Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?  (läst 58471 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #105 skrivet: 07 februari 2015, 19:54:34 »
Kanske vore bättre att kyla elprylarna med luft vilket värmer huset undrar hur Nibe gör på sin inverter  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #106 skrivet: 08 februari 2015, 08:41:30 »
Nej,  det är bara det att med en inverter som går hela tiden så kan man trimma in något lägre framledning och det blir ändå lika varmt i huset.

Hur tänker du då? Medeltempen på framledningen måste ju vara samma om det inte skall bli kallare i huset.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #107 skrivet: 08 februari 2015, 09:16:25 »
Nej,  det är bara det att med en inverter som går hela tiden så kan man trimma in något lägre framledning och det blir ändå lika varmt i huset.
Är inte det här samma effekt som Daikin, Henriksson, karlmb och andra hävdar finns när det gäller köldbäraren, fast här gäller det värme? En slags voodooeffekt? :) (jag tror inte på det, men jag har kanske fel)
Citera
om du tänker dig att man "suger" värme i centrum via kollektorn, under längre tid än en on-off, så ger det förutsättningar för värme att transporteras in från omgivande berg under en längre tid.
Trögheten som det talas om är helt enkelt att varje gång värmetransporten ska påbörjas, så tar det en viss tid innan den är igång för fullt igen efter ett stopp. Därför är det bättre att ta ut värmen hela tiden

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade på att kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #108 skrivet: 08 februari 2015, 09:19:11 »
Hur tänker du då? Medeltempen på framledningen måste ju vara samma om det inte skall bli kallare i huset.

Förvisso men att slira upp och ner (speciellt upp) runt medelvärdet lär ju kosta i någon form. Nu ska man ju inte sticka under stolen med att även på invertrarna finns möjlighet att justera "integralen" eller vad nu den magiska parametern heter på on/off pumparna. Dvs i det ute-temperaturspannet när invertern går on/off.

Sist jag kollade var Sverige ett fritt land och valet av pump likaså, största fördelen med en inverter tycker i alla fall jag är att den underlättar dimensionering vid installation och vid utbygge. Sedan är väl en inverter bäst i test eller, men det kanske bara är båg?  ^-^

Är vi inte väldigt långt från topic nu?  Sc:,h

/C
« Senast ändrad: 08 februari 2015, 09:26:12 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #109 skrivet: 08 februari 2015, 09:36:21 »
Hur tänker du då? Medeltempen på framledningen måste ju vara samma om det inte skall bli kallare i huset.
JA, men det är topparna som sänker cop och de kan göras lägre med tätare starter eller en vp som går kontinuerligt.
Det bli väldigt tydligt när man laborerar lite som jag har gjort med min vilotids-styrda flytande kondensering för en 100% överdimensionerad vp.
« Senast ändrad: 08 februari 2015, 11:02:26 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #110 skrivet: 08 februari 2015, 09:36:46 »
Nej,  det är bara det att med en inverter som går hela tiden så kan man trimma in något lägre framledning och det blir ändå lika varmt i huset.

Nja, börvärdet bör bli lägre för en on/off vid samma avgivna värmemängd. Enligt radiatorfabrikanternas kalkylprogram är det så att en radiator som får vatten med varierande framledningsledningstemperatur vid samma deltaT över radiatorn behöver lägre genomsnittlig temperatur för att avge samma effekt. Eller uttryckt på annat sätt medelvärdet av effekten från en radiator som arbetar vid 45/35 och 40/30 är högre än vid 42,5/32,5. Effekten är inte stor men den finns där. Det är ju ett känt faktum att en radiators värmeavgivning ökar snabbare än övertemperaturen mot rummet. Nu blir inte deltaT konstant under pendlingarna men jag tror inte det ändrar förhållandet.

Men sen är det ju så att en on/off-pumps pendlingar kring börvärdet försämrar COP något så att nettot blir negativt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #111 skrivet: 08 februari 2015, 09:51:46 »
Förvisso men att slira upp och ner (speciellt upp) runt medelvärdet lär ju kosta i någon form. Nu ska man ju inte sticka under stolen med att även på invertrarna finns möjlighet att justera "integralen" eller vad nu den magiska parametern heter på on/off pumparna. Dvs i det ute-temperaturspannet när invertern går on/off.

Sist jag kollade var Sverige ett fritt land och valet av pump likaså, största fördelen med en inverter tycker i alla fall jag är att den underlättar dimensionering vid installation och vid utbygge. Sedan är väl en inverter bäst i test eller, men det kanske bara är båg?  ^-^

Är vi inte väldigt långt från topic nu?  Sc:,h

/C
Jag tror också inverts är bra och kommer dominera snart för att dom är lätta att dimensionera och känns moderna. Bäst i test beror på vilket system man har enligt energimyndigheten spar en Nibe 1245 on/off vp mera än en Daikin inverter om dom går mot radiatorer och då har en 1245 en gammal kolvkompressor  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade på att kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #112 skrivet: 08 februari 2015, 10:09:48 »
Jag tror också inverts är bra och kommer dominera snart för att dom är lätta att dimensionera och känns moderna. Bäst i test beror på vilket system man har enligt energimyndigheten spar en Nibe 1245 on/off vp mera än en Daikin inverter om dom går mot radiatorer och då har en 1245 en gammal kolvkompressor  ;)

Visst och jag brukar rekommendera 1245:an till folk i hus med raddar och de som ska ha ett "enkelt" och billigt system. Nu tänkte jag väl snarast på Nibes 1255:a som testvinnare och inte Daikin.

Det är bara löjligt att hela tiden hävda att "min pryl är bäst, oavsett". Jag valde pumpen jag har för att jag ansåg den lämpligast i mitt hus vi aktuell tidpunkt.

/C
« Senast ändrad: 08 februari 2015, 10:11:56 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #113 skrivet: 08 februari 2015, 10:19:20 »
Håller fullständig med om löjligheten, därför blir jag lite irriterad av allt "försäljarsnack" som förekommer.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #114 skrivet: 08 februari 2015, 10:37:24 »
Hur tänker du då? Medeltempen på framledningen måste ju vara samma om det inte skall bli kallare i huset.
Om inverterpumpen råkar gå 24 h om dygnet kan det vara bra om den sänker framledningstempen på radiatorerna och istället lägger sig på ”golvvärmetemp”, alla vet ju då också skillnaden på COP  tummenupp

Märkligt resonemang där,  det ser ut som ungefär Cop=3 oavsett framledningstemp.. Och är det ena eller båda kompressorer i drift i det låga driftsfallet? De vågar heller inte redovisa vare sig SCOP eller COP inkl cp, varför?
Varmitek (längst ner i gula rutan): båda kompressorerna i drift, exkl. cirk.pumpar.
På deras 12 kW maskin så har den en värmeeffekt vid 0/35C om 11,7 kW
Eleffekten (ineffekten) är 2,7 kW.
Det ger COP= 11,7/2,7 = 4,33
Ironiskt nog fick jag Varmitek COP uträkningen ovan uträknat av Daikin Sweden AB när jag visade "gula rutan" (jag kunde själv också räkna  :) ). COP värdet som i detta sammanhang nämndes för Daikin egen 13 kW vid 100% last var 4.25… 

Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #115 skrivet: 08 februari 2015, 11:00:16 »
Ok,  jag var extremt slarvig i mina överslag!  4,33 är ju rätt bra,  fast Daikinen är väl bättre ändå eftersom deras siffra väl är inkl cp?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #116 skrivet: 08 februari 2015, 16:03:35 »
Varmitec kör med R134A vilket lär vara bra men gör att vp blir dyrare så antar att dom kostar en del.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #117 skrivet: 08 februari 2015, 16:06:42 »
COP 4.33 utan cirkpumpar är inte bra alls skulle jag vilja säga.
Och att köra cirkpumpar som är dimensionerade för 12 kW med bara en kompressorn är ineffektivt även när den går på dellast, men de kanske har varvtalsstyrda cirkpumpar som drar ned effekten när den går på halv effekt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #118 skrivet: 09 februari 2015, 07:55:02 »
JA, men det är topparna som sänker cop och de kan göras lägre med tätare starter eller en vp som går kontinuerligt.
Det bli väldigt tydligt när man laborerar lite som jag har gjort med min vilotids-styrda flytande kondensering för en 100% överdimensionerad vp.

Ja, COP blir en aning bättre med stabilare framledning. Dock håller jag inte med ditt påstående att man kan sänka framledningstempen bara för att man har en inverter-VP.

Om inverterpumpen råkar gå 24 h om dygnet kan det vara bra om den sänker framledningstempen på radiatorerna och istället lägger sig på ”golvvärmetemp”, alla vet ju då också skillnaden på COP  tummenupp

Ja, det kan ju vem som helst som har en VP testa. Det är bara att sänka värmekurvan 10 grader och se vad som händer...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #119 skrivet: 09 februari 2015, 10:36:05 »
Ok,  jag var extremt slarvig i mina överslag!  4,33 är ju rätt bra,  fast Daikinen är väl bättre ändå eftersom deras siffra väl är inkl cp?

COP 4.33 utan cirkpumpar är inte bra alls skulle jag vilja säga.
Och att köra cirkpumpar som är dimensionerade för 12 kW med bara en kompressorn är ineffektivt även när den går på dellast, men de kanske har varvtalsstyrda cirkpumpar som drar ned effekten när den går på halv effekt?

Jag ska se om jag kan få någon förklaring över de "moderata" COP 4,25-4,33

Här är en annan tillverkare som använder sig av dubbla kompressorer, i det fallet är det inga varvtalsstyrda cirkulationspumpar:
http://terrawatt.se/wp-content/uploads/2013/12/Tw120-250-TwinP.pdf
De är inte heller så blygsamma med att presentera sina COP...
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!