Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga ang tätskikt vÃ¥tutrymme oisolerat betonggolv  (läst 28508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med denna fråga men jag tror de som kan något om detta håller till på detta delforum.

Håller på med våran tvättstuga i källaren, har just fått bilat upp det oisolerade betonggolvet och bytt gamla gjutjärnsbrunnar mot godkända varianter. Därefter tänkte vi ha hit en golvläggare för att gjuta det hela snyggt och prydligt med det rätta fallet mot golvbrunnarna, sedan sätta klinkers och kakel.

En duschhörna hade vi tänkt oss också, i övrigt den vattenbelastning man kan räkna med i en tvättstuga dvs inte särskilt mycket. Vem låter vatten ligga och flyta på golvet i en tvättstuga i onödan, möjligen kan det inträffa om någon tvättmaskin går sönder eler så men det är knappast särskilt vanligt.

Bekymmret är att certifierade golvläggaren vi hade i åtanke för jobbet har för sig att man måste ha tätskikt på hela golvet. En tidigare golvläggare, även denna certifierad, menade att man bör ha tätskikt bara runt golvbrunnarna och i synnerhet vid duschhörnan, i övrigt ska man undvika detta för att tillåta diffusion av fukt som kan komma underifrån.

Jag får alltså motstridiga uppgifter om vad som är bäst att göra givet gällande normer. Själv känner jag att det begränsade tätskiktsalternativet verkar sundast men jag vet egentligen för litet här och därför vänder jag mig till er för att få litet insikt. Har provat att söka information om detta men det var svårare än jag trodde.

Tidigare satt en plastmatta i detta utrymmet, när den togs bort och golvet bilades upp så visade det sig att betongen var snustorr vilket kändes väldigt positivt. Likväl satt inte plastmattan fast särskilt bra i betongen kring golvbrunnarna vilket skulle tyda på att fukt förekommit ibland. Kanske är detta betydelsefullt i sammanhanget.

Har funderat på golvvärme i detta utrymme men jag tror vi skippar det, har inte lust att böka med att bila upp hela golvet och gräva ur för isolering etc dessutom skulle det troligen påverka takhökden som redan är litet mager på 2.20 samt en del rör i taket. Alltför mycket tid och pengar för alltför litet nytta.

Min fråga är om rådande byggnormer stämmer överens med vad man instinktivt förstår som den mest intelligenta lösningen i dessa fall dvs ett begränsat tätskiktande där det verkligen behövs.

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga ang tätskikt våtutrymme oisolerat betonggolv
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2009, 16:02:38 »
En tidigare golvläggare, även denna certifierad, menade att man bör ha tätskikt bara runt golvbrunnarna och i synnerhet vid duschhörnan, i övrigt ska man undvika detta för att tillåta diffusion av fukt som kan komma underifrån.

Den här golvläggaren vet vad han pratar om, kontakta denne för att fixa till det.

Se även till att vatten från duschen inte kan rinna ut över golvet utan ha nån form av tröskel eller duschvägg som håller tillbaka vattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Fråga ang tätskikt våtutrymme oisolerat betonggolv
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2009, 17:41:23 »
Hej

Om du lägger tätskikt så är det för att vatten inte skall tränga ner i konstruktionen men i det här fallet så kommer du att ha ett golv som i princip tål vatten och golvet kommer att torka om rummet är torrt.
Alltså behöver du inte hindra vatten uppifrån annat än att det kan skada konstruktionen som t.ex via vägg/golv in till andra rum med trägolv eller liknande.
Det är nog smart att lägga tätskikt run golvbrunnar och andra genomföringar mest för att det kan bli rena läckor där.

Du har redan sett ett exempel på vad som kan hända om man inte tillåter golvet att andas, din plastmatta hade ju lossnat.
Vad som händer är att luftfuktigheten alltid strävar efter att bli 100% rf och om du då har ett golv som släpper in vatten i golvet i form av ånga (via diffusion) så kommer golvets innevarande luft att närma sig 100% rf, om temperaturen då sjunker i rummet så kommer golvets yta att kylas och kylan går neråt i golvet då kommer man att nå den s.k daggpunkten direkt under tätskiktet (din gamla matta) och då kondenserars det ut vatten för att luftfuktigheten har överstigit 100% rf.
På det sättet bildas det vatten under tätskiktet och det vattnet kan lösa upp bindningen mellan betongen och tätskiktet.

Så jag håller med CarlN

Hoppas det blev förståeligt

MVH
Messer

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Tack så mycket för svaren!

Jag hänger med någorlunda på resonemanget, Messer. Det är ju en hel vetenskap det här med fuktdynamiken i golv/grundkonstruktioner och hur det samspelar med isolering och ev golvvärme. Kanske det finns olika "skolor" men nu har jag fått stöd för att den lösning jag tror mest på verkar erfarenhetsmässigt sundast, att låta golvet få andas på större delen av golvytan.

Det tidigare plastgolvet som suttit i ca 35 år är ju som sagt en utmärkt modell för vilka problem man kan förvänta sig i detta fall om man väljer heltäckande tätskikt, bra synpunkt.

Vi kommer att ha någon typ av duschväggar eller liknande arrangemang för att se till att det mesta av vattnet hamnar där det är menat.

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
Jag sitter i samma båt. Jag är precis på väg att påbörja renovering av vår tvättstuga samt göra ett större badrum i andra änden av källaren. Rent instingtivt har jag kännt att jag inte vill stoppa fuktvandring åt något håll. Jag är desutom lite av åsikten att gamla beprövade metoder vet man vad man har att vänta sig av så förra hösten dränerade jag om och kärade min grund och att då sätta fuktspärr på insidan skulle kännas fel. Min tanke var att bara lokalt i duschen sätta fuktspärr och ev runt brunnar som ni säger. det hade jag inte tänkt på själv.

Angående golvvärme i källaren så är det tanken då hela källaren skall renoveras. Jag var i kotakt med LK och då sa han jag pratade med att jag bara fick lägga golvvärme i källaren på ett vilkor och det var att jag la det i hela källaren. Jag kan tänka mig att det har att göra med hur fukt beter sig vid tempskillnader osv.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
 Jag gjorde om tvättstugan för ett par Ã¥r sedan, hade en plastmatta, som hade legat i 30 Ã¥r, där det var snustorrt under. Jag har bra med makadam under sulan, platonmatta pÃ¥ utsidan av källarväggarna, m.a.o. bra dränerat, men ingen isolering i sulan eller i väggarna. Jag "spÃ¥rade" upp golvet med en vinkelslip, la ner 15mm:s golvvärmerör, fyllde igen spÃ¥ren med flytspackel, fallet var bra, sÃ¥ jag behövde inte utjämna. Direkt pÃ¥ golvet la jag klinkersplattor 20x20 utan nÃ¥got tätskickt, men med breda fogar: 5mm, (vad jag kan förstÃ¥, sÃ¥ är det genom fogarna golvet "andas", klinkers och kakel är ju oftast glaserade) kakel pÃ¥ väggarna,utan tätskickt 20x30, oxÃ¥ med 5mm:s fog, ca. 1m högt. Jag har borrat smÃ¥ hÃ¥l i fogarna, här och var och fuktmätt pÃ¥ det bif. betonggolvet och väggarna, där finns ingen förhöjd fukthalt. Ytan pÃ¥ golvet är 4x3,80m2.Skall du ha dusch i källaren, sÃ¥ skall du nog ha värme i golvet, för det är kallt att ställa sig barfota pÃ¥ ett ej uppvärmt källargolv: brrrr fy f-n

  Novis pÃ¥ VP *vinkar*

Utloggad mgb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Fråga ang tätskikt våtutrymme oisolerat betonggolv
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2009, 19:43:48 »
Jag har bilat upp hela källaren, gjutit ny platta med cellplast och golvvärme. Och om jag har tolkat bkr rätt, så om man har isolerat under plattan så ska man köra med tätskikt annars på det sättet som ni beskriver. Jag kommer att köra med tätskikt på hela golvet i mitt badrum, samt i duschhörnans yttervägg och hela innerväggarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!