Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE50, sanslös förbrukning  (läst 16813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fifo115

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
CE50, sanslös förbrukning
« skrivet: 15 mars 2009, 15:05:19 »
Har nybyggt stenhus i skåne, 162 kvm + garage 46 kvm (gles golvvärme i garaget ca 12-13 grader under vintern). Har en CE50 sedan 1 jan i år. Under första två månaderna gjort av med 6500 kwh bara på pumpen (separat elmätare), elpatronerna har gått in konstant trots plusgrader större delen av tiden. Elpatronerna ca 4500 kwh, resterande del har pumpen förbrukat.

Varför denna sanslösa förbrukning ? Har även eldat i braskamin för att stötta pumpen. Denna pump ska väl klara värma mitt hus utan tillskott även om plattan och väggar inte är helt torra ?

Behöver era råd, jag får inte många svar från supporten på Comfortzone. Kan inte speciellt mycket om pumpen, har kvar fabriksinställningar, nattsänkning 1 grad, slagit från två elpatroner för att testa men då sjunker innetemparaturen med 2 grader direkt trots 8 grader utomhus ...

/jl

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2009, 17:47:54 »
Behövs lite mer uppgifter...
Vad har du för luftflöde? Vad säger pumpen att du har för inomhustemp? Värmer pumpen tappvarmvattnet som den skall?

Något låter inte helt friskt med din pump/installation...
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2009, 23:42:41 »
Vad är det för temp på avluften ?
Vilken frekvens på pumpen ?
LÃ¥ter som om pumpen inte fungerar alls ...
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2009, 07:56:18 »
Verkar konstigt.. Kan du inte stänga värmen i garaget och mäta upp hur mycket bostaden förbrukar? Kanske inte lika bra isolering i plattan i garaget och då kan det dra enormt mycket speciellt om plattan inte är helt torr.

Utloggad fifo115

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2009, 13:09:28 »
Jag har pratat med CZ och de har kontrollerat mina värden på pumpen och ser inga direkt fel förutom att elförbrukningen är på tok för hög.

Igår stängde jag av elpatronerna, hade 20,5 grader enligt pumpen, vilket stämmer bra, den gick ner till 19 grader trots 8 plusgrader ute (vindstilla).

Ska testa att sänka temparaturen i garaget men behöver lite värme där pga pumpen är placerad här.

Avluften ligger ca -16 grader, pumpen värmer varmvattnet som den skall. Luftflöden ok enligt CZ. Har 7 st fresh 90 don i huset, vilka är strypta till ca 60-80 % nu under vintern. Fläkthastighet i pumpen läge 2. Jag har en vvb 300 L seriekopplad till pumpen.

Tänker köra utan elpatroner några veckor och elda ordentligt i braskaminen varje kväll för att se vad som händer. Kan det vara så mycket fukt i väggarna (365 mm lb + innerväggar) samt platta som gör att pumpen inte orkar värma huset ?


Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2009, 15:17:28 »
Jag har pratat med CZ och de har kontrollerat mina värden på pumpen och ser inga direkt fel förutom att elförbrukningen är på tok för hög.

Igår stängde jag av elpatronerna, hade 20,5 grader enligt pumpen, vilket stämmer bra, den gick ner till 19 grader trots 8 plusgrader ute (vindstilla).

Ska testa att sänka temparaturen i garaget men behöver lite värme där pga pumpen är placerad här.

Avluften ligger ca -16 grader, pumpen värmer varmvattnet som den skall. Luftflöden ok enligt CZ. Har 7 st fresh 90 don i huset, vilka är strypta till ca 60-80 % nu under vintern. Fläkthastighet i pumpen läge 2. Jag har en vvb 300 L seriekopplad till pumpen.

Tänker köra utan elpatroner några veckor och elda ordentligt i braskaminen varje kväll för att se vad som händer. Kan det vara så mycket fukt i väggarna (365 mm lb + innerväggar) samt platta som gör att pumpen inte orkar värma huset ?

Är luftflödet injusterat med pumpen i läge2?
Vad har du för framlednings- och returledningstemperatur på golvvärmen?
Vad står cirkulationspumpen på? Om den inte står på läge 3 kommer du aldrig få ut tillräckligt med varmt vatten i systemet.
« Senast ändrad: 17 mars 2009, 12:07:41 av jback »

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2009, 18:51:21 »
Prova att öka luftflödet till pumpen , jag försöker hålla runtomkring -10 ºC som lägst.
Vid lägre temperaturer har jag sett att pumpen är inte alls lika effektiv ...

Kan boven i dramat vara VV förbrukningen ?
Med en tank på 300 liter så kan det ta en hel del tid att värma varmvattnet..
« Senast ändrad: 16 mars 2009, 18:58:42 av guran54 »
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2009, 19:49:47 »
Avluften ligger ju på -16 så den tar energi ur frånluften i alla fall.
Går kompressorn hela tiden när det är kallt ute? Det borde den göra.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2009, 19:52:11 »
162 m2 x säg 2.5 takhöjd ==> ca 400 m3 luft. Skall bytas på 2 timmar dvs ett flöde om ca 200 m3/h
Enligt CZ egna siffror ger pumpen för 220 m3/h ner till -15:

Luftavkylning ger: 2,7 kW
Fuktutfällning ger; 0.7 kW
El energi är: 1,7 kW
Totalsumman för värmeeffekt blir 5,1 kW
OM ni nu har strypt flödet till ca 60-80%  har ni ocksÃ¥ strypt effekten till 60-80%
Dvs ni får ut av pumpen kanske 3 kW, med en i värsta fall nästan bibehållen kompressoreffekt
Med fläktar och annat kanske den drar i storleksordning 1,5 kW och ger bara 3 kW.
TvÃ¥ mÃ¥nader a 30 dagar och 24 timmar = 1440 timmar. Du har förbrukat 2000 pÃ¥ VP Det ger en medeleffekt om  1,4 kW ;)
Ganska precis så.....

På samma tid har huset använt 4500 kWh på elpatronen vilket är ca 3 kw eller 72 kWh/dygn
Dvs huset har dragit i storleksordning  3+ 3 kW eller 144 kWh/dygn inkl varmvatten
Värme är då kanske i storleksordning 120 kWh/dygn.
Om väggar och golv inte är helt torra tar det ganska mycket energi att värma.
Alltså inte helt orimligt men ändå lite högt för ett nybyggt hus.
Det verkar som huset drar mycket värme. Det brukar lätt sticka iväg en hel del kWh på oisolerade rör i kalla utrymmen
Det låter som ni vädrar ut värme genom garaget.
Är garaget välisolerat. Är porten stängd?

För VP är varmvattentemp/framledningstemp väldigt viktigt för att få bra COP
Vad har ni för temp till VVB?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2009, 19:53:05 »
Avluften ligger ju på -16 så den tar energi ur frånluften i alla fall.
Går kompressorn hela tiden när det är kallt ute? Det borde den göra.


Jo jag såg det sen, det var däför jag tog bort min komentar. Pumpen fungerar ju och värmen måste försvinna ut någonstans. Inte så lite heller, borde gå att se med IR-kamera.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2009, 00:25:53 »
Om man stryper friskluften sÃ¥ blir det sämre flöde till flvp:en  Sc:,h
Men friskluften kan också ta nya vägar, lufte drar in i springer och vrår kan även kyla ner vägarna inneifrån a:gl

Mvh Mattias
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2009, 12:16:36 »
OM ni nu har strypt flödet till ca 60-80%  har ni ocksÃ¥ strypt effekten till 60-80%

Är du helt säker på detta? Som jag uppfattade det hade de strypt ner fresh90-ventilerna inte frånluftsdonen. VP suger fortsättningsvis ut injusterad luftmängd men huset fylls med luft från andra ställen än fresh90-ventilerna.

Om inte tillräckligt med luftmängd finns i huset att ventilera ut borde det i sin tur rimligtvis ge ett enormt undertryck. Mao skulle det bli svårare att öppna ytterdörren......

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2009, 16:32:08 »

Igår stängde jag av elpatronerna, hade 20,5 grader enligt pumpen, vilket stämmer bra, den gick ner till 19 grader trots 8 plusgrader ute (vindstilla).

Ska testa att sänka temparaturen i garaget men behöver lite värme där pga pumpen är placerad här.

Avluften ligger ca -16 grader, pumpen värmer varmvattnet som den skall. Luftflöden ok enligt CZ. Har 7 st fresh 90 don i huset, vilka är strypta till ca 60-80 % nu under vintern. Fläkthastighet i pumpen läge 2. Jag har en vvb 300 L seriekopplad till pumpen.
Vad menar du med "strypta till 60-80% nu på vintern"? Skulle ditt ventilationsbehov minska vintertid eller vad menar du?

Hur lång tid tog det för temperaturen att falla från 20.5 till 19 grader vid 8 grader o vindstilla ute?
Om det tog ett par timmar och kompressorn gick för fullt så har du ett oerhört dåligt isolerat hus, utan tvekan. I vårt 200m2 stora hus, orört från 1972, så behövs pumpen inte alls om det är sol ute vid 7 grader, vid moln och 7 grader mycket lite på lägsta effekt.

Jag har följt några trådar på byggahus.se och sett att en del stenhus tycks vara extremt dåligt isolerade. Tillsammans med stora moderna glasytor gör det att husen drar stora mängder energi att värma upp.
Är det möjligen Excellent från Heda du byggt med?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad fifo115

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2009, 08:40:29 »
Hmm... många intressanta kommentarer.

Jag är absolut ingen expert på denna värmepump, men nu har jag kört utan elpatroner i en vecka och det har funkat ok då jag eldat varje kväll och några morgnar.

Att jag "strypt" friskluftsventilerna är att jag kände ett rejält tryck i ventilerna, känns som det är omöjligt att dessa ska vara helt öppna året runt i vårt hus. Det blir ju svinkallt i sovrummet.

Varmvattentempen ligger på 55 grader, har testat med 50 grader men inte märkt någon skillnad. Vi har använt relativt lite vatten första två månaderna (testat hörnbadkaret en gång än så länge...). Rörmokaren vill att jag ska styra varmvattentemp i vvb, dvs om jag skulle vilja höja varmvattentemparaturen ska jag göra detta på vvb men det har jag ännu inte haft behov av. VVB underhållsvärmer enbart det vatten den får från CE50 vad jag förstått. Som jag förstår det har jag inga problem med uppvärmning av vattnet, vvb drar mycket lite ström.

Men vilken enorm skillnad det är när solen kommer fram. Vi har haft strålande solsken nu 3 dagar i rad och pumpen går omedelbart ner till 2-3000w. Vi har stora fönsterpartier i vardagsrummet och det som är en stor nackdel mulna vinterdagar blir plötsligt en enorm tillgång solskensdagar.

I garaget har jag sänkt värmen på rumstermostaten, där hade jag något för varmt de första två månaderna. Garaget består av 200 mm lb och tegel, samt novoferm garageport fullisolerad. Jag har självklart inte porten öppen.

Kompressorn går hela tiden på 5000w om det är mulet och kallt ute vilket den bör göra förmodar jag.

Mina ytterväggar består av 365 mm lättbetong, luftspalt och massiv tegel, häri borde ligga mycket fukt, borde blir betydligt bättre utgångsläge till nästa vinter när väggarna värmts upp under sommaren.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CE50, sanslös förbrukning
« Svar #14 skrivet: 21 mars 2009, 13:58:59 »
Hmm... många intressanta kommentarer.

Att jag "strypt" friskluftsventilerna är att jag kände ett rejält tryck i ventilerna, känns som det är omöjligt att dessa ska vara helt öppna året runt i vårt hus. Det blir ju svinkallt i sovrummet.

Rörmokaren vill att jag ska styra varmvattentemp i vvb, dvs om jag skulle vilja höja varmvattentemparaturen ska jag göra detta på vvb men det har jag ännu inte haft behov av. VVB underhållsvärmer enbart det vatten den får från CE50 vad jag förstått. Som jag förstår det har jag inga problem med uppvärmning av vattnet, vvb drar mycket lite ström.


Mina ytterväggar består av 365 mm lättbetong, luftspalt och massiv tegel, häri borde ligga mycket fukt, borde blir betydligt bättre utgångsläge till nästa vinter när väggarna värmts upp under sommaren.


Vad menar du med "tryck i ventilerna"? Om ditt hus inte fuskats med så var ska luften komma in i huset om du stryper ventilerna? Sänk fläkthastigheten istället.
Har du ingen uppvärmning i sovrummet?
Hela idén med din värmepump är att den återvinner den uppvärmda inomhusluften. Stryper du tilluften försvinner ju hela idén.

Vad ska du med en varmvattenberedare till? Det blir ju klart billigare att låta din v-pump värma vv istället. Frågan är hur kompetent din rörmokare är med en sådan setup.

Var bor du egentligen?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!