Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme  (läst 4564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pacive

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« skrivet: 03 november 2015, 19:13:06 »
Har precis flyttat in i ett nybyggt hus där värme systemet består av en Nibe F750 + ECS40 som driver golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Vi har haft problem med alldeles för hög temperatur på nedervåningen, över 25°C. Orsaken tycks vara att framledningstemperaturen till golvvärmen är nästan samma som den till radiatorerna (gv brukar ligga ca 1° under). Värme kurvorna står på 10 -1 för radiatorer och 4 för golvvärmen. Den enda skillnaden när jag ändrar värmekurva är att den beräknade framledningstemperaturen ändras, men det händer ingenting med den faktiska. Någon som vet var felet kan vara?
Nybyggt hus (2015) på 127 m2 med Nibe F750, golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #1 skrivet: 03 november 2015, 20:14:51 »
Har du kollat så shunten rör sig som det är nu står den nog helt öppen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pacive

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #2 skrivet: 03 november 2015, 21:03:17 »
Har testat att ställa den i olika lägen, men det verkar inte göra någon skillnad. Är inte tanken att den ska sköta sig själv? Eller kan den vara felmonterad eller felkalibrerad på något sätt?
Nybyggt hus (2015) på 127 m2 med Nibe F750, golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #3 skrivet: 03 november 2015, 21:05:28 »
Jo den ska sköta sig själv men verkar inte göra sÃ¥ eftersom framledningen blir för hög kan vara givaren som inte ligger mot röret eller nÃ¥tt annat knas  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #4 skrivet: 05 november 2015, 20:23:14 »
Jag skulle kolla att shuntmotorn går som den ska, alltså ändra inställningen upp och ner för att säkerställa att den försöker köra shuntventilen, och kontrella att så sker.
Det kan inte vara så att shuntventilmotorn är ställd i handkörningsläge? Jag har ingen aning om vad för shunt som sitter här så jag vet inte heller hur handkörning fungerar med den.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #5 skrivet: 05 november 2015, 21:07:09 »
ECS40 innehåller en ESBE-shunt, vet inte om denna kan ställas i manuellt läge?
Men sen ska en DIP-switch på tillbehörskortet ställas in rätt, kolla den, switch nr 2 (och bara den) ska vara on.
Kolla även att shunten kopplats rätt elektriskt?

http://www.nibe.se/nibedocuments/15711/231401-5.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pacive

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #6 skrivet: 06 november 2015, 08:09:40 »
Har testat att styra shunten via tvångsstyrningen i servicemenyn, och kan då höra att motorn arbetar i den, men kan inte avgöra i vilket läge den ställs. Har hursom bett vvs-firman som installerade den komma och undersöka, så får se vad de kommer fram till. Tack för alla svar!
Nybyggt hus (2015) på 127 m2 med Nibe F750, golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #7 skrivet: 06 november 2015, 14:06:27 »
Har testat att styra shunten via tvångsstyrningen i servicemenyn, och kan då höra att motorn arbetar i den, men kan inte avgöra i vilket läge den ställs. Har hursom bett vvs-firman som installerade den komma och undersöka, så får se vad de kommer fram till. Tack för alla svar!

Då är den rätt kopplad elektriskt, så jag tror antingen på DIP-switchen eller kan det vara felkopplat rörmässigt också (har hänt det med).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pacive

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #8 skrivet: 09 november 2015, 13:18:52 »
Styr inte DIP-switchen bara hur den identifierar sig till värmepumpen? Den står som "klimatsystem 2" där i alla fall. Eller styr den annat också? Ska kika på det i alla fall.
Nybyggt hus (2015) på 127 m2 med Nibe F750, golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #9 skrivet: 09 november 2015, 21:38:58 »
Det är identifieringen till klimatsystem DIP-switchen styr.
Är shunten kopplad rätt rörmässigt?
Är signalkablarna korrekt (risken är att öppna-svart och stäng-brun är omkastade)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pacive

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #10 skrivet: 09 november 2015, 22:19:19 »
Har studerat ordentligt nu ikväll och konstaterat att rören är felkopplade, vilket gör att när vp skickar "stäng"-kommando till shunten så öppnas i själva verket ventilen istället och vice versa. Vvs-firman ska komma hit imorgon och kolla, får se hur svettiga de blir när jag påpekar detta ;)

Men hur kan man lösa det på enklast sätt? Skulle det fungera att bara byta plats på kablarna så att shunten vrider åt "fel" håll, eller kan det ställa till andra problem? Om vp:ns logik är simpel typ "för varmt - öppna/för kallt - stäng" borde det fungera. Eller gör den mer komplicerade beräkningar för att komma fram till optimal öppningsgrad för ventilen?
Nybyggt hus (2015) på 127 m2 med Nibe F750, golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #11 skrivet: 10 november 2015, 10:03:19 »
Vad bra att felet hittades! Tror inte shunten gör något mer avancerat, men jag skulle inte nöja mig med felkopplade rör i ett nybyggt hus. Står tydligt i installationsanvisningen hur det ska kopplas. Kan bli problem med annan felsökning i framtiden eller ändringar om det är tvärtomkopplat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pacive

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Alldeles för hög framledningstemp till golvvärme
« Svar #12 skrivet: 10 november 2015, 11:42:40 »
Vvs-killarna löste det i alla fall genom att byta plats på styrkablarna, och det verkar funka nu. Men som du säger så tycker man ju att de borde kunnat koppla rätt från början när det är helt nya rördragningar...
Nybyggt hus (2015) på 127 m2 med Nibe F750, golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!