrån resonemanget så låter det ju lite som att enda förbättringspotentialen är att kasta skiten och montera in fläktkonvektorer och/eller golvvärme i kåken?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 november 2014, 22:21:05 »

Men fungerar anläggningen hyffsat i dag så bör ju allt du gör leda till att framledningen sänks. En fråga till Lexus som kan sånt här hur mycket sämre blir det om man monterar en värmare där ts ritat in den på bilden eftersom det var en enkel lösning även om det inte är optimalt  Sc:,h

Jag tror att det tar ut varandra d.v.s. det högre tryckfallet gör att flödet blir lägre, som i sin tur kanske gör att framledningstemperaturen måste bibehållas. Dessutom minskas kastlängden från varje tilluftsdon. Det är ju en fördel om värmen kommer ner till golven.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 november 2014, 21:34:15 »

Men fungerar anläggningen hyffsat i dag så bör ju allt du gör leda till att framledningen sänks. En fråga till Lexus som kan sånt här hur mycket sämre blir det om man monterar en värmare där ts ritat in den på bilden eftersom det var en enkel lösning även om det inte är optimalt  Sc:,h
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 november 2014, 20:37:31 »

Din villa bör ha ett frånluftflöde på 87 l/s. Det ger ventilationsförluster på 2,5 kW med 50% återvinning. Med ett medel u-värde på 0,25 W/m² ger transmissionsförluster på 4,3 kW.

Det  i sin tur gör att du har ett effektbehov långt över maxkapacitet på din ACJ-anläggning. Du behöver troligtvis både för och eftervärmare på FTX-aggregaten för att få tillräckligt varmt. Samtidigt som du lägger på effekt på FTX-värmarna tappar du verkningsgrad.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 23 november 2014, 03:02:58 »




Om man nu antar att det är originalbatteriet som sitter där så är det ju bara på 4.4kw enligt specen?
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 22 november 2014, 21:44:50 »

Du bör ha ett batteri som är projekterat för det effektbehov du har, och då med max 50° på framledningen. Två batterier kan ge allt för stort tryckfall, vilket i sin tur kan ge ett för lågt totalflöde.

Har du 70 l/s över FTX så är det lämpligt att återluften är 140 l/s. Det gör att du effekten från batteriet kan ge ca: 6,5 kW.

Med roternade värmeväxlare så bör inte transmissionsförlusterna överstiga de återstående 5,7 kW som finns tillgänglig.

Skriv gärna villans storlek och placering i landet alternativt DUT. Har du betäckning på ditt batteri, så är den också intressant.

Borohus byggt 91/92, suteräng villa på 125kvm/plan. I Norrbotten strax utanför Boden.
Bahco ACJ med vattenbatteri, ser tyvärr ingen märkning på det, där styrningen av temperatur sköts av värmepumpen och all elektronik i ACJ är "förbikopplad" (eller körs på fast fläkthastighet).
FTX är 2st Bahco ACF med tvärströmsvärmeväxlare (heter det så?) med luftförvärmning frånkopplad/ställd på MIN.

Det ena röret från FTX till ACJ enheten skulle vara lätt att dra om så det passerade ett eventuellt förvärmningsbatteri, det andra tror jag blir lite svårare och bökigare men det skulle nog gå det med med lite god vilja...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 22 november 2014, 10:57:47 »

Du bör ha ett batteri som är projekterat för det effektbehov du har, och då med max 50° på framledningen. Två batterier kan ge allt för stort tryckfall, vilket i sin tur kan ge ett för lågt totalflöde.

Har du 70 l/s över FTX så är det lämpligt att återluften är 140 l/s. Det gör att du effekten från batteriet kan ge ca: 6,5 kW.

Med roternade värmeväxlare så bör inte transmissionsförlusterna överstiga de återstående 5,7 kW som finns tillgänglig.

Skriv gärna villans storlek och placering i landet alternativt DUT. Har du betäckning på ditt batteri, så är den också intressant.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 november 2014, 09:08:18 »

Om du ska montera extra batteri vilket verkar som en bra ide skulle jag sätta batteriet på slutet efter att ev återvinning är klar och se till att välja rejäla batterier så du får ner framledningen en del när du ändå håller på. Men om det inte är möjligt så bör det vara bättre att ha det i början och missa lite återvinning men få ner framledningen där du ritat på bilden bör det rymmas ett rejält batteri.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 22 november 2014, 05:32:11 »

Det som är mitt problem är ju att den pga att den körs mot en BVP (och inte el/pellets/oljepanna) inte får så varmt vatten som den är byggd för. Ner till -15 funkar det bra men när det blir kallare än så verkar effekten bli lite lidande med den låga framledningstemperatur en VP vill jobba med.
Det jag ville åstakomma är inte ett större Delta T eller kallare retur, utan att kunna köra med lägre framledningstemp mha större värmeavgivande yta genom att förvärma luften in i ACJ enheten.
I min värld blir ju dubbla vattenbatterier ungefär som att sätta ett dubbelt så stort -> samma effekt vid lägre framledningstemperatur.

Men jag kanske har fullständigt fel, verkar inte som att någon tyckte det var en fungerande idé, eller åtminstonde ett ointressant ämne..
Skrivet av: Anders G
« skrivet: 18 november 2014, 11:07:51 »

Har en likadan ACJ med vattenbatteri. Har samma problem med att den vill ha varmt vatten, och inte kyler av det särskilt effektivt. Om jag matar med 90°C från pannan går 60°C som retur... Tur att jag bor lite isolerat!
Förvärmning blir fel. Det är på retursidan man får lägga krutet, tex mata ett konvektorelement med det vatten som gått igenom.
Exempel på vad jag spanat in: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/vattenburna-radiatorer/flaktkonvektor-416115/
Den borde kunna kyla av vattnet till lämplig returtemperatur. ACJs styrning borde inte påverkas av en sådan koppling. "Det enda" som händer blir ju att när automatiken kallar på varmvatten blir husets svar på värmetillförseln effektivare?
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 16 november 2014, 13:22:17 »

Hmm bevisligen var det en väldigt dum fråga..
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 14 november 2014, 01:59:55 »

Kan ju Krångla till det hela med att lägga till en till fråga.

Skulle det vara en fungerande lösning att lägga till ett kylbatteri efter ACJ enheten och på så sätt köra frikyla via befintligt värme/ventilationssystem, eller är risken för stor för kondens och fukt/mögel?
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 14 november 2014, 01:43:23 »

Har en fundering... igen....  Sc:,h



Eftersom ACJ med vattenbatteri gärna vill ha varmt vatten (är väl konstruerat för 65ºC vatten), och därför ger lite problem för effektiviteten i kombination med "svinkyla" och BVP då elpatronen får gå in och stötta lite då och då när det blir kallare än -15-20ºC så har jag börjat fundera om det skulle gå att lägga till ett till vattenbatteri och värma luften effektivare och på så sätt kunna få BVP att hänga med bättre vid lägre temperaturer och samtidigt gå ännu effektivare vid mindre kall väderlek mha lägre framledningstemperatur.

På den vackra bilden ovan så ser man då "in" kanalen (grova med blå pil) i luftvärmemodulen (om jag nu förstått det hela rätt) och det lilla röret som kommer ner vertikalt "färsk luft" från det ena ACF (FTX) aggregatet. Bakom stora luckan sitter fläkten och bakom den lilla sitter vattenbatteriet.

Min tanke var då helt sonika att där jag gjort den röda pilen lägga till ett "förvärmningsvattenbatteri" som värmer luften som går in i ACJ, skulle det fungera vettigt att göra så, eller tappar man verkningsgrad på värmningen i ACJ?
Ett vattenbatteri är ju inte så ohemult dyrt och även om man nu inte skulle tjäna in det i rena pengar, så kanske man lättare skulle kunna uppnå en jämn innertemp?

Det optimala skulle väl kanske vara att ha två små vattenbatterier som sitter på tilluftsledningarna mellan varje FTX och ACJ aggregatet, men det innebär en mycket besvärligare ingrepp än att montera ett större batteri vid den röda pilen.

Tacksam för svar!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!