Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av befintlig bergvärmepump - Hjälp!  (läst 1465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frida2748

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte av befintlig bergvärmepump - Hjälp!
« skrivet: 19 februari 2021, 17:30:52 »
Hej!
Slänger ut frågan här i hopp om att det ska klarna för mig i pump-djungeln.
Vår 21 år gamla pump ska bytas ut och det är framför allt två offerter jag vill ha hjälp med att välja mellan.
Båda pumparna är "duo-pumpar", alltså i två delar på grund av låg takhöjd i källaren.
Båda pumparna har också 300 L varmvattenberedare så spabadet ska kunna fyllas utan bekymmer.
100 meter befintligt borrhål.

Det står då mellan en IVT Geo E 508 eller Thermia Calibra Duo. (Calibra 7 men i två delar)

Det skiljer ett par tusen mellan offerterna så det kommer knappast avgöra, Thermia lockar med kampanj på 55 tums TV men jag vill ha den bättre pumpen av de två.

SÅ! Finns det någon här som känner till något om dessa två pumpar? Eller tillverkarna i stort?
BÃ¥da har invertorstyrda kompressorer.

/Frida aka totalt okunnig på bergvärmepumpar utöver det jag kan googla mig fram till....

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av befintlig bergvärmepump - Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2021, 08:38:31 »
Vad har du för maskin idag?
Hur fungerar den till ditt behov?
Lite info om huset, storlek, ålder, var i landet, etc?

Spontant så är ett 100 m hål väldigt lite idag. Troligen blir det mycket elpatron om du bor skaplig stort.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av befintlig bergvärmepump - Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2021, 09:21:07 »
Jag tror båda är bra grejer, kolla upp referenser på installatörerna och ta den som verkar bäst.
Som sagt är 100 m borra lite klent, det finns flera sätt att fixa till detta:
Borra ett hål till.
Gräva ner en jordvärmeslinga på tomten.
Koppla in en fråluftsmodul, IVT VBX eller Thermia Vent på frånluften som får värma köldbäraren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mathias Gustavsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av befintlig bergvärmepump - Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2021, 15:45:25 »
Hej !
Vad beror det på att borrhål kan vara för kort vid byte till ny pump ?
Själv har jag 130 m o en nibepump sen 2003 som nästan aldrig hår på elpatron.
Tacksam om någon kan förklara !

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av befintlig bergvärmepump - Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2021, 15:59:14 »
Hej! Den här vintern borde väl din NIBE-pump fått gå en del på el-patronen när det var som kallast!? Äldre värmepumpar har oftast lägre energi- och effekttäckningsgrad. En sak som borrdjupet är också kopplat till är värmepumpens verkningsgrad. Ex. en gammal 10 kW pump med COP 3 tar 3,33 kW el och 6,67 kW från berget. En ny 10 kW värmepump har COP 4 och tar 2,5 kW el och 7,5 kW från berget. Alltså 0,83 kW mer från berget. Vid 40 W/m motsvarar detta 21 m extra borrdjup för att få samma effektuttag per meter från berget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mathias Gustavsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av befintlig bergvärmepump - Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2021, 16:05:41 »
Jag har inte koll på vad den gått på el denna vintern ,men på 5 år har den gått 95 timmar totalt .
Men om jag byter till tex daikins frekvensstyrda räcker hålet då ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av befintlig bergvärmepump - Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2021, 16:39:13 »
De varvtalsstyrda modellerna kan minska effekten om hålet börjar bli för kallt så att det inte blir stopp som det skulle bli med en on/off-modell. Det ger en stor möjlighet att utvärdera det hål man har och först senare bestämma sig för om man ska borra ett hål till eller komplettera med jordvärmeslinga eller annat alternativ.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av befintlig bergvärmepump - Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2021, 23:34:17 »
Hej !
Vad beror det på att borrhål kan vara för kort vid byte till ny pump ?
Själv har jag 130 m o en nibepump sen 2003 som nästan aldrig hår på elpatron.
Tacksam om någon kan förklara !

Det beror på storleken på värmepumpen.
I gamla installationer var ofta både värmepump och borra underdimensionerade, när man byter till en ny blir det ofta en storlek kraftigare värmepump.
Dessutom är de nyare lite effektivare och tar mer energi från borran än de gamla.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!